AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:40 #1 Skrevet torsdag kl. 23:40 Vet ikke om dette er rette plassen, men er jo innen helse. Jeg er så ekstremt uheldig og er i den situasjonen at jeg har søkt om aap. Er det siste jeg ønsker i verden, men helsemessig klarer jeg ikke jobbe mer enn litt. Håper på sikt at jeg klarer å jobbe igjen som jeg gjorde før, men hvem vet? Er verste tiden i midt liv både som dunking frykten for helse og ikke minst økonomi opp i dette. Så har fæle dager her. Er det flere som har søkt og hva ble svaret? Er det vanskelig å få? Anonymkode: e07a6...7e1 1
Purple_Pixiedust Skrevet torsdag kl. 23:51 #2 Skrevet torsdag kl. 23:51 Opplevde det ikke som vanskelig å få. Var ikke vanskelig å få uføretrygd heller. Gikk vel 4 år på AAP, uten noen tiltak bortsett fra behandling. Hadde for lavt funksjonsnivå til å kunne prøve noen tiltak. Nå har jeg vært ufør siden 2023 tror jeg, og ønsker å starte utprøving for å få mer innhold i hverdagen. Du må bare søke og sørg for å være helt ærlig med legen din om hvorfor du trenger AAP. Med mindre du lider av diagnoser som er litt vanskelig å få AAP for (som me og fibromyalgi slik jeg har skjønt her på forumet) så skulle uttalelse fra legen være mer enn nok. Du må nok i utgangspunktet forvente å måtte gå gjennom tiltak da de fleste må det, men husk at det ikke er automatikk i det. Som sagt var eneste tiltak jeg var i etter 4 år på AAP behandling. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:41 #3 Skrevet fredag kl. 04:41 Var sykemeldt etter å ha blitt utbrent. Sendte søknad, og hørte ikke noe mer før jeg fikk det innvilget. Men legen min er veldig god på å skrive henvisninger, søknader og alt, hun har stålkontroll på hva som skal være med. Jo bedre dokumentasjon, jo mindre styr. Anonymkode: 295a5...ec3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:52 #4 Skrevet fredag kl. 04:52 Jeg var/er veldig syk og alt har gått veldig greit med NAV. De har behandlet meg med respekt hele veien. På 3 året nå, bare behandling som aktivitet. Anonymkode: 94c51...bf2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:11 #5 Skrevet fredag kl. 08:11 Søk opp gruppa AAP-aksjonen på fb. AAP er ikke vanskelig å få, så lenge legen skriver en legeerklæring som inneholder det den skal. Jeg er i mitt fjerde år på AAP nå. Anonymkode: 1b00a...bb7 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:21 #6 Skrevet fredag kl. 09:21 Purple_Pixiedust skrev (9 timer siden): Opplevde det ikke som vanskelig å få. Var ikke vanskelig å få uføretrygd heller. Gikk vel 4 år på AAP, uten noen tiltak bortsett fra behandling. Hadde for lavt funksjonsnivå til å kunne prøve noen tiltak. Nå har jeg vært ufør siden 2023 tror jeg, og ønsker å starte utprøving for å få mer innhold i hverdagen. Du må bare søke og sørg for å være helt ærlig med legen din om hvorfor du trenger AAP. Med mindre du lider av diagnoser som er litt vanskelig å få AAP for (som me og fibromyalgi slik jeg har skjønt her på forumet) så skulle uttalelse fra legen være mer enn nok. Du må nok i utgangspunktet forvente å måtte gå gjennom tiltak da de fleste må det, men husk at det ikke er automatikk i det. Som sagt var eneste tiltak jeg var i etter 4 år på AAP behandling. Jeg hadde vel bare cirka 1,5 år på AAP, og utprøvingen var i den jobben jeg allerede hadde. Har indremedisinsk yrkesskade. Ufør siden 2015. TS: Det er ikke vanskelig hvis det er godt begrunnede årsaker til hvorfor. Håper du får god behandling, blir frisk og kan komme deg tilbake i jobb. 😃 Anonymkode: bf2fe...3ce 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:03 #7 Skrevet fredag kl. 10:03 Dere som fikk innvilget AAP hvor lang tid før /etter sykepengene gitt ut før dere fikk svar? Sykepengeretten min går ut 13 aug. ikke hørt noe enda.. søkte 20 april. Anonymkode: d7712...06c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:13 #8 Skrevet fredag kl. 10:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere som fikk innvilget AAP hvor lang tid før /etter sykepengene gitt ut før dere fikk svar? Sykepengeretten min går ut 13 aug. ikke hørt noe enda.. søkte 20 april. Anonymkode: d7712...06c Mitt svar til deg vil dessverre være lite relevant. Behandlingstiden var atskillig kortere da jeg søkte i 2012, tror den lå på mellom 4 og 8 uker. Jeg skjønner du er stressa når det er så kort tid til sykepengeretten går ut. Har du prøvd å ta kontakt med NAV som kanskje har mulighet til å se hvor i køen din søknad ligger? Anonymkode: bf2fe...3ce 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:24 #9 Skrevet fredag kl. 11:24 Jeg søkte for ca ett år siden. Holdt fremdeles på med kreftbehandling, men hadde startet på igjen med litt jobb. Var planen helt fra starten av å søke om AAP. Søkte omtrent 2-3 mnd før sykepengene gikk ut, fikk svar før de gikk ut. Ikke noe problem, gikk rett gjennom, enkel prosess. Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men husker at veilederen min tok kontakt med meg og var litt stressa på mine vegne før jeg søkte. Hun var overrasket i møtet med meg og arbeidsgiver over at vi allerede hadde diskutert AAP og hadde planen klar videre (vi hadde første møte med NAV og arbeidsgiver rett før jeg søkte, dvs etter kanskje 8-9 mnd som sykemeldt). Anonymkode: 5d291...aab 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:42 #10 Skrevet fredag kl. 22:42 Ble veldig glad for at dere delte deres erfaringer her og hvordan deres prosess dere hadde. Jeg vet ikke hvor god min lege er på dette. Ganske ung og ny. Håper det går bra. For hva gjør jeg om ikke? Klarer ikke jobbe sånn ting er nå og er ikke lenge til sykepengene går ut. Kan jeg også spørre hvordan dere har taklet nedgang i lønn? Og hadde dere noen forsikringer? Anonymkode: e07a6...7e1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:47 #11 Skrevet i går, 07:47 Hvilke tiltak og planer har dere lagt gjennom sykepengeåret da? Dialog med NAV? Har du brukt chat'en og de ulike verktøyene på NAV sine sider? Får ekstra utbetaling gjennom jobbens avtale med KLP, og hadde også en privat forsikring. Ikke noe problem å gå ned i lønn/utbetalinger, men vi hadde det ganske romslig fra før og de ekstra utbetalingene hjalp også på. Anonymkode: 5d291...aab 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:16 #12 Skrevet i går, 08:16 Det går fint. Du er syk men jobber litt, altså har du en sykdom/skade og aktivitetsplan, det som kreves for å få aap. Anonymkode: 214ca...556 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:34 #13 Skrevet i går, 08:34 Det er individuelt hvor enkelt det er å få aap. En person i min omgangskrets var ofte, og lenge sykemeldt pga fysiske plager som ga og fortsatt gir sterke smerter. Vedkommende fikk beskjed av nav om å si opp jobben og gå over på aap. Fastlege skrev en utfyllende legeerklæring, mr bilder viste tydelig problematikken. Vedkommende fikk avslag på aap, to ganger, tross for rapporter fra nav sine samarbeidspartnere som testet arbeidsevne, som sa det var 0 arbeidsevne. Økonomien er ruinert. Vedkommende kontaktet advokat, advokaten sa at dette var noe av det verste han hadde sett av navsaker, og kjører nå sak. Håper jeg aldri havner i en slik situasjon. Anonymkode: 5aefe...e9b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:55 #14 Skrevet i går, 08:55 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan jeg også spørre hvordan dere har taklet nedgang i lønn? Og hadde dere noen forsikringer? Anonymkode: e07a6...7e1 Ja, har/hadde forsikringer. Så inntekten er den samme som før, har ikke gått ned i inntekt. Hvis du får avslag, så klager du, OG søker på nytt. Hvis avslaget er pga dårlig legeerklæring, så bestiller du en time og forteller legen hva som må med i erklæringen. Det må stå at din arbeidsevne er nedsatt med minst 50% til alle yrker. Hvis legen skriver noe som kan tolkes til at du kan jobbe mer enn 50% ved å bytte yrke/jobb vil du få avslag. Anonymkode: 1b00a...bb7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:06 #15 Skrevet i går, 09:06 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ble veldig glad for at dere delte deres erfaringer her og hvordan deres prosess dere hadde. Jeg vet ikke hvor god min lege er på dette. Ganske ung og ny. Håper det går bra. For hva gjør jeg om ikke? Klarer ikke jobbe sånn ting er nå og er ikke lenge til sykepengene går ut. Kan jeg også spørre hvordan dere har taklet nedgang i lønn? Og hadde dere noen forsikringer? Anonymkode: e07a6...7e1 Jeg hadde delvis AAP og delvis jobb, så merket ikke så mye til inntektsnedgangen, etterhvert gikk jeg over på sykepenger som var full lønn. Da jeg ble ufør så hadde jeg barnetillegg, yrkesskadeerstatning (både engangsbeløp fra arbeidsgivers forsikringsselskap, samt månedsbeløp fra NaV). Jeg hadde / har også uførepensjon på noen tusenlapper fra tidligere arbeidssted. Det, sammen med den månedlige skattefrie yrkesskadeerstatningen hjelper såpass på at det går greit. Det største inntektsfallet merket jeg da barna fylte 18, det var tøft, og jeg måtte ned i standard på bolig. Nå greier jeg meg greit, men klart, det er kjekkere å være frisk, og å ha en bedre inntekt enn det jeg har. Anonymkode: bf2fe...3ce 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå