Gå til innhold

Unger alene hjemme over natta

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg er invitert i bryllup om noen uker. Brudeparet har bestilt hotellrom til oss og planen var at barna våre på mellom 10-16 år skulle være hos besteforeldrene som bor et par timer unna.  Nå sier de at de heller vil være her i byen, og eldste sier at han gjerne passer de to yngste (10 og 13). Han er ansvarsfull og rolig, og har passet både dem og andre barn på kveldstid før. Bryllupet starter ganske sent, så vi er borte fra ca kl 16 og kommer hjem neste formiddag. Besteforeldrene skal passe flere andre barnebarn samme helg og kan derfor ikke komme hit. Bryllupet er ca 20 min kjøring unna og vi kan selvfølgelig reise hjem på natta, men det er planlagt felles frokost og vi har mange felles venner som skal dit og som vi ikke ser så ofte, så hadde vært koselig å få det med seg. Vi bor i et rolig nabolag og har mange naboer ungene kan kontakte ved behov. Brann- og innbruddsalarm er koblet direkte til en sentral, og 16-åringen har vært hjemme alene på natta før. Jeg er egentlig litt skeptisk, men mannen mener dette bør gå helt fint. Innspill? 

Anonymkode: c8ce7...400

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på ungene det. Jeg ville nok tenkt det gikk fint ut fra det du skriver 

Anonymkode: 82c39...50c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere har noen naboer som kan dukke opp uten forvarsel burde det gå fint. Dere burde også teste at alle tre våkner av røykvarslerne ved å teste dem når de sover om det er mulig mtp tilkobling til alarmsentralen.

Anonymkode: 196eb...54b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann og jeg er invitert i bryllup om noen uker. Brudeparet har bestilt hotellrom til oss og planen var at barna våre på mellom 10-16 år skulle være hos besteforeldrene som bor et par timer unna.  Nå sier de at de heller vil være her i byen, og eldste sier at han gjerne passer de to yngste (10 og 13). Han er ansvarsfull og rolig, og har passet både dem og andre barn på kveldstid før. Bryllupet starter ganske sent, så vi er borte fra ca kl 16 og kommer hjem neste formiddag. Besteforeldrene skal passe flere andre barnebarn samme helg og kan derfor ikke komme hit. Bryllupet er ca 20 min kjøring unna og vi kan selvfølgelig reise hjem på natta, men det er planlagt felles frokost og vi har mange felles venner som skal dit og som vi ikke ser så ofte, så hadde vært koselig å få det med seg. Vi bor i et rolig nabolag og har mange naboer ungene kan kontakte ved behov. Brann- og innbruddsalarm er koblet direkte til en sentral, og 16-åringen har vært hjemme alene på natta før. Jeg er egentlig litt skeptisk, men mannen mener dette bør gå helt fint. Innspill? 

En rolig og grei 16åring ok, ikke de andre nei!

Anonymkode: 51b22...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Mine tre har vært hjemme alene om natta fra omtrent samme alder. 

Anonymkode: 3b66b...38a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det burde gå bra, ja. Men det betyr at 16-åringen forstår ansvaret og kan ta det mhp å ivareta foreldrenes/deres grenser rundt innetid, besøk osv. Dersom dere setter opp noen regler som dere og barna er enige om, har 16-åringen også en myndighet til å utøve ansvaret. 
Ellers - kjør ei brannøvelse (det burde alle gjøre uansett) og ha en voksen i back-up. 

Anonymkode: 274b5...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som kommer til å gå veldig bra. Han har passet de før, og synes sikkert det gikk greit, så da går det bra nå også.👍

Anonymkode: 533b2...267

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går bra 

Anonymkode: eff68...3d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de to yngste overnatte hos venner? Skader ikke å spørre. Evt være hos venner til leggetid, også har eldste ansvaret gjennom natten.

Ellers ville jeg nok tenkt det går fint. Snakk evt med en nabo de kan kontakte. Kan en av besteforeldrene kjøre dit om noe oppstår? 

Anonymkode: 1aeee...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om det vil gå helt fint! Gi gjerne 16-åringen litt "lønn" for jobben, og snakk med de to andre om at det er han som bestemmer, så hadde jeg reist med god samvittighet! Dere er bare 20 minutter unna, hadde vært litt annerledes om det var en fem minutters biltur!

Anonymkode: 0c929...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente en fem timers biltur, over her ;) 

Anonymkode: 0c929...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Rådfør deg evt med noen naboer/foreldre til venner i nærheten som kan stikke innom ved behov. Spørsmålet er også om DU vil klare å slappe av og kose deg like mye som om når de er borte? Eller vil det sette en liten demper for din del? det vil jo i såfall være litt kjipt...

Anonymkode: 79ae8...04f

AnonymBruker
Skrevet

Dere kjenner deres barn best. Jeg hadde ikke hart noe problem med å overlate ansvaret til min 16 åring. Men så er min 10 åring er veldig rolig gutt som er enkel å ha med å gjøre. 

Hva bekymrer deg eventuelt? Er det om de kommer til å oppføre seg? Eller om det skulle skjedd noe, som brann eller uhell? 

Legg en plan for å forebygge eller håndtere det som bekymrer deg, så går det nok bra ;) 

Anonymkode: 83e82...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hatt 0 problem med å la våres. Våres var 12 og 13 da de var hjemme fra fredag til søndag for vi måtte på noe via jobben. Hadde pratet med en nabo som kunne bare ha er ekstra øye, og så kunne de ringe besteforeldre som bodde 45 min unna.

Du kjenner ungene best uansett.

Selv da jeg var 16 Hadde jeg passet andres unger i 4 år.

Anonymkode: 27544...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Dere er 20 min unna om noe skulle skje. 16 åringen har passet de minste tidligere og det gikk bra. Hva er problemet? 

Anonymkode: e68b5...fd4

AnonymBruker
Skrevet

0 stress. Det går bra.

Anonymkode: 3e0f6...079

Skrevet

Passer unger som var mye yngre i den alderen en hel helg flere ganger. Det bør gå helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Vi betaler eldstemann, så han er glad for oppdraget! Og det bruker å gå veldig fint når han passer de yngste. Jeg er mest redd for brann, men eldste våkner jo lett av egen alarm på telefonen hver morgen, og brannalarmen er nesten umulig å sove gjennom her, så tror det skal gå greit. Om huset plutselig skulle bli fullt av ubudne gjester, får vi beskjed fra naboer som holder et ekstra øye, samt at 16-åringen selv nok gir beskjed (har ikke begynt å feste enda). Høres ut som de fleste mener at dette skal gå greit, så da tar vi nok sjansen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan de to yngste overnatte hos venner? Skader ikke å spørre. Evt være hos venner til leggetid, også har eldste ansvaret gjennom natten.

Ellers ville jeg nok tenkt det går fint. Snakk evt med en nabo de kan kontakte. Kan en av besteforeldrene kjøre dit om noe oppstår? 

Anonymkode: 1aeee...5d9

Det er egentlig natta jeg er mest bekymret for. Fram til leggetid er det gjerne ute hos venner etc uansett når det er helg/ferie). Men tror det skal gå fint på natta når jeg leser svarene her.

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint. Si fra til naboene at de er alene den natten. 

Anonymkode: e160d...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...