AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Vi skal snart flytte sammen (leie) og partneren min har 2 ungdommer fra tidligere på 14 og 18 år. Hvordan deler vi økonomien i forhold til forbrukene deres? Altså mat, andre dagligvarer, strøm osv. Anonymkode: b5de8...bae
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Han bør betale mer husleie siden dere må leie større leilighet enn om det bare var dere to. Mat forbruk bør han betale 2/3 av. Strømmen kan dere dele. Anonymkode: 16837...7fd 1
Brunello Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Hvordan man deler økonomien et opp til den enkelte. Mange mener at den som tjener best skal bidra mest, mens andre mener 50/50 mens atter andre mener fordeling etter antall ( når det er særkullsbarn inne i bilde). 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han bør betale mer husleie siden dere må leie større leilighet enn om det bare var dere to. Mat forbruk bør han betale 2/3 av. Strømmen kan dere dele. Anonymkode: 16837...7fd 3/4 på mat. Anonymkode: 9a443...fee 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden 3/4 på den med barn. Anonymkode: a9ccd...350 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden Bor barna der 100%? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 3/4 på mat. Anonymkode: 9a443...fee Anonymkode: 3c8c3...e55
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden jeg sjekka sifo sitt budsjett og mannen og barnas andel av matutgiftene blir ca 70-75% så da er det vel ca det han skal betale Anonymkode: fc05f...a71 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Med mindre barna bare bor der annenhver uke da skal han vel bare betale 2/3 av matutgiftene Anonymkode: fc05f...a71 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han bør betale mer husleie siden dere må leie større leilighet enn om det bare var dere to. Mat forbruk bør han betale 2/3 av. Strømmen kan dere dele. Anonymkode: 16837...7fd Dette har jeg ikke tenkt på, vi er kun i startfasen av planleggingen her. Er andre enig om at det er rettferdig fordeling? ts Anonymkode: b5de8...bae 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette har jeg ikke tenkt på, vi er kun i startfasen av planleggingen her. Er andre enig om at det er rettferdig fordeling? ts Anonymkode: b5de8...bae Ja. Du bør betale halvparten av hva det koster å leie en toroms. Han det utover dette, på bakgrunn av at hans barn trenger rom du ikke trenger. Mat bør han betale 3/4 av når barna er der, og halvparten av når de ikke er der. Regne det ut og finne en sum hver av dere da bør sette inn på felles matkonto hver måned. Tenåringer i den alderen spiser minst like mye som voksne. Strøm og forsikringer hadde jeg personlig tatt halvparten av, med mindre dette er tenåringer som bor i dusjen og genererer enormt med skittentøy. Anonymkode: df1be...f6b
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette har jeg ikke tenkt på, vi er kun i startfasen av planleggingen her. Er andre enig om at det er rettferdig fordeling? ts Anonymkode: b5de8...bae Dette må jo dere to snakke om? Anonymkode: e5e51...ecc 1
Brunello Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Hvorfor er det andre regler for fordeling når en har barn? Bør ikke fordelingen være etter evne også da? Det pleier jo å være det vanligste svaret når to uten barn flytter sammen.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Hva tenker han? Viktig at dere er enige. Ellers synes jeg at samboere, som har tenkt å bo sammen "resten av livet", ikke trenger å tenke på sånn millimeterfordeling. Man kan godt være litt rause med hverandre tenker jeg. Det er ofte litt gi og ta på forskjellige områder. Anonymkode: e4ca7...353
Brunello Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Du bør betale halvparten av hva det koster å leie en toroms. Han det utover dette, på bakgrunn av at hans barn trenger rom du ikke trenger. Mat bør han betale 3/4 av når barna er der, og halvparten av når de ikke er der. Regne det ut og finne en sum hver av dere da bør sette inn på felles matkonto hver måned. Tenåringer i den alderen spiser minst like mye som voksne. Strøm og forsikringer hadde jeg personlig tatt halvparten av, med mindre dette er tenåringer som bor i dusjen og genererer enormt med skittentøy. Anonymkode: df1be...f6b Mange vil bo i større leilighet eller hus selv om de ikke har barn. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Vil man bo sammen med en som har 2 barn, så er vil man jo ha større leilighet. Er for 50/50. Dog bør den med barn handle inn maten. Anonymkode: a6ac1...47b
test1e Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg tenker at man deler 50/50 på alt med direkte boutgifter, (Skal man regne ut hvor mye ungdom dusjer etc. blir det teit) Men person med barn betaler mer til matposten, samt livsopphold til avkom Og for at det skal bli system i galskapen, Ha egne kontoer, opprett felleskontoer på Regninger, (Lån), mat, og felles sparing til buffer. Det man sitter igjen med etter overføring er til eget forbruk/sparing Endret 7 timer siden av test1e 1
Brunello Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette har jeg ikke tenkt på, vi er kun i startfasen av planleggingen her. Er andre enig om at det er rettferdig fordeling? ts Anonymkode: b5de8...bae Rettferdig i forhold til hva? Nesten hele kvinneguiden mener det er rettferdig at en dame uten egenkapital skal få bo mer eller mindre gratis hos en mann som eier bolig slik at hun får bygget opp egenkapital. Da er det ikke noe mindre rettferdig at den som ikke har barn bidrar med like mye som den som har barn. Ellers lurer jeg på hvorfor så mange regner med at ts er kvinne. Kan like gjerne være en mann. Flere menn enn kvinner flytter inn sammen med partner som har barn boende fast hos seg.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Jeg tror ikke det er noe fasitsvar. Det kommer helt an på hvordan det står til med økonomien deres ellers. Hvis den uten barn er lavtlønnet og sliter med å få det til å gå rundt, så har jeg stor forståelse for at man regner nøye på dette. Har den uten barn god inntekt og sitter igjen med en del hver måned, så er det litt rarere å sette opp et regnestykke over hvor mye barna spiser. Anonymkode: cda6d...b38 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skal snart flytte sammen (leie) og partneren min har 2 ungdommer fra tidligere på 14 og 18 år. Hvordan deler vi økonomien i forhold til forbrukene deres? Altså mat, andre dagligvarer, strøm osv. Anonymkode: b5de8...bae Han betaler ekstra for barnas mat og litt for strøm. Du velger å flytte inn med barn, og det krever mer i forhold til bolig, men det er et valg du tar. Dere bør begge komme fordelaktig ut av å bo med en annen voksen. Dere bør gå igjennom deres økonomi og budsjetter - så gjøre noen valg utfra det. Anonymkode: 3316e...649 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette må jo dere to snakke om? Anonymkode: e5e51...ecc Vi er god på kommunikasjon, men ingen av oss har vært i denne situasjonen før. Jeg har aldri leid sammen med noen med barn, så greit å vite hva som er normalt. Jeg har alltid vært for rettferdighet, altså 50% på hver, men har tenkt at min fremtidige samboer skal betale for mer enn halvparten av maten i dette tilfellet. Begge ungdommene spiser jo en del. Bortsett fra det er jeg rimelig grønn og uerfaren her. Ts Anonymkode: b5de8...bae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå