Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal begynne i bhg, jeg opplevde noe veldig traumatiserende når barnet var 7 mnder gammelt, jeg ble slått ned mens jeg holdt barnet i hendene, og jeg kom meg ikke vekk og ble holdt der i flere timer med et menneske som var svært utagerende og farlig. 

Det siste året nå så har det vært rettssaker og barnepsykolog inn i bildet til barnet, da det fikk traume reaksjoner av dette, barnet ble veldig redd for å være borte fra meg, psykologen skal bli med i bhg. 

Men her er problemet, jeg har fått så stor angst for å være borte fra barnet, den dagen der så trodde jeg den mannen som slo oss ned kom til å drepe oss, det var en så stor dødsangst, jeg kjente ikke mannen og er blitt så redd fremmede mennesker. 

For meg er bhg et ukjent sted og ukjente mennesker, jeg kjenner at alt inne meg skriker nei til å levere henne fra meg, jeg har per nå aldri hadd bvakt på barnet. 

Jeg forstår at jeg ikke kan holde barnet hjemme, og at livet går sin gang, men hvordan skal jeg håndtere dette på en god måte som ikke hemmer barnet? Jeg ønsker at bhg skal bli et godt sted for barnet, og at vi kommer oss videre fra dette. 
Jeg venter på psykolog, jeg hadde et håp om å få begynt før bhg men ser nå at det ikke kommer til å skje. 

Ps, barnepsykologen sa at vi godt kan vente et år til, til vi begge var mer klare, men går jeg over på aap så blir jeg å slite med økonomien og jeg vil ikke klare å beholde huset jeg eier. 

Anonymkode: a94bc...132

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du selvfølgelig ta med helsevesenet, psykolog eller fastlege. 

Be om hjelp. Å utsette bhgstart vil ikke hjelpe deg, men utsette problemet. 

Du trenger hjelp til å lære deg at fremmede er trygge igjen, ikke fortsette å tro at de er utrygge. 

Barnehage er et fint sted å begynne. 

Anonymkode: cdabf...d88

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ekstremt tøft ut, ikke rart du er redd. Jeg håper du får time til psykolog snart så du får hjelp. 
Har du besøkt barnehagen? Det ville jeg gjort på forhånd, sånn at du får hilst på personalet 

Anonymkode: e00fb...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få oversikt først over situasjonen.

- kan du overføre lånet på huset til husbanken, de har rimeligere og lengre tid på å betale tilbake lånet.

- Ring fastlegen din. Det jobber mange flinke folk på småbarns team der de jobber med traumer for barn og voksne, men du trenger henvisning. Da jobber de rundt om hvordan du kan få tilbake tryggheten din, relasjonsmessig og du og barnet ditt er sammen under terapitimene.

- barnehagelærerne har taushetsplikt, så vær åpen med de om hva dere går igjennom, at du gruer deg til starten og trenger å bli trygg. Faste voksne som tar dere imot i starten er viktig for dere begge to, at dere har en tettere dialog igjennom dagen for å så trappe dette ned når at du føler deg tryggere. 

Husk at de som jobber i barnehagen har ofte god erfaring med seg, så de har jobbet med mange ulike familiesituasjoner. Men begynn med det praktiske, som huslån, økonomi og få det stabilt rundt dere. Du kan få utsatt barnehagestart om dere trenger det.

Anonymkode: 5482b...e68

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg ikke til å utsette barnehage 1 år, du vil bare utsette det ig i tillegg vil du gjerne bli engstelig angående økonomien

Barnehagen kan være en god støtte, om du klarer det ville jeg forklart situasjonen til ped leder. Da vil de kunne legge til rette for at du muligens trenger lengre tid og de vil gå litt forsiktig frem så innkjøringen kan gå litt på dine premisser. De har taushetsplikt, men kan være greit at de faste på avd vet. Dette kan gå på hvordan både du og barnet kan reagere på å være fra hverandre spesielt i starten

Så håper jeg du snart får psykolog hjelp 🥰

Anonymkode: 1fed8...192

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk god tid. Informer barnehagen. 
Trolig er det du som trenger mer støtte enn barnet i denne situasjonen (selv om barnet også trenger sitt). 
Ikke vær redd for å snakke med de ansatte. Spør på det du lurer på. 
Og så må du også tenke igjennom: Hva er det du trenger for at dette skal oppleves som greit for deg? 

Anonymkode: 44540...921

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet nå?

Anonymkode: 5b6f4...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk selv på Aap da barnet startet i barnehage som ettåring. Hadde gjerne utsatt til det var 18 måneder, men turte ikke pga. aktivitetsplikten. Konkluderte med at det var bedre barnet startet forsiktig i barnehagen mens jeg fremdeles kun var i behandling og kunne tilrettelegge for lang tilvenning og deretter halve dager, istedenfor for at det plutselig ble kastet rett ut i fulle dager i det øyeblikket jeg ble satt ut i arbeidspraksis fra en dag til neste.

Anonymkode: ef47a...b56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mitt barn skal begynne i bhg, jeg opplevde noe veldig traumatiserende når barnet var 7 mnder gammelt, jeg ble slått ned mens jeg holdt barnet i hendene, og jeg kom meg ikke vekk og ble holdt der i flere timer med et menneske som var svært utagerende og farlig. 

Det siste året nå så har det vært rettssaker og barnepsykolog inn i bildet til barnet, da det fikk traume reaksjoner av dette, barnet ble veldig redd for å være borte fra meg, psykologen skal bli med i bhg. 

Men her er problemet, jeg har fått så stor angst for å være borte fra barnet, den dagen der så trodde jeg den mannen som slo oss ned kom til å drepe oss, det var en så stor dødsangst, jeg kjente ikke mannen og er blitt så redd fremmede mennesker. 

For meg er bhg et ukjent sted og ukjente mennesker, jeg kjenner at alt inne meg skriker nei til å levere henne fra meg, jeg har per nå aldri hadd bvakt på barnet. 

Jeg forstår at jeg ikke kan holde barnet hjemme, og at livet går sin gang, men hvordan skal jeg håndtere dette på en god måte som ikke hemmer barnet? Jeg ønsker at bhg skal bli et godt sted for barnet, og at vi kommer oss videre fra dette. 
Jeg venter på psykolog, jeg hadde et håp om å få begynt før bhg men ser nå at det ikke kommer til å skje. 

Ps, barnepsykologen sa at vi godt kan vente et år til, til vi begge var mer klare, men går jeg over på aap så blir jeg å slite med økonomien og jeg vil ikke klare å beholde huset jeg eier. 

Anonymkode: a94bc...132

Gradvis overgang til barnehage? 

Anonymkode: c5e70...bec

Skrevet

Du har vært utsatt for noe skikkelig kjipt. Klart det setter sine spor. Be om en samtale med pedleder så fort som mulig. Si det som det er: situasjonen er vanskelig, barnet kommer til å ha en sterk reaksjon, og du kommer til å få angst av alt sammen. Så kan dere legge en plan sammen for hvordan tilvenningen skal gå. Vi som jobber i barnehage er vant til ulike situasjoner og kriser som familier står i. Vi skal spille på lag med hjemmet og være en støtte i det daglige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...