granfeil Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden (endret) Rør å sluk er sameiets ansvar. Fliser, membran og tettesjikt er seksjonseier sitt ansvar. Membran og tettesjikt oppgis å ha en levetid på 15-20 år enkelte plasser og 20-30 år andre plasser. Rør å sluk kan vel vare i 40 år. Disse leilighetene er 20 år og så vidt jeg veit har alle bad fra byggeåret. Hva er normalt i et sameie at alle bruker badene fram til det oppdages lekkasjer fra flere leiligheter og dermed bestemt at sameiet tar opp et stort felleslån brøkfordelt på antall kvm2 badet er og totalrenoverer samtlige bad? Selve konstruksjon er også sameiets ansvar. Regner med man får en solid rabatt hvis et sameiet med 20+ bad kan gi et rørlegger, flise, tømrer og elektriker firma jobben på samtlige leiligheter mot at de kun renoverte 1 bad? Fmen blir vel neppe billigere enn 200k selv for et lite bad så felleskostnadene øker vel en del. Endret 22 timer siden av granfeil
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Sameier kan vanligvis ikke ta opp lån, så selv om det gjøres som et felles arbeid, må det betales av sameierne. Det vanligste vil være å dele kostnadene på antall bad. I de sameiene jeg har bodd, har hver enkelt pusset opp bad når de har ønsket det. Jeg har aldri vært bort i annet felles arbeid enn utskiftning av rørstammer og soilrør. Anonymkode: d687c...ba0 1
Daria Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden 20 år er jo ingenting? Jeg bor i et sameie fra 1950, hvor felles avløpsrør ble renovert nå. Den enkeltes bad er den enkeltes valg og ansvar - noen har renovert både en og to ganger, andre (som meg) har fortsatt helt eller delvis originale bad. 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Dette pleier fremkomme på årsmøtene, og 20 år gamle rør er jo lenge til trenger noe arbeid. Man får ikke solid rabatt på felles, nei. Vi bor i BRL og følger OBOSnøkkelen som tilsier renovering bad ca hvert 30.år. Anonymkode: 63c54...8f9
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Daria skrev (5 timer siden): 20 år er jo ingenting? Jeg bor i et sameie fra 1950, hvor felles avløpsrør ble renovert nå. Den enkeltes bad er den enkeltes valg og ansvar - noen har renovert både en og to ganger, andre (som meg) har fortsatt helt eller delvis originale bad. 20 år er ingenting? Mange dusjer jo rett på flisene Anonymkode: 305d9...d2e
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden TS har jo helt rett i det at rør er sameiets ansvar, og at fliser og membran er seksjonseier sitt ansvar. Og i dette ligger også svaret på det ts trolig lurte på. Sameiet har ikke mandat til å pålegge en felles baderomsrenovering for seksjonseiere fordi enkelte bad har feil eller slitasje, og evt lekker. Det de kan gjøre er selvsagt å pålegge seksjonseier å treffe nødvendige tiltak for å hindre forhold som kan skade bygningsmassen, f.eks. ved lekkasje ned til naboen. I et borettslag vil dette være annerledes. Det sameiet KAN gjøre er å få vurdert tilstanden til vann- og avløpsrør. Rehabilitering av avløpsrør er ikke uvanlig å få utført ved en type innvendig strømpe som stivner (fascinerende konsept). Men jeg har aldri hørt om noen som har behov for å renovere rør etter 20 år! 60 år pluss, ja. Hvis sameiet får en sakkyndig vurdering som tilsier at a) avløpsrør bør ikke rehabiliteres, men skiftes ut, eller b) vannrør bør skiftes ut, så stiller det seg noe annerledes. Da må tetteskikt/membran åpnes, noe som igjen medfører full gjenoppbygging av badene. Det typiske da er at sameiet innhenter anbud på totalrehabilitering av alle bad opp til en viss standard. Den enkelte sameier kan selvsagt bekoste andre fliser/baderomsmøbler ut over dette. Hvis alt dette godtas i (ekstraordinære) sameiermøter så er det ofte vanlig av seksjonseiere må skyte inn x antall titusen i løpet av kort tid, og så tar sameiet opp lån på resten. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Sameier kan vanligvis ikke ta opp lån, så selv om det gjøres som et felles arbeid, må det betales av sameierne. Det vanligste vil være å dele kostnadene på antall bad. Anonymkode: d687c...ba0 Sameier tar selvsagt opp lån, og har som oftest eksisterende lån hele tiden. Så hvor denne oppfatningen kommer fra forstår jeg ikke? Uansett: et sameie kan ikke pålegge baderomsrenoveringer uten at det er betinget av utskifting av rørsystemet. Inntil det er tilfelle er badene seksjonseierens ansvar. 20 år for et bad begynner å bli modent, men 20 år er ingen alder for rør. Slike prosesser der rørsystemet i et sameie blir bestemt skiftet ut blir ofte kjipe konflikter. Du har f.eks. seksjonseiere som har brukt hundretusenvis av kroner på å totalrenovere badet sitt et par år i forveien. Det blir da penger ut av vinduet for dem, i tillegg til at de pålegges ny kostnad i form av økning av fellesgjeld. Tilstand på vann- og avløpsrør er i det hele tatt noe folk bør ha mer fokus på når de kjøper leilighet (være seg selveier eller borettslag) i gamle bygårder som er mellom 60 og 120 år gamle. Her kan det ligge latente ekstrakostnader i de kommende årene. Anonymkode: ec651...aae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå