AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Skrevet 9 timer siden Vi skal reise på en ukes tur i et annet nordisk land i slutten av august. 16 åringen ønsker å være hjemme alene, ingen søsken. Han er en ansvarsfull og pliktoppfyllende gutt, rydder etter seg og lager seg mat selv når han må. Vi har stor familie og han har nær kontakt me alle besteforeldre og tanter/onkler. De fleste bor i området her og bestemor er så og si nabo. Jeg tenker at om dette i det hele tatt skal være aktuelt så må han til bestemor og spise middag hver dag som et minimum, jeg kommer også til å ringe daglig. Han har fått tilbud om å sove hos flere i nær familie, som han uansett besøker i døra hver dag. Men ønsker nå altså å være hjemme. Vi har også noen veldig kjekke leietakere som kan holde et øye med han. Han har vært alene en helg tidligere i sommer da vi var i nabobyen og det gikk veldig fint da, men jeg kjenner at jeg synes en uke er lenge. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 6b0e7...a06
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Skrevet 9 timer siden Min 16-åring var alene en uke tidligere i sommer. Gikk fint det, og var ikke noe vi tvilte på en gang da da ønsket kom opp. Vi skulle på noe som han syntes var kjedelig, så det var vinn vinn. Kjøpte inn en del middager som var enkle å lage, men sa at chips og snacks måtte han gå på butikken og kjøpe selv, kun for å sikre at han kom seg ut og rørte på seg litt også. Men nå er min en rolig og ansvarsfull 16-åring som har null interesse av fest og masse folk på besøk. Anonymkode: 7b76d...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden Slapp av. 16-åringer flytter hjemmefra for å gå på skole og må klare seg helt selv. Selvfølgelig klarer han en uke alene om det er det han helst vil. Du må gi slipp! Anonymkode: fc444...658 7 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Hvorfor skulle det være et problem? Og middag klarer han nok å lage selv 🙂 Anonymkode: e14d3...0eb 6 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Om det ikke er fare for at han inviterer til full fest og herper boligen, ser jeg ikke problemet. Anonymkode: 5c4f2...1d5 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Min 16 åring kunne fint vært hjemme en uke. Laget mat selv og ordnet opp. Den eneste betingelsen jeg hadde satt var at han ikke skulle ha for mange kompiser på besøk, så det ble fest. Anonymkode: 8b40e...614
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Klarer ikke å se problemet. Han høres ut som en ansvarlig gutt Ser heller ingen grunn til at han må gå til bestemor å spise middag hver dag. La han få holde på litt på egenhånd om han vil Her i bygda flytter alle på hybel når de er 15/16år for å gå på videregående (3 timer til nærmeste vgs), og det er absolutt ikke alle som er moden for det... Men de lærer likevel ekstremt fort. Så en uke tror jeg skal gå problemfritt Anonymkode: 206bc...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Skjønner ikke hvorfor han ikke skulle få lov til det. Skjønner heller ikke hvorfor det er et krav at han må spise hos bestemor hver dag, la han få lov til å styre og bestemme litt selv! Anonymkode: 92f97...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Noen flytter på hybel når de er seksten. Anonymkode: a2774...cbd 1
Irja Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi skal reise på en ukes tur i et annet nordisk land i slutten av august. 16 åringen ønsker å være hjemme alene, ingen søsken. Han er en ansvarsfull og pliktoppfyllende gutt, rydder etter seg og lager seg mat selv når han må. Vi har stor familie og han har nær kontakt me alle besteforeldre og tanter/onkler. De fleste bor i området her og bestemor er så og si nabo. Jeg tenker at om dette i det hele tatt skal være aktuelt så må han til bestemor og spise middag hver dag som et minimum, jeg kommer også til å ringe daglig. Han har fått tilbud om å sove hos flere i nær familie, som han uansett besøker i døra hver dag. Men ønsker nå altså å være hjemme. Vi har også noen veldig kjekke leietakere som kan holde et øye med han. Han har vært alene en helg tidligere i sommer da vi var i nabobyen og det gikk veldig fint da, men jeg kjenner at jeg synes en uke er lenge. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 6b0e7...a06 Du kjenner ditt barn bedre enn hva jeg gjør.. ut i fra hva jeg leser her, så er dette null problem!
Cottontail Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Med så mange rundt ham som han kan få hjelp av hvis det er noe, og som kan betrygge deg om at det ikke er full fest der hele uken, så ser jeg ingen grunn til å ikke la ham være hjemme alene denne uken hvis det er det han vil. Og jeg tenker et par middager hos bestemor holder i massevis, de andre dagene må han få lage seg noe enkelt selv.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Jeg forstår godt at du er betenkt han er er en sosial gutt hvor det er mye liv og røre rundt. selvsagt klarer en 16-åring seg med å lage mat, og ordne en uke. Det er vel ikke det som er den største grunnen til at mange ikke lar 16åringer være alene hjemme. Vår eldste hadde 100% invitert til guttastemning hjemme hele uken, så der var det uaktuelt at han var alene hjemme. Nr 2 derimot. Han er så pliktoppfyllende at om vi hadde sagt Max 5 kompiser på besøk, så hadde han holdt seg til det - og dermed helt uproblematisk at han var alene hjemme. Anonymkode: e288a...bf2 1
Tbag Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Du kjenner din unge best😊 ut i fra hva du skriver høres det uproblematisk ut. Ville dog droppet å pålegge han å spise middag hos besteforeldrene, det bør være valgfritt i mitt hode. 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden 15-åringen min hadde fått lov, 17-åringen vår ikke. 17-åringen ville hatt venninner jo-flere-jo-bedre på konstant overnatting eller benyttet anledningen til å overnatte hos dem/på fest/døgne hele uka, og hvis hun hadde fått lov til å ha 2 venninner på besøk, hvorfor ikke 12? Eller 22? Og hun gidder ikke lage mat og hun glemmer å låse dører og lukke vinduer og hadde raida barskapet. 15-åringen ville lest bøker, sett på tv, laget seg middag og hatt besøk av en eller to venninner og de hadde lagd seg taco og spilt musikk. Kanskje gamet litt, gladelig dratt på besøk til bestemor og kost seg -ikke noe problem. Anonymkode: 8c2ed...fab
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skal reise på en ukes tur i et annet nordisk land i slutten av august. 16 åringen ønsker å være hjemme alene, ingen søsken. Han er en ansvarsfull og pliktoppfyllende gutt, rydder etter seg og lager seg mat selv når han må. Vi har stor familie og han har nær kontakt me alle besteforeldre og tanter/onkler. De fleste bor i området her og bestemor er så og si nabo. Jeg tenker at om dette i det hele tatt skal være aktuelt så må han til bestemor og spise middag hver dag som et minimum, jeg kommer også til å ringe daglig. Han har fått tilbud om å sove hos flere i nær familie, som han uansett besøker i døra hver dag. Men ønsker nå altså å være hjemme. Vi har også noen veldig kjekke leietakere som kan holde et øye med han. Han har vært alene en helg tidligere i sommer da vi var i nabobyen og det gikk veldig fint da, men jeg kjenner at jeg synes en uke er lenge. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 6b0e7...a06 Kunne reist i Norge ,men hadde ALDRI reist til utlandet med en 16åring hjemme! Men hab har jo bedtemor og familie så nærmt, så lenge de er hjemme da og kan stille fort opp så er det vel greit. Anonymkode: dc494...d67
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden Jeg hadde latt han være hjemme uten regler om å spise hos bestemor med mindre han ønsker det selv i slutten av august går han uansett på videregående og ikke kan reise vekk? Andre 16 åringer flytter på hybel i den alderen så dette går nok helt fint Anonymkode: 38766...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden Tusen takk for svar til dere alle, og mange av dere har nok helt rett. Grunnen til at jeg ønsket at han skulle spise middag hos bestemor hver dag er at han lager seg meget enkel mat selv, lite næringsrikt og raskest mulig. Og så er han uansett i døra der daglig, men etter svarene deres her så holder det kanskje med noen dager🌸 Jeg er ikke redd for at han inviterer til fest, eller at han inviterer mange venner hjem. Selvfølgelig ingen garanti, men føler meg så trygg jeg kan på akkurat den delen 😅 Igjen, tusen takk til alle som har svart❤️ Anonymkode: 6b0e7...a06
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Jeg var alene hjemme i tre uker den sommeren jeg fylte 17 fordi foreldrene mine skulle på ferie, og jeg hadde sommerjobb. Det gikk helt fint, men det skal sies at jeg hadde tenkt å ta et skippertak med oppvask og rydding helt mot slutten, og så kom de hjem en dag før de hadde sagt 😬 Anonymkode: 9434d...5f8 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Mine dro på sæter å jobbet da de var 14. Eldste var hjemme i 3 uker da han var 16 pga jobb hjemme. Tenker selv en 16 åring burde klare der, her flytter mange når de er 15/16 på hybel og da har foresatte 0 oversikt. Må vel være bedre å si at han har oppgaver hjemme. Og at han prater med en av besteforeldre ikke nødvendigvis må ditt på middag, læring det og kunne lage mat selv og føle faktisk at en mestrer og ikke blir kontrollert til alt. Da vår sønn var hjemme fikk han beskjed hus vaskes 1 gang i uka, klær når kurven var så så full, søppel ut, klippe plen . Og vi kom hjem til rent og ryddig hus Anonymkode: 19c5d...807
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden Min eldste fikk aldri lov til å være alene. Kunne ikke stole på han. Min mellomste var alene 4 netter når han var 16. Han hadde ikke lyst til å være med til Astrid Lindgrendsverden og det kan jeg forstå. Vi snakket med naboene om at han var alene og allierte oss med bestefar som var beredskap dersom noe skjedde. Året etter flyttet han ut. Min mellomste og min yngste var alene hjemme to dager nå. Min yngste har visst forbedringspotensialet i forhold til innetider, så hun får ikke den tilliten igjen med det første. Alle barn er forskjellige, en må nesten ta avgjørelsen ut i fra egne barn, modenhetsnivå og ikke minst miljøet rundt. Anonymkode: 604d4...9fd 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå