AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Er det noe konfirmanten ønsker seg da? Anonymkode: a3f94...e75 6
AprilLudgate Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Om konfirmanten ønsker seg det: ja. Ikke spesifikt ønske: nei. 5
Daria Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Det kommer helt an på både konfirmanten, hvem du er (relasjonen) og hva du strikker. Fine votter fra grandtante til konfirmanten som liker friluftsliv? Helt strålende. Fargerik genser fra bestemor til den svartkledde gotheren? Veldig ikke... 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli En annen viktig ting er hvilken relasjon du har til konfirmanten. Min datter fikk en strikket genser av sin mor. Det var en diger skuffelse. Ikke nødvendigvis genseren, men fordi det også gikk inn i den lange listen over andre skuffelser. Anonymkode: cfbfd...e1d
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Jeg har strikka genser i konfirmasjonsgave to ganger. Den første var en genser jeg visste hun ønska seg, og jeg vet hun ble kjempeglad og har brukt den mye. Den andre var likedan i annen farge til lillesøstera noen år senere. Jeg forhørte meg med mora både om farge og om hun trodde det var noe hun kunne tenke seg først. Om den falt i smak og har vært brukt vet jeg ikke. Anonymkode: e0612...5e8
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Strikket tilbehør til bunad, som strømper, sjal osv synes jeg er en veldig fin konfirmasjonsgave. Anonymkode: 3afb7...ac5 2
Luckiness Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Jeg synes det høres ut som en kjempefin gave. Men du bør vite at konfirmanten liker å bruke strikk. Noen kan ikke fordra hjemmestrikk, enten fordi de er varme av seg, ikke bruker det eller fordi det klør (ja, noen klør uansett selv om det er babyull). Fint om det er noe som passer med stilen til vedkommende. Det er jo veldig populært med jeans og mer «moderne» strikkegenser feks. Samtidig vil noen sette pris på tradisjonell setesdalkofte. Votter vil vel alle kunne ha nytte av uansett. Både de som er glad i friluft eller om du skal vandre rundt i byen. Skal konfirmanten ha bunad så er det mulig å strikke noe til den hvis det er vanlig med kofte til. Men ville selvsagt forhørt meg med foreldrene, så ikke noe blir dobbelt opp. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Kommer helt an på hva det er. strikket sitteunderlag, tepper osv = nei takk strikket islender/kofte osv = nei takk. Min mening er at dette er kjempefine gaver, men at ingen ungdommer setter pris på det. strikkede motegensere (og da må du virkelig ha peiling på hva som er trendy nå) = ja takk. Jeg har tre tenåringer og jeg har ikke sett at hjemmestrikk er på moten igjen nå. For noen år siden så var det et par typer hjemmestrikkede gensere som var in, men jeg har ikke sett noen bruke det på noen år. konfirmanter er ikke lengre opptatt av at gaver skal være nyttige og brukes i voksenlivet. Dagen konfirmanter lever her og nå. Anonymkode: b5791...177
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Det er supert det, så lenge det er noe konfirmanten faktisk ønsker seg! Jeg strikket mariusgenser til en jeg kjenner når hun skulle konfirmere seg, hun var riktignok spurt på forhånd om det var nor hun kunne tenke seg og fikk også velge farger. Anonymkode: b63d9...b9b
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Mine nevøer har begge fått en setesdalskofte.til konfirmasjon. De takket pent. Det er vanskelig å finne gode gaver, og jeg klarte ikke å finne på noe annet. Koftene er fortsatt i bruk 10 år senere. Anonymkode: 5a4db...d4f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:33 #14 Skrevet tirsdag kl. 19:33 Hadde jeg vært konfirmant hadde jeg blitt dødsskuffa. Har konfirmanten ønsket seg et strikket plagg eller er det mest for din egen skyld så du slipper å kjøpe gave? Anonymkode: 49232...b04 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:56 #15 Skrevet onsdag kl. 19:56 Som konfirmant kan det godt hende jeg hadde blitt skuffet. Som litt mer moden 5-10 år senere ville jeg skammet meg over å bli skuffet over en gave som krever både tid, innsats, penger og omtanke fra giveren. Anonymkode: 8e4e5...aa1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:00 #16 Skrevet onsdag kl. 20:00 Ene her fikk strikket kofte som passet til bunaden som ho ble veldig glad for, brukt mye. Men som sagt har mye med konfirmanten. Her fikk begge ungdommen heklet sengeteppe av noen vi kjenner. Først nå de har begynt å bruke det i alderen 20 og 21 år. Anonymkode: e5867...c87
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:37 #17 Skrevet torsdag kl. 07:37 Hvilken relasjon har du til konfirmanten? Om du er bestemor og strikker et par votter som eneste gave, vil jeg tro konfirmanten blir litt skuffet. Et sengeteppe som kan brukes i voksen alder, ville imidlertid vært en nydelig gave som kanskje blir mer og mer verdsatt (ikke alltid ungdommene vet å sette pris på det med en gang). Kanskje en liten pengegave i tillegg om du er nær slektning? Anonymkode: 1e397...749
CrazyCatLady2500 Skrevet torsdag kl. 07:41 #18 Skrevet torsdag kl. 07:41 AnonymBruker skrev (På 28.7.2026 den 21.33): Hadde jeg vært konfirmant hadde jeg blitt dødsskuffa. Har konfirmanten ønsket seg et strikket plagg eller er det mest for din egen skyld så du slipper å kjøpe gave? Anonymkode: 49232...b04 Det er fort en tusenlapp for garnet og mange arbeidstimer 😅 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:42 #19 Skrevet torsdag kl. 07:42 Alle vet jeg hater strikk, så jeg hadde synest det var rart. Anonymkode: 3d91e...ed1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:43 #20 Skrevet torsdag kl. 07:43 CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden): Det er fort en tusenlapp for garnet og mange arbeidstimer 😅 Når man uansett sitter å strikker hver dag så er ikke det noe argument altså😅 Anonymkode: 3d91e...ed1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå