AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Hei, jeg har time neste uke for å fornye id-kortet mitt. Tar de et nytt bilde da eller gjenbrukes bilde fra gammelt id-kort/passet? Siden det ikke er så lenge siden ID-kortet ble innført i Norge. Anonymkode: 606f2...60c
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, jeg har time neste uke for å fornye id-kortet mitt. Tar de et nytt bilde da eller gjenbrukes bilde fra gammelt id-kort/passet? Siden det ikke er så lenge siden ID-kortet ble innført i Norge. Anonymkode: 606f2...60c Vil anta de tar nytt bilde, ellers kunne de egentlig bare sendt ut nytt kort. Jeg synes forøvrig det er merkelig at ID-kortet varer bare fem år, mens passet varer 10. Papp og papir slites jo raskere enn plast. Og det virker som voldsom sløsing med timer på passkontoret der det allerede er lang kø. Anonymkode: b94e9...e72 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vil anta de tar nytt bilde, ellers kunne de egentlig bare sendt ut nytt kort. Jeg synes forøvrig det er merkelig at ID-kortet varer bare fem år, mens passet varer 10. Papp og papir slites jo raskere enn plast. Og det virker som voldsom sløsing med timer på passkontoret der det allerede er lang kø. Anonymkode: b94e9...e72 Jeg synes også det. Ble overrasket da jeg fikk melding om at ID-kortet skal snart utløpe. Jeg var rimelig sikker på at det varer like lenge som passet. Anonymkode: 606f2...60c
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes også det. Ble overrasket da jeg fikk melding om at ID-kortet skal snart utløpe. Jeg var rimelig sikker på at det varer like lenge som passet. Anonymkode: 606f2...60c Det blir veldig mange som må ha nytt ID-kort nå fremover, mitt første går ut tidlig neste år. Jeg vurderer om jeg heller skal greie meg med bare passet frem til det utløper om 5,5 år. Men er litt greit med to ID man kan oppbevare på ulike steder også. Anonymkode: b94e9...e72
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Pass kan vel forresten legges inn som leg i bankID-appen på samme måte som ID-kortet? Etter at jeg la inn kortet der, har jeg knapt hatt det fysiske kortet ute av lommeboka. Stort sett bare på Posten jeg bruker det. Og på hotell i Norden. Men der kan jeg jo heller ta med passet. Det var et mareritt å få pass sist, både med tanke på ventetiden for å få time, flere timers venting på passkontoret selv om jeg hadde time, og flere ukers leveringstid på selve passet. Så har lite lyst til å møte på passkontoret igjen før jeg må. Nå var det riktignok litt unntakstilstand etter pandemien akkurat da jeg skulle ha pass forrige gang, men da skal jo gjerne den samme gjengen inn igjen 10 år etter. Anonymkode: b94e9...e72 1
NoaideBiehtar Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil anta de tar nytt bilde, ellers kunne de egentlig bare sendt ut nytt kort. Jeg synes forøvrig det er merkelig at ID-kortet varer bare fem år, mens passet varer 10. Papp og papir slites jo raskere enn plast. Og det virker som voldsom sløsing med timer på passkontoret der det allerede er lang kø. Anonymkode: b94e9...e72 Det er helt idiotisk, og en stor årsak til at mange ikke vil ha ID-kort. Det er ganske dyrt. Jeg nøyer meg med pass. Å fornye pass og ID-kort har jo blitt en strevsom prosess. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Hovedårsaker til 5 års gyldighet Oppdatert bilde: Et ferskt bilde hvert femte år gjør det enklere for kontrollører å gjenkjenne deg og verifisere identiteten din. Slitasje: ID-kort oppbevares gjerne i lommeboken og utsettes for langt mer hverdagslig bruk og fysisk slitasje enn et vanlig pass. Sikkerhet og sirkulasjon: Hyppigere utskifting hindrer at tapt eller utdatert legitimasjon forblir i sirkulasjon over lang tid. Anonymkode: efefd...31c 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hovedårsaker til 5 års gyldighet Oppdatert bilde: Et ferskt bilde hvert femte år gjør det enklere for kontrollører å gjenkjenne deg og verifisere identiteten din. Slitasje: ID-kort oppbevares gjerne i lommeboken og utsettes for langt mer hverdagslig bruk og fysisk slitasje enn et vanlig pass. Sikkerhet og sirkulasjon: Hyppigere utskifting hindrer at tapt eller utdatert legitimasjon forblir i sirkulasjon over lang tid. Anonymkode: efefd...31c Takk for dårlig begrunnelse, AI. Det er bare unnskyldninger for at staten skal tjene penger, ettersom kortene kostet så hinsides mye å innføre. Men det bet dem i ræva ettersom den korte holdbarheten gjør at mange avstår. Anonymkode: 75290...ec0 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Sånn i forhold til pass/Id-kort: - leste om ei som hadde problemer med å få signert for en pakke PostNord leverte. Sjåføren hadde bare mulighet til å huke av for «Pass». De skal selvfølgelig godta ID-kort men det visste ikke sjåføren. Det gikk til slutt. Etter å ha lest det så anbefaler jeg mine venner å droppe ID-kort, og heller kjøpe pass. Anonymkode: 0c223...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hovedårsaker til 5 års gyldighet Oppdatert bilde: Et ferskt bilde hvert femte år gjør det enklere for kontrollører å gjenkjenne deg og verifisere identiteten din. Slitasje: ID-kort oppbevares gjerne i lommeboken og utsettes for langt mer hverdagslig bruk og fysisk slitasje enn et vanlig pass. Sikkerhet og sirkulasjon: Hyppigere utskifting hindrer at tapt eller utdatert legitimasjon forblir i sirkulasjon over lang tid. Anonymkode: efefd...31c Jada, jeg leste også hva AI foreslo. Men det faller på egen urimelighet. Et bilde er ikke mer utdatert på et ID-kort enn det er på et pass. Er 10 år gammelt bilde godt nok for pass, som kan brukes over hele verden, er det også godt nok for nasjonale ID-kort. Slitasje, allerede nevnt, men et plastkort bør tåle vesentlig mer bruk enn et papirdokument. Og ikke alle har ID-kortet oppe av lomma noe særlig, spesielt ikke etter at man kunne legge det inn i bankID. Hvis slitasje ble et problem, kunne man heller bytte kortet om behovet oppstår. Mine kredittkort er oppe av lomma nesten hver dag, og er stort sett gyldige i 2-3, men aldri har jeg opplevd å se at et kort blir så slitt at det ikke kan brukes. Bruk er knapt merkbar på kortet etter at tæpping ble en ting. Sikkerhet - ingen grunn til at det skulle være behov for hyppigere utskiftning av ID-kort enn pass. Hvis hensikten er å tjene penger, hadde det faktisk vært bedre å doble prisen og la det vare i 10 år som pass. Så kunne det bli mer overkommelig å få passtimer også. Anonymkode: b94e9...e72 1
Lemontea Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Det tas nytt bilde. Jeg fornyet mitt for et par mnd siden. Overraskende dyrt. Mener det var drøye tusenlappen for både pass og ID-kort sist. Nå var det 840,- for kun kort 😵💫 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2026 den 15.46): Pass kan vel forresten legges inn som leg i bankID-appen på samme måte som ID-kortet? Etter at jeg la inn kortet der, har jeg knapt hatt det fysiske kortet ute av lommeboka. Stort sett bare på Posten jeg bruker det. Og på hotell i Norden. Men der kan jeg jo heller ta med passet. Det var et mareritt å få pass sist, både med tanke på ventetiden for å få time, flere timers venting på passkontoret selv om jeg hadde time, og flere ukers leveringstid på selve passet. Så har lite lyst til å møte på passkontoret igjen før jeg må. Nå var det riktignok litt unntakstilstand etter pandemien akkurat da jeg skulle ha pass forrige gang, men da skal jo gjerne den samme gjengen inn igjen 10 år etter. Anonymkode: b94e9...e72 Jepp. Elektronisk ID. Har selv kun pass i BankID appen. Skjønner ikke at ikke flere bruker den funksjonen, men siden mange (som oftest den eldre garde) her på KG virker å ha en aversjon mot ny teknologi, og kanskje generelt alt som er nytt… Det er i hvert fall mine betraktninger. Anonymkode: 467b0...a94
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jepp. Elektronisk ID. Har selv kun pass i BankID appen. Skjønner ikke at ikke flere bruker den funksjonen, men siden mange (som oftest den eldre garde) her på KG virker å ha en aversjon mot ny teknologi, og kanskje generelt alt som er nytt… Det er i hvert fall mine betraktninger. Anonymkode: 467b0...a94 Nå er det jo ikke alle steder som godtar legitimasjon fra bankid enda, men kjekt å ha de stedene det kan brukes. Som feks på Posten. Tror vel mest sannsynlig jeg ender opp med å ikke bestille nytt ID-kort før passet må fornyes neste gang og jeg kan få begge på en gang igjen. Anonymkode: b94e9...e72 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jepp. Elektronisk ID. Har selv kun pass i BankID appen. Skjønner ikke at ikke flere bruker den funksjonen, men siden mange (som oftest den eldre garde) her på KG virker å ha en aversjon mot ny teknologi, og kanskje generelt alt som er nytt… Det er i hvert fall mine betraktninger. Anonymkode: 467b0...a94 Pga. at telefonen ikke har NFC, så får jeg ikke lagt inn pass i Bankid-appen. Det er ikke viljen det står på. Men jeg har førerkort-appen, så har ID via den. Førerkort godtas som legitimasjon i de fleste tilfeller, men har pass i tillegg. Nasjonalt ID-kort er ikke nødvendig. Rimeligere med pass i og med utløpstida. Anonymkode: 9a460...bb8 1
applestories Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 12.59): Takk for dårlig begrunnelse, AI. Det er bare unnskyldninger for at staten skal tjene penger, ettersom kortene kostet så hinsides mye å innføre. Men det bet dem i ræva ettersom den korte holdbarheten gjør at mange avstår. Anonymkode: 75290...ec0 Det er vel ikke AI sin feil at myndighetene oppgir dette som grunn. Fem års varighet var jo opplyst om helt fra starten, fordi de gikk ut ifra at alle kom til å ha ID-kortet i lommebok, eller aller helst, i mobiletuiet. Nå når flere ikke bruker slikt lenger og kun har med seg selve mobilen og ikke bankkort og førerkort står ikke denne forklaringen seg like godt. Men det kan du ikke klandre AI for.
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå er det jo ikke alle steder som godtar legitimasjon fra bankid enda, men kjekt å ha de stedene det kan brukes. Som feks på Posten. Tror vel mest sannsynlig jeg ender opp med å ikke bestille nytt ID-kort før passet må fornyes neste gang og jeg kan få begge på en gang igjen. Anonymkode: b94e9...e72 Jeg glemte at de ikke godtar BankID legitimasjon på flere steder, men det er bare et spørsmål om tid. Alt blir digitalisert mer og mer. Anonymkode: 467b0...a94
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nå er det jo ikke alle steder som godtar legitimasjon fra bankid enda, men kjekt å ha de stedene det kan brukes. Som feks på Posten. Tror vel mest sannsynlig jeg ender opp med å ikke bestille nytt ID-kort før passet må fornyes neste gang og jeg kan få begge på en gang igjen. Anonymkode: b94e9...e72 Jepp, som skrevet over så glemte jeg det, beklager. Anonymkode: 467b0...a94
Fru Uperfekt Skrevet 26. juli #18 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2026 den 23.17): Hei, jeg har time neste uke for å fornye id-kortet mitt. Tar de et nytt bilde da eller gjenbrukes bilde fra gammelt id-kort/passet? Siden det ikke er så lenge siden ID-kortet ble innført i Norge. Anonymkode: 606f2...60c De tar nytt
Fru Uperfekt Skrevet 26. juli #19 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Pga. at telefonen ikke har NFC, så får jeg ikke lagt inn pass i Bankid-appen. Det er ikke viljen det står på. Men jeg har førerkort-appen, så har ID via den. Førerkort godtas som legitimasjon i de fleste tilfeller, men har pass i tillegg. Nasjonalt ID-kort er ikke nødvendig. Rimeligere med pass i og med utløpstida. Anonymkode: 9a460...bb8 Men så mye enklere med id kortene når en skal reise i Europa 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli applestories skrev (5 timer siden): Det er vel ikke AI sin feil at myndighetene oppgir dette som grunn. Fem års varighet var jo opplyst om helt fra starten, fordi de gikk ut ifra at alle kom til å ha ID-kortet i lommebok, eller aller helst, i mobiletuiet. Nå når flere ikke bruker slikt lenger og kun har med seg selve mobilen og ikke bankkort og førerkort står ikke denne forklaringen seg like godt. Men det kan du ikke klandre AI for. Nei men jeg kan klandre folk for å sitere direkte fra AI, noe som ikke er lov på KG uten å oppgi det. 😉 At kort i lommeboka bare skal tåle 5 er noe tull. Vi må nytt førerkort hvert femte år, må vi vel? Mitt er 20 år gammelt. Anonymkode: 75290...ec0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå