AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:47 #1 Skrevet lørdag kl. 08:47 For det første har jeg tannlegeskrekk. Jeg har ikke vært til tannlegen på veldig mange år. Har mistet tenner, hatt ekstrem tannpine og tannbyller uten at jeg har turt å ta kontakt. Har prøvd å ymtet frem til lege og psykolog i tilfelle de kunne hjelpe, uten hell… Kunne sikkert ha vært mer direkte… Nå er det helt ille. Mangler flere tenner, stubber sitter igjen og har sikkert dårlig ånde. Nå er terskelen ekstrem stor! Er redd for å få kjeft av tannlegen (har audhd, og reagerer ekstremt dårlig på det…). Har sett på tannreiser i utlandet, behandling med narkose og diverse, men det blir for mye informasjon og for overveldende, jeg blir redd, og gir opp å finne ut mer. Derfor håper jeg noen har erfaringer og tips? Har så lyst å kunne smile og le uten å være redd for å vise tennene mine… Anonymkode: c8a25...deb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:56 #2 Skrevet lørdag kl. 08:56 Første tipset tenker jeg ville være å gå tilbake til legen din nå og snakke mer direkte om hvor ille det er. Ymting hjelper jo sjelden og ofte vil legen ønske å se en utvikling over tid. Hvor lenge er det siden du tok det opp sist? Hvor mye verre har det blitt siden den gang? Det er punkter du bør få med når du snakker med legen. Det jeg tror du tenker på er en TOO henvisning, er det riktig? Hvis det går mot slutten av legetimen og legen sier at det ikke er noe hen kan gjøre bør du nevne TOO henvisning og spørre hvorfor det ikke er aktuelt for deg. Anonymkode: ee984...a9f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:41 #3 Skrevet lørdag kl. 15:41 Du trenger ikke henvisning til TOO. Finn klinikken som tilbyr det som er nærmest deg og ta kontakt der: https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html Anonymkode: be166...1e5 1 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:52 #4 Skrevet lørdag kl. 15:52 Dette finnes det behandlingsopplegg for, slik de har lenket til over. Mener bestemt det er mye bedre for deg å gå på et slikt opplegg med fagpersoner som har spesialutdanning i pasienter som har slike utfordringer. De vet mye om dette og om hva som kan hjelpe deg. Ifht økonomi kan de også mye om muligheter og evt. betalingsavtaler. Dette er en del av det som hører til feltet, det er du jo ikke alene om. Vil advare mot behandling i utlandet. En ting er at det er et kommersielt marked, og de vil selge deg tjenester og behandling. Norske tannleger ser derfor at de som drar til utlandet ofte blir overbehandlet i forhold til hva man ville hatt som anbefalt behandling i Norge. Så totalprisen de betaler blir høyere, fordi de blir bedt om å komme tilbake og gjøre ditt og datt. Kjenner folk det har skjedd med. En annen ting er at man utsettes for sykehusbakterier i utlandet, eller det blir noe feil med behandlingen. Da vil de fleste norske tannleger ikke ta deg inn, fordi de ikke vil ta på seg ansvaret for andres feil, og du må tilbake til aktuell tannlege. Så ta kontakt med norsk tannlege med spesialisering i dette, så tar dere det skritt for skritt. Ta samtidig og skryt skikkelig av deg selv for det motet du nå viser. Husk på det at det kun er en som er redd for noe og gjør det likevel som kan være modig. Man viser ikke mot om man gjør noe man ikke er redd for. Du er en modig person, ta det første skrittet mot å smile til deg selv i speilet. Har stor respekt og beundring for den reisen du legger ut på. Lykke til! Anonymkode: 7a690...dd0 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:55 #5 Skrevet lørdag kl. 15:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette finnes det behandlingsopplegg for, slik de har lenket til over. Mener bestemt det er mye bedre for deg å gå på et slikt opplegg med fagpersoner som har spesialutdanning i pasienter som har slike utfordringer. De vet mye om dette og om hva som kan hjelpe deg. Ifht økonomi kan de også mye om muligheter og evt. betalingsavtaler. Dette er en del av det som hører til feltet, det er du jo ikke alene om. Vil advare mot behandling i utlandet. En ting er at det er et kommersielt marked, og de vil selge deg tjenester og behandling. Norske tannleger ser derfor at de som drar til utlandet ofte blir overbehandlet i forhold til hva man ville hatt som anbefalt behandling i Norge. Så totalprisen de betaler blir høyere, fordi de blir bedt om å komme tilbake og gjøre ditt og datt. Kjenner folk det har skjedd med. En annen ting er at man utsettes for sykehusbakterier i utlandet, eller det blir noe feil med behandlingen. Da vil de fleste norske tannleger ikke ta deg inn, fordi de ikke vil ta på seg ansvaret for andres feil, og du må tilbake til aktuell tannlege. Så ta kontakt med norsk tannlege med spesialisering i dette, så tar dere det skritt for skritt. Ta samtidig og skryt skikkelig av deg selv for det motet du nå viser. Husk på det at det kun er en som er redd for noe og gjør det likevel som kan være modig. Man viser ikke mot om man gjør noe man ikke er redd for. Du er en modig person, ta det første skrittet mot å smile til deg selv i speilet. Har stor respekt og beundring for den reisen du legger ut på. Lykke til! Anonymkode: 7a690...dd0 Vil bare legge til at om det er noe du vil si til tannlegen og du er redd du ikke vil klare det, så kan du skrive det ned på forhånd. F.eks. slik du skrev det i posten din over. Det synes jeg var tydelig og fint. Anonymkode: 7a690...dd0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:06 #6 Skrevet lørdag kl. 22:06 Hvis du ikke har råd til nødvendig tannbehandling, kan du søke om økonomisk sosialhjelp til dette. Anonymkode: bd76f...6bd 1
Vibelator Skrevet lørdag kl. 22:18 #7 Skrevet lørdag kl. 22:18 AnonymBruker skrev (13 timer siden): For det første har jeg tannlegeskrekk. Jeg har ikke vært til tannlegen på veldig mange år. Har mistet tenner, hatt ekstrem tannpine og tannbyller uten at jeg har turt å ta kontakt. Har prøvd å ymtet frem til lege og psykolog i tilfelle de kunne hjelpe, uten hell… Kunne sikkert ha vært mer direkte… Nå er det helt ille. Mangler flere tenner, stubber sitter igjen og har sikkert dårlig ånde. Nå er terskelen ekstrem stor! Er redd for å få kjeft av tannlegen (har audhd, og reagerer ekstremt dårlig på det…). Har sett på tannreiser i utlandet, behandling med narkose og diverse, men det blir for mye informasjon og for overveldende, jeg blir redd, og gir opp å finne ut mer. Derfor håper jeg noen har erfaringer og tips? Har så lyst å kunne smile og le uten å være redd for å vise tennene mine… Anonymkode: c8a25...deb Mange tannklinikker tilbyr narkose Da kjenner du kun ett lite stikk i hånda så sover du som en stein Masse lykke til
AnonymBruker Skrevet i går, 11:35 #8 Skrevet i går, 11:35 Finn en tannlege som tilbyr behandling under lystgass eller narkose. Jeg har langt ifra like sterk tannlegeskrekk som deg, men har unngått tannlegen i mange år og det kostet meg mange tusen. Når jeg fikk ny tannlege har det gått så mye bedre. Hvis du tilfeldigvis bor i Oslo/Follo/Indre Østfold eller andre steder rundt anbefaler jeg Ski Tannlegesenter. Veldig profesjonelle og jeg har bare god erfaring. Der tilbyr de iallefall lystgass, jeg har vært nær på å bruke det selv for sterk brekningsrefleks. Vil uansett aldri anbefale tannbehandling i utlandet, risikoen for å dra med seg multiresistente bakterier er stor. Anonymkode: ff5a1...c51
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå