AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Jeg blir nesten daglig forundret over folk som beveger seg i det offentlige rom og oser svette, innestengt, udusjet, klamt osv osv. Av enkelte lukter det så grusomt at lukten henger igjen i rom lenge etter de har forlatt. I går f.eks..jeg og en kollega går i lag for å skifte i garderoben, jeg må flykte derfra fordi det eimet eddik og surt underliv av henne. Og jeg prøvde å gå på toalettet etter henne, men måtte spraye hele rommet før jeg klarte å gå inn igjen. I dag når jeg jobber tett på henne igjen er eimen ENDA surere, hun har altså ikke luktet seg selv etter jobbdagen i går og dusjet! Så etter jobb i dag drar jeg på matbutikken i selvbetjeningskasse og synes det er en ekkel svettlukt i hele området. Så kommer kassamannen og må ta en kontroll og det oser ut en forferdelig svettelukt av han. Vi er ikke plaget med varmt vær her vi bor så det er ikke problemet! Jeg er veldig oppmerksom på egen kroppslukt og forventer at andre er det også, men noen er bare blind for sin egen lukt? En annen kollega av meg måtte få tilsnakk av sjefen og hun har ikke stinket etter den samtalen. Bryr folk seg bare ikke, eller er det vanlig at folk ikke lukter sin egen kroppslukt selv om den er SÅ sterk og sur? Anonymkode: 5f21d...aed 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Jeg lukter høgg under mensen, rett etter dusj + deo og med kopp. Det lukter spesielt under armene og i lysken. Anonymkode: 8e43e...ddc
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Det er jo vanlig å bli "blind" for lukter man har rundt seg hele tiden. Det gjelder både huslukt i eget hus, overdreven parfymebruk, hvitløksånde og kroppslukt. Det er mulig å si ifra på en fin måte. F.eks ved å si at hun kanskje bør bytte vaskemiddel til noe sterkere, eller at hun kanskje bør finne en deo som passer bedre til henne. Anonymkode: 9970a...0dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Husk at det er mye psykisk uhelse i samfunnet, og det går hånd i hånd med hygiene. Prøv å ikke dømme folk, du vet ikke hva de sliter med. Og du vil ikke dele plass med disse i mer enn noen minutter daglig. Det tåler du. Anonymkode: 2aa85...f06 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk at det er mye psykisk uhelse i samfunnet, og det går hånd i hånd med hygiene. Prøv å ikke dømme folk, du vet ikke hva de sliter med. Og du vil ikke dele plass med disse i mer enn noen minutter daglig. Det tåler du. Anonymkode: 2aa85...f06 enig, Anonymkode: a314f...388 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg lukter høgg under mensen, rett etter dusj + deo og med kopp. Det lukter spesielt under armene og i lysken. Anonymkode: 8e43e...ddc Den første kollega jeg nevner har trolig ikke dusjet på et par uker i følge kroppslukten. Dette var ingen lukt fra noen som nylig har dusjet. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er jo vanlig å bli "blind" for lukter man har rundt seg hele tiden. Det gjelder både huslukt i eget hus, overdreven parfymebruk, hvitløksånde og kroppslukt. Det er mulig å si ifra på en fin måte. F.eks ved å si at hun kanskje bør bytte vaskemiddel til noe sterkere, eller at hun kanskje bør finne en deo som passer bedre til henne. Anonymkode: 9970a...0dd Jeg har saumfart slike samtaler i hodet mange ganger og det fins virkelig ingen fin måte å si noe sånt på. Ikke for meg hvert fall. Det er et mysterium for meg hvordan sjefen min taklet en slik samtale med min andre kollega. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Husk at det er mye psykisk uhelse i samfunnet, og det går hånd i hånd med hygiene. Prøv å ikke dømme folk, du vet ikke hva de sliter med. Og du vil ikke dele plass med disse i mer enn noen minutter daglig. Det tåler du. Anonymkode: 2aa85...f06 Veldig sant. Jeg har hatt mine perioder også men kroppslukt er jeg veldig sensitiv for tydeligvis, så jeg har alltid vært veldig nøye med meg selv der før jeg går ut døren. Mine kolleger deler jeg hele arbeidsdager med så det er ikke snakk om noen få minutter. Vi har også en jobb der vi står fysisk nær hverandre store deler av tiden, ofte ansikt mot skritt for å få utført enkelte arbeidsoppgaver 😂 Anonymkode: 5f21d...aed
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli På min arbeidsplass er det sjefen som lukter. Sitter jeg for nær henne, kjenner jeg en eim av avføringslukt. Dette har jeg opplevd flere ganger. Har derfor konsekvent begynt å sette meg på andre enden av bordet. Anonymkode: 6da9c...a7f
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli Jeg synes faktisk folk lukter mer enn før, ja. Og det gjelder vanlige streitinger i fine klær, ikke bare de som ser åpenbart ustelte ut. Lukter svette, vond ånde, noen ganger lukter ikke ånden direkte vondt, mer "upusset" om dere skjønner hva jeg mener 😅 Og jeg sitter ikke på egen høye hest her, får selv lett plakk, spesielt bak i underkjeven og det blir jo fort lukt hvis man ikke bryr seg, er derfor ekstra påpasselig med ekstra god munnhygiene. Noen lukter også bare "hud". Det er ikke som svette, mer som en svakere type sovelukt. Og noen lukter stram hud. Er fortsatt ikke som svette, mer som litt mer infisert hud. De som har vært innom eller jobbet på infeksjonsavd/sårstuer osv.vet hva jeg snakker om. Og så har man hodebunnslukt da. Fortsatt ikke en direkte vemmelig lukt, bare veldig "uvasket og brukt". Anonymkode: eb640...1e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli Lurer på hva slags jobber dere har eller hva slags mennesker dere omgås. Bortsett fra svettekukt merker jeg ikke noe. Anonymkode: 2d911...7ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli Det har blitt mer vanlig å bruke parfymefri produkter på alle områder, og mange har også roet litt ned på hyppig dusjing for å spare huden. Jeg har enda til gode å oppleve at noens kroppslukt henger igjen i rommet etter at de har forlatt (bortsett fra skitlukt på do), men opplever ofte at folks parfyme er fullstendig uutholdelig. Mange dynker seg i parfyme og man kjenner lukta både før de kommer og etter at de har gått. Jeg har måttet vaske sofaputene mine etter at ei venninne hadde sittet i sofaen med for mye parfyme på seg, og har måttet lufte ut av huset etter en annen venninne. Jeg plages mye mer av parfymelukt enn av andres kroppslukt. Anonymkode: f2341...e45 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lurer på hva slags jobber dere har eller hva slags mennesker dere omgås. Bortsett fra svettekukt merker jeg ikke noe. Anonymkode: 2d911...7ca Samme her. Kjenner svettelukt noen ganger og en og annen dårlig ånde, men lukt av hud, hodebunn osv… det kjenner jeg aldri (bortsett fra ekstremt sjuskete personer). Kanskje du har overdrevent sterk luktesans ts? Anonymkode: f644f...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes faktisk folk lukter mer enn før, ja. Og det gjelder vanlige streitinger i fine klær, ikke bare de som ser åpenbart ustelte ut. Lukter svette, vond ånde, noen ganger lukter ikke ånden direkte vondt, mer "upusset" om dere skjønner hva jeg mener 😅 Og jeg sitter ikke på egen høye hest her, får selv lett plakk, spesielt bak i underkjeven og det blir jo fort lukt hvis man ikke bryr seg, er derfor ekstra påpasselig med ekstra god munnhygiene. Noen lukter også bare "hud". Det er ikke som svette, mer som en svakere type sovelukt. Og noen lukter stram hud. Er fortsatt ikke som svette, mer som litt mer infisert hud. De som har vært innom eller jobbet på infeksjonsavd/sårstuer osv.vet hva jeg snakker om. Og så har man hodebunnslukt da. Fortsatt ikke en direkte vemmelig lukt, bare veldig "uvasket og brukt". Anonymkode: eb640...1e9 Takk! Begynte å føle meg alene om å reagere på folks kroppslukter. Den hodebunnslukten takler jeg faktisk ikke. Når folk sier de vasker håret to ganger i uken er det no-go for meg romantisk sett da jeg elsker å puse/lukte/kose i hår, men ekkel hodebunnslukt er avtennende. Og dårlige ånder, ja! Flere unge, velstelte damer jeg jobber med, men som drikker kaffe, har ånder som stinker avføring. Enkelte får slik ånde av å drikke kaffe av en eller annen grunn (testet det ut med noen ekser). AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på hva slags jobber dere har eller hva slags mennesker dere omgås. Bortsett fra svettekukt merker jeg ikke noe. Anonymkode: 2d911...7ca Jobber i en fysisk krevende jobb til tider, men fortsatt sivilisert nok til at vi står ansikt til ansikt med kunder gjennom arbeidsdagen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her. Kjenner svettelukt noen ganger og en og annen dårlig ånde, men lukt av hud, hodebunn osv… det kjenner jeg aldri (bortsett fra ekstremt sjuskete personer). Kanskje du har overdrevent sterk luktesans ts? Anonymkode: f644f...c7a Joda, har mistenkt lenge at jeg er litt ekstra følsom på det området, men enhver ville reagert på lukten fra do etter min kollega i går. Var som å få en klut med eddik oppi nesa 🤮 Anonymkode: 5f21d...aed
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli Kjøp deg nesepropper med menthol så slipper du plages Anonymkode: d2999...ef2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli Gud så mange skjøre mennesker! Anonymkode: 0b1a2...3d0 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk! Begynte å føle meg alene om å reagere på folks kroppslukter. Den hodebunnslukten takler jeg faktisk ikke. Når folk sier de vasker håret to ganger i uken er det no-go for meg romantisk sett da jeg elsker å puse/lukte/kose i hår, men ekkel hodebunnslukt er avtennende. Og dårlige ånder, ja! Flere unge, velstelte damer jeg jobber med, men som drikker kaffe, har ånder som stinker avføring. Enkelte får slik ånde av å drikke kaffe av en eller annen grunn (testet det ut med noen ekser). Jobber i en fysisk krevende jobb til tider, men fortsatt sivilisert nok til at vi står ansikt til ansikt med kunder gjennom arbeidsdagen. Joda, har mistenkt lenge at jeg er litt ekstra følsom på det området, men enhver ville reagert på lukten fra do etter min kollega i går. Var som å få en klut med eddik oppi nesa 🤮 Anonymkode: 5f21d...aed Mye verre at du sprayer ned rommet med parfyme. Anonymkode: c8b1c...633 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #16 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gud så mange skjøre mennesker! Anonymkode: 0b1a2...3d0 Hvordan er man skjør når man oppfatter en eller flere ubehagelige lukter? Anonymkode: 7329a...53c
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan er man skjør når man oppfatter en eller flere ubehagelige lukter? Anonymkode: 7329a...53c Du er ikke skjør fordi du oppfatter lukter. Du er skjør fordi du mener det er de andre som er problemet når det er du som er hypersensitiv. Anonymkode: a8fe2...420 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #18 Skrevet 25. juli Jeg er 60, og da jeg var barn var det nok noen få som enda ikke hadde bad i huset. Husker at jeg noen ganger kjente svettelukt av folk i butikken. Og på mine 12 år i Oslo som ung voksen, kjente man ofte dårlig lukt på t-bane, buss og trikk. De senere årene har jeg ikke kjent mye svettelukt av folk. De fleste friske dusjer vel daglig. Men det hender ofte at jeg kjenner sånn ekkel hodebunnlukt. Især av damer. Det har kanskje noe med for sjelden hårvask, langt hår og mye hårprodukter som ""tetter" hodebunnen å gjøre? Og at de logisk nok ikke kjenner lukten selv, siden hodebunnen er over nesen 😄. De som ikke klarer å ha god hygiene pga fysisk eller psykisk sykdom, er vel ikke så mye ute blant folk? Anonymkode: 92833...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #19 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den første kollega jeg nevner har trolig ikke dusjet på et par uker i følge kroppslukten. Dette var ingen lukt fra noen som nylig har dusjet. Anonymkode: 5f21d...aed Det er sånn jeg lukter under mensen. Som om det er år og dag siden siste dusj. Begynner å svette overalt det sekundet jeg går ut av dusjen, og lukter selv at det ikke er roser. Det er svetten som er problemet. Anonymkode: 8e43e...ddc
piggrokken Skrevet 25. juli #20 Skrevet 25. juli Jeg jobber på en fysisk tung jobb, en kollega av meg luktet vondt i følge noen ansatte. Som verneombud ble jeg satt inn i saken, men jeg synes ikke h*n luktet verre enn andre. Det synes heller ikke lederen min. Noen er vel mer sensitive ovenfor lukt, men jeg synes så lenge du klarer å ta vare på deg selv, synes jeg ikke noen skal dirigere hvordan du lukter. Jeg ser mange skrive om psykisk sykdom her, tror det nødvendigvis ikke er det, men da flere og flere bor alene i Norge, er de ikke vant til andres input. Jeg tror mange tenker "denne tsjorta ser ikke så verst ut", så går de ut og andre plukker opp lukten fra den. Tror vi aldri kan leve i en perfekt lukteverden, det er sånn det er å leve med hverandre i en by, før dekket man mye til med røyking, men siden vi ikke gjør det mer, blir sånt kanskje lettere "oppdaget" nå? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå