AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #1 Skrevet i går, 05:50 Har alltid vært plaget med pms og sensitivitet for hormonelle svingninger men gått helt greit. Nå har jeg antakelig kommet i tidlig perimenopausen, og hele syklusen føles som et eneste stort kaos symptommessig (har syklus som er forholdsvis regelmessig men kortere), og pms er ekstremt uutholdelig og også mer uforutsigbar. Samme med migrene som er blitt mer uforutsigbar. Jeg har kronisk sykdom og veldig sensitiv for endringer og ting jeg tilfører kroppen, så hrt er ikke et veldig aktuelt alternativ per nå. Det jeg lurer på er om noen har brukt minipille (feks slinda) i lignende situasjon for å blokke ut syklus og svingninger i stedet for å tilføre hormoner ? Om det har fungert for slike plager jeg beskriver. Selvom man kanskje er i starten av perimeno. Anonymkode: de523...5c0
AnonymBruker Skrevet i går, 05:53 #2 Skrevet i går, 05:53 Lider av pmdd jeg også, migrene også, greit å vite at om noen år så er begge helt på styr 🙃 Håper du finner hjelp, høres helt jævlig ut Anonymkode: 0f116...6a3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:25 #3 Skrevet i går, 06:25 Hvor gammel er du? Har du prøvd hormonspiral? Anonymkode: 07448...f13
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har alltid vært plaget med pms og sensitivitet for hormonelle svingninger men gått helt greit. Nå har jeg antakelig kommet i tidlig perimenopausen, og hele syklusen føles som et eneste stort kaos symptommessig (har syklus som er forholdsvis regelmessig men kortere), og pms er ekstremt uutholdelig og også mer uforutsigbar. Samme med migrene som er blitt mer uforutsigbar. Jeg har kronisk sykdom og veldig sensitiv for endringer og ting jeg tilfører kroppen, så hrt er ikke et veldig aktuelt alternativ per nå. Det jeg lurer på er om noen har brukt minipille (feks slinda) i lignende situasjon for å blokke ut syklus og svingninger i stedet for å tilføre hormoner ? Om det har fungert for slike plager jeg beskriver. Selvom man kanskje er i starten av perimeno. Anonymkode: de523...5c0 Bare for å klargjøre du vil ikke tilføre hormoner, men Slinda er jo nettopp det, men da i syntetisk form. Anonymkode: 598e3...24f 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare for å klargjøre du vil ikke tilføre hormoner, men Slinda er jo nettopp det, men da i syntetisk form. Anonymkode: 598e3...24f Det er ikke hormon På samme måte. Der er et kunstig gestagen som etterligner kroppens progesteron og stopper syklusen. Men man får ikke tilførg mer progesteron av den. Det inneholder heller ikke noe østrogwb så det virker jo på kroppen på helt andre måter. Derfor jeg spør , for jeg tåler ingen svinginger i syklusen min og endringer i selve hormon nivåene ustabilt Anonymkode: de523...5c0
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke hormon På samme måte. Der er et kunstig gestagen som etterligner kroppens progesteron og stopper syklusen. Men man får ikke tilførg mer progesteron av den. Det inneholder heller ikke noe østrogwb så det virker jo på kroppen på helt andre måter. Derfor jeg spør , for jeg tåler ingen svinginger i syklusen min og endringer i selve hormon nivåene ustabilt Anonymkode: de523...5c0 Skjønner hva du mener med at det ikke inneholder østrogen, men et syntetisk gestagen (som i Slinda) er medisinsk definert som et hormon Og fordi det undertrykker eggløsningen og kroppens egen hormonproduksjon, vil det jo gi en endring i hormonnivåene dine. I oppstartsfasen på minipiller er det også veldig vanlig med uregelmessige blødninger og svingninger før det eventuelt stabiliserer seg. Men jeg har ingen egenerfaring men tenkte at uansett så tukler du med hormonene og nivåer og er du veldig sensitiv så vil du sikkert uansett merke det. Men får se om noen andre med erfaring kan gi deg noe svar å bli klokere på. Anonymkode: 598e3...24f
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skjønner hva du mener med at det ikke inneholder østrogen, men et syntetisk gestagen (som i Slinda) er medisinsk definert som et hormon Og fordi det undertrykker eggløsningen og kroppens egen hormonproduksjon, vil det jo gi en endring i hormonnivåene dine. I oppstartsfasen på minipiller er det også veldig vanlig med uregelmessige blødninger og svingninger før det eventuelt stabiliserer seg. Men jeg har ingen egenerfaring men tenkte at uansett så tukler du med hormonene og nivåer og er du veldig sensitiv så vil du sikkert uansett merke det. Men får se om noen andre med erfaring kan gi deg noe svar å bli klokere på. Anonymkode: 598e3...24f Ja absolutt. Men tenkte om det hadde en annen effekt på kroppen enn å tilføre faktisk progesteron /hormoner. Meningen er jo å kunne dempe og jevne ut de vanlige svingingene. Selvsagt er jeg redd for å også reagere på de siden er så sensitiv. Men ville høre litt om noen har har erfaring med den måten å prøve dempe perimeno kaos på. Hvis man får mindre svinginger å reagere på Anonymkode: de523...5c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå