Gå til innhold

Hvor mye kan din fjerdeklassing?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye kan din fjerdeklassing? Nevn gjerne kjønn. 
Er så usikker på om barnet mitt er ekstremt umodent, eller om det rett og slett er noe annet underliggende. 

Barnet leser ikke rent. Skriver ikke bra. Driver enda og har speilvendte bokstaver, skriver utydelig. De har ikke penskrift på skolen, men uansett kan ikke barnet mitt skrive noe pent i det hele tatt. Det er veldig sånn klumsete. Det snakker veldig utydelig, sier f eks ikke «jeg kjenner Lisa», men «jeg senner Lisa». Mange ord som ikke kan uttrykkes skikkelig (logoped mener det kun er umodenhet). Det klarer ikke gå ut å finne på noe, så nå når vi er hjemme litt så må vi aktivisere det hele tiden. 
Det er veldig følsomt og har mye utbrudd. Jeg tror dessverre barnet selv skjønner at det ikker er som alle andre i klassen. Jeg blir sånn i tvil på hvor mye vi skal pushe det, og om vi bare skal støtte hele tiden og satse på at det går seg til..? 

Anonymkode: 432b1...791

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som dysleksi, er hen utredet? Spør når skolen starter opp om å få utelukket dette hvertfall. 

Anonymkode: 64651...31d

• Liker 1
Skrevet

Gikk i fjerde nå før sommeren eller skal begynne i fjerde?

jeg har barn som skal begynne i fjerde. Samme her med lesingen, leser ikke rent. Men har merket stor forbedring siste året. Vi har brukt mye tid og energi på lesing i sommerferien. Kjøper gøye bøker og for første gang kan barnet sitte og lese (lettleste) bøker selv. Så lenge man merker bedring så tenker jeg det kan være umodenhet. Men om det står på stedet hvil ville jeg vært mer bekymret og tatt grep.

vi har også samme utfordring med uttale og skriving. Men merker også bedring der, sakte men sikkert. 

Skrevet

Har dun språkvansker? Siden logoped og kanskje ppt er inne så har nok de testet henne. Les mye til henne, bad henne i ord. Høytlesing og der du peker på ordene når du leser mens hun ser. Terp mye på det, det hjelper. Hun må ha leselekse på hennes nivå. Mestring gir motivasjon. 
Dysleksi tester de sjelden når de er så ung, da modenheten er sprikende. Ofte ikke før slutten av barneskolen det. 
Når hun sier feil ord så si det rette ordet og få henne til å si det. F eks kjenne, øv på lydene. 

Anonymkode: c7da8...188

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en jente som er ferdig i 4. nå. 
Snakker rent, men skriver til tider speilvente bokstaver og tall. Ganske ufokusert til tider, men kan gå «all in» på noen aktiviteter. Har en fritidsaktivitet hun elsker. Hun er pseudotvilling og lever fantastisk med søskenent sitt med mye fantasi og futt og fatt. Venner er litt mer opp og ned, det kommer an på hvem hun er med. Det kan være rolig og fint eller total drama. Humøret er opp og ned. Går veldig i kjelleren hvis ting butter og hyler og skriker. Vi har adhd i familien og mistenker det, men lærer er ikke enig. 

Anonymkode: a58eb...0ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye kan din fjerdeklassing? Nevn gjerne kjønn. 
Er så usikker på om barnet mitt er ekstremt umodent, eller om det rett og slett er noe annet underliggende. 

Barnet leser ikke rent. Skriver ikke bra. Driver enda og har speilvendte bokstaver, skriver utydelig. De har ikke penskrift på skolen, men uansett kan ikke barnet mitt skrive noe pent i det hele tatt. Det er veldig sånn klumsete. Det snakker veldig utydelig, sier f eks ikke «jeg kjenner Lisa», men «jeg senner Lisa». Mange ord som ikke kan uttrykkes skikkelig (logoped mener det kun er umodenhet). Det klarer ikke gå ut å finne på noe, så nå når vi er hjemme litt så må vi aktivisere det hele tiden. 
Det er veldig følsomt og har mye utbrudd. Jeg tror dessverre barnet selv skjønner at det ikker er som alle andre i klassen. Jeg blir sånn i tvil på hvor mye vi skal pushe det, og om vi bare skal støtte hele tiden og satse på at det går seg til..? 

Anonymkode: 432b1...791

Leser barnet i ferien eller er det skjerm hele dagen?

Anonymkode: 626fc...6ae

Skrevet

Det ville jeg pushet på, det er tregt. 

Anonymkode: a2011...298

• Liker 2
Skrevet

Om barnet er ferdig med 4. klasse tenker jeg at jeg hadde begynt å tenke på å ta dette litt videre. Men hvilke tilbakemelding gir skolen? Om de ikke har sagt noe til nå, ville jeg tatt det opp nokså snart etter skolestart.

Vet selv at dette med umodenhet er lett å drøye med en vente og se holdning, også går det litt for langt før tiltak settes inn og man får mye å ta igjen og en større jobb en det hadde trengt å bli hvis tidligere tiltak.

Anonymkode: 7dbb4...2f1

Skrevet

Har ei som skal starte i tredje.

Av det du lister opp så leser hun rent, det har hun gjort siden hun knekte lesekoden et par måneder inn i første klasse. Snakker rent.

Skriver ikke spesielt pent, speilvender en bokstav, og skriver ofte ordene slik hun sier de. De øver litt på å skrive pent på skolen.

Motorisk svært sterk og veldig flink til å aktivisere seg selv. Humøret er høyt og lavt, til tider kort lunte.

Alle i klassen snakker for øvrig rent.

I kullet til min yngste derimot er det påfallende mange med dårlig uttale, noen har jeg problem med å forstå. Der er det mange som går fast til logoped.

Anonymkode: 42e69...813

Skrevet

Om det er noe mer, har det vel vært oppdaget til nå? De har nasjonale prøver fra andre klasse. Det var da de «oppdaget» at mitt barn hang vesentlig etter de andre ved at hun ikke klarte å gjennomføre testene. Da satte de endelig igang tiltak (som vi hadde bedt om siden før skolestart), og nå får hun ekstra tilrettelegging. Umodenhet kan være så mangt, men er det noe mer vil det jo komme frem gjennom testing som de har i skolen. 

Anonymkode: 7b5c0...8a2

Skrevet

Skal det starte i fjerde eller er det ferdig?

Jobber som lærer og erfaringen er at mange ikke leser rent før i løpet av 4. klasse. Speilvending av bokstaver er mer bekymringsfullt, hva slags tilbakemelding gir kontaktlærer?

Synes det er en merkelig tilbakemelding fra logopeden. Lydene skulle vært på plass nå. 

Det høres ut som om hun er umoden i fht. det med aktivisering, men det kommer også an på hva dere har gjort i oppdragelsen for at hun skal lære å aktivisere seg selv?

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min +  en kamerat av ham har litt spesielle r’er, de får logoped. Sønnen min ba om det selv, han syntes det var flaut og irriterende.

Jeg synes flere av de vennene som har vært med hjem har lest ganske dårlig. Synes det virker litt gjengs blant guttene. Sønnen min leser godt og skriver helt korrekt på tastatur (med unntak av noen orddelingsfeil), men håndskrift ser ikke ut. Sammenlignet med hvordan jeg selv skrev på skolen, synes jeg det ser helt krise ut.

Det med å finne på ting synes jeg også varierer. De er jo ofte mye flinkere til å finne på ting når de er sammen med noen, synes jeg. Men noen klarer ikke det engang. Synes også jeg hører en del feil bruk av ord og bøying. For eksempel: «Hvordan kan du vete det?», i stedet for «vite». Og masse engelsk blandet inn. Gjør det godt på diktat, men muntlig er det mye rart. Er visstnok på godt nivå i klassen likevel. Dette er en gutt.

Litt vanskelig å si noe om basert på det du beskriver, men det er jo totalen. Det med talefeil virker fornuftig å gjøre noe med, i alle fall om barnet er motivert selv. Jeg opplevde at barnet mitt ikke ville skille seg ut, og med ett år med logoped løste det seg.

Jeg ville bedt om å få det sjekket opp, spesielt dette med lesing og talefeil. Lesing varierer da. Leser dere mye hjemme? Opplever at det er veldig viktig hvordan vi foreldre legger til rette for lesing, de får så enormt mye gratis av lesingen. Sønnen min ble først god til å lese nå i 4. klasse, såpass at han leser egne bøker selv og at de går unna på en ettermiddag. Ordforrådet kommer seg noe enormt. Vi leser mye for ham i tillegg, og er det spennende og gøy nok fortsetter han å lese i boken selv. 

Anonymkode: fee56...35e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sønnen min +  en kamerat av ham har litt spesielle r’er, de får logoped. Sønnen min ba om det selv, han syntes det var flaut og irriterende.

Jeg synes flere av de vennene som har vært med hjem har lest ganske dårlig. Synes det virker litt gjengs blant guttene. Sønnen min leser godt og skriver helt korrekt på tastatur (med unntak av noen orddelingsfeil), men håndskrift ser ikke ut. Sammenlignet med hvordan jeg selv skrev på skolen, synes jeg det ser helt krise ut.

Det med å finne på ting synes jeg også varierer. De er jo ofte mye flinkere til å finne på ting når de er sammen med noen, synes jeg. Men noen klarer ikke det engang. Synes også jeg hører en del feil bruk av ord og bøying. For eksempel: «Hvordan kan du vete det?», i stedet for «vite». Og masse engelsk blandet inn. Gjør det godt på diktat, men muntlig er det mye rart. Er visstnok på godt nivå i klassen likevel. Dette er en gutt.

Litt vanskelig å si noe om basert på det du beskriver, men det er jo totalen. Det med talefeil virker fornuftig å gjøre noe med, i alle fall om barnet er motivert selv. Jeg opplevde at barnet mitt ikke ville skille seg ut, og med ett år med logoped løste det seg.

Jeg ville bedt om å få det sjekket opp, spesielt dette med lesing og talefeil. Lesing varierer da. Leser dere mye hjemme? Opplever at det er veldig viktig hvordan vi foreldre legger til rette for lesing, de får så enormt mye gratis av lesingen. Sønnen min ble først god til å lese nå i 4. klasse, såpass at han leser egne bøker selv og at de går unna på en ettermiddag. Ordforrådet kommer seg noe enormt. Vi leser mye for ham i tillegg, og er det spennende og gøy nok fortsetter han å lese i boken selv. 

Anonymkode: fee56...35e

Det er veldig mange som former bokstaver svært dårlig. De speilvender, blander små og store bokstaver, skriver alle på samme linje (selv om noen skal stikke ned og andre opp). Mye av dette er på grunn av at mange rett og slett ikke bruker tid på å lære elevene dette lenger. Spesielt når alt skjer på skjerm. Å skrive på tastatur trener ikke opp bokstavformingen. Da trener man kun på bokstavgjenkjenning (ikke gjenkalling). Forhåpentligvis er denne skjermbruken på vei ut. 

Anonymkode: d1667...dd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min datter starter i fjerde nå. Hun snakker bra, men veien hit ikke var helt rett for oss. Vi var hos logoped i et par år, først i barnehagen en gang i uka, så, når det tilbudet ikke var mulig lengre, fikk hun en henvisning fra kommunen til privat logoped (kommunen betalte). Det betyr i at jeg i 1,5 år måtte ta ut fleksitid på onsdager kl 2 for å kunne kjøre henne til logoped. Det betyr også at dette ble en kostbar affære for kommunen, så det lønner seg å bosette seg i en bemidlet kommunen, bare for å si det slikt.  

Enig i at det kan oppleves som irriterende for barnet - du blir hentet tidlig, midt i leken i SFO-tiden, og må gå og gjøre noe som kanskje oppleves som meningsløse oppgaver, ikke så spennende. Men det er også derfor, at hun fortsatt husker det, at jeg kan bruke det nå - når hun begynner igjen snakke med babyspråket, tullesnakke og ikke uttale bokstaver, mumle - så minner jeg henne på alt den tida vi måtte bruke på å få henne til å  snakke pent. Jeg forteller henne også direkte, at kommunen brukte PENGER, sikkert over hundre tusen kroner, på å lære henne å snakke. Så det må hun da virkelig ikke ødelegge, og sette pris på. Hun er ei smart jente ellers, hun skjønner argumentasjonen. 🙂 

Anonymkode: ac3dc...2e6

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut litt som min.. han har Språkvansker (DLD) .. ca 7 % har det.

Har logoped og vi leser hver kveld..tar lengre tid men skolen tilrettelegger med noe..

Anonymkode: a7312...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Min kunne lese og skrive korrekt i løpet av første klasse.

Det du beskriver høres ut som dysleksi.

Anonymkode: 23711...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...