Gå til innhold

Ville du reist i mitt tilfelle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flere hundre tusen på sparing, ingen boliglån, ingen barn, fast jobb, 29 år. Hatt drøm om å reise lenge og føler litt det er «nå eller aldri». 

Risikoen jeg må ta er å si opp fast stilling. 

Anonymkode: f2c85...793

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere hundre tusen på sparing, ingen boliglån, ingen barn, fast jobb, 29 år. Hatt drøm om å reise lenge og føler litt det er «nå eller aldri». 

Nærmest umulig å si basert på informasjonen du gir... Hvem er du, hva fascinerer deg og får deg til å drømme?

Har du mulighet for å ta en lang ulønnet permisjon så er det langt på vei å foretrekke fremfor å si opp. Hva er sjansen for at du relativt enkelt får relevant arbeid når du vender tilbake?

På generell basis: Reis mot Sydøst-Asia i første omgang. Rimelig å reise, rimelig å oppholde seg, mange likesinnede fra hele verden.

Jeg er enig i at det av praktiske grunner er enklere å følge drømmen din der du er i livet for øyeblikket. Vit likevel at det ikke behøver å bli "nå eller aldri": Det gjelder bare å forsøke å posisjonere seg i tilværelsen slik at en kan følge slike drømmer gjennom store deler av livet. 

Anonymkode: bb009...1d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uten tvil

Anonymkode: 4c087...7f2

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må ikke si opp fast stilling. De fleste steder kan man søke opp til ett års permisjon fra jobben. 

Jeg gjorde dette da barna var små, og dro bort et år. Leide ut bolig, og fikk også noe ekstra reisekapital gjennom det. Det både dekket kostnadene ved bolig og litt ekstra. Om du leier kan du høre med utleier om du kan få fremleie boligen ett år, om du ønsker å returnere til den. 

En kollega gjorde dette hvert 5 år. Oftere ønsket ikke jobben å innvilge ett års permisjon, men da jobbet vedkommende på og planla neste reise godt. 

Anonymkode: 40d87...cfe

• Liker 5
Skrevet

Reis! 

Vi har tatt de mulighetene vi har fått, og det har beriket våre liv ekstremt mye!

Jeg ville aldri vært foruten våre eventyr 🥰

Det er slike ting man husker i livet 😀

Anonymkode: 4ed1d...c6a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Reis. Nyt livet. Kom deg ut av hamsterhjulet. 

Anonymkode: a987d...20f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville reist.

Anonymkode: 43e58...82c

• Hjerte 1
Skrevet

Sannsynligvis. 

Jeg gjorde det, men en del år tidligere enn deg. 

Om jeg ville gjort det på din alder, kom en på videre ønsker for karriere og eventuelt reproduksjon. 

Anonymkode: 2e656...a2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må ikke si opp fast stilling. De fleste steder kan man søke opp til ett års permisjon fra jobben. 

Jeg gjorde dette da barna var små, og dro bort et år. Leide ut bolig, og fikk også noe ekstra reisekapital gjennom det. Det både dekket kostnadene ved bolig og litt ekstra. Om du leier kan du høre med utleier om du kan få fremleie boligen ett år, om du ønsker å returnere til den. 

En kollega gjorde dette hvert 5 år. Oftere ønsket ikke jobben å innvilge ett års permisjon, men da jobbet vedkommende på og planla neste reise godt. 

Anonymkode: 40d87...cfe

Heldige dere, på min arbeidsplass hadde man ikke fått det, ikke min forje heller. De sluttet med det for noen år siden😊

Anonymkode: dd209...8f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sannsynligvis. 

Jeg gjorde det, men en del år tidligere enn deg. 

Om jeg ville gjort det på din alder, kom en på videre ønsker for karriere og eventuelt reproduksjon. 

Oh please… «På din alder». TS er 29, ikke 49. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hør med sjefen din om du kan få permisjon uten lønn. Der jeg jobber er ikke det noe problem. De jobber maksimalt av det de har lov å jobbe i flere mnd for å spare opp penger og reiser i flere mnd i slengen. Jobben jeg er åpen døgnet rundt hele året (ikke bensinstasjon eller liknende) så de tar gjerne på seg vaktene på natten da tilleggene er bedre.

De fleste leier hybel og mens de er på reise er det andre som bor på den hybelen. Sjekk om du også kan overlate leieforholdet for den tiden du velger være borte.

Mange av de hos oss er borte i 5-6 mnd hvert eneste år. Det er flere ansatte som gjør dette sammen.

Anonymkode: 4daf0...52d

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg ville gjort det 😊

• Liker 1
Skrevet

Vel å merke ville jeg hørt om du kunne fått permisjon noen arbeidsplasser gir det andre ikke. Om du hadde fått fri 2-3 månder så får jo du sett en del på den tiden også

• Liker 3
Skrevet

Hos oss ville du ikke fått permisjon for et helt år. Kanskje 3 mnd Max. Hva jobber du med? Og hvor enkelt er det å få jobb innenfor ditt fagfelt?

Anonymkode: 3d2ac...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oh please… «På din alder». TS er 29, ikke 49. 

Ja? Da jeg var 29 var jeg begynt å tenke på barn. Det kan godt hende TS overhodet ikke er der, men spørsmålet var jo hva en selv ville gjort. 

Hvorfor du hisser deg opp over det er litt vrient å forstå. Kan forøvrig fraråde å vente til 49 med å vurdere hva man vil med tanke på barn og karriere...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja? Da jeg var 29 var jeg begynt å tenke på barn. Det kan godt hende TS overhodet ikke er der, men spørsmålet var jo hva en selv ville gjort. 

Hvorfor du hisser deg opp over det er litt vrient å forstå. Kan forøvrig fraråde å vente til 49 med å vurdere hva man vil med tanke på barn og karriere...

Nøkkelordet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville reist, absolutt. Men du vet din situasjon bedre enn oss, og har bedre oversikt over jobbmarkedet som venter deg når du kommer hjem igjen. Jeg ville ikke blakket meg helt på en fantastisk reise hvis jeg ikke var rimelig sikker på at jeg ville klare å få en jobb igjen ganske fort når jeg kom hjem hvis jeg måtte si opp min faste stilling. Hvis du tror det kan bli vanskelig å finne ny jobb bør du kanskje heller ta en kortere og billigere ferie slik at du har sparepenger du kan leve på hvis det kan ta en stund å få jobb igjen, evt. bli i jobben du har nå og fortsette å spare opp og heller planlegge den lange turen om et par år. 

Men på generell basis vil jeg alltid råde om å reise hvis man har drøm om det. Morgendagen er ikke lovet. Du vet aldri hva som skjer i livet. Du kan jobbe i mange år med planer om å ha en uforglemmelig reise en vakker dag, men så kan du eller en av dine nærmeste bli syke eller en hendelse som endrer alt kan inntreffe. Eller du møter noen du blir glad i og plutselig har du hus og barn og masse ansvar, og reisedrømmen svinner bort i alle andre prioriteringer.

Du er 29 år uten mye som binder deg fast, så dette er en helt fantastisk tid å utforske verden og oppleve mye. Håper du får turen du drømmer om! 

Anonymkode: 586fa...b3e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjør det!

Men ikke si opp stillinga! Søk om å få ulønna permisjon.

Anonymkode: c8285...9c5

• Liker 1
Skrevet

Reis! Det er nå du kan gjøre det. Man KAN reise når man er 47 også, men sjarmen av å bo på 12 manns rom i køyeseng er betraktelig mindre med alderen.

Anonymkode: c63b7...016

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg går mot strømmen her. Du gir litt lite info i hovedinnlegget, men jeg tolker det som om du ikke har utdanning, ikke har egen bolig? I så fall vil jobbmulighetene være mindre når du kommer tilbake, litt avhengig av hvilke jobber du har hatt før. Så nr. en er å ikke si opp en fast jobb!

Om du heller ikke har egen bolig, så vil du trenge penger til depositum når du kommer hjem igjen, og i tillegg starter du på bar bakke med sparekonto igjen, så en vaskemaskin som ryker kan bli vanskelig, enda verre å spare opp egenkapital om du tenker å skaffe deg en egen bolig en gang også. 

Du risikerer at en potensiell ny partner, når du kommer hjem, vil synes du har soset bort et år, kastet bort penger som ville gitt deg en trygg fremtid, og det er en reell sannsynlighet for at den potensielle partneren vil synes du er for ustabil, har for stor utfartstrang til at denne tør å satse på deg. Da er det kanskje uansett ikke en som er aktuell for deg.

Videre, du kan et slikt år bli utsatt for uventede hendelser, så du bør ha ekstremt gode forsikringer, slik at du ikke pådrar deg stor gjeld! Les minste skrift i forsikringsavtaler, og også det som de ikke er tydelige på at de ikke dekker. Slik verden er nå kan flere situasjoner endre seg brått, og du kan også risikere å bli strandet lenger ute enn du planlegger, ergo kan det igjen gå mye mer penger enn du planlegger å bruke.

Hvis du ønsker deg barn og familie, så hadde jeg ikke sagt opp jobben og brukt opp pengene du kan bruke til egenkapital og å sikre deg fremover, for å reise. 

Anonymkode: 90a55...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...