AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:26 #1 Skrevet mandag kl. 08:26 Jaja, så var det min tur til å legge ut om mine bekymringer her. First things first: vi har vært på motorisk vurdering hos fysioterapeut og følges opp med ny sjekk om 1 mnd. Han er ansett som forsinket i akkurat dette med å sette seg opp i skrivende stund. Finnes det noen tips der ute? Har fått to øvelser med å dytte hoften ned bor han ligger på siden, også å dytte han over når han ligger over låret mitt. Men han "vil" ikke. Fysio sa at han er sterk nok, men ikke gidder. Ettersom han ikke setter seg opp så står han heller ikke. Han var sen med å rulle (8 mndr) og åle (9 mndr), krabbing gjør han fortsatt ikke - men vet at flere hopper over det. Man skal ikke sammenligne barn, men det er svært vanskelig. Spesielt når storebror var tidlig ute og gjorde alt dette 3-4 mndr før alderen til minstemann.. å se de andre barna i barselgruppa, selv de som er yngre, få til dette gjør meg "skamfull" og flau på et vis. Jeg føler at det er noe JEG gjør feil. Det er barnehagestart om 1 uke, og jeg føler meg stresset ettersom han ikke kan sette seg opp selv. Heldigvis går (en litt overbeskyttende) storebror i barnehagen, dog på en annen avdeling. Bør jeg utsette barnehagestarten? Anonymkode: e573e...cd6
monican94 Skrevet mandag kl. 08:31 #2 Skrevet mandag kl. 08:31 Dette går seg fort til når han begynner i bhg. Maaaange barn har vært som han før han. Ikke noe galt på deg og at du stresser med det gjør det ikke bedre. Siden motorisk ikke finner noe "galt" og dere blir fulgt opp videre på det må du bare slappe av og la det komme når det kommer 💙 lykke til
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:33 #3 Skrevet mandag kl. 08:33 Uten at jeg vet så mye om barn som ligger bak utviklingen, så veit jeg at mange barn blir mer inspirert av å se jevnaldrende i barnehagen, så kanskje det å utsette barnehagen ikke er det beste? Det kan jo hende at barnet ditt da får lyst til å «gidde» eller prøve når den ser andre barn som klarer de tingene den ikke gjør enda? Det koster hvertfall ingenting å kontakte barnehagen og spørre da, høre hva de tenker 😊 barn er forskjellige og på et punkt begynner jo funksjonsfriske barn å gå, men jeg forstår veldig godt at man som forelder blir bekymret også. Anonymkode: a3323...a69 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:38 #4 Skrevet mandag kl. 08:38 Hei! Forstår bekymringen din. Min førstefødte var også forsinket, men alt går helt bra i dag. Han er tenåring nå, så husker ikke nøyaktig når milepælene kom, bare at han var sen på alt det motoriske. Helsesykepleier beroliget med at alt var normalt fordi han klarte å rulle. Fikk hjelp av fysioterapeut for å lære ham å krabbe slik at han ikke ble rumpeaker, og dette gikk fint. Slik jeg husker det, så var det ikke før nærme ettårsdagen at han lærte seg å sette seg opp selv på gulvet. Det var rundt den tiden han også lærte å krabbe. Gikk da han var rundt 18-19 mnd. Yngste var derimot raskt ute med alt. Anonymkode: c7bad...74e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:00 #5 Skrevet mandag kl. 13:00 Vi hadde fysio en gang per mnd fra ca 5 mndalder. Var kjempebekymret. Hadde masse øvelser hjemme, men følte det gikk så treigt. Uka før barnehagestart så satte hun seg opp, reiste seg og begynte å gå. Alt på samme uke. Ingen aning hva som holdt henne igjen, eller hva som skjedde den uka. Anonymkode: 6006c...b16 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:52 #6 Skrevet mandag kl. 17:52 Vår sønn kunne heller ikke sette seg opp selv da han startet i barnehagen. Rullet og ålte seg, barnehagen tilrettela ved å feks ta ut en matte når de hadde utetid (var på våren og de var sjelden ute lenge). Han lærte ting raskere etter barnehagestart, så ville ikke utsatt oppstarten! Anonymkode: bbf69...71a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:46 #7 Skrevet tirsdag kl. 07:46 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jaja, så var det min tur til å legge ut om mine bekymringer her. First things first: vi har vært på motorisk vurdering hos fysioterapeut og følges opp med ny sjekk om 1 mnd. Han er ansett som forsinket i akkurat dette med å sette seg opp i skrivende stund. Finnes det noen tips der ute? Har fått to øvelser med å dytte hoften ned bor han ligger på siden, også å dytte han over når han ligger over låret mitt. Men han "vil" ikke. Fysio sa at han er sterk nok, men ikke gidder. Ettersom han ikke setter seg opp så står han heller ikke. Han var sen med å rulle (8 mndr) og åle (9 mndr), krabbing gjør han fortsatt ikke - men vet at flere hopper over det. Man skal ikke sammenligne barn, men det er svært vanskelig. Spesielt når storebror var tidlig ute og gjorde alt dette 3-4 mndr før alderen til minstemann.. å se de andre barna i barselgruppa, selv de som er yngre, få til dette gjør meg "skamfull" og flau på et vis. Jeg føler at det er noe JEG gjør feil. Det er barnehagestart om 1 uke, og jeg føler meg stresset ettersom han ikke kan sette seg opp selv. Heldigvis går (en litt overbeskyttende) storebror i barnehagen, dog på en annen avdeling. Bør jeg utsette barnehagestarten? Anonymkode: e573e...cd6 Når han ligger på ryggen, hold han i hendene og «dra» han opp til sittende stilling - gjør det gøy, lag litt lyder ogsånt ☺️. Kan ikke sammenligne datteren min med sønnen din, men jeg begynte med dette med henne som en liten «morsomhet» på stellematta. Hun sitter selv uten støtte nå. Anonymkode: 4bb12...601 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:53 #8 Skrevet tirsdag kl. 07:53 Jeg ville ikke utsatt barnehagen! Det er store variasjoner, og jeg gikk ikke før jeg var nesten 1 1/2 år. Anonymkode: 6053c...c8a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 07:59 #9 Skrevet tirsdag kl. 07:59 Skjønner bekymringen, men det kommer til å skje masse positiv utvikling i bhg. Anonymkode: 6ee06...23e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 08:35 #10 Skrevet tirsdag kl. 08:35 Jeg hadde definitivt ikke sendt et barn som ikke en gang kan sitte i barnehagen! Det er mye sunnere og tryggere for ham å være hjemme, mange flinke ansatte i barnehagene, for all del, men de kan jo ikke følge opp barnet ditt som du selv kan hjemme, og de er dårlig bemanning og mange barn! Anonymkode: ce0cb...0bb 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:09 #11 Skrevet onsdag kl. 13:09 AnonymBruker skrev (På 27.7.2026 den 19.52): Vår sønn kunne heller ikke sette seg opp selv da han startet i barnehagen. Rullet og ålte seg, barnehagen tilrettela ved å feks ta ut en matte når de hadde utetid (var på våren og de var sjelden ute lenge). Han lærte ting raskere etter barnehagestart, så ville ikke utsatt oppstarten! Anonymkode: bbf69...71a Ja barnehagestart fra ett år kan nok faktisk være sunt for disse barna, da de ikke bare vil ligge og åle seg på gulvet mer når de ser at de andre ettåringene går og løper rundt 😁 Anonymkode: 5cf62...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden Vi må slutte å snakke om forsinkelser innenfor normalområdet. Å ikke reise seg opp som 1 åring er ikke så unormalt som man skulle tro. Min eldste var sånn, hun er fortsatt treig i dag- alt har alltid gått så sakte. Mens yngste er rask og aktiv, i tråd med veldig tidlig» motorisk og kognitiv utvikling. Det er mye type også tror jeg. Tror ikke det er noe galt med barnet ditt! Anonymkode: c83f8...626
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden Vår jente hatet å ligge på magen og fra 6 mnd kunne sitte for seg selv og ville da kun sitte aldri ligge. Husker ikke når hun satte seg opp men hun krabbet aldri, humpet rundt på rumpa fra 9 mnd. Og gikk rundt 1 år og et par uker. Eldste krabbet ikke før vi var på besøk i bhg og hun så de andre barna aktive osv,da begynte hun åle samme dag og tok sine første skritt i bhg rundt 1 år. Jeg tror absolutt barnehagen er et sted som inspirerer lille til å komme seg rundt eller bli mer aktiv. Men også viktig å hjelpe litt så barnet forstår hvordan komme seg opp osv. Jeg tror det kommer til å gå fint. Anonymkode: d708a...881
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå