Gå til innhold

Hva er sosialt akseptabel mengde rot?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er helt ulike når det gjelder besøk. Jeg ønsker ikke å ha folk innom når det er rotete og støvete, mens han ikke bryr seg i det hele tatt.

Etter at jeg begynte i ny jobb har jeg ikke lenger kapasitet til å holde huset slik jeg ønsker. Vi har både tenåringer og småbarn, og mannen er faktisk også rotete. Jeg er utslitt og har gitt opp å holde tritt med oppvask, klesvask og rydding. Maser på tenåringene og mannen men uten meg der følges det ikke opp. 

Ofte kommer jeg hjem til oppvask overalt, kopper og tallerkener i flere rom, klær på gulvene, fullt søppelspann, støvete og skittent bad. Likevel får jeg vite at vi har hatt eller skal få besøk, og det gjør meg flau.

Dette går utover trivselen og det mentale overskuddet mitt. Jeg lurer derfor på hva som egentlig er sosialt akseptert. Jeg får ro når det er ryddig rundt meg, mens mannen mener jeg overdriver viktigheten av ryddighet.

Er det greit for dere å ta imot besøk når huset er i en slik tilstand? Tenker ikke på uanmeldte besøk. Del ditt synspunkt. 

Anonymkode: b4325...e3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så mye man vil. Hvis folk ikke liker det, trenger de ikke å komme. 

Anonymkode: 7aa8b...e97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Antar at folk tenker det samme som meg når jeg kommer til andre: Dette er ikke mitt ansvar, så de får bare bo i rotet. Jeg skal ikke rydde her. 

Men en annen ting er

Har din mann og dine barn vært vant til at du har vært den som har ryddet alltid, siden de ikke viser noen tegn til å skjønne behovet enda?  Da har du to valg. Enten godta at du må fortsette å ta alt som før, eller sette hardt mot hardt og be dem rydde opp i eget rot. Disse tenåringene skal snart ut i egen bolig. Kommer du dit og rydder også?  

Anonymkode: a87da...38c

Skrevet

Jeg synes det er litt godt å komme hjem til noen på besøk og se at det bor folk der. At de faktisk har det like rotete som (til tider) jeg har. 
Når det er sagt synes jeg at tenåringene må strammes opp, det er en del av det å bli voksen å tilegne seg bo-evne, klare å rydde og holde det reint rundt seg, uten at man til stadighet må ha beskjed om det. Å se selv hva som bør gjøres. Bære oppvask ut på kjøkkenet. Sette det i maskinen. Starte den. Rydde ut av den. Skitne klær skal ikke bare slenges inn på et rom, men også vaskes. 
Mannen din er det kanskje for seint for…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og mannen er helt ulike når det gjelder besøk. Jeg ønsker ikke å ha folk innom når det er rotete og støvete, mens han ikke bryr seg i det hele tatt.

Etter at jeg begynte i ny jobb har jeg ikke lenger kapasitet til å holde huset slik jeg ønsker. Vi har både tenåringer og småbarn, og mannen er faktisk også rotete. Jeg er utslitt og har gitt opp å holde tritt med oppvask, klesvask og rydding. Maser på tenåringene og mannen men uten meg der følges det ikke opp. 

Ofte kommer jeg hjem til oppvask overalt, kopper og tallerkener i flere rom, klær på gulvene, fullt søppelspann, støvete og skittent bad. Likevel får jeg vite at vi har hatt eller skal få besøk, og det gjør meg flau.

Dette går utover trivselen og det mentale overskuddet mitt. Jeg lurer derfor på hva som egentlig er sosialt akseptert. Jeg får ro når det er ryddig rundt meg, mens mannen mener jeg overdriver viktigheten av ryddighet.

Er det greit for dere å ta imot besøk når huset er i en slik tilstand? Tenker ikke på uanmeldte besøk. Del ditt synspunkt. 

Anonymkode: b4325...e3c

Du har mann og minst to tenåringer. Dere er fire stykk. La alle ha en oppgave som de gjør hver gang det kommer folk;

- Vaske servant, speil, do på gjestetoalett, sjekke såpe, bytte håndkle 

- Vaske opp kopper og krus eller sette dette inn i oppvaskmaskinen

- Vaske over flater som bord og legge på duk og tenne lys, sette frem kopper, sette på kaffe, fylle vann og mineralvann, legge frem teposer, etc. 

- Ta ut søppel fra alle søppeldunker, lufte, ha det overordnede ansvaret for rot slik at det uforutsette rotet blir tatt bort

Disse kan så klart rulleres.

Ting blir mye bedre hvis alle fire gjør en innsats. 

Anonymkode: 21d2d...a8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har mann og minst to tenåringer. Dere er fire stykk. La alle ha en oppgave som de gjør hver gang det kommer folk;

- Vaske servant, speil, do på gjestetoalett, sjekke såpe, bytte håndkle 

- Vaske opp kopper og krus eller sette dette inn i oppvaskmaskinen

- Vaske over flater som bord og legge på duk og tenne lys, sette frem kopper, sette på kaffe, fylle vann og mineralvann, legge frem teposer, etc. 

- Ta ut søppel fra alle søppeldunker, lufte, ha det overordnede ansvaret for rot slik at det uforutsette rotet blir tatt bort

Disse kan så klart rulleres.

Ting blir mye bedre hvis alle fire gjør en innsats. 

Duk og tenne lys? Mener du stearinlys og duk bare fordi det kommer noen på besøk? 

Hadde jeg virkelig aldri giddet altså. Gjestene får da faktisk godta at jeg ikke eier en duk og ikke har tenkt å kjøpe noen heller bare fordi det kan komme en gjest. Stearinlys er kreftfremkallende så det bruker jeg aldri. 

Anonymkode: 8b66e...91c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinners dømmes for rot, men ikke så derfor kan det ikke være på mannens nivå.

Anonymkode: 6188b...609

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Duk og tenne lys? Mener du stearinlys og duk bare fordi det kommer noen på besøk? 

Hadde jeg virkelig aldri giddet altså. Gjestene får da faktisk godta at jeg ikke eier en duk og ikke har tenkt å kjøpe noen heller bare fordi det kan komme en gjest. Stearinlys er kreftfremkallende så det bruker jeg aldri. 

Jeeez, får du i det hele tatt besøk?

Det heter å tenne lys selv om det er lamper og (så klart) LED-lys. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes ikke besøk eller ikke er det vesentlige her, men at mann og barn ikke respekterer deg, og bruker deg som husslave. 

Om jeg kom hjem til hus som hadde forfalt mye den tiden jeg var borte hadde jeg sagt fra og rygget ut igjen. 

Litt smått og glemt kan jeg akseptere, men ikke at absolutt alt har fått flyte over mens jeg er borte. 

Så har jeg bare trengt å gjøre det en eneste gang heldigvis. Altså jeg kom hjem, alt fløt, og jeg dro igjen etter å ha sagt at DETTE gidder jeg ikke å komme hjem til. Da svingte de seg rundt og jeg fikk telefon om at nå hadde de ordnet alt etter et par timer. Da var det også strøkent langt over hva mitt krav er. 

Dette handler mye om å sette klare grenser, ikke om besøk eller ikke. Dette er da ikke ok selv om dere ikke skal ha besøk. 

At søppel, oppvask, rot og klær flyter over er ikke ok standard, og du skal ikke ha ansvaret for dette alene. DET bør være ditt fokus, ikke om det kommer besøk. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeeez, får du i det hele tatt besøk?

Det heter å tenne lys selv om det er lamper og (så klart) LED-lys. 

Jeg har lampelys på når jeg/vi er hjemme. Trenger virkelig ikke gå rundt og tenne lys bare fordi det kommer besøk.

Og ja, jeg får besøk rett som det er og ingen har ennå etterspurt duk eller mere lys.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rot her og der bryr jeg meg ikke om. Møkkete hus derimot er utrivelig. Ville heller prioritert rent bad framfor ryddig kjøkkenbenk. 

Anonymkode: 74eeb...13c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det har du dessverre rett i. Tipper det som er litt av greia når mann og kone har forskjellige standarder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lampelys på når jeg/vi er hjemme. Trenger virkelig ikke gå rundt og tenne lys bare fordi det kommer besøk.

Og ja, jeg får besøk rett som det er og ingen har ennå etterspurt duk eller mere lys.

Helt i orden.

Jeg er vant med at det å tenne lys og gjøre ting koselig er det høflige og ville faktisk følt meg mindre velkommen om de ikke har slå på lyset en gang. Høres helt på trynet stusslig ut, for meg, og er mye mer viktig enn ryddig og rent, men vi har alle ulik standard.

Mitt svar er til trådstarter og det står fremdeles. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det har du dessverre rett i. Tipper det som er litt av greia når mann og kone har forskjellige standarder.

Ikke alle er like dårlig vant som folket her inne. Normale nenn er så klart opptatt av ryddighet og renslighet og generell hygge. At mange konsekvent går etter menn som man må passe på og oppdra…det er et valg man tar selv og må ta konsekvensen av selv. 

Skrevet (endret)

Liker å ha det ganske ryddig og støvsugd ihvertfall når folk kommer på besøk. Ser aldri prikkfritt ut har da vi har en aktiv 3,5 åring 😅

Mannen min er den ryddige av oss. Jeg er ikke en slask altså, men han er definitivt mer opptatt av det enn meg 😊.

Endret av Karmelia
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det beste med å skille seg er at jeg nå alltid har et ryddig og rent hus! 😊

Det er mye mindre arbeid også, enkelt å holde i orden og mye lettere å få barna til å bidra når jeg ikke har en rotete mann i huset. Elsker det 😄

Anonymkode: d3485...bae

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rot er greit, skitt er ikke greit. Jeg ble invitert hjem til et vennepar på «kom og spis pizza i morgen for jeg har bursdag», og fikk helt sjokk over hvor rotete det var. De har det ikke striglet på besøk til vanlig heller, men det stod så mye greier på kjøkkenbenken at det ikke plass til brusflaskene som kom med pizzaen. Det var gamle saftringer med støv og hår på bordet, sokkene var grå av støv på sålen etter besøket, det var ikke plass til at vi kunne sitte ved spisebordet fordi det var fult av rot, så vi satt syv stykker i sofaen og balanserte askjetter på fanget med brusglasset i en hånd og pizzaeskene på en stol. På badet var det lag av støv på vasken, ikke sånn to-tredagers, men skikkelig lag. Jeg tåler fint at folk lever i boligen når jeg er på besøk, men inviterer du folk så rydd, og vask i alle fall vekk det ekleste griset. Jeg har ofte hjemmekontor på spisebordet, så er ikke striglet hos meg heller, men det er ikke skittent. 

Anonymkode: 91269...780

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker selv å ha det strøkent når jeg skal ha besøk.  Bryr meg ikke om litt rot hos andre, men det er forskjell på rot.  Hvis det er rot, søppel, støv, skitne tallerker og, klær, søppel overalt reagerer jeg.  Har en venninne som gir f. Sist jeg satt på i bilen hennes ble jeg mildt sagt sjokkert.  Tråkket i søppel i forsetet, i hylla på midten under dasjbordet var det sikkert 30 brukte snusposer, det lå klær og tepper strødd, bilen luktet.  Dame midt i 40 årene.

Anonymkode: 7254d...aa6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle er like dårlig vant som folket her inne. Normale nenn er så klart opptatt av ryddighet og renslighet og generell hygge. At mange konsekvent går etter menn som man må passe på og oppdra…det er et valg man tar selv og må ta konsekvensen av selv. 

Helt enig der, og snakker ikke for meg selv. Min mann er flinkere på å svinge seg rundt med støvsuger og vaskekost enn jeg. 
Men jeg vet jo at enkelte, noen, av de som er innom oss er så bakstreverske at det automatisk jeg som blir kritisert om det er rot og skitt, ikke ham. 

Skrevet

Samme problemstilling her og jeg er lik deg…samtidig som jeg forstår at ikke alt trenger å være 100%. Jobber med meg selv enda for at jeg må kunne slappe av under besøk her eller når jeg vet resten har besøk uten at alt er helt i orden. 

Men jeg synes likevel at bad bør være rent og «hverdagsryddig». Altså at det er noen håndmerker på dusjveggen eller et par knappenålshode-flekker med tannkrem på speilet er greit. Slikt skjer i hverdagen. Ingen kan ha slikt helt rent og nyskinnende til en hver tid. At det ligger hårbørste ved siden av vasken, en tube tannkrem som ikke er satt på plass eller slikt er også helt greit. Vi er mennesker, badet brukes. Men vasken bør være greit ren, uten fult av tannkremrester og fettflekker etter loation osv. Toalettet bør også være rent. Altså at alle bruker dobørsten når det trengs. 

Kjøkkenet bør være rent. At det står litt oppvask på vent mens maskinen er på er greit. Men vasken skal ikke være fult av matrester eller masse flekker på kjøkkenbenken. 

Jeg sørger for at mine klær og ting er på rett plass og ryddig. Kommer det besøk så er det eventuelt min mann og barns klær, ting og utstyr som ligger slengt. Og da trøster jeg meg med at gjester ser at det er deres og ikke mitt. Så får de tenke at det er andre rotekopper i huset 😅 

Når jeg er hos andre tenker jeg sjeldent over at det står sko over alt i gangen, at det ligger noen klær i hjørnet på badet, at frokostfatene ikke er ryddet av kjøkkenbordet når jeg kommer kl 11, at oppvasken ikke er tatt eller at det ligger tegnesaker utover bordet. Det er et hjem som brukes. 
Er det derimot uhygienisk eller ekstreme mengder rot ville jeg nok reagert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...