AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Hvorfor er det bare så mye snakk om å klare å gjøre mer? Hvorfor ikke noe fokus på å klare å få kroppen i hvile og restitusjon ? Anonymkode: b0920...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor er det bare så mye snakk om å klare å gjøre mer? Hvorfor ikke noe fokus på å klare å få kroppen i hvile og restitusjon ? Anonymkode: b0920...cfd Vet ikke hvem du snakker om, men jeg har har hatt mye fokus på hvile, restitusjon og søvn, i tillegg til aktivitetsavpasning. Har ME. Det var noen år jeg kun hadde fokus på energi, så jeg tok ikke tak i det at jeg ikke hvilte, selv når jeg sov. Men det er jo like viktig. En garmin-klokke har hjulpet meg veldig. Stressmestring likeså. Er nå på mild grad. Anonymkode: 51476...b32 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Det er jo gjerne gjennom å få kroppen til å restituere bedre, at man etterpå klarer mer. Antar at de fleste som jobber bevisst nevroplastisk gjør mer nettopp fordi de ikke er fornøyd med dagens situasjon, og ønsker en annen hverdag. Det er ikke å hvile mer som er målet , men å hvile bedre Anonymkode: 68d42...592 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er jo gjerne gjennom å få kroppen til å restituere bedre, at man etterpå klarer mer. Antar at de fleste som jobber bevisst nevroplastisk gjør mer nettopp fordi de ikke er fornøyd med dagens situasjon, og ønsker en annen hverdag. Det er ikke å hvile mer som er målet , men å hvile bedre Anonymkode: 68d42...592 Ja, man er jo ikke fornøyd med at man ikke klarer å gjøre noe, men det er jo delvis fordi man ikke klarer å hvile eller restituere at det ikke går. Så det å bare skulle trene hjernen til mer aktivitet føles så kontraproduktivt når hele systemet bare skriker etter å klare å hvile og «slippe». Hvordan jobber du nevroplastisk for å få til å restituere bedre da? Anonymkode: b0920...cfd
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke hvem du snakker om, men jeg har har hatt mye fokus på hvile, restitusjon og søvn, i tillegg til aktivitetsavpasning. Har ME. Det var noen år jeg kun hadde fokus på energi, så jeg tok ikke tak i det at jeg ikke hvilte, selv når jeg sov. Men det er jo like viktig. En garmin-klokke har hjulpet meg veldig. Stressmestring likeså. Er nå på mild grad. Anonymkode: 51476...b32 Det jeg snakker om er at nevroplastisk trening handler om å trene hjernen til å klare mer aktiviteter. Men jeg syns det virker så kontraproduktivt når man trenger restitusjon og det er en grunn til at man ikke klarer forskjellige ting. Samt at jeg personlig opplever mye uro og dårlig hvile og da føles det som at det er det jeg må prøve å få til å bli trygt, ikke det å gjøre mer ting. For det å gjøre mer ting er jo en flukt mekanisme fordi jeg ikke klarer å koble ut og slappe av og hvile. Anonymkode: b0920...cfd
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Å jobbe nevroplastisk kan også handle om å lære mer aktivitet. Det er ikke all nevroplastisk trening som handler om hvile og et overaktivt nervesystem. For eksempel er opptrening etter slag hvor du har helt/delvis mistet taleevnen også nevroplastisk trening. Andre deler av hjernen kan ta over for den skadde delen. De nevroplastiske øvelsene må knyttes direkte opp mot det uhensiktsmessige. Og det er ikke en øvelse som passer for alle. Jo forresten. Mentaliseringsøvelser vil nok passe uansett Anonymkode: 68d42...592
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det jeg snakker om er at nevroplastisk trening handler om å trene hjernen til å klare mer aktiviteter. Men jeg syns det virker så kontraproduktivt når man trenger restitusjon og det er en grunn til at man ikke klarer forskjellige ting. Samt at jeg personlig opplever mye uro og dårlig hvile og da føles det som at det er det jeg må prøve å få til å bli trygt, ikke det å gjøre mer ting. For det å gjøre mer ting er jo en flukt mekanisme fordi jeg ikke klarer å koble ut og slappe av og hvile. Anonymkode: b0920...cfd Deg igjen ja… *sukk* Kan du ikke slutte med disse trådene nå. Anonymkode: 51476...b32 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja, man er jo ikke fornøyd med at man ikke klarer å gjøre noe, men det er jo delvis fordi man ikke klarer å hvile eller restituere at det ikke går. Så det å bare skulle trene hjernen til mer aktivitet føles så kontraproduktivt når hele systemet bare skriker etter å klare å hvile og «slippe». Hvordan jobber du nevroplastisk for å få til å restituere bedre da? Anonymkode: b0920...cfd Slutte å prøve finne løsninger er kanskje første skritt til et mer rolig sinn og kropp. Jo mer man jager etter en fasit jo mer stress og i mer hyperberedskap vil kroppen være. Du sier det jo selv « Så det å bare skulle trene hjernen til mer aktivitet føles så kontraproduktivt når hele systemet bare skriker etter å klare å hvile og «slippe». Da skal du ikke tenke på å «trene opp hjernen» Opptrening av alle slag man drive med etterpå når man har fått et større fysisk overskudd og handlingsrom. Å heller få en slags aksept og forståelse av at sånn er det nå, men det betyr ikke at det vil være sånn for alltid eller at man ikke kan gjøre noe mer med det senere. Det høres banalt ut men for mange er det starten på å ha det bedre med kronisk sykdom når guarden senker seg. Sier ikke at man blir frisk men man har det «bedre» med å være syk. Anonymkode: e9039...a8f
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å jobbe nevroplastisk kan også handle om å lære mer aktivitet. Det er ikke all nevroplastisk trening som handler om hvile og et overaktivt nervesystem. For eksempel er opptrening etter slag hvor du har helt/delvis mistet taleevnen også nevroplastisk trening. Andre deler av hjernen kan ta over for den skadde delen. De nevroplastiske øvelsene må knyttes direkte opp mot det uhensiktsmessige. Og det er ikke en øvelse som passer for alle. Jo forresten. Mentaliseringsøvelser vil nok passe uansett Anonymkode: 68d42...592 Så da er det jo hensiktsmessig å prøve å jobbe med at det skal være trygt å hvile også. Får ikke det inntrykket helt. Så det var jo nyttig at du skrev det slik. Anonymkode: b0920...cfd
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutte å prøve finne løsninger er kanskje første skritt til et mer rolig sinn og kropp. Jo mer man jager etter en fasit jo mer stress og i mer hyperberedskap vil kroppen være. Du sier det jo selv « Så det å bare skulle trene hjernen til mer aktivitet føles så kontraproduktivt når hele systemet bare skriker etter å klare å hvile og «slippe». Da skal du ikke tenke på å «trene opp hjernen» Opptrening av alle slag man drive med etterpå når man har fått et større fysisk overskudd og handlingsrom. Å heller få en slags aksept og forståelse av at sånn er det nå, men det betyr ikke at det vil være sånn for alltid eller at man ikke kan gjøre noe mer med det senere. Det høres banalt ut men for mange er det starten på å ha det bedre med kronisk sykdom når guarden senker seg. Sier ikke at man blir frisk men man har det «bedre» med å være syk. Anonymkode: e9039...a8f Ja det er nok viktig og er sikkert første steg, som du sier. Jeg synes det er ekstremt vanskelig , og når jeg da leser om nevroplastisk så handler det jo derimot bare om å «komme seg videre» og rewire og lære at ting ikke er farlig. Men ja jeg tenker jo at for meg så er det som oppleves farlig nettopp det å ikke gjøre, det å slippe, det å hvile. Så frykten ligger vel i nettopp det å akseptere og tåle hvordan det er. Men føler det blir veldig underkommunisert isåfall, hvis det er en del av det å jobbe nevroplastisk. For å bli bedre og. hjernen må jo antagelig trenes til å hvile… og føle trygghet i det som er. Hvordan, er jo vanskelig å få tak på ☺️ Anonymkode: b0920...cfd
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så da er det jo hensiktsmessig å prøve å jobbe med at det skal være trygt å hvile også. Får ikke det inntrykket helt. Så det var jo nyttig at du skrev det slik. Anonymkode: b0920...cfd Tror ikke du skal bruke ordet å «jobbe med» for da blir det en pliktoppgave man stresser rundt. Visualisering og guidet meditasjon er veldig nyttig mtp å senke guarden. Man trenger ikke gjøre det fordi noen sier det men om man finner ut av at det gjør at hodet kobler ut kroppen litt, om det så er ti min så er det en start. Trenger ikke gjøre det hver dag en gang så vil kroppen forstå at det ikke er farlig å slippe litt opp med symtomfokus man uansett ikke får gjort så mye med der og da. Anonymkode: e9039...a8f
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Jeg skal love deg en ting, TS: Det å gruble masse på dette og starte uendelig med tråder på KG hvor du spør og spør og spør.... det fører i hvert fall ikke til den hvilen du har behov for. Tvert om. Anonymkode: 7bca1...dff 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror ikke du skal bruke ordet å «jobbe med» for da blir det en pliktoppgave man stresser rundt. Visualisering og guidet meditasjon er veldig nyttig mtp å senke guarden. Man trenger ikke gjøre det fordi noen sier det men om man finner ut av at det gjør at hodet kobler ut kroppen litt, om det så er ti min så er det en start. Trenger ikke gjøre det hver dag en gang så vil kroppen forstå at det ikke er farlig å slippe litt opp med symtomfokus man uansett ikke får gjort så mye med der og da. Anonymkode: e9039...a8f Det er veldig sant, det blir en ekstra ting man skal prøve å få til riktig og prestere. Anonymkode: b0920...cfd
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #14 Skrevet 56 minutter siden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1884230-akutt-psykisk-krise/#comment-37001136 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1873915-vanskelig-å-roe-ned-det-autonome-nervesystemet/#comment-36696932 Anonymkode: 03c1a...54c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå