Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank kvinne, men spiser mye sukker og trener ikke,men er fysisk aktiv. Har 5 barn som krever sitt og jobb.

Er på jakt etter erfaringer med livsstilendring i form av sunnere kosthold og begrenset inntak av sukker, samt litt treningsøvelser daglig for å trene muskler i rygg og mage. 

Kan jeg oppnå en merkbar endring i energinivået ?

Anonymkode: bb109...037

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe annet i det enn å spise sunnere og røre på seg mer. Begynne med å lytte på podcastene til f.eks. Dr. Rhonda Patrick: 

, og jada hun var litt under angrep for et par uker siden angående en uttalelse om å blande blåbær og bananer, men de angrepene var mest for å generere klikk til seg selv. Hun er fremdeles en av de aller fremste ernærings-ekspertene en kan finne på YT.

Min personlige råd til den jevne normann er å kutte sukker, salt og ultraprossererte produkter så mye som mulig. Sørg for å få i deg mineralene, vitaminene og de gode fettsyrene du trenger (O3), mengden av noen av de du trenger øker med åra, og de fleste opplever å være nødt til å  booste f.eks. B12 og D når en bikker 40.

Næringsmessig holder det med å tenke "balansert". Varier energikildene dine, spis (fersk) fisk, magert kjøtt, magre meieriprodukter og grovt korn så kommer du langt. Dette metter også, så slipper man å spise snacks/godis.

Drikk vann. Vannet i kranen i Norge er supert. Personlig er tappevann og kaffe (2 kopper per dag) det eneste flytende jeg drikker.

Kjernemuskulatur trener du ved helt normal aktivitet, gå tur i skog og mark, rydding i hjemmet osv. Hvis du vil forbrenne er det mye bedre å gjøre noe hvor du bruker hele kroppen, og spesielt rumpe/lår. Desto mer muskler du bruker, desto mer forbrenner du. Personlig går jeg på bratte toppturer.

Anonymkode: a91c2...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut sukker med næringsrike kalorier. 

Du vil med svært stor sannsynlighet merke endringer i energinivået når du spiser mer næringsrikt, og trener. Det er tungt komme i gang, og man kan ikke forvente øyeblikkelig resultat. 

Ta for eksempel en trapp eller en bakke. De første gangene du går den er blytungt. Men om du går den ofte, så blir du sterkere, og bruker mindre krefter. Dermed har du mer og mer overskudd på toppen. Treningen handler om å bli sterk nok til at hverdagslige oppgaver ikke koster like mye energi. 

Jeg pleide legge meg på sofaen etter jobb, var så sliten. Spiste godteri fordi sukker ga meg litt energi. Mange oppgaver i hjemmet krevde masse energi. Jeg holdt på krepere om jeg måtte løpe 300m til bussen. Så la jeg om til ett sunnere kosthold. Mindre godteri, mindre alkohol, mer variert kosthold. Og begynte trene. Jeg brukte lang tid før jeg klarte løpe 5km i strekk, men det ble sakte men sikkert bedre. Nå løper jeg 15 km uten å måtte ha gåpauser, og har fortsatt energi til husarbeid etterpå. 

Anonymkode: 15106...ff2

Skrevet

Hvorfor vil du bare bygge muskler i rygg og mage? Du trenger mer muskler i hele kroppen for å fungere best mulig i hverdagen og gi kroppen optimale forutsetninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...