AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Jeg har en liter solbær. Har noen gode oppskrifter på noe jeg kan lage? 🤗 Anonymkode: 8a5ab...bac 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Vi lager ofte rødgrøt til dessert. Jeg bruker også solbær i kaker, tilsvarende eplekake. Anonymkode: f4055...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli Er ikke solbærsaft veldig populært da? Jeg tror de bærene brukes veldig ofte til det. Solbærsaft er jo veldig rikt på C-vitaminer bl.a. Et glass eller to med hjemmelaget solbærsaft gir fint tilskudd av c-vitamin i kosten. Du får kjøpt glassflasker med tett kork du kan fylle saften på og lagre i årevis. Anonymkode: 28f25...afd
AnonymBruker Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke solbærsaft veldig populært da? Jeg tror de bærene brukes veldig ofte til det. Solbærsaft er jo veldig rikt på C-vitaminer bl.a. Et glass eller to med hjemmelaget solbærsaft gir fint tilskudd av c-vitamin i kosten. Du får kjøpt glassflasker med tett kork du kan fylle saften på og lagre i årevis. Anonymkode: 28f25...afd Men da trenger man kanskje mye mer bær? Jeg ville laget syltetøy! Anonymkode: 86878...2f4 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men da trenger man kanskje mye mer bær? Jeg ville laget syltetøy! Anonymkode: 86878...2f4 Bare koke opp sammen med syltepulver? Jeg vurderte litt å lage en kake, men har aldri prøvd å bake med solbær før. Anonymkode: 8a5ab...bac
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi lager ofte rødgrøt til dessert. Jeg bruker også solbær i kaker, tilsvarende eplekake. Anonymkode: f4055...2ac Har du en oppskrift på en slik kake? Anonymkode: 8a5ab...bac
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Syltetøy er jo veldig godt! Smaker godt på brød med kald melk til. Finnes masse oppskrifter, men etter min mening har mange for lite sukker. For å få fram den rette "solbæraromaen" i bærene, er det viktig med mye sukker - ellers blir det veldig bittert. Har ikke nøyaktig oppskrift, men etter litt googling tror jeg denne er nær den mormor brukte. "Jeg lagde jammen også solbærsyltetøy i går! Brukte en oppskrift etter en gammel tante mye mer sukker (1 del solbær, 1 del vann og to deler sukker). Koketiden var ca. 30 min under omrøring. Det ble stivt og fint (og temmelig søtt…) " Anonymkode: b4f42...ef2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du en oppskrift på en slik kake? Anonymkode: 8a5ab...bac Søk på nettsiden Det søte liv. Der kan du søke etter oppskrifter som inneholder solbær. Anonymkode: 7d1d6...52c
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Søk på nettsiden Det søte liv. Der kan du søke etter oppskrifter som inneholder solbær. Anonymkode: 7d1d6...52c Ja, det har jeg gjort. Men jeg spør her for å få oppskrifter folk faktisk har prøvd og liker selv. Anonymkode: 8a5ab...bac
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det har jeg gjort. Men jeg spør her for å få oppskrifter folk faktisk har prøvd og liker selv. Anonymkode: 8a5ab...bac Jeg bruker gjerne en enkel formkakeoppskrift, og fyller på med bær/frukt. 3-4 dl bær til en formkake, kanskje litt mer. Bruker samme oppskrift til eplekake, og andre kaker med det vi har av frukt og bær. En enkel hverdagskake. Anonymkode: f4055...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bruker gjerne en enkel formkakeoppskrift, og fyller på med bær/frukt. 3-4 dl bær til en formkake, kanskje litt mer. Bruker samme oppskrift til eplekake, og andre kaker med det vi har av frukt og bær. En enkel hverdagskake. Anonymkode: f4055...2ac Hm, blir ikke det veldig surt med solbærene? Epler og andre bær er liksom mer søte i utgangspunktet synes jeg. Anonymkode: 8a5ab...bac
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli Solbærkake 4 dl hvetemel 2 dl sukker 2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 2,5 dl kokosmelk ( fullfet type) 1 dl olje (for eksempel raps- eller olivenolje) 2 dl solbær Sett ovnen på 180 ° Har de tørre ingrediensene i en bolle og rør godt sammen. Tilsett de våte ingrediensene og rør sammen til en klumpfri røre Vend så i solbærene og hell røren i en liten langpanne eller en rund kakeform (ca. 22–24 cm i diameter) som er dekket med bakepapir. Jevn ut overflaten og stek kaken midt i ovnen i ca. 30 til 35 minutter. Ispinner Mos solbær lett med 2 dl sukker eller 2 dl agave sirup. Bland de sammen med 2,5 dl kokosmelk og fyll blandingen i ispinneformer. La de ligge i fryseren i 4 til 6 timer • Frys ned og bruk smoothie. • Tørk i ovnen og bruk de i eksempel granola eller knekkebrød Anonymkode: d9609...78b 1 1
Ullvott Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli Istedenfor koking: rør heller bærene sammen med sukker og frys dem ned i små porsjoner. Forholdet mellom bær og sukker må man nesten smake seg fram til. Begynn med 250 gram sukker per kg bær, og øk heller gradvis. Holdbarheten på rørt bær er begrenset; derfor bør de fryses i små porsjoner, så du slipper å tine alt på en gang. Rørt solbær er supergodt til ost, særlig brie. Forslaget om å tilsette det i formkake er også en god ide. Det kan bli litt fuktig, så det kan hende du må tilsette litt mer av tørre ingredienser i kaka. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli En fin mulighet er jo å bare spise de som de er - stort sett - rips med vaniljesaus er jo vanlig, selv synes jeg godt modne solbær med vaniljesaus er bedre. Eller enda bedre: Sukre og bland sammen, slik det meste av bæra er knus - legg lagvis med gresk (tykk og feit) youghurt - nydelig dessert. Anonymkode: b4f42...ef2
solsolsol Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli Nam! Formkake med solbær er kjempegodt! Det er også veldig godt å ha i Yogurt og sånt. Eller i iskake!
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli Tusen takk for alle forslag! Ønsker jeg hadde mer bær Det ble syltetøy, tre små glass. Veldig godt! Anonymkode: 8a5ab...bac 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august Pai. Bruk slik du ville brukt blåbær i pai. Syltetøy Sammen med andre bær med is/krem/vaniljesaus Mos med litt sukker og bruk på vafler eller pannekaker Kompott Anonymkode: 04728...29f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå