AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Både jeg og mannen er oppvokst med at vi må jobbe, stå på og klare oss selv. Vi kjøpte en bolig for 25 år siden og har brukt feriepenger, skattepenger og spart for å renovere boligen. Mannen er snekker og har gjort alt selv, samt fått gode priser på materialer. Vi sitter nå med en bolig verdt flere mill, og har lite belåning på boligen. Innen 5-6 år er boligen nedbetalt. Alt er så og si relativt nytt og godt vedlikeholdt. Vi kommer til å arve 3 mill innen 10 år. Jeg gruer meg veldig til den dagen vi ikke har foreldre mer. Min far har allerede falt fra, og det er en sorg selv om han var syk siste årene. I denne forbanna dyrtiden hvor det snart koster å puste er det også en trygghet å kjenne på at vi i vår alderdom vil ha økonomisk frihet. Vi kommer til å sette enormt pris på dette da vi er vant til å «snu på krona» og ikke bare kan kjøpe og farte som vi vil. At vi er i en posisjon som kan hjelpe egne barn når de trenger det. Vi har allerede spart opp 500.000 ca som skal hjelpe på til EK når barna en gang trenger det. Jeg er takknemlig. Kjenner mange på min alder som ikke eier nåla i veggen og som aldri vil motta noe arv. Anonymkode: f24c9...926 6
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Så bra, jeg er glad på dine og familien din sine vegne. Men var det noe du ville ha svar på? Eller ville du bare notere det ned. Anonymkode: 4e0b3...9ed 5
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så bra, jeg er glad på dine og familien din sine vegne. Men var det noe du ville ha svar på? Eller ville du bare notere det ned. Anonymkode: 4e0b3...9ed Regner med det er mange andre her inne i lignende situasjon. Anonymkode: f24c9...926 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Regner med det er mange andre her inne i lignende situasjon. Anonymkode: f24c9...926 Og? Anonymkode: 8339f...8f2 1 2
Rucula Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Regner med det er mange andre her inne i lignende situasjon. Anonymkode: f24c9...926 Ja det er nok veldig mange som er det 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og? Anonymkode: 8339f...8f2 Slutt å være så misunnelig på andre Anonymkode: f24c9...926
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å være så misunnelig på andre Anonymkode: f24c9...926 Vi andre er ikke takknemlige for at noen skal dø for at vi skal få mer penger. Vi vil arve mye, det er ikke noe jeg ville startet en tråd om. Er ikke noe man vil skal skje. Noen må nemlig dø før vi får de pengene. Anonymkode: 69593...97c 3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Ok - så fint da. Anonymkode: 64757...885 1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Heldigvis trenger ingen å dø for at jeg skal ha økonomisk trygghet. Jeg har nedbetalt bolig og tjener godt, så jeg klarer meg helt selv. Anonymkode: 03d4f...99b 3 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Vi ble tidlig gjeldsfrie, har enebolig, hytte og bil. Er ikke avhengig av arv, antar vi vil arve i underkant av en million. Vi har midt på treet-inntekt, samlet kanskje 1,3 mill i året før skatt, men jeg har mulighet til å jobbe redusert mens barna er små uten at det går på bekostning av annet enn sparing. Noe av årsaken til at vi er gjeldfrie er arv, men også sparing fra tenårene og vi har fokusert på å betale ned ekstra på lånet da vi hadde det. Vi har aldri byttet ut møbler eller hvitevarer uten at de har vært ødelagt/nedslitt, har hatt få dyre ferier og har generelt aldri sløst med penger. På grunn av at en liten del av "formuen" vår gjelder arv, så er den generelle oppfatningen at vi har vært heldige, og det provoserer meg. Man er ikke heldig når man mottar arv i ung alder, man har mistet en forelder og det kan ikke erstattes med penger. Vi har jobbet hardt og målbevisst for å være der vi er i dag og ville vært gjeldfrie uten arv uansett, men da er man plutselig kjip og grådig som aldri unner seg noe. Anonymkode: 8fa8a...227 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Og det har du lov og å være. ikke alle er i den situasjonen og du har mange som er misunnelig. Men jeg vil tro de fleste har det i seg å få det bedre men det har noe med hva du er villig til å gjøre selv. Anonymkode: b0582...22c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden Jeg også kjenner på denne takknemligheten. Mine foreldre holdt på å gå personlig konkurs da jeg var nesten tenåring, og jeg har jobbet på selv fra da for å tjene mine egne penger og bygge meg en trygg økonomisk fremtid. Det kostet mange oppofrelser og hard innsats, men nå er det vel rundt 3 år siden det gikk opp for meg at jeg har nådd mitt indre mål. Som var å kunne kjøpe meg en gjeldfri leilighet og også gi hvert av barna en halv mill i startkapital til bolig, så de forhåpentligvis kan slite LITT mindre med å komme i gang med å bygge seg et solid økonomisk grunnlag enn jeg selv måtte. I tillegg til det de selv har spart og sparer de få årene (to etter planen) som er igjen til jeg selger huset får de da kapital til å kjøpe seg en ok leilighet hver. Arv vil jeg også engang motta, men jeg vet ikke hvor mye, og håper det blir så lenge til at dette ikke inngår i planen. Mine foreldre er ennå "unge" og spreke. Jeg har aldri tatt det med i regnestykket/målet mitt. Det er en deilig frihetsfølelse å vite at jeg nå er der jeg gjennom tøffe år drømte om å komme. 🥰 Anonymkode: fdfa9...0b7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden God egenskap å reflektere, sette pris på ting og være takknemlig for det som er bra i livet. Fint og inspirerende innlegg, bra jobbet! Anonymkode: 80355...579 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg også kjenner på denne takknemligheten. Mine foreldre holdt på å gå personlig konkurs da jeg var nesten tenåring, og jeg har jobbet på selv fra da for å tjene mine egne penger og bygge meg en trygg økonomisk fremtid. Det kostet mange oppofrelser og hard innsats, men nå er det vel rundt 3 år siden det gikk opp for meg at jeg har nådd mitt indre mål. Som var å kunne kjøpe meg en gjeldfri leilighet og også gi hvert av barna en halv mill i startkapital til bolig, så de forhåpentligvis kan slite LITT mindre med å komme i gang med å bygge seg et solid økonomisk grunnlag enn jeg selv måtte. I tillegg til det de selv har spart og sparer de få årene (to etter planen) som er igjen til jeg selger huset får de da kapital til å kjøpe seg en ok leilighet hver. Arv vil jeg også engang motta, men jeg vet ikke hvor mye, og håper det blir så lenge til at dette ikke inngår i planen. Mine foreldre er ennå "unge" og spreke. Jeg har aldri tatt det med i regnestykket/målet mitt. Det er en deilig frihetsfølelse å vite at jeg nå er der jeg gjennom tøffe år drømte om å komme. 🥰 Anonymkode: fdfa9...0b7 Absolutt. Vi er selv gjeldsfri lenge før (forhåpentligvis) vi mottar noe arv. Men vi alle vet at den tid kommer om vi vil eller ei. Jeg har flere kollegaer som ikke har råd til å gå av med pensjon da de leier og ikke har noe. Sett i sammenheng med mange andre er jeg takknemlig for at vi kan ha økonomisk trygghet i fremtiden. Vi har jo det nå også da boligen vår er snart nedbetalt. Anonymkode: f24c9...926
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): God egenskap å reflektere, sette pris på ting og være takknemlig for det som er bra i livet. Fint og inspirerende innlegg, bra jobbet! Anonymkode: 80355...579 Takk ❤️ livet skjer og det kan jo skje at jeg dør før mine foreldre også, men sannsynligheten er jo størst for at jeg overlever mine foreldre. Og svigers. Glad for at vi kan ha mulighet til å hjelpe barna våre ut på boligmarkedet også. Det er ikke alle som kan det. Kjenner mange som knapt klarer seg selv, og barna har ingenting Anonymkode: f24c9...926
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Absolutt. Vi er selv gjeldsfri lenge før (forhåpentligvis) vi mottar noe arv. Men vi alle vet at den tid kommer om vi vil eller ei. Jeg har flere kollegaer som ikke har råd til å gå av med pensjon da de leier og ikke har noe. Sett i sammenheng med mange andre er jeg takknemlig for at vi kan ha økonomisk trygghet i fremtiden. Vi har jo det nå også da boligen vår er snart nedbetalt. Anonymkode: f24c9...926 har dere spart 500 000 til barna totalt? Anonymkode: 22b80...c07
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Både jeg og mannen er oppvokst med at vi må jobbe, stå på og klare oss selv. Vi kjøpte en bolig for 25 år siden og har brukt feriepenger, skattepenger og spart for å renovere boligen. Mannen er snekker og har gjort alt selv, samt fått gode priser på materialer. Vi sitter nå med en bolig verdt flere mill, og har lite belåning på boligen. Innen 5-6 år er boligen nedbetalt. Alt er så og si relativt nytt og godt vedlikeholdt. Vi kommer til å arve 3 mill innen 10 år. Jeg gruer meg veldig til den dagen vi ikke har foreldre mer. Min far har allerede falt fra, og det er en sorg selv om han var syk siste årene. I denne forbanna dyrtiden hvor det snart koster å puste er det også en trygghet å kjenne på at vi i vår alderdom vil ha økonomisk frihet. Vi kommer til å sette enormt pris på dette da vi er vant til å «snu på krona» og ikke bare kan kjøpe og farte som vi vil. At vi er i en posisjon som kan hjelpe egne barn når de trenger det. Vi har allerede spart opp 500.000 ca som skal hjelpe på til EK når barna en gang trenger det. Jeg er takknemlig. Kjenner mange på min alder som ikke eier nåla i veggen og som aldri vil motta noe arv. Anonymkode: f24c9...926 OK. Anonymkode: 10c1c...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Hvis mannen er snekker, får lave priser, dere har gjort all renovering selv og brukt feriepenger alle år på huset, burde dere ha betalt ned lånet mye fortere enn på over 30 år. Anonymkode: 84e47...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): har dere spart 500 000 til barna totalt? Anonymkode: 22b80...c07 Ja Anonymkode: f24c9...926
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis mannen er snekker, får lave priser, dere har gjort all renovering selv og brukt feriepenger alle år på huset, burde dere ha betalt ned lånet mye fortere enn på over 30 år. Anonymkode: 84e47...d2a Lave priser er fortsatt priser. han er snekker, ikke rørlegger, elektriker og flislegger. Biler koster også. Barn koster og vi har spart mye til barna Anonymkode: f24c9...926
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå