AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Datteren på 24 år skal flytte å studere i 2 år. Må hun endre adressen på posten og folkeregisteret? Vi vet ikke om hun flytter hjem igjen for en periode etter 2 år, eller om ferden går videre en annen plass. Hva lønner seg i forhold til studielån osv? Anonymkode: 7e02d...361
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Det er kommune- og fylkestingsvalg neste år. Hvis hun ønsker å stemme for bostedet og ikke hjemsted, er hun nødt til å bytte. Det er i tillegg en fordel at posten blir sendt til hvor hun bor, og ikke hjemmet hos foreldre. Man har krav på at mer studielån blir omgjort til stipend hvis man bor hjemmefra, så slik sett er det også en økonomisk fordel. Hun melder flytting på Skatteetaten sine nettsider: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/ Anonymkode: b4ea5...d43
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Dersom hun skal ha stipend for å bo borte må hun kunne dokumentere (feks ved leiekontrakt) at hun er bosatt et annet sted. Det er alltid lurt å endre adresse hos Posten, slik at den blir sendt riktig sted. Om hun velger å endre adresse hos Folkeregisteret eller ikke er jo opp til henne. Hun kan uansett endre fastlege til nytt bosted uavhengig av adressen hun har registrert der. Jeg er 30 år, og endret adresse i Folkeregisteret umiddelbart da jeg var student. Anonymkode: 02c84...f85
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun kan uansett endre fastlege til nytt bosted uavhengig av adressen hun har registrert der. Anonymkode: 02c84...f85 Dette var litt for optimistisk mtp. at vi har mangel på fastleger i landet. Personlig er jeg uten fastlege og jeg har stått på venteliste siden 2024. Det er med andre ord ikke sikkert at hun får en fastlege innen hun er ferdig studert. Anonymkode: b4ea5...d43
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var litt for optimistisk mtp. at vi har mangel på fastleger i landet. Personlig er jeg uten fastlege og jeg har stått på venteliste siden 2024. Det er med andre ord ikke sikkert at hun får en fastlege innen hun er ferdig studert. Anonymkode: b4ea5...d43 Det er leit å høre at det var vanskelig for deg, og at du står uten fastlege. Det er likevel ingen begrensning på hvor du kan ha fastlege. Du kan velge en annen kommune selv om du er folkeregistrert i en annen. Anonymkode: 02c84...f85 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Bør ikke datteren på 24 klare å finne ut av dette selv? Anonymkode: b75da...eb6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Da jeg var student endret jeg hos posten, men ikke folkeregisteret. Det gikk helt fint. Bodde hjemme hver sommer. Anonymkode: 28c26...65c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er leit å høre at det var vanskelig for deg, og at du står uten fastlege. Det er likevel ingen begrensning på hvor du kan ha fastlege. Du kan velge en annen kommune selv om du er folkeregistrert i en annen. Anonymkode: 02c84...f85 Man kan riktignok få fastlege hvor som helst, men i byene (hvor folk flest studerer) er det total mangel. Det hjelper lite med en fastlege i Nord-Norge om man f.eks. skal studere i Stavanger eller Bergen. Anonymkode: b4ea5...d43
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Lurt med fastlege gjennom studentsamskipnad. Anonymkode: 6eddb...137 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 19.07): Lurt med fastlege gjennom studentsamskipnad. Anonymkode: 6eddb...137 Kan du fortelle mer om det? Anonymkode: bf9fc...d0b
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli Man kan få fastlege hos SiO (Oslo) såvidt jeg vet. Hos UiT (Tromsø) har kommunen etablert legekontor på universitetsområdet. Anonymkode: be025...ff2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 15.29): Da jeg var student endret jeg hos posten, men ikke folkeregisteret. Det gikk helt fint. Bodde hjemme hver sommer. Anonymkode: 28c26...65c Samme her. Var folkeregistrert hjemme alle åra jeg var student, det gikk helt fint. Det betyr ingenting for stipend, man må bare bo et annet sted enn hos foreldre for å få omgjort, og det er ikke problem å dokumentere. Men som regel oppgir man bare bostedet som student i søknadsskjema. Lånekassen tar stikkprøver innimellom mener jeg. Husker jeg ble tatt ut i kontroll en gang da jeg måtte sende inn kontrakt på plassen jeg leide, det var siste året jeg studerte og jeg ble nok trukket ut for da hadde jeg flyttet til et studiested som var mye nærmere hjemme. Mener en av grunnene til at jeg valgte å ikke endre folkeregistrert adresse var at jeg ønsket å stemme i hjemkommunen i fylkes- og Stortingsvalg. I perioden var det faktisk folkeavstemning om kommunesammenslåing, så det var faktisk ganske viktig for meg. Var hjemme ofte nok til å eventuelt sjekke de få breva som ble sendt hjem til adressen i folkeregisteret, men det meste kunne man endre adresse til hybelen. Ang. å endre til fastlege i studentbyen. Om du er veldig fornøyd med fastlegen du har nå, og det er sannsynlig at man flytter tilbake, så hadde jeg ikke byttet. De aller fleste steder har fastlegekrise med lange ventelister, så bytter man så kan det hende man aldri får tilbake den legen. Så her ville jeg tenkt meg godt om og sjekket an hvordan stoda er i hjemkommunen, men vær også klar over at situasjonen kan endre seg selv om det er ledig nå. Den gangen jeg studerte var det ikke noe problem å bytte fastlege til mitt lokale legekontor, da hadde stort sett alle fastleger ledige lister. Byttet til fastlege til studentbyen jeg bodde i, men fant fort ut etterhvert at det bare var de dårlige fastlegene som var ledig der, så fikk en elendig lege. Heldigvis mens jeg var student fikk de på på plass ordningen med legesenter for studenter via Studentskipnaden, og der var det flere fastleger som bare studenter kunne bytte til. Der var jeg skikkelig heldig, for jeg fikk en fantastisk fastlege. Var nesten trist å flytte fra studentbyen fordi jeg også mistet henne som fastlege. Heldigvis da jeg flyttet tilbake var det fortsatt ikke fastlegekrise så jeg fikk lett bytta tilbake, men den dagen i dag er det ganske heftig over hele kommunen. Faktisk er mitt lokale legekontor det eneste av to legekontor i hele kommunen som har noen få ledige plasser hos en eller to fastleger, ellers er det flere hundre på ventelister andre steder i kommunen, i nabokommunen etc. Utfordringen med å beholde fastlegen på hjemstedet er jo at det kan være vanskeligere å få legehjelp ved behov i studentbyen, men er det legesenter for studenter så skal de i utgangspunktet ha noen timer til de uten fastlege også mener jeg. Anonymkode: 8a077...2b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå