Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Bluemonkey
Skrevet

Hei. Jeg har jobbet mange år i turnus, og kjenner at det ikke er noe jeg klarer å stå i lengre etter perioder med lang sykemelding. Jeg vet jeg kan stå i en 100% stilling dersom jeg finner riktig arbeidsplass. Jeg har søkt skole (videregående for voksne) til høsten, men er så bekymret for det økonomiske. Studielån/stipend dekker ikke mitt boliglån. Jeg har barn, huslån og faste utgifter på rundt 26k hver mnd. Jeg skal jobbe i tillegg til studie da det er deltid pga noe fag jeg har tidligere. Men lurer på hvordan jeg skal få dette til å gå rundt. Har ikke fått oversikt over timeplan på skole enda. Har forsøkt å prate med NAV men de gir ikke så gode råd. 
Må vel være en fordel for de at man ønsker å finne en jobb man kan stå i, VS å være sykmeldt/bli ufør på sikt? 
Er det andre som har tatt utdanning etter barn og har boliglån? Noen som har tips eller vet hva man har krav på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor VGS? Søk heller universitet med realkompetanse. Jeg gikk aldri VGS, nå har jeg master.

Anonymkode: 81c3a...051

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt opp fag på deltid selv, for så å gå videre på bachelor heltid (skal ta master til slutt), jobbet ved siden av hele veien pga huslån og barn, det er harde prioriteringer. Spesielt i eksamensperioder. Da er det lite søvn rett og slett. Men det går fint. Du får jo lån/stipend, men selv om man bare har omgjøringsstipend evnt så tjener man jo for mye, så blir jo studielån da. 

Anonymkode: 46c73...b33

Skrevet

Du tar opp studielån, slik som alle andre studenter gjør. Og så jobber du kvelder, helger og ferier. 

Du kan evt flytte til noe billigere. 

AnonymBruker
Skrevet

Finner du et studie du ønsker som du kan søke opptak med studiekompetanse blir det mye bedre enn å starte på vgs. Enda bedre hvis du finner et nettstudie. Du har sikkert ikke søkt på høyere utdanning da vgs var planen, men du kunne evt brukt det neste året på å spare opp for å gjøre studielivet ditt enklere når du søker til neste året.

Nå har jeg bare peiling på støtte til høyere utdanning, hvor basislånet ligger på 11 tusen i måneden, så får du også barnetillegg på minst 2 tusen (ett barn). Da dekker det allerde halvparten av dine faste utgifter med rest på 13 tusen kroner. Det blir cirka 13 vakter i måneden (med vanlig mistelønns arbeid), som er helt overkommelig. Det blir litt trang økonomi, men det er også fullt mulig å jobbe mer enn 13 vakter. 

Nav har mulighet til å gi støtte for utdanning men da tror jeg du må ligge veldig utenfor arbeidsmarkedet med store vansker med å komme inn.

Anonymkode: 9cb04...056

Skrevet

Husk at det kan komme avkorting i studielånet dersom du fullfører studiene etter fylte 50 år.

Det vil si: Starter du på en bachelor når du er 47 år som fullføres når du er over 50, får du ikke mer enn 500.000 fordelt på disse årene. Dettte taket er laget fordi man forventes å tilbakebetale lånet før fylte 70 år. Du kan søke studielån het til du er 65, men du får gradvis mindre fra fylte 50.

Byråkratiet må nok etterhvert ta til seg dyrtids-virkeligheten og øke dette taket til kanskje 600.000, men det har ikke skjedd i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...