Gå til innhold

FRI og "telefonsalg" - er du blitt ringt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går kveld klokka halv elleve ble jeg vekket av telefonen. I den andre enda var det en ung, leende mann som tydelig hadde en fleipende samtale med noen i samme rom som seg. Jeg prøver å få kontakt for å finne ut hvem dette er, lykkes til slutt og han babler et eller annet mens han ler. Hver gang jeg prøver å få ham til å gjenta det, bare avbryter han meg, og sier noen ord til meg, ler litt, sier noen ord til denne andre og ler igjen. Til slutt kommer det fram at han ringer fra FRI og lurer på om det er N.N. han snakker med. (Litt ekkelt siden jeg har hemmelig nummer og ingen skal vite hvem som eier det, men det er ikke poenget her.) Jeg svarer ja og han sier de har en kampanje hvor han lurer på om jeg vil være med å heise et prideflagg på enten flaggstang eller sånn altanstang, og jeg forklarer at jeg ikke har noen av delene, så det kan jeg dessverre ikke delta på. Han snakker litt med den andre personen, fniser litt og lurer på hva jeg mener. Jeg forklarer igjen at jeg ikke har noe sted å flagge, og han spør hvorfor jeg snakker om flagg? Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare, men forklarer igjen og han sier at dette har ingenting med flagg og gjøre, de vil bare ha min økonomiske støtte og spør om jeg kan bidra. 

Jeg svarer at jeg ikke er interessert og ha en fortsatt fin kveld. Jeg hadde avbrutt tidligere om jeg ikke hadde vært så sinnsykt forvirra.

Nå har jeg ikke all verdens tillitt til FRI fra før, men hva i helvete var det her? Det er den mest uprofesjonelle telegonen jeg noen gang har opplevd, jeg vet fortsatt ikke hva de ville og han var ærlig talt ganske frekk. Og å ringe folk halv elleve om kvelden for noe sånt? 

Jeg lurer jo også på om det faktisk var FRI. Kanskje var det det, kanskje var det svindel, kanskje var det noen ungdommer som hadde det veldig gøy med at jeg er lesbisk, men uansert pokker skulle ingen hatt nummeret mitt og definitivt ikke koblet til navnet mitt (og legningen min for den del). 

Når jeg søker opp nummeret får jeg kun ett treff på google (og bokstavlig talt null noe annet sted) og det er til "sexdating i Norge" med en .org adresse. Jeg vet ikke engang om treffet er på et mobilnummer eller på et annet form for nummer og jeg vil ikke inn på en 18+ side for å sjekke. Og jeg vil ikke ringe opp igjen i tilfelle det er svindel og et "betalingsnummer". 

Så, er det flere som er blitt oppringt av FRI eller alternativt "FRI"? Og var den samtalen like kaotisk? 

Anonymkode: 9ba95...281

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret på spørsmålet ditt er nei, jeg har ikke blitt kontaktet av FRI, eller alternativt "FRI", men jeg skjønner godt at du stusser over denne samtalen.

Hvis jeg var deg ville jeg skrevet mail til oppgitt adresse til organisasjonsnummeret "Sexdating i Norge" og til FRI, referert samtalen, og bedt om at du ikke kontaktes flere ganger.
Hvis denne trakasseringen fortsetter, for ja, dette er er trakassering, vil det bli tatt videre.

Hvis det da ikke var en samtale på vegne av FRI, vil de bli gjort oppmerksomme på at deres navn blir brukt for å trakassere andre.

Anonymkode: fa4db...256

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Svaret på spørsmålet ditt er nei, jeg har ikke blitt kontaktet av FRI, eller alternativt "FRI", men jeg skjønner godt at du stusser over denne samtalen.

Hvis jeg var deg ville jeg skrevet mail til oppgitt adresse til organisasjonsnummeret "Sexdating i Norge" og til FRI, referert samtalen, og bedt om at du ikke kontaktes flere ganger.
Hvis denne trakasseringen fortsetter, for ja, dette er er trakassering, vil det bli tatt videre.

Hvis det da ikke var en samtale på vegne av FRI, vil de bli gjort oppmerksomme på at deres navn blir brukt for å trakassere andre.

Anonymkode: fa4db...256

Tusen takk for svar! 

Jeg finner ikke noe organisasjonsnummer på "Sexdating i Norge" uten å passere alderssjekk etc, dessuten er det tydelig ikke en norsk side Så de har vel ikke noe uansett.  Sikkert en russisk side med annonser for prostituerte hvis jeg skal dømme ut fra det lille jeg ser. 

Men jeg prøver å ringe FRI, er bare ingen som har tatt telefonen enda. Men mail er sikkert lurere, ja.

Og ja, det føltes jo faktisk ganske ubehagelig, selv om forvirring var den mest framtredende følelsen. 

Skrevet

FRI gjør ikke dette. Enten er dette trolling, eller så er det noen som lurer deg. 

Anonymkode: 3d7b9...676

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres heller ut som noen som kødder med deg. Mest sannsynlig en ungdom i familie o.l 

Anonymkode: 8e3a7...894

• Nyttig 1
Skrevet

Hva i alle dager?

Anonymkode: 70cb8...e08

Skrevet

Ryddet for brukerangrep, nedsettende innhold og spekulasjon.

daemi, mod.

Skrevet

Telefonsalg skjer ikke etter kl 21. 

Anonymkode: a4aa0...504

Skrevet

Det er ganske mye her som tyder på at dette var noen som bare ringte og køddet. Du har hemmelig nummer, de som ringte lo og surret, det var såpass sent på kvelden at organisasjoner for lengst har gitt seg med oppringninger osv. Ville sett på hvem som faktisk har (eller gjennom andre har tilgang til) ditt nummer, kanskje har ungdommer i hus som kjeder seg e.l.

Anonymkode: 55a1b...fb4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2026 den 21.02):

Telefonsalg skjer ikke etter kl 21. 

Anonymkode: a4aa0...504

Eeh, jo, det skjer.

Anonymkode: 09736...556

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar til dere som har holdt dere noenlunde saklige. Den tok visst fort av den tråden her 😶 

FRI har ferie, men håper på svar derfra etterhvert. Heller mot at det er en køddetelefon jeg også. Ringte nummeret opp igjen siden jeg ble alt for nysgjerrig til å la være og det er et ekte nummer, og den som svarte var den samme gutten/mannen som ringte meg. Han la på da han hørte stemmen min. Hvem dette er og hvorfor de ringer er litt uvisst fremdeles 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar til dere som har holdt dere noenlunde saklige. Den tok visst fort av den tråden her 😶 

FRI har ferie, men håper på svar derfra etterhvert. Heller mot at det er en køddetelefon jeg også. Ringte nummeret opp igjen siden jeg ble alt for nysgjerrig til å la være og det er et ekte nummer, og den som svarte var den samme gutten/mannen som ringte meg. Han la på da han hørte stemmen min. Hvem dette er og hvorfor de ringer er litt uvisst fremdeles 😅

Er ikke dette nok til at du skjønner at det er kødd? Tenk godt etter….. 

Anonymkode: 3d7b9...676

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...