AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:35 #1 Skrevet torsdag kl. 21:35 Jeg er tenåringsmamma til ei jente på 17 år, hun bor annenhver uke hos meg og sin far det har hun gjort siden hun var lita. far har mye bedre økonomi enn meg å tjener sikkert 1,5 mill i året mens jeg har et typisk lavtlønnet yrke. Vi skal i utgangspunktet dele alle utgifter men dette skjer ikke i praksis, far lurer seg unna mye… hun får heller ikke lommepenger av han så jeg er den hun spør om alt hun skal. min datter er svært sosial å har mye veninner i forskjellige kretser i byen.. hun er ofte på kino, ute å spiser sushi osv.. ofte vil hun kjøpe klær, ikke så dyre men blir mye penger.. hun er knapt hjemme.. og har nesten aldr tid til å spise her fordi hun kan være på farta fra morgenen til 22. på kvelden å spiser ofte kun kveldsmat hjemme og noen ganger frokost jeg har alltid mye mat hjemme for å lage middag osv.. hun har vært veldig grumpy mot meg i det siste, jeg er en hønemor å veldig på for at hun skal ha det bra å ringer flere ganger når hun er ute for å høre om alt er bra osv… jeg bruker nesten alle pengene mine som jeg har til overs på at hun skal ha det bra… jeg har knapt råd til en frisørtime for å klippe meg en sjelden gang… jeg føler hun kun ringer meg når hun skal ha noe… og jeg ble lei meg her en dag da hun var litt ufin til meg.. hun ga faen… føler bare hun utnytter meg til hun flytter ut… grunnen til at jeg er så hønemor og raus er nok for at jeg sikkert overkompanserer at far er opptatt med å kun bruke tid og penger på seg.. slik har det vært i mange år men det er kostbart å ha en tenåring….hun er egentlig en veldig høflig jente til alle men ikke til meg.. fortvilet 😞 Anonymkode: 18008...14f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:36 #2 Skrevet torsdag kl. 21:36 Hvorfor krever du ikke bidrag fra far gjennom nav? Anonymkode: 6fa7d...f4c 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:37 #3 Skrevet torsdag kl. 21:37 Krev bidrag via nav fra far.. Anonymkode: 2d0a8...eec 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:42 #4 Skrevet torsdag kl. 21:42 Du får forte deg å kreve bidrag før hun blir 18. Deretter har du ikke rett på noe. Anonymkode: 3f3d4...d5f 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:25 #5 Skrevet torsdag kl. 22:25 du må jo få far til å betale mer av det hun skal ha. Og du, du trenger ikke å si ja til alt hun ber om. Min 18 åring har fått 100 kroner uka av oss. Og da betaler vi treningsabbonement, mobil og litt klær. men han er billig i drift ser jeg. Anonymkode: 3d2bd...b91 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:52 #6 Skrevet fredag kl. 05:52 Sett deg ned med jenta og legg fram alle fakta om økonomien. Sett klare grenser med fast sum i måneden. Ta kontakt med Nav i dag for å få det du har krav på fra far. Far utnytter deg, ikke la jenta få lære at hun kan gjøre det også. Anonymkode: 4eb05...83f 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:47 #7 Skrevet fredag kl. 06:47 Har 16- og 17-åring. Betaler mobilabbonement, nye klær ved behov (ikke ved lyst), busskort og sponser en og annen kinotur. Utover det må de ordne seg med lommepenger selv. De fikk ukelønn frem til de var 16 (50kr i uka), men da var det slutt. De er store nok til å finne seg en jobb. De får alle måltider hjemme om de vil ha. Vil de kjøpe seg mat ute med venner må de betale selv. Eldste har vel kjøpt mat ute en gang. Yngste spiser bare hjemme. Begge har holdningen om at "hvorfor bruke penger på mat når jeg kan spise gratis hjemme?" Jeg tenker at det er på tide å skru igjen pengekranen. Hun må jo lære at penger ikke vokser på trær. Anonymkode: 24637...557 1 1
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 06:51 #8 Skrevet fredag kl. 06:51 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du får forte deg å kreve bidrag før hun blir 18. Deretter har du ikke rett på noe. Anonymkode: 3f3d4...d5f Hun har ikke krav på bidrag når barnet er 50/50..
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 06:52 #9 Skrevet fredag kl. 06:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett deg ned med jenta og legg fram alle fakta om økonomien. Sett klare grenser med fast sum i måneden. Ta kontakt med Nav i dag for å få det du har krav på fra far. Far utnytter deg, ikke la jenta få lære at hun kan gjøre det også. Anonymkode: 4eb05...83f Men mor har jo ikke krav på noe fra far når barnet bor 50/50?
Enmanelskeråhate Skrevet fredag kl. 06:54 #10 Skrevet fredag kl. 06:54 enhjørningfis skrev (2 minutter siden): Hun har ikke krav på bidrag når barnet er 50/50.. Det kan man ha ved store inntektsforskjeller jo 2
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 06:54 #11 Skrevet fredag kl. 06:54 AnonymBruker skrev (8 timer siden): du må jo få far til å betale mer av det hun skal ha. Og du, du trenger ikke å si ja til alt hun ber om. Min 18 åring har fått 100 kroner uka av oss. Og da betaler vi treningsabbonement, mobil og litt klær. men han er billig i drift ser jeg. Anonymkode: 3d2bd...b91 Jøss, da er han billig i drift ja 😅 min 15 åring får 300 kr i uka, 11 åringen 100 kr i uka 😅 pluss at de får mobil, mellomste får treningsabo, de får klær om de trenger det, og ellers alt som er nødvendig for et barn/ungdom 😅
enhjørningfis Skrevet fredag kl. 06:55 #12 Skrevet fredag kl. 06:55 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Det kan man ha ved store inntektsforskjeller jo Åja
Fossegrimen Skrevet fredag kl. 06:55 #13 Skrevet fredag kl. 06:55 Det det høyrast jo absurd mykje ut. Eg fekk ikkje i nærleiken av det der da eg var 16, og det er ikkje sååå lenge sidan. Det er ikkje kjærleik å gjera ein unge bortskjemt. Det er ei bjørneteneste. (Og ja, få far til å betale seriøse bidrag, slik andre i tråden har skrive)
Enmanelskeråhate Skrevet fredag kl. 06:55 #14 Skrevet fredag kl. 06:55 Hvorfor har hun ikke en deltidsjobb og betaler en del selv? Skjønner ikke hvorfor du holder på sånn, hva lærer hun av det?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:26 #15 Skrevet fredag kl. 07:26 "Denne uken er du hos pappa. Spør ham." Og jobb med grensesetting. Du beskriver mangel på foreldreautoritet og at du oppdrar en bortskjemt tenåring som blir en ufyselig voksen. Anonymkode: 5590d...0dc
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:27 #16 Skrevet fredag kl. 08:27 Du må sette grenser. Gi henne en sum i mnd, den må hun forholde seg til. Skal hun ha noe mer, må hun finne seg en jobb. Anonymkode: bc462...3ef
veronica<3 Skrevet fredag kl. 09:01 #17 Skrevet fredag kl. 09:01 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg