Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ungdom som er ryddig av seg? Jeg har ikke barn men har 4 tantebarn på 17-20 år og ingen av de er særlig ryddig av seg. Virker ikke som om de ser rotet heller 🤣

Blir litt bekymret over at de 1 dag skal flytte og bo alene ☺️

Anonymkode: bca34...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våres ble enda mer på å rydde da ho flyttet. Men har altid ryddet opp etter seg, men skap osv var kaos. Rommet var ryddig men kunne ligge mye på pulten og på en stol

Sønnen har det ryddig, men inne i klesskapet er det kaos

Anonymkode: eb367...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, begge våres er ryddige, de rydder etter seg, legger skittentøy der det skal være etter farge osv, setter inn i oppvaskmaskin, tar ut og hjelper til ellers. Dette fordi vi har lært dem fra de var små at de skal rydde etter seg og holde orden, de må også holde rommet sinn rent og rydding.

Lærer de ikke og det settes krav så kan en ikke forvente noe heller. Mye triveligere å bo i et rent og ryddig hjem

Anonymkode: 44069...355

• Liker 2
Skrevet

De færreste er vel ryddige som ungdommer, selv jeg som er super-ryddig av meg hadde et bomba rom da jeg bodde hjemme.

Min eldste har alltid vært ganske ryddig av seg men den yngste har alltid levd i kaos, men har vokst det av seg og nå ser han selv verdien av å ha det rent og pent rundt seg. Så vær forsiktig med å dømme for tidlig, de har ikke utviklet frontallappen enda ;)

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye kaos i følelser og tanker hos dem i puberteten, og frem til hjernen er noenlunde ferdig utviklet. Min datter var svært ryddig av seg til hun kom i puberteten (bare 11 år gammel), og det er fremdeles mye kaos både innvendig og utvendig nå når hun er 22. Hvilket ennå merkes på følelsessvingninger og overreaksjoner. Jeg har fremdeles tro på at hun lander, for husker selv hvilket indre følelses- og tankekaos jeg bar på til jeg ble 24- 25 år. Dette tar mye kapasitet. 

Gutten så ikke rot da han var liten, men modnet mentalt mye kjappere, og har vært ryddig av seg siden han ble 16-17 år. Han landet liksom i seg selv allerede da. 

Anonymkode: f4785...cae

Skrevet

Ble ryddig og organisert da h*n flyttet for seg selv 🙂 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 19 og jentepå 17

Guttens rom er ryddig, klær pent brettet, lagt frem hver kveld. Glass og tallerkner bæres til kjøkkenet hver kveld. 

Jentas rom totalt kaos av mengder av klær, glass, kopper mm og vi må hente alt på rommet. 

Tidsmessig har jenta bedre kontroll, er mer seriøs med trening og skolearbeid, men har null energi til rydding. Vi aksepterer det for hun er mye mye mindre hjemme enn broren. Trene 8-10 uker i uka og kamp tar mye energi.

Anonymkode: 86653...159

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finnes det ungdom som er ryddig av seg? Jeg har ikke barn men har 4 tantebarn på 17-20 år og ingen av de er særlig ryddig av seg. Virker ikke som om de ser rotet heller 🤣

Blir litt bekymret over at de 1 dag skal flytte og bo alene ☺️

Har en som liker å ha det ryddig rundt seg og en annen som har det ryddig sånn egentlig,men slenger alle klær på gulvet noen dager før hun rydder det ognvipps 2sek senere er det klær der igjen. Ellers ryddig.

Anonymkode: a7241...685

AnonymBruker
Skrevet

Jaaaa... jeg er normalt ryddig, og har det helt greit rent og fin hjemme. Men jenta mi er ekstrem! Alt skal være topp organisert. Hun rydder skap, glass etter størrelse, bad- kaster halvparten av sminken/ produktene mine..Har hun en dag til overs så organiserer hun, vasker og rydder. Kommer på bedre måter å sortere. Det er jo litt fint...men

Jeg blir litt gal av det! 

Anonymkode: 16bf5...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sikkert, men 17-åringen min er ikke en av dem. 

Anonymkode: 96812...1d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes sikkert, men 17-åringen min er ikke en av dem. 

Anonymkode: 96812...1d1

Er kanskje håp at de blir bedre den dagen de flytter 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver. Hun ene rydder sjeldent etter seg. Rommet er nesten alltid rotete. Slenger klær overalt. Hun andre har alltid et rent og ryddig rom. Rer opp sengen hver dag. Rydder opp etter seg selv og er et ordensmenneske. Hjelper også mer til med husarbeid og matlaging. 

Jeg var mer som hun første som ungdom, men ble mer som hun andre da jeg flyttet hjemmefra. Så det kan gå bra 😅

Anonymkode: 45960...519

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine er det ennå, 13, 15 og 17. Selv om jeg er veldig ryddig og organisert av meg, og jobber hardt for å få dem også til å bli det. 

Anonymkode: ed6c2...cc1

Skrevet

Her er 1 av 3 ryddig, men jeg har lenge tenkt om han kan ha OCD. Helt ekstremt ryddig og renslig. Kom etter korona. 

De andre to er slasker som fint kan leve lykkelig i egen skitt... 🫣

AnonymBruker
Skrevet

Da han som var mest kaos flyttet hjemmefra ble oppvasken tatt før han dro på jobb om morgenen - og kan starta 0600… det skjer ofte noe når de flytter for seg selv og etter hvert som de modnes - null stress 

Anonymkode: 12c8f...0ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da han som var mest kaos flyttet hjemmefra ble oppvasken tatt før han dro på jobb om morgenen - og kan starta 0600… det skjer ofte noe når de flytter for seg selv og etter hvert som de modnes - null stress 

Anonymkode: 12c8f...0ee

Så det er håp da 😅

Skrevet

De fleste ungdommer er mer eller mindre rotete av seg.

Jeg var også rotete som ungdom, ekstremt ryddig som voksen - noe jeg også tror er veldig vanlig. Det er nok håp for dem du er tante til, TS ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Her er 16-åring ryddig. Jeg har ryddet sammen med ungen siden hun har vært kunnet gå. Sammen har vi gjort storopprydding på rommet med henne mange ganger for å lære henne hvordan man rydder, hatt henne med på rydding i huset osv. Det er ikke noe som har kommet av seg selv. Det hjelper også at rommene hennes ikke er overfylte av ting. Det samme på kjøkkenet, der har jeg terpet på henne hva som er gode rutiner og hun har vært med meg utallige ganger når jeg har lagd mat, og vi er langt fra ferdig for hun vil lære seg å lage det jeg lager. 

Anonymkode: ffa65...019

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn ser ut til å utvikle seg til å bli mer ryddig enn meg. Vi har diagnoser begge to.

Anonymkode: 073cc...266

Skrevet

Mine gutter har vært rotete, men når de har bodd for seg selv, ordnet det seg. Min eldste har bodd hjemme i 5 mnd nå, i forbindelse med praksis på studiet, og er en drøm å bo med!

Minsten trenger litt mer påminning, men har blitt så mye bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...