AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:58 #1 Skrevet mandag kl. 16:58 Jeg har kjøpt nye deksler til stikkontaktene mine, og der medfølger "innmaten". Det vil si at dekslet ikke passer det som er under det gamle dekslet, hvis det var forståelig. Jeg har begynt å bytte disse, men ble i tvil om dette er lov, eller om jeg må ha elektriker? Det er jo bare å løsne skruene, nappe ut ledningene, og skru på den nye innmaten (vet ikke om det har noe spesielt navn 😄) Noen som vet? Det er jo i prinsippet ikke noe annerledes enn å bytte en sukkerbit i en taklampe? Anonymkode: 78483...aad
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:05 #2 Skrevet mandag kl. 17:05 Etter boka skal vel en elektriker gjøre det. Men jeg hadde garantert bare gjort det selv jeg også Anonymkode: cb152...8c5 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:05 #3 Skrevet mandag kl. 17:05 Du kan gjøre det selv, men det må da godkjennes av elektriker etterpå og få samsvarserklæring på for å være dekket av feks forsikringen om det skulle oppstå brann i de. Det er i utgangspunktet elektrikerjobb. Jeg har gjort dette selv og fått godkjent av elektriker. Anonymkode: 06364...1f2 3
Djentlemannen Skrevet mandag kl. 17:06 #4 Skrevet mandag kl. 17:06 Nei, det regnes som fast installasjon og må gjøres av elektriker. Enig i at det er simpelt, gjorde det sammen med elektriker og han signerte, så viser det seg at jeg har rispet bittelitt i kobberet på jordlederen ved avmantling så den knekker, og ett stikk er ikke jordet; feiler på tilsyn. Ydmykende for en handyman, men lærerikt. La fagfolk gjøre jobbene sine, spesielt de som kan drepe deg, familien og naboene dine. 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:13 #5 Skrevet mandag kl. 17:13 Sukk.. Sure penger! Takk for svar! 😃 Anonymkode: 78483...aad
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 04:11 #6 Skrevet tirsdag kl. 04:11 Er det bare dekselet så kan du det selv ja. Ingen krav om sjekk fra noen. Anonymkode: 848d9...2fb 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:14 #7 Skrevet tirsdag kl. 06:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det bare dekselet så kan du det selv ja. Ingen krav om sjekk fra noen. Anonymkode: 848d9...2fb Nei, det vet jeg. Men må skifte koblingen også. Latterlig enkelt, men tydeligvis må elektrikerne ha noe å leve av også... Anonymkode: 78483...aad
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:22 #8 Skrevet tirsdag kl. 16:22 AnonymBruker skrev (10 timer siden): men tydeligvis må elektrikerne ha noe å leve av også... Anonymkode: 78483...aad Ja, og det gagner jo de fleste av oss, også deg, at vi ikke må betale tilsvarende mer på forsikringen. Anonymkode: d68ee...75f 1
newman01 Skrevet i går, 15:34 #9 Skrevet i går, 15:34 Så lenge man er nøyaktig skal det en del til før det går galt. Veldig merkelig at elektrikere har fått fredet yrket sitt på den måten. Skjønner at privatpersoner ikke bør tukle med sikringsskapet, legge opp nye kurser osv, men å bytte lysbryter og stikkontakter burde man få lov til å gjøre selv. Så lenge man føler at man er komfortabel og kompetent til å gjøre det. Vi får, utrolig nok, lov til å lage mat selv på kjøkkenet, selv om det er risiko for brannskader, svidd mat, knivkutt og husbrann 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:38 #10 Skrevet i går, 15:38 newman01 skrev (3 minutter siden): Så lenge man er nøyaktig skal det en del til før det går galt. Veldig merkelig at elektrikere har fått fredet yrket sitt på den måten. Skjønner at privatpersoner ikke bør tukle med sikringsskapet, legge opp nye kurser osv, men å bytte lysbryter og stikkontakter burde man få lov til å gjøre selv. Så lenge man føler at man er komfortabel og kompetent til å gjøre det. Vi får, utrolig nok, lov til å lage mat selv på kjøkkenet, selv om det er risiko for brannskader, svidd mat, knivkutt og husbrann Ja, jeg skjønner ikke helt forskjellen på dette og å koble en sukkerbit. Men så er jeg jo ikke elektriker da, jeg er jo ikke det.. Anonymkode: 78483...aad
AnonymBruker Skrevet i går, 15:42 #11 Skrevet i går, 15:42 Djentlemannen skrev (På 27.7.2026 den 19.06): Nei, det regnes som fast installasjon og må gjøres av elektriker. Enig i at det er simpelt, gjorde det sammen med elektriker og han signerte, så viser det seg at jeg har rispet bittelitt i kobberet på jordlederen ved avmantling så den knekker, og ett stikk er ikke jordet; feiler på tilsyn. Ydmykende for en handyman, men lærerikt. La fagfolk gjøre jobbene sine, spesielt de som kan drepe deg, familien og naboene dine. Simpelt? Vet du hva det betyr? Anonymkode: 87ea4...1e7 1
newman01 Skrevet i går, 15:44 #12 Skrevet i går, 15:44 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg skjønner ikke helt forskjellen på dette og å koble en sukkerbit. Men så er jeg jo ikke elektriker da, jeg er jo ikke det.. Anonymkode: 78483...aad Det er ingen forskjell, sånn bortsett fra at lampen med sukkerbit må henges i tak med krok. Skrus den fast er det antagelig å anse som fast installasjon og det kreves elektriker. Spotter festes med klips i takplaten, og strømledning festes med krokodilletenner. Med led er det antagelig umulig å gjøre noe galt, men fortsatt skal man ha elektriker.
Brunello Skrevet i går, 15:47 #13 Skrevet i går, 15:47 newman01 skrev (12 minutter siden): Så lenge man er nøyaktig skal det en del til før det går galt. Veldig merkelig at elektrikere har fått fredet yrket sitt på den måten. Skjønner at privatpersoner ikke bør tukle med sikringsskapet, legge opp nye kurser osv, men å bytte lysbryter og stikkontakter burde man få lov til å gjøre selv. Så lenge man føler at man er komfortabel og kompetent til å gjøre det. Vi får, utrolig nok, lov til å lage mat selv på kjøkkenet, selv om det er risiko for brannskader, svidd mat, knivkutt og husbrann Tenk litt på hva «føler man er kompetent» betyr. 1
xHenrik Skrevet i går, 16:06 #14 Skrevet i går, 16:06 Brunello skrev (16 minutter siden): Tenk litt på hva «føler man er kompetent» betyr. Jeg føler at jeg er kompetent som astronaut. Fatter ikke at NASA bruker så lang tid på å svare på mine henvendelser.
newman01 Skrevet i går, 16:15 #15 Skrevet i går, 16:15 (endret) xHenrik skrev (9 minutter siden): Jeg føler at jeg er kompetent som astronaut. Fatter ikke at NASA bruker så lang tid på å svare på mine henvendelser. Nå veit jeg ikke helt hva som kreves av en astronaut for å tilfredsstille NASAs krav til eksepsjonelt mannskap, men om det kun kreves å holde orden på to ledere og skru passe hardt til i skruklemma skal jeg bli astronaut til våren Og siden man får lov til å lage sitt eget lavvoltsanlegg samt leke elektriker så lenge ting henges på krok er det tydeligvis ikke så altfor vanskelig ifølge myndighetene Endret i går, 16:16 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:31 #16 Skrevet i går, 16:31 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, jeg skjønner ikke helt forskjellen på dette og å koble en sukkerbit. Anonymkode: 78483...aad En stikkontakt blir plutselig brukt til en ovn med høy effekt. Det gjør ikke en sukkerbit. Anonymkode: ab417...1aa
AnonymBruker Skrevet i går, 16:39 #17 Skrevet i går, 16:39 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja, jeg skjønner ikke helt forskjellen på dette og å koble en sukkerbit. Men så er jeg jo ikke elektriker da, jeg er jo ikke det.. Anonymkode: 78483...aad Stor forskjell på belastningen fra en lampe og på alt som kan kobles i en stikkontakt da. Som en elektriker som nettopp har overtatt hus etter en hobbyelektriker kan jeg i hvert fall si at folk overvurderer seg selv og sin sunne fornuftig og handyman-evner ganske kraftig, og at det er et under at ikke flere av disse husene rett og slett brenner ned. Anonymkode: 29da8...683 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:49 #18 Skrevet i går, 17:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stor forskjell på belastningen fra en lampe og på alt som kan kobles i en stikkontakt da. Som en elektriker som nettopp har overtatt hus etter en hobbyelektriker kan jeg i hvert fall si at folk overvurderer seg selv og sin sunne fornuftig og handyman-evner ganske kraftig, og at det er et under at ikke flere av disse husene rett og slett brenner ned. Anonymkode: 29da8...683 Men hva galt får man gjort, egentlig? Anonymkode: 78483...aad 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 18.58): Jeg har kjøpt nye deksler til stikkontaktene mine, og der medfølger "innmaten". Det vil si at dekslet ikke passer det som er under det gamle dekslet, hvis det var forståelig. Jeg har begynt å bytte disse, men ble i tvil om dette er lov, eller om jeg må ha elektriker? Det er jo bare å løsne skruene, nappe ut ledningene, og skru på den nye innmaten (vet ikke om det har noe spesielt navn 😄) Noen som vet? Det er jo i prinsippet ikke noe annerledes enn å bytte en sukkerbit i en taklampe? Anonymkode: 78483...aad I og med at du har byttet noen selv, og vet hvordan det skal gjøres, så er det bare å fortsette 👍 Ingen som kontrollerer det uansett. Anonymkode: cc842...3bb
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden newman01 skrev (På 29.7.2026 den 18.15): Nå veit jeg ikke helt hva som kreves av en astronaut for å tilfredsstille NASAs krav til eksepsjonelt mannskap, men om det kun kreves å holde orden på to ledere og skru passe hardt til i skruklemma skal jeg bli astronaut til våren Og siden man får lov til å lage sitt eget lavvoltsanlegg samt leke elektriker så lenge ting henges på krok er det tydeligvis ikke så altfor vanskelig ifølge myndighetene Tror faktisk ikke det er lov for menigmann å legge opp lavvoltsanlegg som fast installasjon i bolig eller hytte heller? Jeg er på ingen måte faglært elektriker, men en skal ikke se bort fra at jeg har lagt opp veldig mye faste elektriske installasjoner i egne boliger, fritidshus, garasjer og uthus de siste 30 årene. Jeg vet hva jeg gjør, og er jeg iusikker så gjør jeg det ikke. jeg føler meg veldig trygg på at alt jeg har gjort tross alt er fagmessig utført. MEN: Jeg er likevel faktisk glad for at det ikke er tillatt for gud og hvermann å fikle med faste installasjoner. Konsekvensene ved dårlig eller direkte feil arbeid er potensielt enorme. Derfor er det greit at ALT av faste installasjoner er forbudt for menigmann. Det nytter ikke å lage kompliserte oversikter med "dette er så enkelt at du får lov" og " dette må du ha fagfolk til". Tryggest slik. Så får det bare være at enkelte av oss uansett gjør det. Anonymkode: 2ac2b...f17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå