Gå til innhold

Barn som kjeder seg i ferien

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

8 uker ferie og vi har vært ei uke i syden. Har hytte men der er det ingen andre jevnaldrende rundt oss. Noen uker tilbringes også hjemme - er en del fiksing og vedlikehold som passer bra å ta når vi har ferie. Men hjemme er alle venner er på ferie. Altså noen er  på ferie 6-8 uker(!) Vi spiller mye spill og tar henne med på aktiviteter blandt. Men god så lang denne skoleferien er. Andre med barn som kjeeeder seg? (12år) og hvor lenge er dere bortreist i løpet av sommeeren? 

Anonymkode: c26a0...281

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes kjedelig ut for en 12- åring. Dere burde ha lagt til rette for mer aktiviteter. Leir, sommerskole, turer til besteforeldre, sommerjobb, eller følge med venner på reise etc etc. 

Anonymkode: 5ef19...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hørtes kjedelig ut for en 12- åring. Dere burde ha lagt til rette for mer aktiviteter. Leir, sommerskole, turer til besteforeldre, sommerjobb, eller følge med venner på reise etc etc. 

Sommerjobb for en 12 åring???

Anonymkode: 1a5ae...bed

• Liker 2
Skrevet

Gå på biblioteket. En 12-åring kan vel underholde seg selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at barna kjeder seg, det har de bare godt av. De har ofte så tettpakket hverdag ellers.

Noen vil alltid være borte i ferien, sånn er det bare. Jeg har selv vært borte på ferier i varierende lengder med barna. Da de var små var jeg student, og kunne ta ferie hele sommeren. Da dro vi ofte til familie som bodde i utlandet og var der hele ferien, andre ganger har vi vært bortreist en uke eller to.

Anonymkode: 7bf5d...9db

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 13 åring er med oss foreldrene på ferie i fire uker og er hjemme alene på dagtid i fire uker.

Det er ingen fancy ferie, stort sett turer i skog og fjell. Et par dager på shopping og to-tre restaurantbesøk. 

13 åringen er veldig fornøyd med sommeren.  Koser seg på ferie sammen med oss foreldre og koser seg med å ha noen rolige uker hjemme.  

Anonymkode: 6a7f9...bce

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar med 13-åringen på hytta selv om det ikke er jevnaldrende rundt. Det handler om at vi andre ønsker å reise på hytta, samt at det er et sceneskiftene for alle sammen, og noe ungdommen kan ha godt av selv om de klager.

Anonymkode: 36f29...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra. Å kjede seg er ikke skadelig. 

Biblioteket.

Stranda.

Gå turer.

Dra på telturer.

Her har vi brukt hele sommeren på stranda. Min er også 12. Andre dager har hun brukt alene hjemme og hun har kjedet seg en del. Men det har man bare godt av. Å lære seg å sette ned tempoet litt, bruke hodet og heller finne ut hva hun vil gjøre på egenhånd.

Anonymkode: dd4e9...98c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn selv og er 57. Men husker det regnet i mange uker en sommerferie hjemme og ble skikkelig deprimert siden jeg i tillegg ikke hadde noe å gjøre og var ensom. Barn og ungdom opplever tiden helt anneledes dvs den går saktere så jeg syns dere burde planlegge aktiviteter , sende henne på reiser med andre og slikt. Det er utrolig vondt å ta med seg videre en kjip ferie uten innhold.

Endret av galaxii
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen år er vi borte hele sommeren. I år har vi valgt å være en del hjemme. Vi har vært en uke på hytta og en uke i Syden. Resten av sommeren styrer hun litt som hun vil. Noe har hun vært sammen med venner og noe har hun gjort ulike ting med oss. Jeg føler ikke at jeg må aktivisere henne hele tiden. Det er ikke farlig å kjede seg litt. 

Anonymkode: 17a3e...386

• Liker 1
Skrevet

Det er jo heilt fantastisk at hen får kjede seg. Det er faktisk eit privilegium i 2026.

Lån nokre gode bøker på biblioteket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sommerjobb?? Følge med venner på reise? Tur til besteforeldre? Herlighet så enkel tankegang 

Anonymkode: d269f...1ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo gjøre en innsats for at hun skal få en bra sommer? For de aller fleste på 13 betyr dette å være med venner. Kan dere invitere søskenbarn på overnatting? Melde på sommercamp? Sende sms til venner å avtale treff så fort de er tilbake? Synes faktisk synd på barnet ditt, høres ut som en grusom sommer. Hilsen 13 i sinnet enda 

Anonymkode: a0326...130

Skrevet

Her har 12 åringen fått elsparkesykkel, gjør ikke noe annet enn å kjøre rundt med et stort glis 😅 det er heldigvis andre som er hjemme, så de storkoser seg sammen hver dag fra morgen til kveld. Noen turer på stranda og andre badeplasser, noen dager med klatrepark ol. overnattinger hos venner er populært, ingen har kjeda seg enda, og de finner på alt selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sommerjobb for en på 12år ? Eller følge med venner på reise? De fleste har vel nok med sin egen familie om de ikke skal dra med seg venner til  barna på ferie også. Legge til rette for mere aktiviteter?De har vært på tur til sydligere strøk, og ingen barn har vondt av å kjede seg litt.

L

Anonymkode: 444ca...7ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at en på 12 burde klare å finne på ting selv, gå på strand å bade eller andre ting.

Har aldri skjønt det at en må aktivisere ungene hele tiden. Og er bare sundt å kjenne litt på det å kjede seg.

Hva med å gi ho oppgaver:klippe plenen, male et rom, hjelpe en eldre nabo 

Anonymkode: e8617...f50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte 12-åringen min på musikkskole (i regi av NMF) og sommerskole (kommunen). 

Ellers elsker hun å lese, så det går mye tid til det. 

Neste år har hun blitt lovt sommerjobb, og det er flere jevnaldrende som har fått sommerjobb på gårdene her allerede i år. 

Anonymkode: c150e...4d0

• Liker 1
Skrevet

Den sommeren jeg fylte 12 år, hadde jeg ni uker sommerferie. Jeg syntes aldri at sommerferien var for lang, og alle vennene mine i nabolaget var som regel bortreist. 

Husker at jeg var en uke på musikkleir der flere jeg kjente fra skolekorpset var med.

Vi lånte også en bedriftshytte på stranden i nærheten en uke. Der spilte vi spill (brett og kort) og leste tegneserier og bøker når det ikke var badevær. Vi så også bryllupet til Diana og Charles direktesendt på TV😍

Så dro vi på biltur med primus og kjølebag og tok overnatting på sparket. Husker at vi besøkte Vøringsfossen, klappet geiter langs veien og plukket blåbær.

Jeg var også to uker på besøk hos nære slektninger. Da gikk vi tur, plukket bær, fisket, lagde mat og spilte kort.

Når vi var hjemme, dro vi til stranden hver dag det var fint vær. Ellers elsket jeg å sitte for meg selv og lese bøker og ukeblader. Innimellom lekte jeg fortsatt litt med babydukker selv om moren min syntes jeg var blitt for gammel til det. Jeg likte dessuten godt å hjelpe til med matlaging.

Jeg feiret også bursdagen min med gamle venner (nabofamilie) på besøk fra der vi bodde før. Og vi feiret St. Hans med bål på bygdesamling der vi hadde bodd før og kjente alle, og besøkte familie på gård der vi hoppet i høyet på låven.

Det var først sommeren jeg fylte 15 at jeg begynte å føle på at jeg heller ville være med venner i ferien enn med familien.

Anonymkode: e600c...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sommerjobb for en 12 åring???

Anonymkode: 1a5ae...bed

Mye de kan gjøre. Klippe plenen til folk for eksempel. 

Anonymkode: 5442e...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...