AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Jeg har alltid vært veldig skoleflink og har gode karakterer i forskjellige fag. Har karakter 5 og 6 i alt (bortsett fra gym). Har karakterer til både psykologi, jus og lignende. Men jeg valgte å "bare" være sykepleier. Er det et merkelig valg? Føler folk ofte blir overrasket over dette valget. For eksempel folk jeg gikk på skole med for lenge siden, hvorfor er jeg "bare" sykepleier? Jeg syns sykepleie er et veldig givende yrke. Veldig slitsomt, men samtidig kan jeg ikke forestille meg noe annet som kan være like givende. Å sitte med folk både på sitt verste og sitt beste(alt ettersom hvor i helsetjenesten man jobber). Er og interessert i menneskekroppen, anatomi, medikamenter og behandling for diverse sykdommer. I tillegg til at jeg liker å knytte nære relasjoner til pasientene mine (trives best på arbeidsplasser der man jobber med samme pasienter over tid). Beste jobben i verden! Man jobber med mennesker helt fra starten av livet til slutten (har selv jobbet i begge ender av spekteret). Ingenting kan vel måle seg med å hjelpe et nyfødt barn inn i verden? Eller se et eksternt prematurt nyfødt barn skrives ut av avdelingen noen måneder senere med sine foreldre? Selv om det er utrolig tøft når det går galt. Og jeg er kanskje rar her, men syns og det er givende (men trist) å jobbe med mennesker som er ved livets slutt. Du er kanskje maktesløs, og det er mange triste skjebner. Men man er med på å gjøre den siste tiden de har med sine nære og kjære så god som mulig. For ikke og snakke om jobbsikkerhet, har alltid jobb og kan få jobb over hele landet. Relativt kort utdanning også. Lønna er midt på treet. Kanskje derfor mange syns det er et "dumt" valg? Kunne kanskje søkt jus eller ingeniør og tjent masse penger. Men jevnt over mener jeg at jeg har gjort et godt valg. Hvorfor mener så mange andre det motsatte? Jeg syns det er et givende yrke og liker å jobbe med mennesker. Kunne vel gått for medisin, men leger forholder seg ikke til pasienter på samme måten som sykepleiere. De har andre arbeidsoppgaver. Anonymkode: 2a5c4...510 1 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli Det viktigeste er å finne en jobb man trives i. Sier ikke noe om IQ hva man jobber som. Anonymkode: ccfb9...322 5 5
Urwa Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli (endret) Sykepleier er ikke bare bare. Det er en av det viktigste jobbene❤️ Endret 22. juli av Urwa 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli Nei, jeg er som deg og utdannet meg til sykepleier. Jeg måtte omskolere meg pga helse, så jobber ikke som det nå. Det å jobbe som sykepleier er ikke noe bare, man er jo i kontakt med mange ulike andre yrkesgrupper og pasienter. Det sagt, jeg merket veldig godt at mange av de jeg studerte med og jobbet med var mildt sagt lite oppegående. De klarte knapt å løse helt små praktiske problemer eller følge med i samfunnet. Sier ikke det gjaldt alle, men det gjaldt mange, sammenlignet med andre studier. Anonymkode: 0c790...7ff
fru Alving Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli Og jeg tenker at sykepleier må være en av de viktigste jobbene som finnes. Det er og en utdanning du lett kan bygge videre på, spesialisere deg i noe osv. Som du sier, jobb får du overalt. Grunnen til at mange stusser over valget ditt er vel at mange skoleflinke føler de må bruke karakterene i noe som er vanskelig å komme inn på og at mange sykepleiere er svært kritiske til jobben sin(og lønn) over tid. 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli Drit i hva andre tenker om ditt valg. Det høres ut som du har funnet din plass, og det skal du være takknemlig for. Prøv å lukk ørene for utvendig støy. Det er fort gjort å la seg påvirke negativt. Forfriskende å lese et innlegg om noen som faktisk trives i yrket 🫶 Anonymkode: d3b14...2ce 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #7 Skrevet 22. juli Er det ikke vanskelig å bli sykepleier da? Må han en del matte og kjemi? Anonymkode: 3b8a8...892
Portia Catonis Skrevet 22. juli #8 Skrevet 22. juli Husk at det er veldig mange sykepleiere på dette forumet, så om noen her mot formodning mener at du burde blitt noe «bedre», så kommer de ikke til å si det høyt. Spørsmålet er jo uansett: Hvorfor søker du bekreftelse fra KG? Hvorfor føler du at du må forsvare ditt eget valg, hvis du er så fornøyd som du sier? 2 4
Beneath the Moon Skrevet 22. juli #9 Skrevet 22. juli Ingen yrker er "bare" og sykepleier er en av de viktigste yrkesgruppene vi har. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #10 Skrevet 22. juli Ja jeg syns at du kunne nådd høyere enn "bare" sykepleier med de karakterene der. Men, det viktigste er at du trives med det du holder på med. Anonymkode: b5760...609 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #11 Skrevet 22. juli Jeg synes utdanningen var veldig enkel og tok den fordi jeg på den tiden hadde tre små under 7 år. Hadde 5,3 i snitt og kunne egentlig kommet inn på det meste. Angrer litt på det i dag, men samtidig har jeg jo fått masse verdifull tid med barna mine som jeg ikke hadde fått om jeg hadde tatt en mer krevende utdanning og jobb…. burde brukt karakterene og evnene mine i en utdanning som ga bedre betalt og hadde bedre arbeidsvilkår, men slik ble det. Anonymkode: 7760e...db8 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli #12 Skrevet 22. juli Tenker på det som grei status og spesielt med mulighet til å videreutdanne seg og bli spesialpsykepleier på mange områder. Jobber med en psykiatrisk sykepleier som har nesten helt lik rolle som psykologen f.eks på teamet mitt. Begge gjør utredning og behandling. Lønna er jo også bra. Anonymkode: 11ea8...aef 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #13 Skrevet 22. juli Er mange som tenker at man «må» utnytte gode karakterer, hvis ikke er det ikke verdt det. Det er liksom bortkastet hvis man med 5,9 i snitt ikke studerer medisin, indøk, juss eller psykologi. Jeg mener at gode karakterer på vgs er viktig nettopp for muligheten for å studere det man vil, uavhengig av hva det er. Anonymkode: 57b93...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #14 Skrevet 22. juli Jeg mener man er dum hvis man velger en utdanning til ett yrke man ikke ønsker jobbe med, og at man er smart om man velger utdanne seg til det man ønsker. For meg handler det ikke om du er snekker, sykepleier, helsefagarbeider, kokk eller lege. Så lenge du har valgt noe du trives med, så har du gjort ett smart valg. Jeg er ingeniør, og har valgt meg en bransje/retning som gjør at jeg ligger langt under snittet i lønn for ingeniører. Men jeg digger jobben min. Det er ti år siden jeg ble ferdig med studiene, og har aldri gruet meg til en arbeidsdag, og jeg har sjeldent gått fra jobb i dårlig humør. Anonymkode: 181ec...b96 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #15 Skrevet 22. juli Viktigste er å trives. Jeg hadde også karakterer til å velge og vrake i utdanninger, men ble likevel sykepleier. Aldri angret eller tvilt på det. Har brukt min "skoleflinkhet" til å ta master + to andre videreutdanninger i stede, og prøver å være en veldig kunnskapsrik og flink sykepleier. Kunne alltids blitt feks ingeniør eller psykolog, men det hadde jeg ikke trivdes med og da hadde jeg nok gjort en dårlig jobb. Anonymkode: 32e51...074 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #16 Skrevet 22. juli Kjæresten min er sykepleier, og hun er absolutt ikke dum, men som veldig mange andre sykepleiere så sliter hun med omsorgstretthet.. Anonymkode: 99663...3c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #17 Skrevet 22. juli Jeg synes ikke du er dum. Du har valgt en relativ kort og grei utdannelse som omtrent garanterer deg jobb nærmest uansett hvor du bor. Lurt, spør du meg. Anonymkode: 07daf...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #18 Skrevet 23. juli Jeg synes det er rart å bli sykepleier hvis man har mulighet til å velge og vrake i utdanninger. Og jeg går ut fra at du er ganske ung, kanskje barnløs? Det er ikke gøy å være 40 og se at jevnaldrende for lengst har mye finere utdanninger og bedre jobber enn deg. Det er heller ikke gøy å være sykepleier når kroppen begynner å få vondter. Det er alt annet enn lett å ringe inn fravær til en underbemannet avdeling med en sur sjef som i stedet for å ønske deg god bedring sier at jammen du tok jo egenmelding for seks måneder siden, du! Og spør hvorfor du ikke bare kan ta en Paracet eller om ikke det syke barnet ditt har en pappa som kan passe det. Du vet, det barnet som du så vidt fikk lov til å bytte vakt for å feire 17. mai med. Og helt ærlig: Du kommer til å bli dritt lei av å jobbe år ut og år inn med kollegaer som ikke er på ditt nivå. Som så vidt klarte seg gjennom videregående, men fant en sykepleierskole ut i gokk som hadde lave inntakskrav og lave krav til bestått på eksamener. Du trenger ikke å bli lege eller advokat. Men hvis du kan velge og vrake, tenk litt over hvordan du vil at livet ditt skal se ut. Ikke bare nå, men så lenge du er yrkesaktiv. Anonymkode: 1c5f3...cd7 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #19 Skrevet 23. juli Ja, du er «dum» som ikke klarer å stå for valgene dine. Anonymkode: afecc...052 3 1
Beerbellygirl Skrevet 23. juli #20 Skrevet 23. juli Dum faktisk?? Hva man jobber som har da ikke noe med IQ å gjøre. Men ja,det finnes både stokk dumme og super intelligente sykepleiere. Noen har logikk,andre ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå