Gå til innhold

Hvordan er en "typisk" Bipolar 2?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min "svigermor" på 52 år har bipolar 2. Jeg har ikke møtt henne enda fordi forholdet er ferskt og det er lang avstand. Nå skal vi besøke familien og etterpå reise en uke sammen på ferie.

Kjæresten min sier moren er helt vanlig, bortsett fra i perioder der hun er deprimert og trekker seg unna folk. 

Jeg er veldig spent på å møte henne og lurer på om dere her inne kan beskrive en "typisk" Bipolar2? Jeg har ingen erfaring med psykisk syke og prøver å ha et åpent sinn.

Anonymkode: d45be...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjæresten din har svart på det ser jeg. Hvorfor tror du fremmede på internett vet dette bedre enn hen? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er som alle oss andre. Når de ikke er i depresjon eller er maniske, er de helt vanlige personer.

Anonymkode: 8f3c5...1a6

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Hadde bipolar 2 før, før det utviklet seg til shizoaffektiv. Var hypoman et par ganger i året og deprimert 2-3 ganger i året. Utenom de episodene så var jeg normal. 

Depresjon er preget av å være nedstemt, tom og tung, alt er slitsomt, en vil være alene, sover mye, kan få selvmordstanker og i verste fall forsøke også. Noe jeg har store skader i kroppen av i dag. 

Hypomani er jeg i rene himmelen. Snakker på inn- og utpust, hopper i tema, snakker fort og høyt, full av energi og optimisme, sover lite, får trang til å ruse meg for å ta "festen" enda høyere opp. Blir impulsiv når det gjelder pengebruk, har en tendens til å bestille meg hund hos oppdretter, det har jeg gjort fem ganger. Føler meg rusa av den beste rusen som finnes. 

Alt jeg har skrevet her er typisk for bipolar 2. Hvis hun er godt medisinert så blir ikke svingningene like kraftig. Jeg blir ikke hypoman lenger pga medisiner. Men blir fortsatt deprimert. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Nyttig 1
Skrevet

Som alle andre. Når man ikke har "utbrudd" så er slike lidelser ikke merkbare for noen.

Hun kan være akkurat hva som helst. Diagnosen sier ingenting. Ikke en gang under "utbrudd" reagerer vi likt.

Anonymkode: 5be2b...ec8

Skrevet

Det er naturlig å være spent på å møte svigermor, men her virker det som du er spent på å se en psykisk syk person i virkeligheten. Litt sånn sirkusaktig. 

Du har sannsynligvis omgått mange med ulike psykiske diagnoser mange ganger i livet ditt, og du gjør det antageligvis i dag også uten at du merker noe særlig til det. Hadde du reagert likt om svigermor hadde diabetes? Det ville nok vært mer synlig og påvirket din ferie med henne mer enn bipolar. 

Det er ingen typisk bipolar 2, på samme måte som det ikke er en typisk dame 60 år. 

Hvis du vil ha et åpent sinn så kan du fokusere på å bli kjent med mennesket svigermor er, ikke prøve å definere henne på forhånd etter hva noen på kvinneguiden tenker.

Anonymkode: 26f11...17a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...