AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Vi bor i rekkehus og vår nabos tomt/hage ser ikke ut. Råtten kledning hvor deler av treverket har falt av, gjengrodd hage med svære trær, busker og drit som vokser over på vår hage. Vedkommende bor alene og virker ikke helt i vater. Har allerede sendt inn en sak på dette til kommunen da det er til sjenanse for alle andre, i tillegg kan det vel strengt tatt ikke være lov å la alt råtne slik som det gjør? En kan vel bare se for seg hvordan det ser ut inni huset. Noen som har erfaringer å dele her? Hva kan egentlig kommunen gjøre? Anonymkode: 70d74...238
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Det er grunnen til at jeg ikke vil bo i rekkehus. Da henger man fast i naboen, og er prisgitt deres evne og vilje til å ta vare på treverket og alt. Tak og kledning som råtner hos naboen forplanter seg jo over til en selv. Jeg tror ikke du får gjort så mye annet enn å kontakte kommunen. Er det en eldre person som bor der eller yngre, middelaldrende? En eldre person kan kanskje få vedtak om sykehjemsplass eller plass på eldrehjem...? Hvis det ser likedan ut inne også. Anonymkode: 4a114...f97 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Er dere ikke et sameie? Kledning i vårt rekkehus-sameie er felles anliggende Anonymkode: 67b86...53f 3 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Har dere noen vedtekter el som beskriver dette? Anonymkode: fbc1d...4fe
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Hva med å tilby hjelp istedenfor å sitte på KG og fordømme? Kanskje naboen har dårlig råd, er syk e.l og derfor ikke makter å gyve løs på hagen? Kan absolutt være helt i vater selv om fasaden ikke er perfekt. Og hva vil du at kommunen skal gjøre? Anonymkode: 3a8f1...0d1 6 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden Send nekymringsmelding/klage til kommunen. Vi hadde endel år med dement svigermor (ikke forfallent eksteriør heldigvis, men innvendig ble gjengrodd) - og først når naboene og meldte fra kom demensteamet på hjemmebesøk. Ble flyttet 2 uker etter ved første ledige plass. Anonymkode: 035a3...93f
Bb1995 Skrevet 14 timer siden #7 Skrevet 14 timer siden TS her. Usikker på alderen til vedkommende, men vil tippe mellom 65 og 70. Det er ikke sameie, så ingen vedtekter. Rekkehusene er selveier.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Skrevet 14 timer siden Har du prøvd å ta kontakt med naboen og snakke med vedkommende? Spørre om de trenger hjelp og om de har familie som kan trø til? Mange eldre er ensomme og har ingen til å hjelpe dem, og dermed heller ingen til å gi dem et vennlig tupp i rumpa når det er på tide at de flytter et mer eldrevennlig sted som krever mindre vedlikehold. Jeg håper og tror at kommunen kan gå inn og tilby hjelp på ett eller annet vis. Det nytter jo ikke å bøtelegge eller straffe denne naboen dersom de sliter med helsa og ikke klarer å holde vedlike hus og hage. Da trenger de hjelp og støtte. Anonymkode: 0234c...dec 1 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Bb1995 skrev (6 minutter siden): TS her. Usikker på alderen til vedkommende, men vil tippe mellom 65 og 70. Det er ikke sameie, så ingen vedtekter. Rekkehusene er selveier. Folk er syke osv? Tilby heller å hjelpe. Jeg er selv syk og har nå først råd 10 år etter jeg flyttet inn råd til kledning/nye vinduer/male osv. Blir 650.000 kr. Nå er ikke huset råttent,men trengs på høy tid fikse nå. Driter i hva naboene tenker. La oss si du har kreft, syk,ingen nettverk. Hvem orker prioritere hus da? Hadde du? Bruk hodet. Slutt å døm. Anonymkode: 1c5df...3c4 2 1
Macro Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Ring på og si at du ser deg nødt til å kappe av det som stikker over på din side. Personlig hadde jeg også i samme slengen spurt om han/hun ønsker hjelp til å kappe noe på sin side når jeg først var igang. Men nå vet ikke jeg hva du har lyst og kapasitet til.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Støtter forslagene om å tilby hjelp. Jeg er selv kronisk syk, og har hjemmesykepleie 2–3 ganger om dagen. Min kommune gir ingen hjelp til hagearbeid, snømåking og sånne ting. Og jeg har ikke barn, søsken eller annen familie som kan hjelpe. Trygden strekker jo ikke til å betale noen heller. Heldigvis har jeg en nabo som er ufør og liker hagearbeid, så hun beskjærer og holder på. Anonymkode: 39b0e...eeb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå