Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når var den første uken dere kunne ta privat ultralyd med ultralyd over magen (ikke vaginal)?

Og hvilken uke fikk dere den offentlige ultralyden?

Takk!

Anonymkode: 7272a...976

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

8 weeks public 

Jordmoren sa i dag at jeg sannsynligvis får time til offentlig ultralyd rundt uke 14. Det føles veldig sent for meg, og jeg ønsker ikke vaginal ultralyd. 

Jeg har sett på noen private kliniker i Trondheim, men alle av dem skriver at de første tilbyr ultralyd over magen fra uke 13, 14 ...

Skrevet

Uke 13 trur jeg det var. Hvorfor føles det veldig sent ut for deg?

Anonymkode: 40d23...983

• Liker 2
Skrevet

Tidligste mageultralyd har vært uke 12 for min del. 
Tidlig offentlig ultralyd fikk jeg i uke 12. 

Anonymkode: d6139...6e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uke 13 trur jeg det var. Hvorfor føles det veldig sent ut for deg?

Anonymkode: 40d23...983

Jeg hadde sett for meg at man vanligvis fikk ultralyd rundt uke 8 eller 9. Jeg klarer fortsatt nesten ikke å forstå at jeg faktisk er gravid, og jeg har veldig lyst til å se babyen og høre hjertelyden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde sett for meg at man vanligvis fikk ultralyd rundt uke 8 eller 9. Jeg klarer fortsatt nesten ikke å forstå at jeg faktisk er gravid, og jeg har veldig lyst til å se babyen og høre hjertelyden.

Det kan du gjøre fra uke 7, men da vaginalt 

Anonymkode: b036c...66b

• Liker 1
Skrevet

Offentlig i uke 13 i fjor.

Anonymkode: d5449...4db

• Liker 1
Skrevet

Hadde vanlig ultralyd i uke 20

Anonymkode: a1151...5c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hjertelyd kan man høre med doppler, trenger ikke ultralyd.

Anonymkode: 91a51...6e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjertelyd kan man høre med doppler, trenger ikke ultralyd.

Anonymkode: 91a51...6e5

Er det mulig å høre det i den tiende uken? Hos jordmoren?

Skrevet

Fikk i 7+3 privat. Han forsøkte først på magen for å se om det gikk og det gjorde det 😊. Var veldig tydelig og fint.

Har forstått at det er litt individuelt om det går så tidlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det mulig å høre det i den tiende uken? Hos jordmoren?

Ønsker du såpass tidlig ultralyd må du gå privat og ta vaginal ultralyd. Det er alt for tidlig for utvendig ultralyd, sjansen for å ikke se noe er svært stor. 

Samme med doppler, sannsynligheten for å ikke høre noenting i uke 10 er stor. På helsekontroller begynner de ikke å lytte etter hjertelyd før uke 24. For hvis de skjekker fordi du har innmari lyst, men ikke finner hjertelyd, hva gjør du da?? Skal du gå rundt og være stressa i mange uker? 

Jeg vet at ukene føles lange, men dette er helt normal oppfølging i svangerskapet. Gå til privat ultralyd hvis du har lyst, før du får tilbud om den offentlige. 

Anonymkode: 87e9c...f4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/

Man får offentlig ultralyd mellom 11+0 og 14+6. Og sånn har det bare vært i et par år, det pleide å være mellom uke 18 og 20. 

jeg fikk da jeg var 13+4 

Anonymkode: c898e...c8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaginal ultralyd er ikke noe skummelt. Tatt det mange ganger pga komplikasjoner i svangerskap. De putter ikke hele den staven oppi, det er bare rett i åpninga. Grua meg skikkelig første gangen jeg skulle gjøre det og ble sjokka når jeg så den staven, men det er ikke ille altså. Det er verre å ta livmorhalsprøve eller vanlige gynekologiske undersøkelser. 

Anonymkode: ff615...78d

Skrevet

Fra uke 10 har jeg kun tatt utvendig med mindre de har sjekket livmorhalsen. 

Skrevet

Usikker på når grensen går men jeg tok innvendig i slutten av uke 9, hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...