AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Hei! Om cirka to måneder skal jeg operere et stort struma, og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig. Hele høyre skjoldbruskkjertellapp skal fjernes, og strumaet er nå ca. 7,5 × 5,5 cm. Den siste tiden har jeg begynt å få en følelse av at maten ikke går ordentlig ned når jeg svelger. Det kjennes nesten som om den blir sittende fast eller kommer litt opp igjen. Er det flere som har opplevd dette på grunn av et stort struma? Jeg lurer også veldig på hvordan dere hadde det etter operasjonen. Ble svelgevanskene bedre? Hvordan gikk selve operasjonen og tiden etterpå? Det jeg bekymrer meg aller mest for, er stemmen. Jeg bruker stemmen mye, og er redd for at den skal bli påvirket. Er det noen som har erfaring med dette – enten at stemmen ble helt normal igjen, eller at dere opplevde forandringer? Jeg setter stor pris på alle erfaringer og råd. ❤️ Anonymkode: cc747...2df
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Min svigermor har gjort dette og hun ble helt normal igjen. Stemmen var hes noen mnd etter før den ble normal. Lykke til❤️ Anonymkode: 9fb2d...765 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min svigermor har gjort dette og hun ble helt normal igjen. Stemmen var hes noen mnd etter før den ble normal. Lykke til❤️ Anonymkode: 9fb2d...765 Takk for svar ❤️ Anonymkode: cc747...2df
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Jeg hadde ikke struma, men fjernet hele skjoldbruskkjertelen for et halvt år siden. Jeg var i dårlig form i et par uker etter operasjon, mest fordi jeg tålte narkosen dårlig. Stemmen var hes/annerledes en god stund, og den er fortsatt ikke helt som den en gang var. Har vært til undersøkelse, men det ble ikke funnet noe galt. Må bare ta tida til hjelp. Anonymkode: 7a624...afb
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Jeg har operert halve skjoldbruskkjertelen for noen år siden, fikk en kul som de ikke visste var godartet eller ondartet. Med andre ord var det ikke struma, men jeg kjente kulen når jeg svelget. Dette forsvant etter operasjonen. Jeg var hes en stund etter operasjonen, og ble fort sliten i stemmebåndene. Tok ca 2 år før det avtok. Jeg er glad i å synge, og sangstemmen ble endret. Klarer fortsatt ikke synge lyse toner. Fikk beskjed at det var anestesien som "ødela" stemmebåndene. Hvis du lever av stemmen din (er sanger f.eks) så anbefaler jeg at du gir beskjed om det. Legen på sykehuset sa at da utfører de anestesien på en annen måte. Jeg har ikke trengt medisiner, og lever enn så lenge, fint med en halv skjoldbruskkjertel. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 55e00...cad 1
Fortis Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Jeg har fjernet hele skjoldbruskkjertelen pga struma, var kraftig betent og hoven. Hadde svelgevansker som du beskriver og hele halsen var hoven. Under operasjonen må de dra til side nervene til stemmebåndene som går gjennom eller over kjertelen, derfor endres stemmen en stund etterpå. Jeg var plaget ca et halvår med noe heshet, men mest at jeg ikke hadde noen kraft i stemmen og ingen lyse toner. Men det gikk seg sakte til og nå er det helt som før. Svelgvanskene forsvant med en gang. Arret må beskyttes godt mot sol, anbefaler silikontape eller silketape.
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Hadde også stort strums som ble operert bort. Hvilket sykehus skal du operere på? Ville gjort det et sted hvor de gjør denne type operasjoner ofte og at det er en endokrinkirurg som er trygg på tyroidea kirurgi som gjør det. De har også en maskin som kobles på nerven til stemmebånd slik at det ikke blir gjort skade på nervene der. Svelgevansker osv blir bedre av operasjon. Her gikk alt fint. Stemmen er som før og trenger heller ikke levaxin da andre siden av tyroidea gir nok produksjon. Anonymkode: 67649...e96
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå