Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal starte i fjerde nå, og da må vi betale. 
Vi har råd til at det skal gå der, men far er veldig lite giret på å bruke penger på det. 
Barnet vårt har stort behov for å gå der mener jeg. Det sliter litt sosialt med lite venner. Er litt overvektig og har generelt litt utfordringer. Jeg mener barnet har godt av det pga det nevnte. Det er snakk om et par tusen i mnd. Er ikke dere enig i at det er en investering i barnet? Alle de få vennene det har går der, jeg er redd de får tettere relasjoner på sfo mens vårt barn sitter hjemme på skjerm… 

Anonymkode: b201b...509

• Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må du jo bare sette ned foten. Klarer ikke faren her å se ungen sin? 

Anonymkode: 9d3b1...37c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Ingen av mine 4 barn har gått på Sfo når de gikk i fjerde klasse. De sluttet tidlig i tredje eller etter tredje for de syntes det var kjedelig og ville heller være hjemme. Hva vil barnet selv?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke betalt for at et såpass stort barn skal gå på SFO. Barnet treffer vel vennene på skolen og på fritidsaktiviteter.

Anonymkode: fca86...406

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring med egne barn er at de slutter av seg selv i løpet av høsten i fjerde klasse. Da endrer også den sosiale arenaen seg. Bare meld henne på SFO, vil hun gå så går hun.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mitt barn var det sosialt krise om han måtte gå der i 4. klasse(mormor prøvde å overtale han) da alle andre begynte å gå hjem etter 3. klasse. Hva skal de andre barna? Om alle andre skal ta fatt på skoleveien så er det jo lite sosialt for ditt barn å hente på SFO. Da er skoleveien viktigere for der skjer fritidsplanlegging, stopp på lekeplass osv.

Anonymkode: 0e409...957

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange 4. klassinger slutter på SFO etter jul. Kanskje du og far kan inngå et kompromiss der han går til jul? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det bare tre elever fra 4. trinn på SFO skoleåret 25/26. Elevkullet var på mellom 50-60 stk.

Ville i hvert fall undersøkt hvor mange som skal gå på SFO før en melder på.

Anonymkode: 0bb09...a2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går vennene hans der så burde han det også, men ellers ser jeg virkelig ikke noen grunn til at et så stort barn skal bruke sfo i fjerde klasse.

Anonymkode: 8d024...ca8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig mange går ikke på SFO i 4. klasse, så det er slett ikke sikkert at "alle andre" går der. Så lenge dere har noen regler for hva som kan gjøres og ikke gjøres hjemme alene (f.eks. begrensa skjermtid), vil jeg tro en normalt utvikla 4. klassing bare har godt av å være alene hjemme litt.

Jeg opplevde SFO mest som "oppbevaring" og hadde ikke hatt ungene mine der om jeg ikke måtte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine ville gå der i fjerde. Jeg kjøpte plass for at dem hadde muligheten. Men dem fant ut fort at det var ingen så store barn der så dem villa ikke. Jeg sa opp plassen etter jul. Så hør med vennene hans om foreldrene har søkt plass eller ikke. 

Anonymkode: 4f239...d23

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dritkjedelig på sfo i 4de klasse.

Anonymkode: 64981...885

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må si at her også, det er "ingen" som går på SFO i fjerde klasse. Eller ingen og ingen, det er jo alltid noen men det er veldig få. Og de må henge med mindre barna.. 

Anonymkode: 284a3...b11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For mitt barn var det sosialt krise om han måtte gå der i 4. klasse(mormor prøvde å overtale han) da alle andre begynte å gå hjem etter 3. klasse. Hva skal de andre barna? Om alle andre skal ta fatt på skoleveien så er det jo lite sosialt for ditt barn å hente på SFO. Da er skoleveien viktigere for der skjer fritidsplanlegging, stopp på lekeplass osv.

Anonymkode: 0e409...957

Men les HI, da.

Anonymkode: 94721...67b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Der vi bor så var det slik

1 klasse ca 70% sfo men kun til 14.40 for da gikk de fleste på bussen, så etter 14.40 var det kansje 20% igjen

2 klasse var en nede i 60% fleste forsvant da bussen kom 14.40 

3 klasse 10% fleste sluttet løpet av året, fleste tok buss rett hjem

4 klasse kun barn som evnt hadde diagnose,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har råd til at det skal gå der, men far er veldig lite giret på å bruke penger på det. 
Barnet vårt har stort behov for å gå der mener jeg. Det sliter litt sosialt med lite venner. Er litt overvektig og har generelt litt utfordringer. Jeg mener barnet har godt av det pga det nevnte. Det er snakk om et par tusen i mnd. Er ikke dere enig i at det er en investering i barnet? Alle de få vennene det har går der, jeg er redd de får tettere relasjoner på sfo mens vårt barn sitter hjemme på skjerm… 

Er du 100% at alle er ska gå der.

Ser der vi går er det så og si ingen fra 4 klasse

Anonymkode: 08e98...6c8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mtp situasjonen her så hadde jeg personlig tenkt at sfo hadde vært fint gitt at barnets venner faktisk fortsatt er der de også. Det er ofte ikke så mange igjen der når man kommer til 4. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår årsaken til at du ønsker at barnet fortsatt skal gå på sfo. Men vet du om flere faktisk skal? Eller er det kun barn som har ekstra behov? 
Hvis det er mange med litt ekstra behov og som strever sosialt så er det ikke gitt at disse barna kommer til å være en match uansett. Noen kan selvsagt finne hverandre, det kommer an på utfordringene. 
Om deres barn eller få barn går på sfo og de fleste er uten sfo, så vil de andre fort finne hverandre raskere fordi de går sammen hjem etter skolen, hjem til hverandre, finner på ting tidligere på fritiden etter skoletid. De som er igjen på sfo vil andre barn kanskje fort tenke er utilgjengelig for slikt. 
Mye av det sosiale skaper barna selv etter skoletid. De avtaler med hverandre i skoletiden, planlegger sammen på vei hjem, møter hverandre osv. 

Nå må jo dere selvsagt vurdere hva som er best for deres barn. Det er selvsagt ikke gitt at det som nevnt over kommer til å gli av seg selv og kan oppleves som utenforskap eller være vanskelig å ta del i pga utfordringer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mitt barn på SFO i 4.klasse av samme grunner som deg (minus overvekt) og har i ettertid sett at jeg burde latt barnet slippe. Det er kjedelig på SFO i fjerde, det er få, om noen der på egen samme trinn og ikke alle liker å ha stor omgangskrets. Noen liker best å tusle hjem og puste ut alene, det er slitsomt nok med en hel skoledag når en sliter sosialt.

Min brukte bare noen år ekstra på å like å være sosial, dette er ikke noe en kan tvinge på de. Barnet er nå voksen, er ekstremt sosialt intelligent, har mange venner, men trenger fremdeles litt tid hjemme alene.

Så spør barnet og la barnet selv beste om det ønsker SFO i 4. eller ikke.

Anonymkode: 97e2d...be6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her slutter 90% av alle barn i slutten av 3 på SFO. De som er der i fjerde er ofte litt stigmatiserte i utgangspunktet fordi det rett og slett er de barna som ikke klarer være litt alene hjemme daglig, og det klarer ganske mange barn etter tredje. 
Så her hadde jeg ikke nødvendigvis pushet hardt på SFO etter dine kriterier. Er det derimot en sikkerhetsrisiko eller lignende, så må man jo bare.. 

Anonymkode: e7ac2...dfb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...