AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Perimenopause, overgangsalder, midtlivskrise. For en herlig tid! Jeg nærmer meg 50 og har merket overgangsalderen en god stund, og alt som kommer med den. Fikk lyst til å lage en tråd for oss som er i samme båt, der vi kan dele erfaringer, tips, hacks, frustrasjon og annet. Jeg starter med noen av mine greier. Hud! Å se eldre ut er så se sliten ut tydeligvis. Jeg har plutselig begynt å få lyst på litt skjønnhetsbehandlinger. I hvert fall laser! Enn så lenge holder jeg meg til god hudpleie. Et par produkter som jeg har blitt avhengige av: COSRX advanced the vitamin C23 og Beauty og Joseon Revive Eye Serum. Kroppshår: mindre hår på leggene! Mer alle andre steder(?). Bart og heksehår kom fortere enn jeg trodde. Pinsett og en liten barbermaskin fra Braun face ukentlig er et must. Energi: jeg orker jo «ingenting» lenger! Her er mitt beste råd trening for alle som sliter med det samme. Det har faktisk en veldig god effekt. For meg som er fan av enkle løsninger, er det noen som har noe annet smart å komme med her? Søvn: har fått søvnproblemer for første gang i mitt liv. Jeg får ikke sove, og jeg våkner flere ganger i løpet av natten. Har ingen effekt av dette melatonin som skal være så fantastisk, så på det verste har jeg tydd til reseptbelagte midler. Det er akkurat som om jeg aldri blir ordentlig trøtt lenger, bare sliten? Her håper jeg folk har noe bra 🙏 Personlighet: jeg føler meg ikke helt som meg selv. Mindre sosial, latere, mer surrete og likegyldig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk synes om meg, drama, styr og sånn lenger. Noe jeg opplever som positivt. Jeg har alltid vært litt forfengelig, men nå går jeg på butikken uten sminke og i noe som ligner et antrekk🤭 blir man seg selv igjen noen gang, eller er dette det nye meg? Min tidligere FOMO virker også å være borte, og jeg vet liksom ikke helt hva jeg har lyst til lenger. Kropp: jeg føler jeg mister muskelmasse i lysets hastighet. Tåler ikke mange dager uten trening før det merkes. Her er mitt beste tips Kreatin! Puppene mine har blitt 2 små deigklumper som flyter utover. Null fasthet! Jeg har ikke lenger høy forbrenning, kan ikke spise hva jeg vil lenger. Brunfargen min har blitt så fregnete! På armene og brystet spesielt. Whyyyy? flere som blir med å dele?❤️ Anonymkode: 105dc...9c6 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Jeg er i samme alder og det du nevner ang både energi, søvn og personlighet ble avhjulpet med hormoner i mitt tilfelle. Jeg var såvidt bikket 50 år da jeg innså at jeg hadde utfordringer som kunne være overgangsalderrelatert. Etter å ha fått hormoner fikk jeg orden på søvnen som en bivirkning. Men holder jevn døgnrytme uansett. Energi avhjelpes med dagslys og trening. Jeg har trent litt styrke av og på i mange år. Nå er det jevnlig tung styrketrening, samt at jeg har begynt å løpe de siste 2 årene. Jeg har ikke brydd meg om utseende så kroppen er som den er, men min samboer er fornøyd, og det er det viktigste. Jeg er slank og faktisk lettere enn jeg har vært de siste 10 årene, noe som har kommet etter at jeg startet å løpe mer. Min største utfordring har vært tørre slimhinner, og manglende sexlyst, men det er også adskillig bedre nå, så det er fortsatt håp. (Testet testosteron en stund, men sluttet etter 4-5 mnd uten merkbar endring. ) Anonymkode: bc7e6...ec0
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Har ikke merket noe utover tørre øyne/ slimhinner. Bruker ikke noe annet enn øyedråper og olje/krem+ kosttilskudd fra apoteket. Anonymkode: 4f309...5cb
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Er 48 og har ikke merket noe som helst. Fortsatt stabil syklus. Skjønner at det er bare å kvinne seg opp for de neste årene, har vel en berg-og-dal-banetur av ukjent omfang foran meg. Hor mange år varer egentlig alle disse "festlige" symptomene før de går over? Anonymkode: 12790...5b2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Jeg er 51 og har fortsatt mensen, men det startet med kranglete/sippete humør for to år siden🙄Da ble mens uregelmessig, jeg som alltid har vært på klokka! Så fikk jeg hetetokter light ca samme tid hver kveld, ble ikke så svett, men koookvarm! Måtte dusje spesielt føttene i kaldt vann før jeg la meg, jeg som alltid har hatt kalde føtter. I tillegg fikk jeg enda mer hjernetåke enn vanlig og glemmer ord. Søvnen er faktisk bra, har alltid sovet godt, heldigvis. Det er jeg veldig takknemlig for når jeg hører på venninner. Jeg gikk til nevrorefleksolog for noe helt annet og hun sa hun kunne ha noen triks, så jeg bare tok i mot og testet, og det hjalp med en gang på humøret! Hetetoktene ble først verre før de avtok og nå har jeg bare litt varme føtter innimellom. Så det var helt magisk! Jeg glemmer fortsatt ord, hjalp ikke det minste på den fronten. Hjalp heller ikke særlig på sårt underliv, men bruker glidekrem fra Vossabia og det funker strålende! Hvis det holder seg som dette, så klarer jeg meg uten hormoner! Går til hun dama ca en gang i måneden fordi jeg er så redd det skal gå over, jeg vil aller helst ikke tilføre hormoner. Men må jeg så må jeg. Anonymkode: 38df4...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli 44 her Vanskelig å si om ting er i endring eller ei. Har sjelden mens, men også hormonspiral. Umulig å si hva som skyldes hva. Men huden endres ja… energien var helt borte fra ca 41-42 år, og hjernetåka var høyst reell. Kreatin fikset hele problemet pluss av masse mer muskler, så sterkere enn noen gang nå Var visst mangel på det hos meg. Energien kom tilbake nesten med en gang. Magisk! Anbefales. men merker endring. Slet masse med rastløse bein, hele livet omtrent. Borte vekk under begge graviditetene. Og nå vekk igjen. Slet mye med svette, men samme mønster, var null problem som gravid, og de siste par årene har svette avtatt og avtatt. Er hittil eneste som gjør at jeg tror ting skjer. Fikk mensen som 11-åring, var veldig tidlig ute den gangen. Vet ikke om man da avslutter tidlig også… lov å drømme, haha. Anonymkode: dc286...25f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er 48 og har ikke merket noe som helst. Fortsatt stabil syklus. Skjønner at det er bare å kvinne seg opp for de neste årene, har vel en berg-og-dal-banetur av ukjent omfang foran meg. Hor mange år varer egentlig alle disse "festlige" symptomene før de går over? Anonymkode: 12790...5b2 Tror det varierer veldig. Jeg merket så og si ingenting utover litt hetetokter infjor sommer. Det var over på null komma niks. litt tørre slimhinner, ellers få plager. tenker de erfaringene også må med jeg. Anonymkode: 99b15...4a0 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli Kom i tidlig overgangsalder. Har hatt sykt mye hetetokter, depresjon som gir meg null livslyst, artrose og tørrhet flere steder. Har akkurat begynt på hormoner etter 6 år. Mye har blitt bedre, men psyken er møkk. Så får man håpe livet går fort Anonymkode: 36369...04d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Har fått litt endra syklus. De er kortere, har eggløsning , og litt progesteron stigning før syklusen «kollapser» tidlig og jeg får mens etter ca 21 dager ofte Tror det betyr at man har litt svak progesteron produksjon ? Anonymkode: 76908...a8f
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli 42 år og nettopp startet på HRT etter ca 5 år med symptomer som forverret seg kraftig siste året. Hetetokter, nattsvette, tørr hud, klør inni ørene, helt forferdelig tørre øyne, økt angst, leddsmerter/kroniske smerter, lysvåken klokken 3-5 på natten, økt PMS og kortere syklus. Det som funker for meg: - regelmessig, tung styrketrening - merker noe bedring på hetetokter/nattsvette/søvn etter oppstart på østrogen (men er i en veldig tidlig fase av utprøvingen) - øyesalve på kveld, gel og/eller øyedråper - milde, uparfymert hudpleieprodukter - duloxetine mot angst og kroniske smerter - mirena hormonspiral Anonymkode: 14035...a01 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Det er trist liv. Alt dreier seg om å passe på helsa, passe på å ikke bli syk. Se at ting forfaller. Anonymkode: e0790...e76 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 42 år og nettopp startet på HRT etter ca 5 år med symptomer som forverret seg kraftig siste året. Hetetokter, nattsvette, tørr hud, klør inni ørene, helt forferdelig tørre øyne, økt angst, leddsmerter/kroniske smerter, lysvåken klokken 3-5 på natten, økt PMS og kortere syklus. Det som funker for meg: - regelmessig, tung styrketrening - merker noe bedring på hetetokter/nattsvette/søvn etter oppstart på østrogen (men er i en veldig tidlig fase av utprøvingen) - øyesalve på kveld, gel og/eller øyedråper - milde, uparfymert hudpleieprodukter - duloxetine mot angst og kroniske smerter - mirena hormonspiral Anonymkode: 14035...a01 Troddd kortere syklus var pga dårlig progesteron. og spiral inneholder jo ikke progesteron (den har syntetisk gestagen som ikke tilfører kroppen mer progesteron, den bare beskytter slimhinnen). så er nysgjerrig på hvorfor og hvordan østrogen tilførsel hjelper deg? Når i syklusen hadde du hva slags symmtomer før du begynte pø dette? Anonymkode: 76908...a8f
AnonymBruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli Er 45 år, men ser ut som 65. Neida. Men litt joda. Huden er slappere. Rynkene mer fremtredende. Synet har også forandret seg! Ser ingenting uten briller eller linser. Jeg har fått vanskelig for å legge på meg, undervekt gjør nok også at jeg ser eldre og mer sliten ut. Er jeg sliten? Ja! Føler det er et stress hele tiden. Jobber fulltid, skal holde hus og hjem i orden, trene, være en god partner, god bestemor og avlaste trøtte foreldre, strekke til for hjemmeboende barn... Har fortsatt menstruasjon, men det er uforutsigbart når den kommer og ikke minst hvor lenge den skal vare. Life hacks: prioritere søvn og fysisk aktivitet, fylle på med D-vitamin og kalsium. Anonymkode: de3fc...748 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #14 Skrevet 25. juli Er kvinne midt i livet, og må jo si jeg synes det er herlig å være ferdig med mensen og sykluser. Fem år sida siste menstruasjon, og jeg synes jo livskvaliteten min er bedre nå. Har litt flere rynker, er litt mer avhengig av lesebriller og blir litt kjappere sliten av f.eks fysisk aktivitet, men alt dette er jo bare symptomer på at jeg er i ferd med å bli eldre. Mannen min, litt yngre enn meg, har akkurat samme greiene, så rimelig sikker på at det er alder, ikke overgangsalder. Bruker ikke hormoner, har ikke hatt noe behov for det og ønsker ikke å ta medisiner for naturlige fenomener, og jeg tenker jo at det er litt samfunnet som ikke lar kvinner eldes i fred. Tenker jevnaldrende menn ofte har minst like mange aldersrelaterte endringer som meg og andre kvinner i midten av femtiåra, men de får liksom lov å eldes i fred. Anonymkode: c39df...5c9 1 1
Roci Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli Er 55 år og har vært i overgangsalderen siden jeg var 50. Kjenner meg godt igjen i HI, og jeg var faktisk så plaget at jeg følte at hornonterapi ga meg livet mitt tilbake🙂 Bruker Estalis hormonplaster nå, og det fungerer veldig godt. Har heldigvis ikke spesielt mye rynker eller slapp hud, selv om jeg ser antydning til kalkunhals, men den er nok delvis arvelig også. Har ellers vært opptatt av god hudpleie siden midten av 40-årene, og tror nok at det har hjulpet litt også😊 Prøver å passe på kostholdet og få i meg nok proteiner og fiber, og sunne fettsyrer, men har vært alt for stillesittende de siste årene pga studier i tillegg til full jobb, og det straffer seg jo. Har lagt på meg spesielt på midten, jeg som alltid har hatt smal midje, timeglassfigur og ikke spesielt mye mage. Skal komme i gang med styrketrening etter sommerferien, og gleder meg til det🙂 Har også slitt med søvnproblemer i flere år, men spesielt når jeg begynte på Estalis, gjorde det stor forskjell. For meg hjelper det også å gjøre pusteøvelser før jeg legger meg, og lydbok for å unngå tankekjør, som jeg kan ha tendenser til. Bruker myke pods som jeg kan sove med, de hjelper med å dempe lyden av samboers snorking også 😊 Og en kapsel magnesiumglysinat før leggetid. 2
Hengebuksvinet Skrevet 25. juli #16 Skrevet 25. juli Bra tråd. Men... Jeg vil helst unngå å ta hotmoner. Er det bare tull av meg? Ellers skriver jeg under på det meste. Er nok i tidlig overgangsalder. Fikk alle symptomene før 40. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli Hengebuksvinet skrev (16 minutter siden): Bra tråd. Men... Jeg vil helst unngå å ta hotmoner. Er det bare tull av meg? Ellers skriver jeg under på det meste. Er nok i tidlig overgangsalder. Fikk alle symptomene før 40. Kommer jo an på om plagene dine er til å leve med. Ser ikke noe poeng med å ta hormonbehandling om man ikke har behov for det. For meg er det helt avgjørende med hormonbehandling for å unngå å bli ufør, har store søvnproblemer og utmattelse uten. Anonymkode: 2da00...f17 4
CrazyCatLady2500 Skrevet 25. juli #18 Skrevet 25. juli Søvnen din kan bedres av progesteron. Flekker på hud etter soling løses ved spf 50, dekke seg til og unngå sol.
AnonymBruker Skrevet 25. juli #19 Skrevet 25. juli Jeg føler meg fantastisk og ser også bra ut. Anonymkode: cf436...b3c 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #20 Skrevet 25. juli Hengebuksvinet skrev (29 minutter siden): Bra tråd. Men... Jeg vil helst unngå å ta hotmoner. Er det bare tull av meg? Ellers skriver jeg under på det meste. Er nok i tidlig overgangsalder. Fikk alle symptomene før 40. Jeg tar det ikke pga forhøyet risiko for brystkreft (som jeg er disponert for i utgangspunktet). Jeg er glad for at masse kvinner kan hjelpes med hormontilskudd, men det blir samtidig et problem med slike tråder at nesten alle råd blir å ta hormoner. Kanskje skulle det vært én tråd for overgangsalderen for de som tar hormontilskudd og én tråd for de som ikke gjør det. Anonymkode: bbced...1b3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå