AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Jeg fyller 40 neste år og skal invitere 60 gjester til fest på et lokale. Det vil bli servert velkomstdrink, tapas og drikke til maten. Drikke resten av kvelden står de for selv. Er det veldig urimelig av meg å ønske 300 kr per pers istedet for gave? Hvordan i såfall formulere det? Det er flere grunner til det. 1: Jeg trenger ikke tusen blomsterbuketter, vinflasker og håndkremer jeg aldri bruker 2: Det er dyrt å mette 60 mann, betaler vel 550 per pers for det og jeg er alenemor 3: jeg selv hadde blitt glad for den «beskjeden» for da hadde jeg sluppet å gruble på gave 4: da kan jeg heller kjøpe meg noe «stort og fint» i stedet for hundre smågaver Jeg har spart til dette altså, så har pengene. Billigere mat blir ikke aktuelt, jeg ble aldri gift så dette er bryllupet mitt 😂 Eller er jeg helt på viddene? Anonymkode: 9e902...439 1 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Pengegave til en 40-åring? Noup, det hadde ikke skjedd. Har du ikke råd til kalaset så må du skalere ned. Anonymkode: e1d48...d4d 4 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Jeg fyller også førti neste år, og det du skisserer går simpelthen ikke an. Smakløst. Men du kan selvfølgelig ønske deg gavekort eller lignende, dersom noen spør! Men har du ikke penger til feiring, så nedskalerer du. Man formulerer jo ikke gaveønsker i en innbydelse, enten man er 4 eller 40, da trenger man oppdragelse. Det er flott at du ønsker å spandere på deg en feiring, som ikke har hatt bryllup eller noe sånt, men da kan du jo ikke be gjestene betale for det. Det eneste som går an er å lage en meget uformell invitasjon, hvor du skriver noe om at du ønsker å feire livet, førti år, en milepæl, eller noe sånt, og så arrangere kurvfest, men da spesifisere at dette er gaven! Selv om jeg egentlig syns vi er alt for gamle til sånt tiggeopplegg. Anonymkode: 25abd...95e 3 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden Når du er 18, okei. Når du er 40 inviterer du til festen du har råd til. Anonymkode: 3d7eb...677 4
KCM Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Men hallo folkens, TS skriver jo at hun har pengene. Dette er ikke en person som arrangerer en fest hun ikke har råd til, og som tenger måter å finansiere den på. Det hun spør om, er 1, om det er innafor å komme med konkrete ønsker om gave, og 2, om det er greit å be om bidrag til å festen som gave. Personlig synes jeg det er en flott idé å ønske seg bidrag til noe konkret, i gave. Alternativet er jo ofte, som TS påpeker, at man ender opp med ting man hverken ønsker seg eller trenger. Det er jo helt lov å ikke be om gaver også, men folk vil jo ofte gi noe. Når det er sagt, er det noe med hvordan man formulerer seg, uansett hva man ønsker eller ikke ønsker. Jeg vil råde TS til å si noe i denne duren: "Jeg trenger ikke gaver, det at dere har lyst til å komme, er gave nok i seg selv. Dersom dere likevel har lyst til å gi en oppmerksomhet, vil jeg sette stor pris på et valgritt bidrag til festen." 1 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden Det er kleint. Ikke hold fester du ikke egentlig har lyst å prioritere. Anonymkode: 7a5f6...04f 3 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Skrevet 14 timer siden Du kan si du ønsker bidrag til en konkret dyr ting. Hvis folk spør! Ferietur, telt etc. Men ikke som nedbetaling for festen, når folk allerede kommer med egen drikke Anonymkode: 3dcac...1b1 2
Daria Skrevet 14 timer siden #8 Skrevet 14 timer siden Å spesifisere sum er hvertfall forferdelig umusikalsk, det vil uunngåelig høres ut som inngangspenger. En bekjent skrev i innbydelsen da hun feiret rund dag at hun ikke ønsket seg gaver, men for de som ønsket å gi noe ville det stå en pengekrukke i festlokalet. Hun ville kjøpe et smykke til minne om dagen og festen og gi resten til et veldedig formål - og ikke vite hvem som hadde gitt og hvor mye. Jeg synes det var en fin måte å gjøre det på. 6 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Ikke helt greit spør du meg. Hvorfor inviterer du til et selskap du egentlig ikke har råd til? Anonymkode: a6f0b...38d 3 2
KCM Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kleint. Ikke hold fester du ikke egentlig har lyst å prioritere. Anonymkode: 7a5f6...04f Ikke ønsker å prioritere? TS spanderer jo mat og drikke til 60 personer! Så lurer hun på om det er greit å ønske seg bidra til festen som alternativ til gaver. Hvorfor er det feil? 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden KCM skrev (11 minutter siden): Men hallo folkens, TS skriver jo at hun har pengene. Dette er ikke en person som arrangerer en fest hun ikke har råd til, og som tenger måter å finansiere den på. Det hun spør om, er 1, om det er innafor å komme med konkrete ønsker om gave, og 2, om det er greit å be om bidrag til å festen som gave. Personlig synes jeg det er en flott idé å ønske seg bidrag til noe konkret, i gave. Alternativet er jo ofte, som TS påpeker, at man ender opp med ting man hverken ønsker seg eller trenger. Det er jo helt lov å ikke be om gaver også, men folk vil jo ofte gi noe. Når det er sagt, er det noe med hvordan man formulerer seg, uansett hva man ønsker eller ikke ønsker. Jeg vil råde TS til å si noe i denne duren: "Jeg trenger ikke gaver, det at dere har lyst til å komme, er gave nok i seg selv. Dersom dere likevel har lyst til å gi en oppmerksomhet, vil jeg sette stor pris på et valgritt bidrag til festen." Støtter denne Anonymkode: 81403...56b
Nordlysstøv Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fyller 40 neste år og skal invitere 60 gjester til fest på et lokale. Det vil bli servert velkomstdrink, tapas og drikke til maten. Drikke resten av kvelden står de for selv. Er det veldig urimelig av meg å ønske 300 kr per pers istedet for gave? Hvordan i såfall formulere det? Det er flere grunner til det. 1: Jeg trenger ikke tusen blomsterbuketter, vinflasker og håndkremer jeg aldri bruker 2: Det er dyrt å mette 60 mann, betaler vel 550 per pers for det og jeg er alenemor 3: jeg selv hadde blitt glad for den «beskjeden» for da hadde jeg sluppet å gruble på gave 4: da kan jeg heller kjøpe meg noe «stort og fint» i stedet for hundre smågaver Jeg har spart til dette altså, så har pengene. Billigere mat blir ikke aktuelt, jeg ble aldri gift så dette er bryllupet mitt 😂 Eller er jeg helt på viddene? Anonymkode: 9e902...439 Nei, man kan ikke be om/ønske seg en konkret sum 🫣 Jeg kan forstå at du ikke ønsker deg 60 vinflasker/blomsterbuketter/skåler/vaser altså😃 Det har de fleste 40 åringer nok av 🥵 1 2
NoaideBiehtar Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden Du kan IKKE spesifisere sum. Jeg syns det er helt greit å ønske seg penger, hvis noen spør. Ikke oppgi det i invitasjonen. Det er veldig vanlig å gi pengegave, det er vanskelig for gjestene å finne 30 unike gaver (hvis vi regner med at det er 30 par som kommer). 😅 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden Da en venninne fylte år fikk hun konsertbilletter til et band hun virkelig ønsket å se. Så vi andre ga pengegaver så hun og mannen kunne bo på et fint hotell, og virkelig kose seg. Konserten var i et annet land. Hun var så fornøyd, og det gjorde det enkelt for oss som slapp å finne på gave🤣 Men å be om et spesifikt beløp blir litt rart... Anonymkode: 04790...1db
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden Du kan ikke skrive noe sånt i invitasjonen. Men hvis noen spør, kan du si at du ønsker deg penger, uten å si noe beløp. Hvis man ønsker seg penger, så syns jeg det er greit at man ved en passende anledning forteller hva man har kjøpt for gaven. Jeg er egentlig motstander av pengegaver. Syns det er ganske simpelt og rart. Gaver skal kunne pakkes inn, og de skal være et minne fra dagen. Man kjenner stort sett dem man gir gaver til veldig godt, så det bør gå fint å finne noe som passer mottaker. Anonymkode: b45ef...f52
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fyller 40 neste år og skal invitere 60 gjester til fest på et lokale. Det vil bli servert velkomstdrink, tapas og drikke til maten. Drikke resten av kvelden står de for selv. Er det veldig urimelig av meg å ønske 300 kr per pers istedet for gave? Hvordan i såfall formulere det? Det er flere grunner til det. 1: Jeg trenger ikke tusen blomsterbuketter, vinflasker og håndkremer jeg aldri bruker 2: Det er dyrt å mette 60 mann, betaler vel 550 per pers for det og jeg er alenemor 3: jeg selv hadde blitt glad for den «beskjeden» for da hadde jeg sluppet å gruble på gave 4: da kan jeg heller kjøpe meg noe «stort og fint» i stedet for hundre smågaver Jeg har spart til dette altså, så har pengene. Billigere mat blir ikke aktuelt, jeg ble aldri gift så dette er bryllupet mitt 😂 Eller er jeg helt på viddene? Anonymkode: 9e902...439 Da jeg fylte 40, spurte folk hva jeg ønsket meg. De gir gaver uansett, så da svarte jeg penger. Inviterte mine gode venner og nærmeste familie til en super sammenkomst, og dekket mesteparten av regningen med gaven. Jeg ønsket å være med dem, ikke få mange gaver. Alternativet ville ellers blitt at festen ble gjort noe billigere, og jeg satt igjen med gavene. Utgiften for gjestene blir lik, for folk går ikke i store dager uten å gi noe som helst, og de velger selv hvor stor sum de ønsker å gi, enten det er pengegave eller en ting. Anonymkode: 1a9db...bc3
AprilLudgate Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden I alle dager. Man kan ikke nevne sum og kun pengegave som ønske. Dette er jo regelrett uforskammet 😅 1 1
KCM Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er egentlig motstander av pengegaver. Syns det er ganske simpelt og rart. Gaver skal kunne pakkes inn, og de skal være et minne fra dagen. Man kjenner stort sett dem man gir gaver til veldig godt, så det bør gå fint å finne noe som passer mottaker. Anonymkode: b45ef...f52 Jeg ser at mange synes det samme, ikke bare her altså, men generelt sett. Og jeg er rett og slett nysgjerrig på hvorfor? Hvorfor er f. eks. en pengegave på 500 kr feil, men et smykke til det dobbelte greit, bare for å ta et eksempel? Ingen baktanker med spørsmålet, jeg har bare aldri fortstått det, og hører gjerne hva andre tenker. 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden Høres utrolig rart ut å skrive noe slikt i invitasjonen, da tror jeg haddw droppet hele greiene. Vi hadde 50 års lag nå. Lager gryteret og kaker, fikk øl til maten og drikke etter de hadde folk selv med. Hadde aldri spurt etter penger. Gaver som ble gitt her var: drikke de viste personen likte, mat kurv med masse forskjellig god mat, elektrisk gressklipper, svært lite penger fikk ca 1200kr Så og da min svigrinne feiret der gikk flere sammen og ho fikk gavekort på reise. Var barna hennes som ordnet mat osv Anonymkode: 9f5cf...df4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå