AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Mer enn noen gang. Skal så lite til, kun å være med mange mennsker er nok til at jeg får. Om jeg spiser feil, får mye gluten eller drikker te med sitron/ingefær, så begynner det med stikkende hodeverk på den ene siden. Jeg er 39år å helt sikkkert innenfor den alderen det er mest normalt med migrene. Jeg har to barn og jobb som gjør det vanskelig å bare legge seg til (som jeg må gjøre) når jeg får hodeverk. Hører noen har kronisk migrene. Hva skal til for at det er kronisk? Har det noe mef hormoner å gjøre? Anonymkode: fbd63...11e 2
AprilLudgate Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Kronisk = 15 dager eller mer i mer enn 3 mnd. Hodesmerter er bare ett av veldig mange symptomer på migrene, så du må oppfylle kriteriene for å få diagnosen. Google anfallets fire faser. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Du må jo til legen for å sjekke. Det skal utelukkes at det kan være andre ting enn migrene. Og heldigvis finnes det masse forskjellige medisiner man kan få mot migrene nå. Anonymkode: 0f065...024 1
atropos Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli (endret) Jeg fikk oftere og sterkere plager med hodepine/migrene da jeg ble 40. Hos meg er det nok litt stressrelatert samtidig som at jeg merker at hormoner spiller inn. Jeg er varere på hormonelle svingninger og blir mer satt ut på forskjellige måter. Mer sliten, mer irritabel og mer hodepine. Det er visst ikke uvanlig når man er i perimenopause som er perioden før overgangsalderen. Jeg nevnte det til legen, men hun kunne evnt gi meg antipsykotikum for pms plagene. Jeg takket nei, det virket veldig dramatisk. Tar magnesium og trantilskudd og synes det hjelper, men om det er placebo vites ikke. Har også fått tabletter for migrenen som hjelper veldig for den Endret 31. juli av atropos 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli AprilLudgate skrev (5 minutter siden): Kronisk = 15 dager eller mer i mer enn 3 mnd. Hodesmerter er bare ett av veldig mange symptomer på migrene, så du må oppfylle kriteriene for å få diagnosen. Google anfallets fire faser. Ikke at jeg vil bli det men er det de som blir uføre? Anonymkode: fbd63...11e
AprilLudgate Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke at jeg vil bli det men er det de som blir uføre? Anonymkode: fbd63...11e Nei. Det henger ikke sånn sammen. Man kan ha kronisk mild, moderat, kraftig og alvorlig. Det er arbeidsevnen din og graden av nedsettelse av den på lang sikt som avgjør. Denne prosessen tar jo endel år. 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må jo til legen for å sjekke. Det skal utelukkes at det kan være andre ting enn migrene. Og heldigvis finnes det masse forskjellige medisiner man kan få mot migrene nå. Anonymkode: 0f065...024 Jeg har vært til lege, men hun nikker bare skevt på hodet og sier det nok er migrene og får resept på en slags nesespray. Jeg har spurt om å ta MR, siden et nært familie medlem døde av svulst på hjernen ( dog da med andre symptomer som espilepsi og rykninger) men er alikavel redd. Bytter lege om hun ikke vil henvise meg. Jeg er engstelig selvom jeg tror det er migrene. Anonymkode: fbd63...11e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Jeg er 42 og har det siste året fått det jeg antar er migrene hver gang jeg får mensen. Får hodepine som er veldig annerledes og mye mer intens enn hva jeg er vant til fra før, i tillegg til at jeg blir ekstremt utmattet og uvel og må ligge på et mørkt rom. Varer i 2-4 dager. Dro til fastlegen som foreskrev migrenemedisin, og den hjelper veldig (selv om jeg ikke blir 100% bra). Anonymkode: be339...0b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært til lege, men hun nikker bare skevt på hodet og sier det nok er migrene og får resept på en slags nesespray. Jeg har spurt om å ta MR, siden et nært familie medlem døde av svulst på hjernen ( dog da med andre symptomer som espilepsi og rykninger) men er alikavel redd. Bytter lege om hun ikke vil henvise meg. Jeg er engstelig selvom jeg tror det er migrene. Anonymkode: fbd63...11e Virker nesesprayen da? Anonymkode: be339...0b4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Nei. Det henger ikke sånn sammen. Man kan ha kronisk mild, moderat, kraftig og alvorlig. Det er arbeidsevnen din og graden av nedsettelse av den på lang sikt som avgjør. Denne prosessen tar jo endel år. Skjønner. Det er bare så dumt at der går utover jobben min. Ikke få ganger jeg må gå hjem pga den intense hodeverken. Anonymkode: fbd63...11e
AprilLudgate Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er 42 og har det siste året fått det jeg antar er migrene hver gang jeg får mensen. Får hodepine som er veldig annerledes og mye mer intens enn hva jeg er vant til fra før, i tillegg til at jeg blir ekstremt utmattet og uvel og må ligge på et mørkt rom. Varer i 2-4 dager. Dro til fastlegen som foreskrev migrenemedisin, og den hjelper veldig (selv om jeg ikke blir 100% bra). Anonymkode: be339...0b4 Det kalles menstruell migrene. Jeg hadde hormonell vestibulær migrene som påvirket i 28 dager 🫠 Enig i at hormonell er verre enn den ellers. 1
AprilLudgate Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner. Det er bare så dumt at der går utover jobben min. Ikke få ganger jeg må gå hjem pga den intense hodeverken. Anonymkode: fbd63...11e Får du prøve medikamenter utover triptaner da?
atropos Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner. Det er bare så dumt at der går utover jobben min. Ikke få ganger jeg må gå hjem pga den intense hodeverken. Anonymkode: fbd63...11e Det finne mange typer migrenemedisiner. Be om å få prøve noe annet. Svulst er ikke vanlig og er veldig sjelden arvelig. Om den var arvelig ville du visst det. De tester svulsten for det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Får du prøve medikamenter utover triptaner da? Jeg får ikke annet enn nesespray. Hjeøper lite. Hvorfor kan hun ikke gi meg vanlige migrene medisiner? Anonymkode: fbd63...11e
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli atropos skrev (Akkurat nå): Det finne mange typer migrenemedisiner. Be om å få prøve noe annet. Svulst er ikke vanlig og er veldig sjelden arvelig. Om den var arvelig ville du visst det. De tester svulsten for det. Dette skjedde for 40år siden, aldri hørt de sjekket den? Var min mormor, hun rakk aldri å bli 40år. Anonymkode: fbd63...11e
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får ikke annet enn nesespray. Hjeøper lite. Hvorfor kan hun ikke gi meg vanlige migrene medisiner? Anonymkode: fbd63...11e Er det imigran nesespray du har fått så er det en svært vanlig migrenemedisin. Eneste forskjellen er at den tas opp og virker raskere som nesespray enn om du skulle tatt en tablett som må via fordøyelsessystemet. Har du prøvd den? Virker den? Anonymkode: be339...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er 42 og har det siste året fått det jeg antar er migrene hver gang jeg får mensen. Får hodepine som er veldig annerledes og mye mer intens enn hva jeg er vant til fra før, i tillegg til at jeg blir ekstremt utmattet og uvel og må ligge på et mørkt rom. Varer i 2-4 dager. Dro til fastlegen som foreskrev migrenemedisin, og den hjelper veldig (selv om jeg ikke blir 100% bra). Anonymkode: be339...0b4 Hva gjør du med jobben da? Jeg har en sjef som er lei mitt fravær pga migrenem. Hun skulle bare visst. Anonymkode: fbd63...11e
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det imigran nesespray du har fått så er det en svært vanlig migrenemedisin. Eneste forskjellen er at den tas opp og virker raskere som nesespray enn om du skulle tatt en tablett som må via fordøyelsessystemet. Har du prøvd den? Virker den? Anonymkode: be339...0b4 Jeg syntes den hjalp litt men kun på begynne hodeverk. Om jeg har så intens hodeverk at jeg spyr, som skjer, så hjelper verken den IBux eller paracet. Da må jeg sove den bort og ligge helt uforstyrret på et rom. Veldig mange damer som sliter med hodeverk, ingen av mine kjærester har gjort det. Ts Anonymkode: fbd63...11e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli atropos skrev (16 minutter siden): Jeg fikk oftere og sterkere plager med hodepine/migrene da jeg ble 40. Hos meg er det nok litt stressrelatert samtidig som at jeg merker at hormoner spiller inn. Jeg er varere på hormonelle svingninger og blir mer satt ut på forskjellige måter. Mer sliten, mer irritabel og mer hodepine. Det er visst ikke uvanlig når man er i perimenopause som er perioden før overgangsalderen. Jeg nevnte det til legen, men hun kunne evnt gi meg antipsykotikum for pms plagene. Jeg takket nei, det virket veldig dramatisk. Tar magnesium og trantilskudd og synes det hjelper, men om det er placebo vites ikke. Har også fått tabletter for migrenen som hjelper veldig for den KJenner meg igjen i dette. Har hatt migrene siden jeg var 28, men når jeg ble i 40 ble det oftere og sterkere anfall. Mye stress i min situasjon også. Slik jeg har forstått det, skal man faktisk ta MR av hodet for å utelukke andre årsaker - før man går videre med en migrenediagnose, det er prosessen. Så får man triptaner - migrenemedisin som for eksempel Imigran, Relpax eller Maxalt. Om man er mye plaget over tid kan man få forebyggende, det er som regel blodtrykksmedisin. Her kan man lese mer: https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/hodepiner/migrene-oversikt https://hodepinenorge.no/ Anonymkode: 715c7...6d2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): KJenner meg igjen i dette. Har hatt migrene siden jeg var 28, men når jeg ble i 40 ble det oftere og sterkere anfall. Mye stress i min situasjon også. Slik jeg har forstått det, skal man faktisk ta MR av hodet for å utelukke andre årsaker - før man går videre med en migrenediagnose, det er prosessen. Så får man triptaner - migrenemedisin som for eksempel Imigran, Relpax eller Maxalt. Om man er mye plaget over tid kan man få forebyggende, det er som regel blodtrykksmedisin. Her kan man lese mer: https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/hodepiner/migrene-oversikt https://hodepinenorge.no/ Anonymkode: 715c7...6d2 Ja det har jeg også hørt at man skal. Det kan også være høyt blodtrykk som er årsaken til migrene. Jeg kan være i grenseland på trykket hos legen, men kun fordi jeg ikke liker å være der. Hjemme er den fin. Takk for info ☺️ Anonymkode: fbd63...11e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå