Gå til innhold

Vanskelig å bli sykemeldt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg hører om så mange som er sykemeldt pga utbrenthet o.l.. Feks har jeg en kollega som har vært borte i tre måneder snart pga det. 
Derfor trodde jeg det ikke kom til å bli noe problem å forlenge sykemeldingen min, men den gang ei.

Har hatt en stor operasjon og vært sykemeldt i 5 uker. Før operasjonen tenkte jeg at jeg kunne begynne å jobbe raskt, men undervurderte dette. Er SÅ sliten, og føler jeg begynner å bli utbrent av hele greia. Det er krevende og ensidig rehabilitering som tar alt fra 2-4t hver dag, og jeg kan enda ikke gå (så alt av hverdagslige ting tar ekstra tid).

Da sykemeldingen min gikk ut spurte jeg om jeg kunne bli sykemeldt i to uker til da jeg ikke føler meg klar til å dra tilbake til jobb og må prioritere rehabilitering. Men behandler var ikke enig og ville ha meg tilbake i hvert fall i noen prosent. Problemet er jo også at arbeidsgiver trenger forutsigbarhet, og jeg kan ikke bare komme og prøve, da oppgavene faktisk må bli gjort av noen.

har jeg vært uheldig? Eller er det vanlig å bli presset tilbake på jobb? Fastlegen min hadde ikke noe problem med å sykemelde meg en periode til

Anonymkode: 78e8b...2db

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig viktig for din mentale helse å beholde en kontakt inn i arbeidslivet. At du har noe spesifikt å stå opp for, at noen trenger hjernen og kompetansen din, at du føler at du gjør nytte for deg og at du er verdifull for samfunnet. 

Alt av forskning og statistikk viser tydelig at det er de med langvarig 100 % sykemelding som aldri kommer seg tilbake i jobb. De utvikler nedstemthet, de blir slitne og trøtte av ingenting og dørstokkmila blir til slutt uoverkommelig lang. 

Anonymkode: 6291a...64d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er utrolig viktig for din mentale helse å beholde en kontakt inn i arbeidslivet. At du har noe spesifikt å stå opp for, at noen trenger hjernen og kompetansen din, at du føler at du gjør nytte for deg og at du er verdifull for samfunnet. 

Alt av forskning og statistikk viser tydelig at det er de med langvarig 100 % sykemelding som aldri kommer seg tilbake i jobb. De utvikler nedstemthet, de blir slitne og trøtte av ingenting og dørstokkmila blir til slutt uoverkommelig lang. 

Ja jeg vet det, men jeg føler jeg er nedstemt uansett. Og det blir ikke bedre av å komme på jobb og føle at jeg er ubrukelig fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg om noe, og høre hvor bra sommer alle kollegaer har hatt på ferie mens jeg ikke har kunnet forlatt hjemmet mitt engang. Men vet jo at jeg må tilbake på jobb, kunne bare ønske jeg kunne gå først. Føler ikke de vil ha meg tilbake heller, da de spurte om jeg kunne ta ferie da sykemeldingen min går ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som er 100% sykemeldte i lang tid kommer sjeldnere tilbake i jobb pga alvorlig sykdomsforløp,ikke litt nedstemthet og trøtthet. 

Anonymkode: 4221a...b83

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er utrolig viktig for din mentale helse å beholde en kontakt inn i arbeidslivet.

Ikke for alle, når jeg er sykmeldt ønsker jeg NULL kontakt med arbeidslivet.

Anonymkode: 0b428...bd8

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg føler jeg har nok med rehabiliteringen og ikke noe å bidra med på jobb. Hjelper ikke jobben min om jeg er der 2-4 timer om dagen slik som behandler foreslo, eneste det gjør er at jeg da bruker lenger tid på å komme tilbake.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det kan du ikke selv velge så lenge du får lønn. Ærlig talt. Selvfølgelig skal du ha kontakt med arbeidsgiver. Det er faktisk din plikt. 

Anonymkode: cf248...217

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg føler jeg har nok med rehabiliteringen og ikke noe å bidra med på jobb. Hjelper ikke jobben min om jeg er der 2-4 timer om dagen slik som behandler foreslo, eneste det gjør er at jeg da bruker lenger tid på å komme tilbake.

Du må gjøre alt du kan for å komme tilbake på jobb selvsagt. 2-4 timer hver dag hvis legen foreslår det høres klokt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det kan du ikke selv velge så lenge du får lønn. Ærlig talt. Selvfølgelig skal du ha kontakt med arbeidsgiver. Det er faktisk din plikt. 

Jeg har kontakt med arbeidsgiver, er mest pga de jeg ikke har så lyst til å komme tilbake da de sier de trenger en ressurs som er 100% osvosv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en stillesittende jobb siden du ikke kan gå og skal tilbake til jobb?

Anonymkode: 7ed21...0bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er du klart til å begynne å jobbe igjen hvis du ikke klarer å gå? 

Anonymkode: 09f81...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer mye grunnet type jobb. 

Har tidligere gått sykemeldt 8 mnd grunnet blindtarmbetennelse,bukhinnebetennelse samt brokk som måtte "repareres" to ganger.   

4 brudd i skulder 6 mnd.

Jeg var 100% frisk til å jobbe,men arbeidsgiver hadde ikke "stilling" som var lett nok. Fikk heller ikke lov til å søke andre jobber av arbeidsgiver.

Kostet samfunnet over 1 Mill.i sykepenger som kunne ha vært unngått om arbeidsgiver gadd å tilrettelegge...    Jeg klarte fortsatt åbruke pc og prate I telefon,men ikke løfte og bære 100 kilo grunnet skadene.

Anonymkode: a2d60...b41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I noen tilfeller er 100% sykmelding eneste løsning. Kan man ikke jobbe,så kan man ikke. Ts trenger tid til å komme seg.

Det er ikke one size fits all. Ja, for mental helse er det mange som har godt av å jobbe, men det er jo ikke det som er tilfellet hos ts. Hun trenger mer tid for å komme seg både fysisk og psykisk. Å legge press på henne nå er jo helt uforsvarlig.

Anonymkode: 6aa53...876

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg var det avgjørende å ikke ha noe særlig kontakt med jobben for å komme meg tilbake.....brukte nesten 1år. Jobber deltid nå.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til en annen behandler, få en ny vurdering. 

Anonymkode: 7ee32...5fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lønn? Arbeidsgiver betaler jo bare de første 16 dager. Etterpå tar NAV over.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler jeg hører om så mange som er sykemeldt pga utbrenthet o.l.. Feks har jeg en kollega som har vært borte i tre måneder snart pga det. 
Derfor trodde jeg det ikke kom til å bli noe problem å forlenge sykemeldingen min, men den gang ei.

Har hatt en stor operasjon og vært sykemeldt i 5 uker. Før operasjonen tenkte jeg at jeg kunne begynne å jobbe raskt, men undervurderte dette. Er SÅ sliten, og føler jeg begynner å bli utbrent av hele greia. Det er krevende og ensidig rehabilitering som tar alt fra 2-4t hver dag, og jeg kan enda ikke gå (så alt av hverdagslige ting tar ekstra tid).

Da sykemeldingen min gikk ut spurte jeg om jeg kunne bli sykemeldt i to uker til da jeg ikke føler meg klar til å dra tilbake til jobb og må prioritere rehabilitering. Men behandler var ikke enig og ville ha meg tilbake i hvert fall i noen prosent. Problemet er jo også at arbeidsgiver trenger forutsigbarhet, og jeg kan ikke bare komme og prøve, da oppgavene faktisk må bli gjort av noen.

har jeg vært uheldig? Eller er det vanlig å bli presset tilbake på jobb? Fastlegen min hadde ikke noe problem med å sykemelde meg en periode til

Om man får sykemelding eller ikke, og hvor stor prosent, handler om både legen og hva som feiler deg. Legen må jo se an både fysisk og psykisk helse, og bedømme ut i fra dette hva som er best for deg. Ofte handler det både om å holde kontakt med jobben, og å teste ut hvor mye du klarer å jobbe og hvor godt arbeidsgiver klarer å tilrettelegge. Sistnevnte betyr at du må forholde deg til legens avgjørelse og prøve ut ordningen. Legen kan ikke forholde seg til at du tenker at dette ikke fungerer, dere må jo teste ut for å se hvordan du fungerer i jobben og om du kan jobbe på arbeidsstedet ditt med de utfordringene du har.

Dersom du blir utbrent og/eller arbeidsgiver faktisk legger for dårlig til rette for deg, så vil jo det komme frem og legen kan ta det med i beregningen. Du må gjøre ditt for å prøve å jobbe litt, og så er det arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for deg. Husk at alt kan endres etterhvert, men legen må kunne dokumentere at du ikke funker i jobb, og da må du jo prøve i en periode for å se hvordan det fungerer.

Anonymkode: a931c...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle operasjoner har en forventet sykemeldingsperiode. Når den er over så krever det nok mer og fortsette en sykemelding. Legen mente du da var klar.

Anonymkode: 085a2...336

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Om man får sykemelding eller ikke, og hvor stor prosent, handler om både legen og hva som feiler deg.

Var for øvrig ikke en lege, men fysikalsk behandler.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alle operasjoner har en forventet sykemeldingsperiode. Når den er over så krever det nok mer og fortsette en sykemelding. Legen mente du da var klar.

Anonymkode: 085a2...336

denne har 12-20 uker i følge ortoped som opererte meg, gått 5 nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsoppgaver og drift av arbeidsplass er ikke ditt eller legen sitt problem. 

Anonymkode: 3151a...6ae

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...