AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:30 #1 Skrevet onsdag kl. 12:30 Jeg er 24 år og bor hjemme. Nå skal jeg flytte og studere i 2 år. Kanskje jeg må flytte hjem en liten periode etter studiene imens jeg søker jobb. Bytter jeg adresse da? Eller kan jeg ha adresse hos mine foreldre imens jeg leier en hybel? Må jeg ha egen innboforsikring eller dekker mine foreldre sin innboforsikring min hybel hvis jeg har bostedsadresse hos de? Anonymkode: 0e3c6...7ea
Hololo Skrevet onsdag kl. 12:34 #2 Skrevet onsdag kl. 12:34 Under studie kan du fortsett beholde bosteds adresse hos dine foreldre, i noen tilfeller faller du da under deres innboforsikring, men sjekk dette mot selskapet forsikringen er hos for å vær sikker. 1
newman01 Skrevet onsdag kl. 16:27 #3 Skrevet onsdag kl. 16:27 Man bør sjeldent bytte adresse i folkeregisteret når man studerer. Mange fordeler med å «bo hjemme». Men innboforsikring koster ikke allverdens. Få et studentmedlemsskap i en fagforening, så får man store rabatter. Jeg har et helt hus, og med Tekna Innbo Pluss (eller hva det nå heter) koster kanskje 1200 i året. Som student i hybel kan man nok redusere kostnaden en god del mer
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:49 #4 Skrevet onsdag kl. 17:49 newman01 skrev (1 time siden): Man bør sjeldent bytte adresse i folkeregisteret når man studerer. Mange fordeler med å «bo hjemme». Men innboforsikring koster ikke allverdens. Få et studentmedlemsskap i en fagforening, så får man store rabatter. Jeg har et helt hus, og med Tekna Innbo Pluss (eller hva det nå heter) koster kanskje 1200 i året. Som student i hybel kan man nok redusere kostnaden en god del mer Hva med studielån hvis jeg har adressen min hjemme hos foreldrene men bor på hybel? Anonymkode: 0e3c6...7ea
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:55 #5 Skrevet onsdag kl. 17:55 Deres innboforsikring dekker ikke din hybel. DNB har reiseforsikring og innboforsikring som passer for unge på hybel. Koster litt i underkant at 300 kr måneden. Du får borteboerstipend dersom studiestedet ditt er mer enn 40 km fra foreldrehjemmet. Anonymkode: 9270b...d85
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:59 #6 Skrevet onsdag kl. 17:59 Du kan ha adresse hos de. Men om innboforsikringen deres dekker hybelen din står i vilkårene. De fleste har en aldersgrense for når de ikke lengre dekker borteboende studenter. Anonymkode: 31d4e...e0b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:00 #7 Skrevet onsdag kl. 18:00 Du må ha egen innbo. Mine har pakke med innbo, ulykke og reiseforsikring 50 kr mnd Anonymkode: 45300...d68
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:04 #8 Skrevet onsdag kl. 18:04 If har en veldig bra en med mye inkludert. Må tegnes under 26år, men jeg leier enda som 40+ åring og trenger ikke mer innbo enn den de har så jeg har den enda. Sparer mye penger på den. Godt mulig det finnes enda billigere, som den annen nevnte over her, men fint med noen med f.eks reiseforsikring inkludert, og gjerne til sykkel også om du har det. Anbefaler å lese litt om de ulike, og selvsagt ekstra på det med liten skrift. Anonymkode: a7bd0...8ae 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:47 #9 Skrevet onsdag kl. 18:47 Det er ikke her jeg ville spart 200 pr mnd. Sjekk ihvertfall ut at du er forsikret, og at dette ikke bortfalt når du fylte 21 år. Tegner du en ung-/studentforsikring, har du innboforsikring, reiseforsikring etc. Altfor ofte er det oppe i media hvor det har vært brann og leietakere ikke har hatt innboforsikring. Om det er sløvhet eller at de synes det blir for dyrt, aner jeg ikke. Anonymkode: 56a63...fef
AnonymBruker Skrevet i går, 05:07 #10 Skrevet i går, 05:07 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Deres innboforsikring dekker ikke din hybel. DNB har reiseforsikring og innboforsikring som passer for unge på hybel. Koster litt i underkant at 300 kr måneden. Du får borteboerstipend dersom studiestedet ditt er mer enn 40 km fra foreldrehjemmet. Anonymkode: 9270b...d85 Dette er feilinformasjon. Borteboerstipend er for elever, ikke studenter. Dvs gjelder kun for vgs-elever, ikke for studenter (høgskole/universitet). https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/borteboerstipend/ Anonymkode: c947c...a4c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:51 #11 Skrevet i går, 05:51 Kommer an. på hva du har av ting. Dersom du kun har en gammel seng og en macbook air, så er 300 kr i mnd litt overkill. Følg tommelfingerregelen. Forsikre det du ikke har råd til å erstatte. Altså det som vil knekke ryggen din dersom du mister. Anonymkode: 0e3dd...480
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden Dine foreldre må sjekke i sin forsikring om du er dekket. Det koster som regel ikke mer enn en hundrings i måneden uansett, så noe voldsom utgift er det ikke. Anonymkode: 9e49c...5cc
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva med studielån hvis jeg har adressen min hjemme hos foreldrene men bor på hybel? Anonymkode: 0e3c6...7ea Da får du vel ikke stipend? Anonymkode: 54445...9b1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Meld deg inn i et av akademiker-forbundene, så får du veldig rimelig forsikring som student Anonymkode: 7036f...4ab
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Meld deg inn i et av akademiker-forbundene, så får du veldig rimelig forsikring som student Anonymkode: 7036f...4ab Jepp, jeg har veldig billig forsikring på både innbo, bil og reise via akademikerne. Men lurer på at man må ha master for å melde seg inn 🤔 Anonymkode: 76b70...bfd
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Skrevet 18 timer siden Datteren min er organisert via jobb og har innbo inkludert der, visstnok en av bransjens beste. Hun starter studier nå. u Jeg har barneforsikring med uførepensjon som gjelder til hun er 26 med mulighet for videreføring uten ny helsesjekk som jeg kommer til å beholde og betale for til hun begynner å jobbe. Anonymkode: 5fe4b...372
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå