AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Noen erfaringer med å date en fyr som har herpes type 2? Har ikke hatt samleie enda, men vært på et par dates før han fortalte om det. Jeg har ikke det som jeg vet om iallefall, ville dere styrt unna? Ønsker gjerne informasjon om dette, ønsker jo ikke få det heller..☺️ Anonymkode: cf42c...5e9
Midgard Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Herpes (uavhengig av type) er et virus som blir værende i kroppen etter at man er smittet. Felles for herpesvirusene er at de kan gå inn i en dvaletilstand i nerveceller. For noen blir viruset liggende helt i ro og gir aldri nye symptomer. => Ikke noe problem for noen. Hos andre kan viruset reaktiveres fra tid til annen. Utløsende faktorer kan være blant annet stress, sykdom eller nedsatt immunforsvar. Da kan man få nye utbrudd med symptomer. => Problem for dere begge.. Det er også mulig at viruset av og til skilles ut uten at det gir synlige symptomer eller utbrudd. Dette kalles asymptomatisk virusutskillelse og innebærer at smitte kan forekomme selv når alt virker normalt. => Problem for deg med at smitte kan forekomme. Så langt høres det ut som dårlig nytt.. Men i praksis er det nok fullt mulig å leve et normalt og godt liv sammen med noen som har herpes simplex type 2. Mange par gjør det uten at den andre partneren blir smittet. (En betydelig del av befolkningen er smittet, flere uten at de vet det selv). Tenker første steg er åpenheten (og der er dere jo nå) og ta noen forholdsregler med tanke på sex (ikke noe i forbindelse med utbrudd, bruke kondom, bruke (anti-virale) medisiner). Du burde kanskje ta kontakt med fastlegen med tanke på dette. De kan gi oppdatert informasjon om smitterisiko, testing og forebyggende tiltak. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Veldig bra at han fortalte det så tidlig, det var sikkert ikke lett for ham. Anonymkode: f78e6...e98 15 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Midgard skrev (3 minutter siden): Herpes (uavhengig av type) er et virus som blir værende i kroppen etter at man er smittet. Felles for herpesvirusene er at de kan gå inn i en dvaletilstand i nerveceller. For noen blir viruset liggende helt i ro og gir aldri nye symptomer. => Ikke noe problem for noen. Hos andre kan viruset reaktiveres fra tid til annen. Utløsende faktorer kan være blant annet stress, sykdom eller nedsatt immunforsvar. Da kan man få nye utbrudd med symptomer. => Problem for dere begge.. Det er også mulig at viruset av og til skilles ut uten at det gir synlige symptomer eller utbrudd. Dette kalles asymptomatisk virusutskillelse og innebærer at smitte kan forekomme selv når alt virker normalt. => Problem for deg med at smitte kan forekomme. Så langt høres det ut som dårlig nytt.. Men i praksis er det nok fullt mulig å leve et normalt og godt liv sammen med noen som har herpes simplex type 2. Mange par gjør det uten at den andre partneren blir smittet. (En betydelig del av befolkningen er smittet, flere uten at de vet det selv). Tenker første steg er åpenheten (og der er dere jo nå) og ta noen forholdsregler med tanke på sex (ikke noe i forbindelse med utbrudd, bruke kondom, bruke (anti-virale) medisiner). Du burde kanskje ta kontakt med fastlegen med tanke på dette. De kan gi oppdatert informasjon om smitterisiko, testing og forebyggende tiltak. Takk for svar. Leste også det er vanskelig å teste seg for det, at første utbrudd er da man isåfall bør testes for svar. Kondom ser ikke ut til å gjøre det trygt heller, nei dette er vanskelig synes jeg.. kjedeligt når det er en person man synrs virker hyggelig også, men vet jo ikke om det er noe som hadde vart uansett så da er det iallefall kjedelig å utsette seg for dette, uff Anonymkode: cf42c...5e9
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig bra at han fortalte det så tidlig, det var sikkert ikke lett for ham. Anonymkode: f78e6...e98 Nei flott gjort. Det er ikke "meldeplikt" til nye partnere om det heller, synes det er litt rart om man er kraftig berørt av det, menmen.. Anonymkode: cf42c...5e9
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei flott gjort. Det er ikke "meldeplikt" til nye partnere om det heller, synes det er litt rart om man er kraftig berørt av det, menmen.. Anonymkode: cf42c...5e9 Går han på antivirale medisiner, valtrex? Hvis han går på medisiner så skal det være helt trygt. Det burde vært mekdeplikt for dette, folk kan få så store plager at de sliter i livet, hvor mye man er plaget ser ut til å bli avgjort av egen helse, og du som kvinne er mer utsatt pga mensen feks, kvinner får lettere utbrudd rundt da. Anonymkode: f78e6...e98 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går han på antivirale medisiner, valtrex? Hvis han går på medisiner så skal det være helt trygt. Det burde vært mekdeplikt for dette, folk kan få så store plager at de sliter i livet, hvor mye man er plaget ser ut til å bli avgjort av egen helse, og du som kvinne er mer utsatt pga mensen feks, kvinner får lettere utbrudd rundt da. Anonymkode: f78e6...e98 Det er ikke trygt selv om man går på valtrex dessverre, ja han går på det. Ja mange kan få store plager, leste om kvinner som får flere utbrudd i måneden (!) ,men det er ikke fult så vanlig.. samtidig vet man aldri hvor lye utbrudd man evt ville fått, noen får aldri utbrudd mens andre har det omtrent hele tiden..smertefult er det jo også for mange, ved urinering osv. Anonymkode: cf42c...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli Det hadde dessverre vært uaktuelt. Anonymkode: aeaca...672 2 3
Midgard Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Går han på antivirale medisiner, valtrex? Hvis han går på medisiner så skal det være helt trygt. Det burde vært mekdeplikt for dette, folk kan få så store plager at de sliter i livet, hvor mye man er plaget ser ut til å bli avgjort av egen helse, og du som kvinne er mer utsatt pga mensen feks, kvinner får lettere utbrudd rundt da. Anonymkode: f78e6...e98 Husk at opp mot 80% har herpes type 1 (som også kan smitte til genetalia) og opp mot 20% har type 2. Litt vanskelig med meldeplikt. Edit: Spesielt når flere ikke vet om det selv engang. Endret 24. juli av Midgard 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke trygt selv om man går på valtrex dessverre, ja han går på det. Ja mange kan få store plager, leste om kvinner som får flere utbrudd i måneden (!) ,men det er ikke fult så vanlig.. samtidig vet man aldri hvor lye utbrudd man evt ville fått, noen får aldri utbrudd mens andre har det omtrent hele tiden..smertefult er det jo også for mange, ved urinering osv. Anonymkode: cf42c...5e9 Det er vanskelig, jeg vil si det kommer an på hvor godt du liker ham, om du blir forelsket i ham og dere tenker på dette langsiktig. Du må nesten bare vente med sex i dette tilfellet. Anonymkode: f78e6...e98
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Midgard skrev (Akkurat nå): Husk at opp mot 80% har herpes type 1 (som også kan smitte til genetalia) og opp mot 20% har type 2. Litt vanskelig med meldeplikt. Hvis man VET at man har herpes i underlivet så burde en si det, mener jeg. Jeg vet en kan få begge deler om en annen, munnsår i underlivet og omvendt. Anonymkode: f78e6...e98
Midgard Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis man VET at man har herpes i underlivet så burde en si det, mener jeg. Jeg vet en kan få begge deler om en annen, munnsår i underlivet og omvendt. Anonymkode: f78e6...e98 gjorde en edit i det du svarte, sorry-- Men ja.. Er langt på vei enig. Men om "du" ble smittet for 15-20 år siden, og borte ble det og aldri sett igjen... Dette vil nok ikke noe som ligger fremst i panna når man er på date.. Jeg forstår problemstillingen og veit ikke personlig hva jeg ville gått for selv.. Men anbefaler en prat med fastlegen.. Hele situasjonen kan være mere en fartshump, enn en fjellvegg, for et forhold. Det er nok uansett bare ts som kan og bør ta en avgjørelse på. Edit: Om du er for oralsex brude det også opplyses om forkjølelsessår. Endret 24. juli av Midgard 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis man VET at man har herpes i underlivet så burde en si det, mener jeg. Jeg vet en kan få begge deler om en annen, munnsår i underlivet og omvendt. Anonymkode: f78e6...e98 Ja jeg og mener det, at om man vet man har det, ikke så lett for dem som ikke vet selvfølgelig, men når noe er veldig tydelig burde det nesten vært pliktig å si ifra om, på lik linje som andre kjønnssykdommer som er pliktig å fortelle om 🫢 Anonymkode: cf42c...5e9
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Hver tredje partner du har sex med har herpes 2, mange latent. Du tar en større sjanse ved å ha ubeskyttet sex med en som ikke påpeker at han har herpes to enn med en som sier han har det, og som dermed kan beskytte deg dersom han har utbrudd. Lykke til! Anonymkode: cd097...780 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli Personlig ville jeg gått. Herpes kan smitte til andre områder enn munn og underlivet. Ikke mange som vet dette, men du kan faktisk få det smittet til blant annet øye eller hendene. Førstnevnte kan gjøre deg blind. (Keratitis) Anonymkode: 62bab...a96
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Hvis du har herpes på leppa og suger elskeren så vil han få herpes 2. Så husk gutter og jenter mange har det latent i kroppen men man trenger ikke å få utbrudd. Og ikke gå ned på noen når man har utbrudd. Anonymkode: 51db5...5d0
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli Synes det er fint at han sier det. Jeg hadde slitt med å ta lett på dette, herpes har jeg virkelig ikke lyst på. Du er i din fulle rett til å takke nei. Men han fortjener virkelig honnør for å ha gitt beskjed. Tror han tilhører fåtallet, dessverre. Anonymkode: cc1a2...d04 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes det er fint at han sier det. Jeg hadde slitt med å ta lett på dette, herpes har jeg virkelig ikke lyst på. Du er i din fulle rett til å takke nei. Men han fortjener virkelig honnør for å ha gitt beskjed. Tror han tilhører fåtallet, dessverre. Anonymkode: cc1a2...d04 Ja det føler jeg og, vanskelig å bare gå fra en man liker også men vil virkelig ikke ha det nei.. så det blir nok å ikke.. Anonymkode: cf42c...5e9
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Synes det er fint at han sier det. Jeg hadde slitt med å ta lett på dette, herpes har jeg virkelig ikke lyst på. Du er i din fulle rett til å takke nei. Men han fortjener virkelig honnør for å ha gitt beskjed. Tror han tilhører fåtallet, dessverre. Anonymkode: cc1a2...d04 Det er jo ikke rart at man vegrer seg for å fortelle for som man ser her så blir den som tar ansvar avvist. Det er så mange som har det som ikke vet eller som ikke sier det. Flertallet har det. Anonymkode: cc710...84c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå