AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:11 #1 Skrevet mandag kl. 17:11 Vurderer å kjøpe en Cavapoo valp på 12 veker (75% toy pudde). Ønsker erfaringer og tips fra de som har denne hunden. Både jeg og samboer har mulighet til kortare dager/hjemmekontor Anonymkode: 831ae...5d2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #2 Skrevet mandag kl. 17:38 Jeg har cavapoo. Fullstendig mentalsykehus i hodet. Har hatt renraset cavalier tidligere, og mentaliteten er i helt andre enden av skalaen. Aldri mer blandingshund på meg, man aner ikke hva man får. Anonymkode: ee48f...f33 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:51 #3 Skrevet mandag kl. 17:51 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har cavapoo. Fullstendig mentalsykehus i hodet. Har hatt renraset cavalier tidligere, og mentaliteten er i helt andre enden av skalaen. Aldri mer blandingshund på meg, man aner ikke hva man får. Anonymkode: ee48f...f33 Såg du tegna helt fra start, eller kom det etter hvert? Hva mener du med «mental sykehus»? Anonymkode: 831ae...5d2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:02 #4 Skrevet mandag kl. 18:02 Vit at du kan få en hund med veldig vanskelig pels. Om den røyter eller ikke er litt bingo, og den kan fort få en pels som må børstes nøye gjennom ofte, for at den ikke skal tove seg helt og bli veldig vond for hunden. Hvorfor noen vil risikere å blande puddelpels med en ordinær røytende rase er for meg et mysterium 🤷♀️ Anonymkode: 1985b...359 6 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:03 #5 Skrevet mandag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Såg du tegna helt fra start, eller kom det etter hvert? Hva mener du med «mental sykehus»? Anonymkode: 831ae...5d2 Hun utagerer på alt og alle, både mennesker og dyr, og biter hvis man tar på henne. Hun var voksen da jeg overtok henne, så jeg vet ikke om hun var sånn som valp også. Anonymkode: ee48f...f33 3
Arx Skrevet mandag kl. 21:05 #6 Skrevet mandag kl. 21:05 Hva med å kjøpe en renraset puddel? Da kan du sjekke opp helse på foreldre, og har mere forutsigbarhet mtp både pels og gemytt. 4 7
Tabris Skrevet tirsdag kl. 08:54 #7 Skrevet tirsdag kl. 08:54 Nettopp fordi det er en blandingshund så er det vanskeligere å vite hva man får. Det er også vanskelig å vite både gemytt- og helsemessig fordi man ikke har et register som han har på renrasede hunder. 7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:07 #8 Skrevet tirsdag kl. 15:07 Må innrømme at jeg blander cavapoo, maltipoo og alle de andre små pop/doodle rasene, men jeg kjenner flere som har en av disse blandingene. Alle som en er helt idiot i hodet. Til og med de som kom til gode familier som valper. De knurrer, biter, river i båndet og gneldrer. Jeg kjenner 2 gode goldendoodle og 1 god labradoodle. Utenom det er alle desse hundene kokos. Skjønner ikke hvorfor folk vil ha de. Ustabile dritthunder med forferdelig pels. Da er renraset puddel mye bedre(og billigere?) Anonymkode: 3f64f...aa8 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:20 #9 Skrevet tirsdag kl. 15:20 Dårlige avlede hunder som man betaler dobbelt pris. Du aner ikke hva de får. De jeg vet om med disse hundene har veldig variable resultater Anonymkode: 1991a...160 2
Myrmica Skrevet tirsdag kl. 17:19 #10 Skrevet tirsdag kl. 17:19 Skal man ha blandingshund, ville jeg i alle fall ikke valgt «cavapoo» eller annet blandet med cavalier. Det er synd å støtte avl på en rase hvor mange av individene lider. Men det er jo en blanding, den vil ikke arve slike lidelser som renrasede cavalierer har! - tenker sikkert mange. Sant nok, men for å avle cavapoo og andre blandingsvarianter, så må jo noen også opprettholde avl på cavalier, for å ha noe å blande de pudlene med. Så da er man med og støtter avl på cavalier også. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:43 #11 Skrevet tirsdag kl. 18:43 Jeg kjenner puddelblandinger som har vært vellykkede, så det er helt klart ikke bare forferdelig sånn som flere skal ha det til. Men at man ikke kan vite hva man får, og at det kan være et sjansespill skal jeg si meg enig i. Spesielt pelsen har jeg hørt en del kan få problemer med Anonymkode: 5cb2c...1d0
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Hyggelig med alle disse som «bare har møtt horrible blandinger» bare for å spy eder og galle på sitt forhåndsdømmende hat mot alle blandinger. Vi har en 1 år gammel Cavapoo og han er verken sinnsyk eller noen dritthund, men en smart liten fyr i beste bøllealder. Røyter ikke, må børstes jevnlig og klippes når pelsen blir for lang. Godt lynne, svært sosial og mer trukket mot mennesker enn andre hunder. Han er fin i naturen og elsker lengre turer der han kan hoppe rundt i fjellet. Liker å sove lenge og våkner først ordentlig til for lek og moro etter arbeidstid. Anonymkode: 6f8ec...731 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Min erfaring med puddelblandinger er dårlig gemytt, vanskelig pels og mye allergier. Dessverre. Skjønner ikke hvorfor man heller kan kjøpe renraset, der man i større grad kan vite hva man får, og kan gå tilbake i linjene. Anonymkode: e79a4...122 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Cavalier er veldig søt pga anatomien av hodet, men nettopp hode-anatomien er et kjempe helseproblem. Det er helt uforsvarlig å blandingsavle på dem (renraset er også problematisk, men blanding er bingo). De er utsatt for Syringomyelia. Det er en nevrologisk sykdom på bakgrunn av at skallen er for liten, og fører til smerter, fantom-kløing, nerveskade osv. Det er helt jævlig for hunden - og for eieren. Folk som driver blandingsavl er drevet av profitt, og du som kjøper har ingen av de sjekkpunktene du har når du kjøper renraset. Rasestandard så du vet hva du kan forvente, helsetester, krav til oppdrettere, krav til forsvarlig avl (ikke parre for tidlig, regler om antall kull og tid mellom kull osv). I tillegg til alt dette, som er viktig for dyrevelferd, så betaler man ofte mer (!!! WHY?!?!) for blandingsvalper. Puddelmikser og denslags påstås ofte å være røytefrie. Du får selvfølgelig ikke en røytefri hund når du blander en røytefri rase med EN SOM IKKE ER DET. Vil du ha det, må du kjøpe en renraset røytefri. Problemet er at du blander to pelstyper med ulike egenskaper. Du får da en blandingspels som er vanskelig og stelle, og som hundefrisører sier ofte gir ulike hudproblemer - allergi, kløe, våteksem osv. som er en plage, som gir smerter og gir ekstra utfordringer og utgifter. En oppdretter som driver ansvarlig har kjøpere til valpene sine. Valpene er solgt i god tid før 8 uker, slik at nye eiere kan besøke dem før de hentes rundt uke 8. 8 uker er ikke et tilfeldig nummer. I valpenes utvikling er det da et vindu hvor valpen knytter seg til flokken sin, fra 8-12 uker. Derfor bør valpen da dra til sin familie og knytte seg til dem den skal bo med i den perioden. Det er det ideelle. En valp på 12 uker som ikke er solgt og hentet reiser en god del 🚩🚩🚩 Først og fremst til oppdretter, som neppe er seriøs. Men når man ser på blandingen de holder på med, er jo det godt etablert. Så lurer jeg på hva slags forhold dette oppdrettet kommer fra. Jeg tenker nok valpefabrikk (norsk eller innsmuglet). Jeg er i hundemiljø og tenker dette bør man holde seg langt unna. Det er ikke usannsynlig at en slik hund kan få helsemessige og atferdsmessige utfordringer. I beste fall hvis det skjer en bøllehund med våteksem som klør seg ihjel, i verste fall nerveskade og avliving. En valp må ha gode forutsetninger for god helse, ellers blir det fort både trist og dyrt. Kjøp gjerne puddel. Det er en fantastisk rase, egentlig en jakthund, robust og godt gemytt. Prismessig er de minste dyrest fordi de får svært få valper. Mellompuddel får flere og er ofte rimeligere. Anonymkode: c9bd0...c01 1 2
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #15 Skrevet 49 minutter siden Til dere som tror dere har peiling på avl med cavalierer. https://www.nkk.no/getfile.php/133030446-1744360261/Dokumenter/Helse/Cavalier krysningsprosjekt/Avlsprogram for cavalier.pdf Anonymkode: 6f840...5ec
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #16 Skrevet 45 minutter siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Til dere som tror dere har peiling på avl med cavalierer. https://www.nkk.no/getfile.php/133030446-1744360261/Dokumenter/Helse/Cavalier krysningsprosjekt/Avlsprogram for cavalier.pdf Anonymkode: 6f840...5ec Hva tenker du å formidle med å dele denne lenken? For egen del kjenner jeg svært godt til Høyesterettsdommen om avl på bl.a. cavalierer og krysningsprosjektet. Min post står 100 % på det faktabaserte grunnlaget. Prosjektet er bygd på at det er alvorlig sykdom i rasen. Krysningsprosjektet - selv om man mener det er en «god» løsning dyrevelferdsmessig - har null å gjøre med en useriøs bakgårds-valpefabrikk med blandingsavl. Anonymkode: c9bd0...c01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå