AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Jeg har fått en liktorn under ene foten! Jeg hadde en gang en liktorn i slutten av ungdomsårene, men tror jeg bare gikk med det til det gikk over av seg selv. Nå er jeg snart 50, og har plutselig fått en liktorn til, den andre i mitt liv! Så til dere eksperter: Hva er best å gjøre? Anonymkode: 81f28...764 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Jeg hadde liktorn i over ett år, ble så smertefullt at jeg i perioder hadde vansker med å gå. Prøvde mye. Det som tilslutt tok knekken på den var flere runder med fotbad i 15 minutter med Celtics salt, lavendel eterisk olje og castor olje. Etter fotbadet brukte jeg pimpstein til å få bort død hud og file der liktorne var. Så smørte jeg inn castor olje på foten og tok på tykke sokker. Var bedre allerede etter første gang jeg gjorde dette. Og fikk det tilslutt helt bort. Det var en stor og dyp liktorn. Anonymkode: b7566...17f 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde liktorn i over ett år, ble så smertefullt at jeg i perioder hadde vansker med å gå. Prøvde mye. Det som tilslutt tok knekken på den var flere runder med fotbad i 15 minutter med Celtics salt, lavendel eterisk olje og castor olje. Etter fotbadet brukte jeg pimpstein til å få bort død hud og file der liktorne var. Så smørte jeg inn castor olje på foten og tok på tykke sokker. Var bedre allerede etter første gang jeg gjorde dette. Og fikk det tilslutt helt bort. Det var en stor og dyp liktorn. Anonymkode: b7566...17f Takk for tips! Min er helt nyankommet, jeg kjente det var ømt å gå for et par dager siden, og igår oppdaget jeg en øm liten kul inni foten. Den er ikke synlig utenfra, og jeg har ikke hard hud, og ikke har jeg en jobb jeg står og går mye i heller, derfor skjønner jeg ikke hvorfor den kom. Jeg pleier føttene ukentlig, filer før dusjen og bruker godt med god fotkrem etter dusjen. Dette har jeg gjort hele mitt voksne liv, og det har aldri vært noen problemer med liktorner eller lignende. Jeg ser at Scholl har noen produkter man kan bruke, liktornplaster, og/ eller en slags penn man kan smøre på med? Har du prøvd det? Anonymkode: 81f28...764
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Ville holdt meg unna alle sånne produkter. Bruk heller naturlige ting samt pimpstein til å file. For min del ble det bare verre med liktorn plaster. Funket i noen timer med mindre vondt, men fjernet ikke problemet, gjorde det bare verre. Og blir jo dyrt etterhvert. Anonymkode: b7566...17f
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fotpleie/fotterapeut? Anonymkode: 243c5...659 Ja, det er interessant. Men hva gjør de for å få det bort? Hvor ofte må man dit da, for å vedlikeholde at de fikk det fjernet? Anonymkode: 8132a...4f8
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er interessant. Men hva gjør de for å få det bort? Hvor ofte må man dit da, for å vedlikeholde at de fikk det fjernet? Anonymkode: 8132a...4f8 Gå til en autorisert fotterapeut, de er helsepersonell og fjerner med skalpell. Så får du en runde godt fotstell i samme slengen Anonymkode: ad7b9...313 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gå til en autorisert fotterapeut, de er helsepersonell og fjerner med skalpell. Så får du en runde godt fotstell i samme slengen Anonymkode: ad7b9...313 Det høres jo grusomt vondt ut! Anonymkode: 81f28...764
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde liktorn i over ett år, ble så smertefullt at jeg i perioder hadde vansker med å gå. Prøvde mye. Det som tilslutt tok knekken på den var flere runder med fotbad i 15 minutter med Celtics salt, lavendel eterisk olje og castor olje. Etter fotbadet brukte jeg pimpstein til å få bort død hud og file der liktorne var. Så smørte jeg inn castor olje på foten og tok på tykke sokker. Var bedre allerede etter første gang jeg gjorde dette. Og fikk det tilslutt helt bort. Det var en stor og dyp liktorn. Anonymkode: b7566...17f Gå til en fotterapeut og få den skåret vekk. Jeg har fått kroniske som er forsøkt operert bort, men uten hell. Anonymkode: 538f1...533
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gå til en autorisert fotterapeut, de er helsepersonell og fjerner med skalpell. Så får du en runde godt fotstell i samme slengen Anonymkode: ad7b9...313 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres jo grusomt vondt ut! Anonymkode: 81f28...764 Overhode ikke. Litornen ligger ikke under huden men oppå hvor den graver seg ned og presser spissen mot huden. En fotterapeut bløtgjør og skraper den bort litt etter litt. Den kan fjernes helt allerede første behandling. Anonymkode: 50d29...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Overhode ikke. Litornen ligger ikke under huden men oppå hvor den graver seg ned og presser spissen mot huden. En fotterapeut bløtgjør og skraper den bort litt etter litt. Den kan fjernes helt allerede første behandling. Anonymkode: 50d29...b4a Men jeg har allerede ganske myk hud, så det blir jo et stort åpent sår om det skal skrapes noe særlig. Anonymkode: 81f28...764
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli Gå til en fotterapeut ts. det skal ikke gjøre vondt å fjerne den. Det er mulig du kan ha fått et fremmedlegeme inn i huden din også. Anonymkode: 28bb2...99c
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg har allerede ganske myk hud, så det blir jo et stort åpent sår om det skal skrapes noe særlig. Anonymkode: 81f28...764 Det er ikke mye blodomløp i huden under føttene uansett, og liktornen må bort uansett. Jeg har også myke føtter og gikk til fotterapeut. Det ble brukt skalpell og den ble borte samme dag. Etterlot et lite krater i foten som forsvant på et par dager. Var ubehagelig å gå samme dag, men ok dagen etter. Ingen blod. Vurder å kjøpe deg større sko og såler. Anonymkode: e4404...cc0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli Jeg er fotterapeut. Er du sikker på at det er en torn? Det pleier å være hard hud rundt tornen, det er derfor man får torner, fordi den harde huden blir veldig komprimert. Kan du ha tråkket på et glasskår feks? Anonymkode: 6d0d9...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli Jeg synes du skal satse på liktornplaster - det funka for meg 👍 Jeg er like gammel som deg, og fikk også liktorn som ung voksen. Sikkert fordi jeg ofte gikk i ballerinasko og gulvet på jobben var veldig hardt. Men som sagt, plasteret gjorde jobben og nå har det gått årevis uten mer problemer. Om du ikke har vært hos fotpleier før, så unn deg gjerne det - men bare fordi det er utrolig deilig å få føttene pleiet av en fagperson. Mitt råd er, bruk liktornplaster, få vekk liktornen og så oppsøk forpleier (om du har lyst til å prøve det). Vedkommende kan jo gi deg tips til hvordan å unngå å få liktorn igjen. God bedring! ❤️ Anonymkode: 8a0ca...249
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er fotterapeut. Er du sikker på at det er en torn? Det pleier å være hard hud rundt tornen, det er derfor man får torner, fordi den harde huden blir veldig komprimert. Kan du ha tråkket på et glasskår feks? Anonymkode: 6d0d9...ca0 Jeg tror det er en torn. Det kjennes som en øm kul når jeg trykker på, og i dag ser jeg også en liten mørk prikk midt i. Den prikken så jeg ikke igår. Dette er evt en helt nyoppstått torn. Har ikke hatt liktorn under føttene på minst 30 år, så jeg syns dette var veldig rart. Har heller ikke endret noe i rutiner, hvor mye jeg går/ står, eller sko. Anonymkode: 81f28...764
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror det er en torn. Det kjennes som en øm kul når jeg trykker på, og i dag ser jeg også en liten mørk prikk midt i. Den prikken så jeg ikke igår. Dette er evt en helt nyoppstått torn. Har ikke hatt liktorn under føttene på minst 30 år, så jeg syns dette var veldig rart. Har heller ikke endret noe i rutiner, hvor mye jeg går/ står, eller sko. Anonymkode: 81f28...764 Jeg er ikke fagperson, men føttene endrer seg med alderen. Det er derfor eldre mennesker - og da mener jeg eldre enn deg og meg, Ts- får mer fotplager. Og også derfor sko som var ok å bruke som yngre (typisk sånne med tynn såle f eks) ikke er så ok å gå med som gammel. Vi er liksom i en mellomfase mellom ung og gammel og begynner å merke det. Sånn er livet. Anonymkode: 8a0ca...249
TinaChristina Skrevet 26. juli #18 Skrevet 26. juli Jeg hadde en for mange år siden. Etter dusj når huden var myk, brukte jeg en pinsett og plukket den bort. Måtte noen runder til, men funket. Aldri hatt noen siden. Gjorde det samme med en vorte jeg fikk på tommelen.
AnonymBruker Skrevet 26. juli #19 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har fått en liktorn under ene foten! Jeg hadde en gang en liktorn i slutten av ungdomsårene, men tror jeg bare gikk med det til det gikk over av seg selv. Nå er jeg snart 50, og har plutselig fått en liktorn til, den andre i mitt liv! Så til dere eksperter: Hva er best å gjøre? Anonymkode: 81f28...764 Min datter hadde en smertefull en, vi kjøpte liktornplaster på apoteket og da forsvant den etter en liten stund. Kanskje verdt å prøve. Anonymkode: e6a48...764
AnonymBruker Skrevet 26. juli #20 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er fotterapeut. Er du sikker på at det er en torn? Det pleier å være hard hud rundt tornen, det er derfor man får torner, fordi den harde huden blir veldig komprimert. Kan du ha tråkket på et glasskår feks? Anonymkode: 6d0d9...ca0 Hva tenker du om den penselen fra Scholl man kan pensle på? Anonymkode: 81f28...764
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå