Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selger vedsekker for ca 20000 i året. Hugger, kapper og kløyver det selv. Henter det gratis på gården hos en bekjent.

Er dette noe jeg skal skatte av egentlig? Selv tror jeg ikke det, men ville høre her inne 

Anonymkode: 02981...1aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar hensyn til arbeidsinnsatsen er det ikke egnet til å gå med overskudd.

Anonymkode: bb19e...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vel tvilsomt om du trekker fra kostnadene du har. Er vel egentlig ikke mye fortjeneste igjen.

Anonymkode: 18bb5...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg selger vedsekker for ca 20000 i året. Hugger, kapper og kløyver det selv. Henter det gratis på gården hos en bekjent.

Er dette noe jeg skal skatte av egentlig? Selv tror jeg ikke det, men ville høre her inne 

Er det ikke slik at man kan få inntekter fra hver person 6000 skattefritt? Og her er det antagelig flere kjøpere?

Kjenner til et par stykker som selger ved slik som du, har aldri hørt om at de betaler skatt. 

Anonymkode: 191df...8cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Blir det ikke noe overskudd av betydning? Her en en god oversikt:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke slik at man kan få inntekter fra hver person 6000 skattefritt? Og her er det antagelig flere kjøpere?

Kjenner til et par stykker som selger ved slik som du, har aldri hørt om at de betaler skatt. 

Anonymkode: 191df...8cd

6000-grensen gjelder arbeid i hjemmet, ikke varesalg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Grensen for mva.registrering er 50’.  Men ja - nettooverskudd er skattepliktig. Når du har holdt på med dette i årevis, og du har hatt omtrent samme overskudd hvert år, er det egnet til å gi overskudd. 

Sannsynlighet for å bli tatt for svart omsetning/arbeid, avhenger f.eks av hvordan du markedsfører varen mv.

Anonymkode: d2406...ac8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Overskuddet er 20000, alt av utstyr er forlengst betalt og godt brukt. Er kun arbeidsinnsatsen en kan regne med her

Hvilke kostnader har du i forbindelse med vedproduksjonen? Dersom du regner inn lønnskostnader her, så er også de skattepliktige. 
20k virker som et lavt overskudd nå materialene er gratis, utstyret er nedbetalt og inntektene er 200k.

Uavhengig av overskudd og skatt har du en fin hobbygesjeft her! 🧑‍🌾🪓

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (27 minutter siden):

Hvilke kostnader har du i forbindelse med vedproduksjonen? Dersom du regner inn lønnskostnader her, så er også de skattepliktige. 
20k virker som et lavt overskudd nå materialene er gratis, utstyret er nedbetalt og inntektene er 200k.

Uavhengig av overskudd og skatt har du en fin hobbygesjeft her! 🧑‍🌾🪓

Hvor får du fra at inntektene er 200k?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Grensen for mva.registrering er 50’.  Men ja - nettooverskudd er skattepliktig. Når du har holdt på med dette i årevis, og du har hatt omtrent samme overskudd hvert år, er det egnet til å gi overskudd. 

Sannsynlighet for å bli tatt for svart omsetning/arbeid, avhenger f.eks av hvordan du markedsfører varen mv.

Dette vedsalget er ikke egnet til å gå med overskudd når arbeidsinnsats tas med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor får du fra at inntektene er 200k?

Jeg leste en 0 for mye i HI. My bad.

Har du ingen utgifter? Motorsagbensin, sekker, en god øks nå og da…….

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ved av samme fyr hvert år. Han ønsker penger kontant for å slippe skatte av det. Helt greit for meg.

Anonymkode: 9c9e0...8cd

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (34 minutter siden):

Jeg er ikke ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Jo, blir jo noen få liter bensin og kjedeolje. Kløyveren går på strøm, ikke mye utgifter der. Jeg henter virket med bil og henger, blir jo litt der også. Sekker er 1-2 kr stk.

Jeg tror jeg fint kan fortsette slik jeg gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen markedsføring her, alt selges til folk som har kjøpt tidligere. Ca 200 sekker totalt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ingen markedsføring her, alt selges til folk som har kjøpt tidligere. Ca 200 sekker totalt

Hvor mye tid bruker du på å hugge, kappe, kløyve, pakke og levere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mye tid bruker du på å hugge, kappe, kløyve, pakke og levere?

Blir fort 2-3 dager. Jeg leverer dog ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, blir jo noen få liter bensin og kjedeolje. Kløyveren går på strøm, ikke mye utgifter der. Jeg henter virket med bil og henger, blir jo litt der også. Sekker er 1-2 kr stk.

Jeg tror jeg fint kan fortsette slik jeg gjør.

Takk for svar. 
Jeg produserer mellom femti og hundre 60-liters sekker i året selv.

Jeg feller og kvister med motorsag. Kapper tykke stammer med motorsag, men alt med diameter under 20cm kappes med elektrisk skive i benk.

Jeg kløyver for hånd. Jeg mener det er like raskt som en elektrisk bordkløyver, og dessuten god trening.

Jeg har blitt spurt om å selge, men jeg bruker en del selv og prepper for meg selv og slekta. Da blir det til at jeg vil ha et lager som holder til varme og matlaging for en fire-fem år.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. 
Jeg produserer mellom femti og hundre 60-liters sekker i året selv.

Jeg feller og kvister med motorsag. Kapper tykke stammer med motorsag, men alt med diameter under 20cm kappes med elektrisk skive i benk.

Jeg kløyver for hånd. Jeg mener det er like raskt som en elektrisk bordkløyver, og dessuten god trening.

Jeg har blitt spurt om å selge, men jeg bruker en del selv og prepper for meg selv og slekta. Da blir det til at jeg vil ha et lager som holder til varme og matlaging for en fire-fem år.

Jeg har testet dette og mener bestemt at det er raskere med elkløyver, selv om denne er en treig 1-fas fra Wee.no. jeg ligger på behagelige 12-13 sekker i timen når jeg kjører med den. Fordelen er at en sekker etterhvert som en kløyver og trenger ikke plukke opp igjen vedskier som flyr veggimellom på hver øksehogg.

Jeg kløyver også en 100-120 sekker til meg selv i året. Disse sekkes ikke, men stables og kjøres inn til høsten. Men samme kvantum som 100-120 sekker

Kult å treffe en vedbroder her inne:-)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...