Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nettopp fått mitt andre barn og fullammer for første gang, siden jeg ikke ammet med førstemann. Han er fire dager gammel og har allerede tatt igjen fødselsvekten, så jeg er utrolig fornøyd med hvor godt ammingen går.

Vi har nå fått beskjed om at han kan styre selv når han vil spise, og akkurat nå vil han ofte amme veldig hyppig. Det er egentlig helt greit for meg, men fordi jeg synes det er uvant og litt skummelt å amme ute blant folk, merker jeg at hyppigheten gjør at jeg føler meg litt låst hjemme.

Jeg er vanligvis en sosial person og ønsker ikke at usikkerheten rundt offentlig amming skal stoppe meg fra å dra ut. Hvordan kan jeg bli tryggere på dette? Har dere tips til hvordan man kan amme litt mer diskret i starten, og gradvis tørre mer?

Anonymkode: 1731c...d64

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Baby er bare fire dager gammel, dette går seg til etter hbert. Det er jo litt tidlig å begynne å føle seg låst, synes jeg.

Men mitt tips er å ha med et teppe, altså et babyteppe, som du legger over din egen skulder og over baby som et lite telt, så får du skjermet det nakne brystet litt. Og så er det bare å finne en litt rolig krok og sette deg med ryggen mot andre folk.

Amming i offentlighet er ikke en big deal i Norge, folk bryr seg ikke så lenge du ikke blotter puppen helt oppi tallerkenen deres. Vis vanlig høflighet, så er det ingen som løfter et øyenbryn.

Anonymkode: 13ab4...633

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Flott at du får det til og at babyen legger godt på seg allerede ❤️

Du kan jo øve iblant på "diskret" amming når du er hjemme. Be mannen din sitte litt bortenfor dere eller å stå, og spør hva han ser og hva du kan endre på. Slik at du blir mer komfortabel. Kan bruke en stor gulpeklut eller babyteppe til å dekke til litt når du skal legge babyen til brystet og når dere er ferdige. Finne en ok ammetopp el.l som du får til å bruke og som gjør det komfortabel. Øve på å legge babyen klar nær deg, ha gulpekluten halvveis over eller noe og åpne toppen og bh. Når du er ferdig med å amme, trekke ned bh mens babyen fortsatt er ganske nærme deg og dekker.

AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg en stor gulpeklut som du kan dekke litt til med, da føler du ikke at du «blotter» brystet❤️ Finn roligere steder i offentligheten hvor du kan amme, og husk at det du gjør er heeeeelt naturlig🤱🏼

Anonymkode: f83c6...628

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke ønsker å vise deg så mye så øv deg på å bruke et sjal eller noe for å dekke litt til. Eventuelt så drar du i starten til steder som du vet har ammerom/ammehjørne feks, da kan du skjerme deg litt. 

Anonymkode: 575ee...8ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Baby er bare fire dager gammel, dette går seg til etter hbert. Det er jo litt tidlig å begynne å føle seg låst, synes jeg.

Men mitt tips er å ha med et teppe, altså et babyteppe, som du legger over din egen skulder og over baby som et lite telt, så får du skjermet det nakne brystet litt. Og så er det bare å finne en litt rolig krok og sette deg med ryggen mot andre folk.

Amming i offentlighet er ikke en big deal i Norge, folk bryr seg ikke så lenge du ikke blotter puppen helt oppi tallerkenen deres. Vis vanlig høflighet, så er det ingen som løfter et øyenbryn.

Anonymkode: 13ab4...633

Folk er forskjellige, og det å kjenne seg litt låst betyr ikke nødvendigvis at man mistrives med ammingen. Jeg trives faktisk veldig godt med det og er kjempeglad for at det fungerer så fint.

Det jeg kjenner mest på, er at jeg har en eldre sønn som mest sannsynlig synes denne overgangen er vanskelig, og som jeg også veldig gjerne vil ha tid og overskudd til. Når man er vant til flaske, der det gjerne går lengre tid mellom måltidene, er det heller ikke så rart at det kan føles som om man ammer nesten hele tiden i starten. 

Jeg fikk også fødselsdepresjon etter førstemann, så for meg er det ekstra viktig å komme meg ut blant folk og ikke bli sittende isolert hjemme, fordi jeg vet at det vil være godt for psyken min.

Jeg er helt innforstått med at babyen bare er fire dager gammel og at dette kommer til å gå seg til etter hvert. Jeg prøver bare å finne en måte å bli tryggere på å amme ute, så jeg ikke føler at jeg må bli hjemme mens vi er i denne intense fasen.

Når det er sagt, synes jeg ammingen er utrolig praktisk også. Det er jo mye mindre styr å bare kunne dra frem puppen, særlig om natten, enn å måtte ordne melk og flaske😅

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje er det i starten lettere å invitere folk hjem? F.eks. venninner og familie, hvis du synes det er lettere å amme foran dem enn fremmede. Og husk at babyhodet dekker mye, folk som sitter foran deg ser ikke så mye av brystet som du ser ovenfra. Lykke til😊 

Anonymkode: 89f6e...444

AnonymBruker
Skrevet

Som mann blir kanskje svaret mitt litt selvsentrert, men har du snakket med faren om det? Jeg tror hans innstilling og tilrettelegging ofte kan ha mye å si, ikke minst det at han er tydelig på at å kunne amme offentlig er en selvfølge og noe fint dere deler som overhodet ikke trenger å skjules. Hvis han som er så mye sammen med dere er så tydelig på dette blir det kanskje lettere å akseptere selv. 

Anonymkode: 25a41...c22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. Jeg har nettopp fått mitt andre barn og fullammer for første gang, siden jeg ikke ammet med førstemann. Han er fire dager gammel og har allerede tatt igjen fødselsvekten, så jeg er utrolig fornøyd med hvor godt ammingen går.

Vi har nå fått beskjed om at han kan styre selv når han vil spise, og akkurat nå vil han ofte amme veldig hyppig. Det er egentlig helt greit for meg, men fordi jeg synes det er uvant og litt skummelt å amme ute blant folk, merker jeg at hyppigheten gjør at jeg føler meg litt låst hjemme.

Jeg er vanligvis en sosial person og ønsker ikke at usikkerheten rundt offentlig amming skal stoppe meg fra å dra ut. Hvordan kan jeg bli tryggere på dette? Har dere tips til hvordan man kan amme litt mer diskret i starten, og gradvis tørre mer?

Vel.. En så liten baby, en nyfødt - vil ammes hyppig. De spiser kun noen få ML per måltid når de ammes.

Man blir litt låst til å begynne med ja, hvis man ikke føler seg komfortabel med å amme offentlig. Jeg ammet mye i bilen, på amme-rom osv. Babyen tok heldigvis litt flaske så jeg pumpet en del og tok med når vi skulle på restaurant, men vet det er mange som bare ammer ivei og det er ingenting galt i det ☺️

Anonymkode: bdc3a...d33

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som bryr seg om du ammer ute, og de som bryr seg - skal ikke du bry deg om i hvert fall. 

Her ammet jeg babyen på en bensinstasjon en gang faktisk 🥲. Ingen som enset oss. Og midt i en hotell lobby når det var fult med seminar. Ingen bryr seg. 

Anonymkode: bdc3a...d33

• Hjerte 1
Skrevet

Så fint at ammingen går bra og at du trives med det! Jeg ammer nå nr 2 som er 3 mnd, og jeg ammer hvor enn hun trenger mat. Jeg har vandret rundt i butikker mens jeg ammer utallige ganger bare for å ta et eksempel. Alltid litt uvant og ukomfortabelt å amme offentlig i starten, men min erfaring er å gjøre det oftere for å bli vandt til det, og plutselig tenker du kanskje ikke så mye over det lenger. Nyt babyen og ammingen❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...