Gå til innhold

Hvor lenge bor voksne barn hjemme idag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å leve, det e rdyr å både eie og leie. Det er tungt å studere/ta utdannelse. Så er det tungt å jobbe. Mange bor leeenge hjemme! Som blir en stor utgift for foreldrene i mange flere år. De har med seg vebber hjem til mat og overnatting osv. De får kjærester som er mer der en hjemme hos seg selv. Når er det på tide at dine voksne barn får et eget sted å bo? For mange kunne fint flyttet tidligere. Før var bofelleskap vanlig . Og flytte tidlig, 18år , noen før. No er de 25,30,35.. 

Er det meningen at foreldrene skal jobbe seg ihjel for å fø disse langt opp i voksen alder? 

Jeg liker å ha barna boende. Men så ikke for meg at de skulle bo hjemme i mange mange år. At huset aldri er tomt og kun meg selv og lage mat til. 

At jeg kunne ta litt fri og reise uten å måtte spikke og spare for å få det til å gå rundt. Har brukt all tid og penger på barna i alle år.og satt meg selv på vent. Og når de er voksen så går årene. For ikke kan de kjøpe noe og ikke kan det leies ,det er jo sååå dyrt! Og bofelleskap eller langt på landet kan de heller ikke bo. 

Misforstå meg rett, men når flyttes deres voksne barn? 

Jeg har alltid syns det var koslig å ha de hjemme, ja det kreves mye av meg som vasker,rydder,handler,lager mat osv.

For de er så opptatt med studier og jobb eller venner osv. 

Kunne tenkt meg å kjøpt noe litt mindre å ha bedre råd, men det går ikke når de bor her.

Og jeg kan ikke kaste de ut!

Joda de kunne betalt litt for seg men jeg vil de skal spare til egen bolig.

Anonymkode: dd4e2...189

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før spiste du en nuddelpakke,  drakk vann, gikk i samme klærene flere ganger. Kjøpte ikke nytt og forventet at foreldre skulle bidra med penger og ting hele tiden. Eller være tilgjengelig for å hente,kjøre eller om det skulle være noe!

Du bodde der det var ledig, det måtte ikke være perfekt og ny bolig. Bofelleskapp med en seng og klær i en kommode.  Levde fra dag til dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er dyrt å leve, det e rdyr å både eie og leie. Det er tungt å studere/ta utdannelse. Så er det tungt å jobbe. Mange bor leeenge hjemme! Som blir en stor utgift for foreldrene i mange flere år. De har med seg vebber hjem til mat og overnatting osv. De får kjærester som er mer der en hjemme hos seg selv. Når er det på tide at dine voksne barn får et eget sted å bo? For mange kunne fint flyttet tidligere. Før var bofelleskap vanlig . Og flytte tidlig, 18år , noen før. No er de 25,30,35.. 

Er det meningen at foreldrene skal jobbe seg ihjel for å fø disse langt opp i voksen alder? 

Jeg liker å ha barna boende. Men så ikke for meg at de skulle bo hjemme i mange mange år. At huset aldri er tomt og kun meg selv og lage mat til. 

At jeg kunne ta litt fri og reise uten å måtte spikke og spare for å få det til å gå rundt. Har brukt all tid og penger på barna i alle år.og satt meg selv på vent. Og når de er voksen så går årene. For ikke kan de kjøpe noe og ikke kan det leies ,det er jo sååå dyrt! Og bofelleskap eller langt på landet kan de heller ikke bo. 

Jeg har alltid syns det var koslig å ha de hjemme, ja det kreves mye av meg som vasker,rydder,handler,lager mat osv.

Kunne tenkt meg å kjøpt noe litt mindre å ha bedre råd, men det går ikke når de bor her.

25, 30 og 35 er jo helt ekstremt. Det vanlige er vel at barna flytter ut når de begynner å studere. Er veldig uvanlig at man flytter tilbake etter det! 
Hva gjør disse «barna» da? De har vel en jobb? Da må de i det minste betale for seg. Men du: Si det til dem, da…. (Ville trodd det var flaut for dem å si at de fremdeles bor med mor? Og kjærester? Synes ikke de det er rart at de fremdeles bor hjemme? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig,de fleste gidder ikke å bo sammen med foreldrene etter 18. Har som regel fått sitt eget liv.

Selv flyttet jeg da jeg var 16,alt var ikke billig på 80 tallet heller...

Anonymkode: b7a80...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er som med Jesus, bor hjemme til de er 30, og gjør de noe er det et under!

Anonymkode: a6acc...064

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine bodde hjemme til de var 22 og 23 år, da hadde de spart opp en god egenkapital og fikk kjøpt leilighet uten stort lån. Jeg ønsket at de gjorde det så de slapp leiemarkedet. 

Anonymkode: 8658e...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 20 som nettopp er ferdig med fagbrev. Skal få bo hjemme litt til og spare seg opp litt, men han skal også få lov å betale litt for seg, typ for mat og strøm. Slik at vi ikke sitter på utgifter til en som tjener helt ok. Så blir mye billigere enn å flytte for seg selv så han får spart seg opp, men vi har heller ikke økte kostnader.

Anonymkode: ba7cf...fb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men sparer de til bolig, eller bruker de opp pengene? 
For meg er det forskjell på studenten og den som er ferdig utdannet/har inntekt. 

Å bidra til husholdningsutgifter - er en selvfølge, det samme med å bidra i AS Bolig. De som har fast løpende inntekt, må enten betale til deg eller minimum dokumentere at de sparer og ikke bruker av sparekontoen.

For å redusere kostnadene, kan du jo vurdere å selge, og kjøpe noe som passer deg? Så får de klare seg selv.

Like lite som det er en menneskerett å eie egen bolig når en er 20, er det å bo hjemme når en er 35 for å spare til egenkapital. Om 35 åringen har bodd hjemme i 10 år med full jobb, og ikke har betalt veken for bolig eller mat - burde det vært 10-15-20’ spart hver mnd, og ha spart seg opp mye egenkapital

Anonymkode: 04d49...121

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her bor mine på 19 og 24 hjemme. Hun på 24 år, bodde i 2 år borte. Han på 19 år har autisme, og kommer nok fort til å bo hjemme til han er i 30 årene. Han er ufør, og sparer for å få råd til bolig, da han trenger tryggheten, med å kunne bare bo på samme sted. Og bolig er dyrt. Eldste tipper jeg flytter ut om 1-2 år. Men nå studerer hun, og jobber litt ved siden av. 

Siden jeg er alene, og ikke tjener mye, så betaler de for mat hjemme. Da jeg ikke har råd til å forsørge to unge voksne med all mat. 

Anonymkode: 54c2c...292

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor enn hjemme skal voksne bo?

Anonymkode: d2662...736

AnonymBruker
Skrevet

Min på 27 flyttet hjem igjen. Han bidrar både med vask og rydding, han kjøper inn mat etc. Overhodet ingen økonomisk belastning å la han bo hjemme så han får spart opp egenkapital.

Anonymkode: f107c...935

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De eneste jeg kjenner som er i tredveårene som «bor hjemme» er pårørende til hjelpetrengende foreldre. 

Kjenner til en håndfull av voksne som har «flyttet hjem igjen» etter å ha bodd for seg selv i noen år.

De sliter alle med alvorlig psykisk eller fysisk sykdom.

Anonymkode: 8809b...bb3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Verken 19 eller 18 åringen min bor hjemme. Selv flyttet jeg når jeg var 17.  Om de har behov for å flytte hjem en periode senere i livet er det helt ok. 

Anonymkode: ad385...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så glad for at vi bor på landet, for her flytter alle hjemmefra etter VGS for å studere 🙂.

Tror ikke det er sunt verken for barn eller foreldre at voksne barn bor hjemme til langt oppi 20-årene.

Min valgte å studere i Kristiansand, bl.a pga boligprisene. Bodde i billig kollektiv, jobbet ved siden av studiene og sparte til bolig.

Anonymkode: c5246...543

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg kjøpte som 20-åring. Planlegger det samme for mine sønner og vi ligger godt i rute for at det skal gå helt fint. Slik er systemet i min familie. Denne planen var jeg bestemt på FØR jeg valgte å få de, og derfor setter jeg grensa på to barn. Jeg klarer meg og to barn/ungdommer/unge voksne selv om jeg skulle bli skilt.

Anonymkode: 60eb0...abb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Før spiste du en nuddelpakke,  drakk vann, gikk i samme klærene flere ganger. Kjøpte ikke nytt og forventet at foreldre skulle bidra med penger og ting hele tiden. Eller være tilgjengelig for å hente,kjøre eller om det skulle være noe!

Du bodde der det var ledig, det måtte ikke være perfekt og ny bolig. Bofelleskapp med en seng og klær i en kommode.  Levde fra dag til dag. 

Stakkars, hvordan kan studenter klare å prestere på nudler? De må få ordentlig næring : )

Anonymkode: efc61...f53

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jo vært forskjell i flere generasjoner. Noen gar flyttet ved 15 års alder andre har bodd hjemne lenger. Noen bodde i genrasjons bolig, Noen bodde på gårder osv

Det har ikke altid vært normalt som enkrlte ska ha det til at en flytter før en er 18.

Bodde en på gård ja kansje de flyttet mens de vsr q6 tul 20 for å studere, flyttet tilbake å jobbet på gården

Noen bodde sammen oga økonomi og ikke ut før de måtte ut pga jobb andre steder eller de ble gift 

Selv vokste jeg opp i generasjons bolig besteforeldre i en etasje, vi i en etasje og hadde tante og onkel i kjeller etasjen. Så og flere rundt der jeg bodde 2 generasjoner i samme hus.

Her så har vi en som har flyttet pga lærling jobb, og en som bor hjemme og sparer opp til egenkapital 

Anonymkode: 09ac8...6b8

Skrevet

Du skriver at de jobber og studerer, hva bruker de pengene på?  Fest og moro eller sparer de?

Det meste vanlige er at barna flytter ut når de skal studere.  Noen flytter på hybel allerede som 16 åring hvis videregående er langt unna. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

No er de 25,30,35.. 

Jo, du kan kaste dem ut og kjøpe noe mindre.

Anonymkode: c6431...134

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du kaste de ut.

Anonymkode: dff71...752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...