AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:03 #1 Skrevet tirsdag kl. 15:03 Rasisme finnes, i aller høyeste grad. Det er jeg ikke i tvil om. Men, i ly av det som sirkulerer på Facebook nå, uten å nevne navn, der personen må legges inn på psykiatrisk pga rasistiske kommentarer så lurer jeg på ett par ting. For jeg er selv halvt svart, og ganske mørk. Jeg er snart 40 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått rasistiske kommentarer. Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Er det det tilfeldigheter, eller har noen en tendens til å kaste seg i offerrollen med en gang? Har vi forskjellige toleransevinduer? Eller lager noen drama over ingenting? Anonymkode: 5bfa8...ee2 1 1
Eva-Lena Skrevet tirsdag kl. 15:10 #2 Skrevet tirsdag kl. 15:10 Jeg trur som du skriver at noen anser seg som offer med en gang og lager drama av ingenting. 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:10 #3 Skrevet tirsdag kl. 15:10 Rasisme er som mobbing. Folk finner noe som er annerledes og gjør narr av det. Med utlendinger så er det som regel utenlandske bakgrunnen som stikker ut og lett å utnytte. Men som med mobbing, så er noen hardhudet mens andre tolker alt som mobbing. Det samme med rasisme. Det er utvilsomt mye dritt som slenges om noen bakgrunn eller hudfarge. Men det er nok mer mobbing enn ren klassisk rasisme. Offeret har aldri skyld, men noen er et lettere offer enn andre. Anonymkode: d2e54...dc5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:12 #4 Skrevet tirsdag kl. 15:12 Alle har forskjellig tålegrense. Det har ikke noe med hudfsrge å gjøre. Noen tåler hets i mange år, andre tåler dårlig en slengbemerkning. Anonymkode: 0c113...e40
Gunstein123 Skrevet tirsdag kl. 15:12 #5 Skrevet tirsdag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Det er fordi at i manges øyne så finnes det ikke rasisme mot hvite. Jeg har aldri sett at de store norske mediene omtaler noe slikt som rasismesaker. Uheldig for både rettsoppfatning og samfunn. 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:16 #6 Skrevet tirsdag kl. 15:16 Gunstein123 skrev (1 minutt siden): Det er fordi at i manges øyne så finnes det ikke rasisme mot hvite. Jeg har aldri sett at de store norske mediene omtaler noe slikt som rasismesaker. Uheldig for både rettsoppfatning og samfunn. Unødvendig kommentar. Rasisme mot hvite er ikke verre enn rasisme mot andre hudfarger, rasisme er rasisme. Hvor mye man tåler er medfødte grenser, ikke hudfarge. Anonymkode: 0c113...e40
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:18 #7 Skrevet tirsdag kl. 15:18 Denne personen som angivelig har lagt seg inn pga. "Norsk rasisme" er vel ikke helt god i hodet. Før gav folk faen i henne, men nå får hun garantert kritikk, og kommer gladelig til å kalle dette også for rasisme. Anonymkode: 387cc...6a8 2
Memorangen Skrevet tirsdag kl. 15:22 #8 Skrevet tirsdag kl. 15:22 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Rasisme finnes, i aller høyeste grad. Det er jeg ikke i tvil om. Men, i ly av det som sirkulerer på Facebook nå, uten å nevne navn, der personen må legges inn på psykiatrisk pga rasistiske kommentarer så lurer jeg på ett par ting. For jeg er selv halvt svart, og ganske mørk. Jeg er snart 40 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått rasistiske kommentarer. Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Er det det tilfeldigheter, eller har noen en tendens til å kaste seg i offerrollen med en gang? Har vi forskjellige toleransevinduer? Eller lager noen drama over ingenting? Anonymkode: 5bfa8...ee2 Nå er vedkommende som er innlagt på psykiatrisk en del i media/søkelyset. Det kan vel forklare grunnen til at hun har opplevd mer rasisme enn deg f eks. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:29 #9 Skrevet tirsdag kl. 15:29 Er en del Hamse Ali'er der ute som bruker 'rasisme' for å få oppmerksomhet. Anonymkode: 200c9...be5 2 1
Supermerry Skrevet onsdag kl. 00:33 #10 Skrevet onsdag kl. 00:33 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Rasisme finnes, i aller høyeste grad. Det er jeg ikke i tvil om. Men, i ly av det som sirkulerer på Facebook nå, uten å nevne navn, der personen må legges inn på psykiatrisk pga rasistiske kommentarer så lurer jeg på ett par ting. For jeg er selv halvt svart, og ganske mørk. Jeg er snart 40 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått rasistiske kommentarer. Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Er det det tilfeldigheter, eller har noen en tendens til å kaste seg i offerrollen med en gang? Har vi forskjellige toleransevinduer? Eller lager noen drama over ingenting? Anonymkode: 5bfa8...ee2 Jeg tror det handler om å velge offerrollen. Samt nye, kreative definisjoner av "rasisme". Jeg har opplevd at en mørk person har ropt "rasist" til en som ba ham slutte å rope så høyt og lenge utenfor et vindu der små barn lå og sov. Jeg ble ogå selv kalt rasist en gang da jeg himlet oppgitt med ⁸øynene over tre tenåringsjenter som brølte og hvinte så høyt at det stakk i ørene. Min mørkere venninne, som himlet like mye som meg, ble ikke kalt stygge ord. Massiv feilbruk av "rasisme" har fratatt ordet all betydning. 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:07 #11 Skrevet onsdag kl. 10:07 Jeg tror bosted har mye å si. Stor forskjell på hvordan svarte blir behandlet i Oslo, kontra en liten bygd i Nord-Norge. Anonymkode: f97e9...06f
Gratis Skrevet torsdag kl. 07:58 #12 Skrevet torsdag kl. 07:58 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 17.03): Rasisme finnes, i aller høyeste grad. Det er jeg ikke i tvil om. Men, i ly av det som sirkulerer på Facebook nå, uten å nevne navn, der personen må legges inn på psykiatrisk pga rasistiske kommentarer så lurer jeg på ett par ting. For jeg er selv halvt svart, og ganske mørk. Jeg er snart 40 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått rasistiske kommentarer. Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Er det det tilfeldigheter, eller har noen en tendens til å kaste seg i offerrollen med en gang? Har vi forskjellige toleransevinduer? Eller lager noen drama over ingenting? Anonymkode: 5bfa8...ee2 Noen leter etter rasisme og oppfatter ALT som går dem i mot som rasisme. Du kan si det går til hodet på dem. Da kan du fort bli innlagt, det blir en slags OCD. I USA kan sorte ofte snakke om "systemic racism". Da spiller det ingen rolle hva de selv gjør, alt og alle er i mot dem og alt skyldes rasisme.Da vil du til evig tid bli et offer. Kvinner er også mye mer utsatte siden de har mye mer "nevrotisme" Endret torsdag kl. 08:02 av Gratis
Bacteria Skrevet torsdag kl. 21:09 #13 Skrevet torsdag kl. 21:09 Jeg tror det er flere ting. Personen er åpenbart syk, og det er synd på henne og familien . Vedkommende har vært veldig profilert i media og som samfunnsdebattant og har nok derfor fungert som et fluepapir på rasister og mobbere generelt. Kanskje ikke så pent å si det, men jeg tenker at denne personen har gått inn i en slags «profesjonell rasismeofferrolle». Virker som hun har fått et usunt oppheng og ser rasisme overalt. Viser seg gang på gang at offerrollen er skadelig for psyken.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:47 #14 Skrevet torsdag kl. 21:47 Det finnes rasisme og rasister i Norge, men det er særs mindre utbredt enn i mange andre land, deriblant Somalia. Når det gjelder rasisme i det daglige møtet mellom nordmenn og mørkudede så tror jeg det problemet er forsvinnende lite, og kanskje det heller går andre veien. Også tror jeg terskelen for å bli kalt rasist er veldig liten, det vil si at de som påstår seg utsatt for rasisme ikke alltid skiller mellom rasisme og det å bli irettesatt for sine handlinger. Blant annet så blir politiet daglig beskyldt for rasisme, de på offentlige kontorer blir det. (Og tror vi egentlig at politiet og offentlig ansatte har en rasistisk agenda?) Men når det kommer til kommentarfelt på nettet, ja da popper det mange rasister opp, men de som også begrunner sin motstand mot innvandring på en saklig måte, blir også kalt rasister, helt ubegrunnet. I saken som du nevner spesiellt, så har vel vedkommende en egen interesse av å påkalle seg rasister og skape litt vrede blant folk som bare er forbannet på henne, dette med bakgrunn i hennes krasse uttalelser generellt om nordmenn og Norge. Du kan vel sammenligne det med Finske Sanna Sarromaa, hun har en krass penn og uttaler seg ofte negativt om Norge, hun får mange skjellsord kastet etter seg, men det er ingen som kaller det rasisme, selv om kommentarfeltet ber henne reise hjem igjen til Finland om hun synes det er så mye bedre der. Men Sanna fortsetter og skrive og provosere, for hun vet det gir henne oppmerksomhet, men hun tåler det. Den andre personen tålte ikke tilbakemeldingene og burde funnet seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 829a5...4bd 3
AnonymBruker Skrevet i går, 06:43 #15 Skrevet i går, 06:43 Ingen som er halv, kaller seg selv svart. Typisk ord brukt av oss etnisk norske. Ts er nok en gang en nordmann som vil forsøke å dysse ned det alvorlige fenomenet rasksme Anonymkode: 21343...3c4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 #17 Skrevet i går, 08:44 Memorangen skrev (På 21.7.2026 den 17.22): Nå er vedkommende som er innlagt på psykiatrisk en del i media/søkelyset. Det kan vel forklare grunnen til at hun har opplevd mer rasisme enn deg f eks. Nemlig. Og så er hun en høylydt, frittalende dame som bruker hijab- det går rett i provokasjonssenteret til Odd Gunnar (61) fra Jessheim som ikke klarer å holde drittpratet inne etter den sjette Pokalen på en fredagskveld. Jeg er gift med en innvandrer (øst-asiatisk) som selv sier han nesten aldri har opplevd rasisme. Men han har ingen problemer med å se at forskjellige grupper forskjellsbehandles. Nåløyet for hva som er "greit" har forskjellige størrelser, så og si. Hijab og Somalia er to ting som gjerne gjør det trangere. Nå er det selvsagt helt greit å være uenig i sak, men når det gang på gang kommer masse usaklig og personrettet hets, hatprat og sjikane kan jeg skjønne at det er vondt å takle. Og hvis løsningen på dette er at "hun/han må lære seg å holde kjeft i offentligheten" har vi faktisk et demokratisk problem. Det MÅ være et saklig minstekrav til oppførsel både på nett og irl. "Støre er en udugelig statsminister" er noe helt annet enn "Støre er en nazijævel", for å ta et tilfeldig eksempel. Anonymkode: 220da...2d4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #18 Skrevet i går, 08:54 Nordmenn og hvite er forhatt over hele kloden. Ikke rart det er rasisme da "hvite" kristne virkelig har slaktet og tatt seg til rette over hele kloden i flere århundre.. Anonymkode: d4166...288
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #19 Skrevet i går, 09:01 Noen har veldig lav list. Jeg har hørt noen føler det er rasisme at "vi bruker ikke det produktet så mye her". Anonymkode: 398e3...ede
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #20 Skrevet i går, 10:50 AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 17.03): Rasisme finnes, i aller høyeste grad. Det er jeg ikke i tvil om. Men, i ly av det som sirkulerer på Facebook nå, uten å nevne navn, der personen må legges inn på psykiatrisk pga rasistiske kommentarer så lurer jeg på ett par ting. For jeg er selv halvt svart, og ganske mørk. Jeg er snart 40 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått rasistiske kommentarer. Så hva er det som gjør at noen slipper billig unna og noen får skikkelig gjennomgå? Er det det tilfeldigheter, eller har noen en tendens til å kaste seg i offerrollen med en gang? Har vi forskjellige toleransevinduer? Eller lager noen drama over ingenting? Anonymkode: 5bfa8...ee2 Har du vokst opp i Norge, med norske foreldre og norsk kultur? Snakker du en annen dialekt enn østlandsk? Mulig at det kan ha påvirket hvordan du har blitt møtt. Å ikke antas for å være muslim hjelper nok også en hel del. Anonymkode: 02390...934
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå