Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kan noen forklare meg hvordan jeg søker om å være enkeltemnestudent? Jeg er ikke registrert på noe skole nå.

Jeg er på venteliste på studiet jeg egentlig har lyst å gå på, så må nå vurdere andre løsninger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Usn har ledige emner liggende ute nå. Jeg vet ikke om listen er komplett eller om det kommer flere. Men enkeltemner kan søkes på i Studentweb fra 1.august. På usn står det "søke-oppskrift" under enkeltemnene som ligger ute nå. 

Anonymkode: 7cf1b...10f

Skrevet

Tusen takk, jeg tror jeg forsto det nå 😊

AnonymBruker
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (På 20.7.2026 den 12.41):

Hei!

UiO (og flere andre studiesteder) legger ut lister over ledige enkeltemner i august:

https://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/

Dagen før du kan søke, ser du hvilke emner som har ledig plass. 

Godt tips! 

Men jeg tror at man ofte må søke om å få bli enkeltemnestudent på forhånd. Man kan ikke nødvendigvis bare melde seg opp direkte i den databasen over ledige emner som du forteller om.

TS: Jeg har tatt enkeltemner ved flere norske universiteter, og absolutt alle har hatt gode bruksanvisninger på hvordan man søker om å få bli enkeltemnestudent på nettsidene sine. Det er stort sett en enkel prosess :) 

Anonymkode: 0e2f0...0d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt tips! 

Men jeg tror at man ofte må søke om å få bli enkeltemnestudent på forhånd. Man kan ikke nødvendigvis bare melde seg opp direkte i den databasen over ledige emner som du forteller om.

TS: Jeg har tatt enkeltemner ved flere norske universiteter, og absolutt alle har hatt gode bruksanvisninger på hvordan man søker om å få bli enkeltemnestudent på nettsidene sine. Det er stort sett en enkel prosess :) 

Man må ha studierett ja, så sånn sett er det ikke bare å «melde seg på». Men jeg trodde fristen for å søke om studierett til enkeltemner på bachelornivå var 1. juni?

Anonymkode: d94d4...743

Skrevet

Det er visst litt ulikt fra universitet til universitetet - men flere har frist 1.august.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt tips! 

Jeg har meldt meg direkte opp til enkeltemner der tidligere, uten å gjøre noe på forhånd, men det kan hende det har gått fordi jeg har studert flere steder slik at min studiekompetanse er registrert? Første gangen jeg tok et enkeltemne ved UiO hadde jeg ikke tidligere studert ved UiO.

AnonymBruker
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (7 minutter siden):

Jeg har meldt meg direkte opp til enkeltemner der tidligere, uten å gjøre noe på forhånd, men det kan hende det har gått fordi jeg har studert flere steder slik at min studiekompetanse er registrert? Første gangen jeg tok et enkeltemne ved UiO hadde jeg ikke tidligere studert ved UiO.

Det er nok fordi vitnemålet ditt allerede ligger inne i nasjonale systemer, ja. Men det gjelder ikke for alle :)

Heldigvis er det enkelt å melde seg opp! Man må bare huske på å gjøre det litt i forkant. Men dette har jo TS allerede funnet ut :)

TS: Du vet sikkert dette også, men mange universitetsgrader har noe som heter «frie emner» i graden. Jeg har tatt en del enkeltemner fordi de er relevante for jobben min, og jeg synes at det er gøy å utvikle meg ;)  Nå tar jeg en ny universitetsutdannelse, og kan trekke fra nesten ett år på gjennomføringstiden fordi jeg kunne bruke enkeltemner jeg tidligere har tatt som «frie emner» inn i graden min. Selv om ting ikke ble helt som du hadde planlagt nå, kan det hende at du likevel kan bruke disse emnene i utdanningen din senere. 

Jeg synes også enkeltemner er en fin måte å finne ut hva man har talent for og hva man liker, uten at man trenger å gå inn for å ta en hel grad innenfor akkurat det feltet. Så kan det hende at man blir overraskende interessert i noe, også. Jeg «fant» mitt nye fagfelt via et enkeltemne, litt tilfeldig. 

Håper at dette løser seg fint for deg! ❤️

• Liker 1
Skrevet

Takk for tipset!

Jeg har forsøkt å orientere meg litt, søkt om studierett og slikt. Men har væet vanskelig å finne enkeltemner som er nettbasert. Får håpe det er en del ledig på mitt nærmeste universitet når det blir lagt ut.

AnonymBruker
Skrevet
frøkenvilikke skrev (På 19.7.2026 den 22.16):

Hei!

Kan noen forklare meg hvordan jeg søker om å være enkeltemnestudent? Jeg er ikke registrert på noe skole nå.

Jeg er på venteliste på studiet jeg egentlig har lyst å gå på, så må nå vurdere andre løsninger.

Hvis du bare ønsker å studere for å studere, så er det sikkert lurt å velge ett sted/institutt der det er kule (normale) folk.👍

Anonymkode: 991bd...cbc

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke valgt informatikk, hvis UIO - bedre med samfunns fag eller humanoia, tbh (pga folka)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du også kan ta enkelt fag på Oslomet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...