AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Jeg driver egentlig bare med styrketrening og hyrox, men har begynt å løpe litt nå. Jeg klarte 5 km nesten sammenhengende for et par uker siden med pace på 6.30, men da var pulsen også deretter. Kjempet for livet 🤣 I går senket jeg alt av tempo og konsentrerte meg kun om å ha snakkepuls og da ble farten pacen 7.30-7.40 i 5 km. Da løp jeg så sakte som jeg klarte egentlig og bittesmå steg. Hadde mye mer igjen etter de 5 km så DET var en god følelse! Og følte ikke jeg hadde trent. Hvis jeg løper to sånne per uke, når kan jeg forvente at tempoet går opp men at pulsen holder seg på snakkenivå? Snakker vi et halvår eller snakker vi et par mnd? Jeg kommer ikke til å løpe noe mer enn foreslått for styrken betyr mer for meg og jeg har begrenset med fritid. + livredd for belastningskader. Har slitt med knær lenge og nå er de endelig fine og tåler belastningen. Fram til nå har jeg løpt 1 km og 400 m drag (hyrox) og dette var kanskje min femte eller sjette rene løpetur. Anonymkode: 7759f...ba2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #2 Skrevet 21. juli Tilleggsinfo; jeg har testet maxpuls og vo2 max, så vet pulssonene er riktig. Vo2 max er 44 (kvinne 38) så jeg er ikke dårlig form. Bare dårlig på løping 😆 Anonymkode: 7759f...ba2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #3 Skrevet 21. juli Jeg tipper du vil få rask progresjon med et par sånne økter i uka. Men hvis løping er så utfordrende enda hvordan klarer du å gjennomføre Hyrox? Det er jo primært løping Anonymkode: 1b5ef...9f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #4 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tipper du vil få rask progresjon med et par sånne økter i uka. Men hvis løping er så utfordrende enda hvordan klarer du å gjennomføre Hyrox? Det er jo primært løping Anonymkode: 1b5ef...9f9 Jeg deltar ikke på offisielle løp (enda) men hyroxøkter på senteret og da er det aldri 1x8 km-drag men 400 og 1200 så telles det nedover underveis i økten feks. Anonymkode: 7759f...ba2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #5 Skrevet 21. juli Min puls har aldri gått nedovee. Jeg er 3 år eldre enn deg, scorer høyt på løpetester, har riktig satt pulssoner, men løper 80 prosent av økten min (f.eks 5 -10 km i fart 7-7:30) i sone 4 og 5, der minst halvparten er i sone 5. Jeg mister helt motivasjonen, for den høye pulsen gjør jo at jeg ikke klarernå løpe raskere. Anonymkode: 7f71a...436
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli Hyrox er kardio, så det forklarer at du klarte å hoppe rett på løping og gjennomføre 5 km helt i starten. Likevel bruker du andre muskler og sener i løping, og det eneste som vil få pulsen ned på samme fart er mengde, mengde, mengde. Dersom du gjennomfører 2 økter i uken fast fremover, i tillegg til den andre treningen, så vil du merke fremgang etter hvert. Jeg ville fokusert på å bare løpe i "snakkefart" fremover i noen uker, og deretter om det gir mersmak, så kan du legge til én økt i uken hvor du presser deg og perser på tid. Eventuelt én intervalløkt. Men først fokus på utholdenhet (kontra kondis) i starten. Sommeren er perfekt tid til å skape løpegrunnlag. Vil anbefale deg å løpe så mye som mulig ute, om du ikke gjør det? Det er mer motiverende. Anonymkode: 6c7d9...427 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 16.20): Jeg deltar ikke på offisielle løp (enda) men hyroxøkter på senteret og da er det aldri 1x8 km-drag men 400 og 1200 så telles det nedover underveis i økten feks. Anonymkode: 7759f...ba2 Men da driver du vel egentlig ikke med hyrox....... Anonymkode: 22733...867 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men da driver du vel egentlig ikke med hyrox....... Anonymkode: 22733...867 Så man må konkurrere for å drive med en sport? Den var ny. Anonymkode: 7759f...ba2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2026 den 20.35): Min puls har aldri gått nedovee. Jeg er 3 år eldre enn deg, scorer høyt på løpetester, har riktig satt pulssoner, men løper 80 prosent av økten min (f.eks 5 -10 km i fart 7-7:30) i sone 4 og 5, der minst halvparten er i sone 5. Jeg mister helt motivasjonen, for den høye pulsen gjør jo at jeg ikke klarernå løpe raskere. Anonymkode: 7f71a...436 Hvorfor løper du kun på max belastning. Rekker kroppen din noen gang å restituere når du alltid kjører så hardt på trening. https://www.vg.no/forbruker/i/5pLxRz/slik-fant-carina-44-loepeformen-her-er-hennes-loepetriks Jeg følger henne på løpepodden og holder meg til tipsene der Anonymkode: 27957...6b9
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor løper du kun på max belastning. Rekker kroppen din noen gang å restituere når du alltid kjører så hardt på trening. https://www.vg.no/forbruker/i/5pLxRz/slik-fant-carina-44-loepeformen-her-er-hennes-loepetriks Jeg følger henne på løpepodden og holder meg til tipsene der Anonymkode: 27957...6b9 Har ikke sjans til å holde lavere puls. Den hopper til 140 når jeg går opp en trapp. Ved spasering ligger den på 120. hvilepuls mellom 50 og 65. Anonymkode: 7f71a...436
Lizard Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2026 den 11.23): Men da driver du vel egentlig ikke med hyrox....... Anonymkode: 22733...867 Jeg er enig. Hun trener Hyrox, men synes det er feil å si at hun driver med Hyrox. Det er virkelig to forskjellige ting. Men du er der snart, TS! 💪
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Lizard skrev (2 timer siden): Jeg er enig. Hun trener Hyrox, men synes det er feil å si at hun driver med Hyrox. Det er virkelig to forskjellige ting. Men du er der snart, TS! 💪 Merkelig å henge seg opp i! Det er ingen i verden som bare konkurrerer i hyrox, det er det altfor få konkurranser til. De trener hyroxrelaterte øvelser (som jeg gjør) og så konkurrerer de når muligheten er der. Det er en figure of speech, hvertfall her jeg bor. Jeg vil si fremdeles si at jeg driver med Hyrox når jeg trener det 3 ganger i uken de siste 2 årene men da får vi være enige i om å være uenige 🤝 Anonymkode: 7759f...ba2
Ut på tur! Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli 1-2 økter i uka i det rolige tempoet (øk gjerne lengden gradvis), også legger du til 1 intervalløkt pr uke. Variere mellom korte og lengre dra. F.eks 4x4min, 5x3min, 8x2min. Da får du bedret både kondisjon, utholdenhet og løpsøkonomi på sikt
Lizard Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig å henge seg opp i! Det er ingen i verden som bare konkurrerer i hyrox, det er det altfor få konkurranser til. De trener hyroxrelaterte øvelser (som jeg gjør) og så konkurrerer de når muligheten er der. Det er en figure of speech, hvertfall her jeg bor. Jeg vil si fremdeles si at jeg driver med Hyrox når jeg trener det 3 ganger i uken de siste 2 årene men da får vi være enige i om å være uenige 🤝 Anonymkode: 7759f...ba2 Jeg skjønner hva du mener, men er fremdeles ikke helt enig. Men uansett, det er en gøyal treningsform. Du får helt sikkert snart kontroll på pulsen. Endret 24. juli av Lizard
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 23.7.2026 den 19.53): Har ikke sjans til å holde lavere puls. Den hopper til 140 når jeg går opp en trapp. Ved spasering ligger den på 120. hvilepuls mellom 50 og 65. Anonymkode: 7f71a...436 Hva er din maxpuls? Er du sikker på at pulssonene og ikke minst maxpulsen din er korrekt? Forholder du deg til Olymiatoppen sine soner eller benytter du de som leverandøren av klokka har lagt inn? Det kan være veldig forskjellig. De fleste som skriver om pulssoner benytter Olympiatoppen sine. Anonymkode: 27957...6b9
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er din maxpuls? Er du sikker på at pulssonene og ikke minst maxpulsen din er korrekt? Forholder du deg til Olymiatoppen sine soner eller benytter du de som leverandøren av klokka har lagt inn? Det kan være veldig forskjellig. De fleste som skriver om pulssoner benytter Olympiatoppen sine. Anonymkode: 27957...6b9 Makspuls på 185. Målt ved testlab, og fått satt opp pulssoner fra dem, de baserer seg på olympiatoppen sine. Anonymkode: 7f71a...436
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli Hvis du har garmin-klokke så kan du bare sette igang med et løpeprogram der. Evt finner du sikkert et på nett, og sikkert mange hvis du gidder å betale litt for det. Jeg har fått pulsen mye lavere på under 2 mnd med løpeprogram. Anonymkode: 44ca4...2d8
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden Viktigere å løpe slik som du gjorde andre gang, lav fart, og øke distanse. Det bygger grunnlaget for løping. Etter hvert blir det intervaller og progresjonsøkter som hjelper deg med å øke farten uten å sprenge puls i taket ! 😅 Fordelen din er at du har grunnlag med mye styrke i kroppen, så du kommer nok til å få en ganske rask progresjon kondisjonsmessig Anonymkode: 86fed...7e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå