Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er feil. Å lære seg kroppens signaler er en treningssak som alt annet. Tar man bort bleia får barnet raskt et forhold til tissinga og hvordan det kjennes. Stort sett er det foreldrene som ikke er klare, ikke barnet. 

Anonymkode: aecb7...e11

For noe tøys. Barnet gir selv signal når de er klare. Min sluttet fra en dag til en annen når hun var litt over 2 år. «Mamma, jeg skal ikke ha bleie mer». Ok, da tar vi den bort. Mitt tantebarn brukte bleie til 3 år, var ikke klar før. Ved forsøk ble hen bare lei seg når det gikk galt. Bare slapp av - de bruker uansett ikke bleie når de er 15 år. Ingen grunn til å tro at de tar skade av å følge eget tempo.

Da har de også sluttet å søke foreldre om natta og ønske godnatt historier. De gode klemmene er borte og de små hendene som holder i dine. Alt går over👍🏻

Anonymkode: 9e003...9e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår sluttet når hen var 18 måneder. Det var virkelig ikke et stort problem. Hen var vant til å bruke potte fra før, og vi brukte ca en til to uker for å få hen helt tørr. Vi sluttet ikke ved barnehagestart, men på vinteren (noe mange er redde for). Vi tok med egen potte i barnehagen, og de ansatte fulgte det opp uten noen klager eller innvendinger. Hen var flink til å kommunisere da.

Ettersom vi sluttet på vinteren brukte hen bleie et par uker i utedressen og mens hen sov. Et godt tips er å beholde trusa under bleia, for da kjenner barnet at hen blir våt om hen tisser på seg. Da blir de mindre forvirret over at de av og til har bleie og andre ganger ikke. Jeg tenker at det bare er å prøve. Fungerer det ikke, så nei vel, da prøver dere igjen senere 🤷‍♀️ Men det var vært sykt digg å slippe bleier tidlig! Er helt sikker på at det var lettere å få det til når hen var så liten og ikke hadde så mange meninger enda. Hen var relativt egenrådig som treåring for å si det sånn...

Anonymkode: b477f...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (26 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Er ikke sånn at lukkemuskelen og følelser plutselig blir magisk bra når man tar av bleie.

Grunn til at barn opptil 12 år tisse på natten i sengen... deres kropp er ikke klar og kjenner ikke på symptomer/ følelser 

Pluss mabge kan også bli redd når de eventuelt tisser på seg og begynner å holde seg 

Som mange sier...det for på at barna er klare.. ikke forldre 

Dette er ikke helt sant. Man kan øve på pottetrening fra første dag barnet er født. Det heter eliminasjonkommunikasjon. Det er i stor grad en treningssak for barnet å lære å koble signaler fra kroppen til å holde seg/tisse. I enkelte kulturer bruker ikke barn bleie en gang. Det betyr ikke at det er sånn for absolutt alle, men de aller fleste babyer kan lære seg dette. Du har rett i at noen barn f.eks mangler noen hormoner som gjør det mulig. Det er derfor enkelte barn kan ha uhell eller tisse på seg på natten. Men det gjelder faktisk de færreste barna.

Anonymkode: b477f...fe3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bleieslutt er egentlig flere ferdigheter som skal læres. Å kunne gjøre fra seg på potte eller do. Å kunne holde seg fram til man kommer til potta. Og å kunne kjenne etter og si fra at man må på potta. Det går helt fint å ta det gradvis!

Begge mine var tørre rundt to og det var bare barnehagens fortjeneste. I vår barnehage jobber der aktivt med pottetrening på småbarnsavdeling. De har faste tider for bleiesjekk/skift, og da går barna inn i små grupper, og sitter på potte mens de venter på sin tur. Uten noe krav eller forventning til at det skal komme noe i potta, men det normaliseres og blir rutine. Og plutselig kommer det jo noe i potta. Når det stort sett er tørre bleier mellom så har de selv foreslått å la barnet gå uten bleie inne, da med hyppigere rutiner for å tilby potte. Og når det går bra og barna også klarer å si fra så har vi tatt bort bleia ute også. 

Så godt som alle blir tørre før de begynner på storbarnsavdeling. De fleste unger er fysisk i stand til å bli tørre rundt to år (også det som er vanlig rundt om i verden og i Norge også før moderne bleier kom) og en fordel er at du får det gjort før trassalderen. En halvannetåring er mye mer medgjørlig enn enn treåring, da må du ha ungen med på laget. 

Så jeg ville begynt med å venne ungen til å sitte på potte om dere ikke allerede gjør det. Vær konsekvent og gjør det til rutine, og behold bleiene i mellomtiden. Det er ikke sånn at bleieslutt må gjøres på tre dager, spesielt når de er så små. Lykke til! 

Anonymkode: be05e...faf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som har erfaring med bleieslutt på litt mindre barn? Vi ønsker å prøve nå. Hun er 18 måneder og begynner i barnehagen om to uker.

Anonymkode: 6f9fb...61f

Vi fikk det til når jenta var 20 mnd. Brukte vingummi som belønning, hun elsket godteri, null stress. Begynte i barnehagen akkurat på den tiden, og vi informerte barnehagen. De fulgte opp med litt dotrening. Gikk 100% bra etter noen uker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som har erfaring med bleieslutt på litt mindre barn? Vi ønsker å prøve nå. Hun er 18 måneder og begynner i barnehagen om to uker.

Anonymkode: 6f9fb...61f

Vi fikk det til når jenta var 20 mnd. Brukte vingummi som belønning, hun elsket godteri, null stress. Begynte i barnehagen akkurat på den tiden, og vi informerte barnehagen. De fulgte opp med litt dotrening. Gikk 100% bra etter noen uker.

AnonymBruker
Skrevet

Vår ble bleiefri på sommeren da hun fylte 2 år. Men i august og barnehagen igjen måtte vi akseptere bleier på dagtid. Så kom høsten og vinter. Jenta sluttet med bleier på natt i januar da hun var 2,5 år. Da endelig godtok de å slutte å bruke bleier i barnehagen også. Hadde jeg skulle gjort det om igjen ville jeg brukt tiden før barnehage mye bedre. Jeg var naiv som trodde barnehagen skulle være en ressurs i bleieslutt. Det var heller tvert om. 

Anonymkode: 23a99...804

AnonymBruker
Skrevet

Fra 18-24 mnd er den letteste tiden å få avvent barna på. Hvis du begynner NÅ, så kan barnehagen være med på det ved å følge barnet på do dersom dere har hatt en god start hjemme . Skal de på tur feks, så kan barnet godt bruke bleie, men likevel gå på do (buksebleier er supre, for det er bare å dra opp og ned ).

Sønnen min sluttet da han var halvannet, og datteren min rett før hun fylte to. 

Anbefaler tiny tiny potty book :)

Det som er fint nå med sommeren er jo at det er lettere med klær og sånt 

Anonymkode: 535fa...604

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er feil. Å lære seg kroppens signaler er en treningssak som alt annet. Tar man bort bleia får barnet raskt et forhold til tissinga og hvordan det kjennes. Stort sett er det foreldrene som ikke er klare, ikke barnet. 

Anonymkode: aecb7...e11

👏

Anonymkode: 2eef2...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å gud det var tidlig! Vi ble frarådet 2.5 år og vente til 3 i stedet.

Anonymkode: ea30c...254

Jøss. 

Selv sluttet jeg med bleie før jeg ble 2 år gammel. Ønsket det selv. 

Sier du «gud det var tidlig» i den tonen - fordi dere selv ikke kunne slutte tidligere, eller hva er greia? 

Anonymkode: fe0a5...311

Skrevet

Vår første sluttet da han var 14mnd og andre da hun var 19mnd, men begge ble satt på do regelmessig fra 6mnd. Alltid før/etter lur, etter mat og ved tegn til uro. Hatt med oss doring i veska overalt. Masse ros og skryt og klapp når det kom tiss eller bæsj i do. Første klarte ikke signalisere behovet enda da han begynte bhg ved 16mnd og ble tatt på do i bhg etter samme rutine, ingen uhell. Andre begynner nå til høsten (22mnd) men sier tydelig når hun må tisse.  Eldste slutta med nattbleie samtidig som dagbleie, yngste trenger fortsatt nattbleie. Men det første hun gjør når hun våkner er å be om å få gå på do, så hun skjønner tydelig forskjellen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å gud det var tidlig! Vi ble frarådet 2.5 år og vente til 3 i stedet.

Anonymkode: ea30c...254

Frarådet ??? Asså før i tiden sluttet "alle i goood tid før de var 3..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mht bleieslutt må dere følge barnets utvikling og når barnet er fysisk klar for å slutte. Det nytter ikke å bare blinke seg ut et tidspunkt i kalenderen for når dere tenker det hadde passet bra å slutte. Hvis barnet ikke sier ifra når det har kommet noe i bleia eller tydelig gjemmer seg eller setter seg for å gjøre nr 2, har det ikke kontakt med lukkemuskulatoren og er ikke klart for å slutte ennå. Det er få barn som er klare for å slutte når de er bare 1,5 år. De fleste er 2,5-3 år.

Anonymkode: 2be49...1f5

De fleste barn er faktisk mellom 18-24mnd, globalt. I utviklingsland nærmere 12mnd. Det er primært i land med billige bleier og høy levestandard at alderen er 3+ år. Dømmer ingen, men vi har ikke unntaksbarn fordi de sluttet tidlig. De er ganske gjennomsnittlige sammenliknet med resten sv verden.

Endret av Marimma
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som slutter med bleie i 18 mnd alderen, hvilken metode brukere dere? Funker det før barnet har særlig språk??

Anonymkode: 6bb4b...f64

Skrevet
Marimma skrev (6 timer siden):

Vår første sluttet da han var 14mnd og andre da hun var 19mnd, men begge ble satt på do regelmessig fra 6mnd. Alltid før/etter lur, etter mat og ved tegn til uro. Hatt med oss doring i veska overalt. Masse ros og skryt og klapp når det kom tiss eller bæsj i do. Første klarte ikke signalisere behovet enda da han begynte bhg ved 16mnd og ble tatt på do i bhg etter samme rutine, ingen uhell. Andre begynner nå til høsten (22mnd) men sier tydelig når hun må tisse.  Eldste slutta med nattbleie samtidig som dagbleie, yngste trenger fortsatt nattbleie. Men det første hun gjør når hun våkner er å be om å få gå på do, så hun skjønner tydelig forskjellen.

Wow, fra seks måneder?! Vi har en gutt på snart syv måneder, og han er jo bare en liten baby. Men dette er mitt første barn, og jeg kan ingenting om babyer 😅 Undervurderer jeg ham kanskje? Spontant føles det helt meningsløst å skulle sette ham på do. 

Skrevet (endret)
Pellepingpong skrev (45 minutter siden):

Wow, fra seks måneder?! Vi har en gutt på snart syv måneder, og han er jo bare en liten baby. Men dette er mitt første barn, og jeg kan ingenting om babyer 😅 Undervurderer jeg ham kanskje? Spontant føles det helt meningsløst å skulle sette ham på do. 

Våre har bæsjet på do siden de var nyfødte. De får kontroll på avføring mye tidligere enn urin, og det er mye å hente på å sette de på doring fordi de sitter riktig til slik at refleksene for å tømme tarmen trigges. Vi kan telle på en hånd antallet bæsjebleier vi har skiftet på våre til sammen. Nyfødte er kompetente, man må bare forstå instinktene deres. Først holdt vi de over vask/do, doring så fort de klarte å sitte. Alltid sunget og lest bøker på do, og som sagt masse hurra og klapp og positiv forsterkning når noe kommer i do. Har de hatt uhell har vi bare tøyset med det og vasket opp sammen :) Fra 8-10mnd begynte vi med truse under bleia for at de skulle kjenne når de tisset på seg, i de tilfellene vi har måttet bruke bleie. Orket ikke tøybleier, vasket heller truser. Begge har følt masse mestring når de har gått på do selv, klapper for seg selv og vil ha high fives.

Endret av Marimma
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som slutter med bleie i 18 mnd alderen, hvilken metode brukere dere? Funker det før barnet har særlig språk??

Nå var ikke min så liten men hadde uansett lite språk da han sluttet, det var ikke noe problem 

Anonymkode: 2eef2...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi brukte 3 day potty training. Funket gull. Språk trengs ikke, men vi brukte et do-tegn hver gang vi var på do, så barna har brukt tegn eller sagt do alt ettersom. 

Anonymkode: 779de...e24

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det med alle mine. 3 dagers metoden. Men de har ikke vart helt tørr på 2 uker snarere 2 mnd. De har vist tegn til å være klare, vært interessert i potten, lei av bleien og bare tar den av osv

Anonymkode: 52c7b...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2026 den 21.13):

Mht bleieslutt må dere følge barnets utvikling og når barnet er fysisk klar for å slutte. Det nytter ikke å bare blinke seg ut et tidspunkt i kalenderen for når dere tenker det hadde passet bra å slutte. Hvis barnet ikke sier ifra når det har kommet noe i bleia eller tydelig gjemmer seg eller setter seg for å gjøre nr 2, har det ikke kontakt med lukkemuskulatoren og er ikke klart for å slutte ennå. Det er få barn som er klare for å slutte når de er bare 1,5 år. De fleste er 2,5-3 år.

Anonymkode: 2be49...1f5

Tror nok ikke det er fysisk umulig for barn. Mor sa at vi sluttet med bleier ved  1 års-alder og hun mente at grunnen til at barn er så mye senere nå skyldes at bleiene er blitt så behagelige for barnet å ha på at de derfor bruker bleier så lenge nå. 
Da jeg var barn var det kun tøy-bleier, altså store tøystykker som ble brettet og en plasttruse utenpå. Krevde mye mer for foreldre for å unngå såre rumper.

Anonymkode: cc8f0...9b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...