AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Trenger tips! Har nylig flyttet inn i en leilighet, og sluker selvsagt vasket, det har jeg sett selv, men det lukter helt forferdelig! Har prøvd med Mudin oppi, for å være sikker på alt nedi røret er borte, og jeg har helt oppi masse vann for å skylle godt. Skjønner ikke hvordan jeg skal få bort lukten. Det luktet ikke på visningen Anonymkode: a40f3...9f1 1
Hensatt Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Bare å la vannet fortsette å renne. Kanskje stått lenge ubrukt. Kan også helle oppi en god klunk med wc-klor (ikke billigmerke) 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Hell vann i, det er nok tørt Anonymkode: 2e487...58b
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Prøv med en blanding av grønnsåpe og lunkent vann (jeg pleier å ha oppi grønnsåpe i en 0.5 liter flaske, sammen med vann og riste) og bare hell over sluket. Det har funket her. Anonymkode: 349d8...f4e
Tvist Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Når det ikke har blitt brukt vann en stund, kan vannlåsen bli tom, da kommer lukt opp. Funker å fylle på med en del vann. 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Hos meg har det luktet når jeg ikke har satt den bøtta ordentlig på plass. Du kan prøve å rikke litt på den og passe på at den er helt nedi. Anonymkode: b520b...b5a
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Som flere andre skriver. Sjekk at bøtta er ordentlig på plass og hell på med et par bøtter vann for å få vannlåsen full. Aner ikke hvor mye vann som trengs for å få full vannlås, men tror egentlig det ikke er så mye. Et par bøtter er trolig rikeslig… Anonymkode: fb3ed...028 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden Hensatt skrev (7 timer siden): Bare å la vannet fortsette å renne. Kanskje stått lenge ubrukt. Kan også helle oppi en god klunk med wc-klor (ikke billigmerke) Du tenker at det er forskjell på klor og klor som du kjøper i dagligvarebutikken? Det er det altså ikke. Bare å lese innholdet på flasken. Det blir litt som billige vs dyrere paracetamoltabletter … Men ts skriver at sluket selvsagt er vasket, det har hun "sett". Hadde jeg vært ts ville jeg tredd på meg gummihanske og dobbeltsjekket sluket skikkelig og helt til bunns, og under eventuell sil som ofte sitter der nede. Mye moro kan skjule seg som ikke umiddelbart er synlig. I tillegg, hvis dette er hovedsluk på badet, kan lukten stamme fra tilførsel fra evt hjelpesluk/servant/vaskemaskin. Disse munner ut i hovedsluket, men hvis badet ikke er altfor gammelt er det en "leppe" som skjuler disse. Anonymkode: a8744...785 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Du har nok et sluk til på badet somner tørt. Har du sjekket under vaskemaskinen eller liknende? Anonymkode: dc98f...c36 2
Hensatt Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tenker at det er forskjell på klor og klor som du kjøper i dagligvarebutikken? Det er det altså ikke. Bare å lese innholdet på flasken. Det blir litt som billige vs dyrere paracetamoltabletter … Men ts skriver at sluket selvsagt er vasket, det har hun "sett". Hadde jeg vært ts ville jeg tredd på meg gummihanske og dobbeltsjekket sluket skikkelig og helt til bunns, og under eventuell sil som ofte sitter der nede. Mye moro kan skjule seg som ikke umiddelbart er synlig. I tillegg, hvis dette er hovedsluk på badet, kan lukten stamme fra tilførsel fra evt hjelpesluk/servant/vaskemaskin. Disse munner ut i hovedsluket, men hvis badet ikke er altfor gammelt er det en "leppe" som skjuler disse. Anonymkode: a8744...785 Ja. Wc-Klor fra Coop, First Price osv er utvannet. Bare å lese på flaska.
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Hvis vannlåsen har stått tørr har rørene mest sannsynlige fått et tykt belegg med fett, hud, hår og såpe som sitter så godt at du ikke får løst det opp selv. Så ring en rørlegger og be om hjelp. Anonymkode: 95e94...a60 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Hensatt skrev (1 time siden): Ja. Wc-Klor fra Coop, First Price osv er utvannet. Bare å lese på flaska. I og for seg korrekt, men alle slike klorprodukter er selvsagt utvannet (heldigvis). Når det gjelder flytende klor i dagligvare: Varemerket Klorin er vel 4%, mens First Price etc etc ligger på 2-3%. Resten er strengt tatt vann. Så selv om Klorin da inneholder prosentvis mer er det uansett helt marginalt i praksis. Samme klorforhold er tilfelle med tyktflytende såkalt wc-klor. Vær forresten svært forsiktig med å blande klorbasert WC-rens med wc-gel uten klor. Disse siste er normalt veldig veldig sure. Da får du klorgass: svært skummelt! Anonymkode: a8744...785 1 4
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Ville renset sluk på ny og sjekket at delene er satt tilbake riktig. Lukten er trolig fra kloakken. Der jeg bodde før, ble det noen ganger lukt etter at jeg renset sluk. Det var bare å ta opp delene jeg hadde renset og være enda mer nøyaktig når jeg satt dem på plass. Anonymkode: 9942d...51d
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Det kan skyldes væromslag og trykkendringer i rørene. Det skjer hos meg om sommeren når det er på det varmeste. Da hjelper ikke all verdens klorin. Eneste som hjelper er å vente til det går over, og lufte mens det skjer. Anonymkode: b361e...57b 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Mange bruker fortsatt varmekabler på badet i sommerhalvåret her i Norge selv om mange klager på svette,klam hud og strømregninger ut over nettleien..... -som igjen får vannlåser til å tørke ut. Klor hjelper hos oss ved jevne mellomrom selv om sluket ikke har blitt tørt siden 2003 da huset var ubebodd. Heller ikke renset siden 2018. Har sil i sluket på dusjkabinettet som fanger opp hår. Anonymkode: a9053...be3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Noen vannlåser er umulig å få helt ren, spesielt i veldig gamle leiligheter. Jeg prøvde alt mulig, men lukta satt mye lenger ned i systemet hvor det var rent umulig å komme til. Legg til fullstendig utdatert vannlåsdeler og klin umulig å få tak i nye deler som passet. Anonymkode: 1dba1...ec0
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Værsåsnill å ikke tøm klor oppi! Da vil det stå å lukte klor lenge og du puster det inn, det er ikke bra! Det som funker er å tømme et par bøtte varmt vann oppi for å skylle bort det øverste og så tømme enten grønnsåpe eller matolje på toppen . Da legger oljen/såpa seg som et lag oppå og hindrer noe lukt å stige opp. Dette hvis det er en sluk som ikke brukes. Anonymkode: 10519...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Værsåsnill å ikke tøm klor oppi! Da vil det stå å lukte klor lenge og du puster det inn, det er ikke bra! Det som funker er å tømme et par bøtte varmt vann oppi for å skylle bort det øverste og så tømme enten grønnsåpe eller matolje på toppen . Da legger oljen/såpa seg som et lag oppå og hindrer noe lukt å stige opp. Dette hvis det er en sluk som ikke brukes. Anonymkode: 10519...3ca Dette! Og som en annen skriver; en slik lukt kan komme ved væromslag. Dusjen ble jo ikke brukt på lenge (fra selger bodde der til du flyttet inn), det er en del av forklaringen. Hos meg luktet det av og til fra sluket ved væromslag, så jeg brukte grønnsåpe. Av en eller annen grunn har det gitt seg, nå er det lenge siden det skjedde. Dette er er forresten sluket i dusjen som jeg bruker regelmessig. Og som også nevnt tidligere i tråden, sjekk om du har et sluk til på badet. Anonymkode: 349d8...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Trikset med olje på vannet er jo først og fremst for å hindre fordamping hvis det skal stå lenge ubrukt. Det har en viss, men begrenset, effekt som luktbarriere. Men ikke bruk matolje: Det er for tykt, kan trekke til seg skitt og gjøre ting mer grisete, og kan faktisk harskne hvis det blir stående veldig lenge. Bruk heller mineralolje eller parafinolje. Anonymkode: a8744...785
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #20 Skrevet 43 minutter siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Trikset med olje på vannet er jo først og fremst for å hindre fordamping hvis det skal stå lenge ubrukt. Det har en viss, men begrenset, effekt som luktbarriere. Men ikke bruk matolje: Det er for tykt, kan trekke til seg skitt og gjøre ting mer grisete, og kan faktisk harskne hvis det blir stående veldig lenge. Bruk heller mineralolje eller parafinolje. Anonymkode: a8744...785 Jeg ville droppet det helt. Fyll heller på med vann på jevnlig basis. Skal man være lenge vekke så kan man bare fylle på når man er tilbake. Kan vel også bare dekke med plast slik at det ikke fordamper så lett. Olje hørtes ut som noe skikkelig gris. Anonymkode: b361e...57b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå