Gå til innhold

Barn som tisser på seg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 9 åring som tisser mye på seg på dagen, bruker fortsatt bleie på natten som vi har på resept. Vi har vært mye hos legen men vil helst unngå medisinering mot urinuhell inntil videre. 

Vi hjelper så mye vi kan for og minne barnet på dette flere ganger om dagen og før Legging. Men alikevell er det uhell hver dag og natt det blir mye vasking av seg selv og klær.

Noen tips til hva enn kan gjøre?

Barnet har adhd og sliter med det meste hvis hen ikke blir mint på ting. 

Kan eventuelt barnet bruke et mini bind eller blir det feil? Vil ikke at barnet skal bli mobbet av andre, for det er jo ikke hens feil at hun ikke klarer og holde seg.

Anonymkode: 8c4bd...9e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner hun at hun må tisse? Forstoppelse kan gi uhell fordi det kan gjøre det vanskelig å kjenne at man må tisse. Ville derfor tenkt gjennom muligheten for forstoppelse (hyppighet, konsistens etc av avføring) for å se om det kan være en mulig forklaring. 

Anonymkode: ae469...649

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil dere ikke medisinere? Jeg, som selv slet med dette, anbefaler dere å revurdere det. 

Anonymkode: 8969e...55a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde enormt god effekt av minirin. Det anbefales! 

Det ga barnet en ny frihet, og vi angret på at vi ikke prøvde det tidligere. 

Anonymkode: 9d566...b37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud gi nå den ungen medisin!!!

Anonymkode: 201a1...f8b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden… men jeg har en gutt som fyller 6 i år, som fortsatt tisser om natten. Vil dere anbefale medisinering ?

Anonymkode: dec06...b87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har vært så mye hos lege, regner jeg med at forstoppelse er utelukket? Om så, og dere har prøvd så mye i flere år uten å lykkes, så mener jeg at medisinering er på sin plass. For jenta sin skyld. Det kan umulig være noe godt å være henne, så stor og fremdeles ha problemer med å ikke ha uhell. Da er det på tide å la ev prinsipper rundt medisiner vike, er min mening. Hun har tydeligvis en medisinsk tilstand som ikke lar seg fikse uten medisinsk behandling. 

Anonymkode: 5682f...8aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om lege anbefaler medisinering bør dere ta i mot dette. Tenk på skammen hennes om hun har et uhell på skolen… Hun er 9 år, dette er ikke gøy! 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første vet jeg ikke om det er ei jente eller gutt. Men jeg regner med at dere har sjekket om barnet har UVI fordi UVI kan skape mye trøbbel med å tisse på seg. Det andre er at noen barn sliter med å holde seg langt opp i skolealder fordi blæra ikke er i stand til å holde seg. Jeg håper dere har vært på skikkelig utredning på sykehuset. Men det kan også være like mye psykisk som fysisk i dette. Så er viktig å finne ut hvis dere har fått sjekket ut alt av fysisk om det kan være noe psykisk involvert her. Uansett kjenner jeg meg igjen både i meg selv og i andre jeg kjenner her både jenter og gutter fra da jeg var et barn selv og det er vel derfor jeg nevner det psykisk like mye som det fysiske. Ofte, men ikke alltid henger de to sammen. Det er verdt å sjekke det ut for barnet sitt del. Lykke til. 

Anonymkode: 112db...bc3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første vet jeg ikke om det er ei jente eller gutt. Men jeg regner med at dere har sjekket om barnet har UVI fordi UVI kan skape mye trøbbel med å tisse på seg. Det andre er at noen barn sliter med å holde seg langt opp i skolealder fordi blæra ikke er i stand til å holde seg. Jeg håper dere har vært på skikkelig utredning på sykehuset. Men det kan også være like mye psykisk som fysisk i dette. Så er viktig å finne ut hvis dere har fått sjekket ut alt av fysisk om det kan være noe psykisk involvert her. Uansett kjenner jeg meg igjen både i meg selv og i andre jeg kjenner her både jenter og gutter fra da jeg var et barn selv og det er vel derfor jeg nevner det psykisk like mye som det fysiske. Ofte, men ikke alltid henger de to sammen. Det er verdt å sjekke det ut for barnet sitt del. Lykke til. 

Anonymkode: 112db...bc3

Står "hun" i siste setning 

Anonymkode: a2fbc...4b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke adhd eller andre vansker. Men tisset på meg til jeg var 12, da endelig fikk hjernen med seg tissetrang.

Det er desverre noen av oss hvor de signalene ikke når frem.

Hadde satt pris på som barn å få medisiner for det. Var grusomt å ha det slik.

Anonymkode: 7358d...939

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med adhd har barnet ofte problemer med introsepsjon, altså oppfatte kroppens behov. Faste tider (alarm på telefon) hjelper mye. Medisin kan også hjelpe, men ikke før forstoppelse og uvi er utelukket, og rutiner på plass. 

Anonymkode: a13e0...1d8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden… men jeg har en gutt som fyller 6 i år, som fortsatt tisser om natten. Vil dere anbefale medisinering ?

Nei. Helt vanlig med nattlig tissing enda.

Anonymkode: a13e0...1d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være noe med adhd og å rett og slett ikke kjenne det før det går galt. Jeg har sett reklame for sånne armbånd som gir en alarm for når barnet skal gå og tisse. Annenhver time feks? Eller en avtale om at hun skal tisse i hvert/annenhvert friminutt, før hun går ut, før hun legger seg osv. Ca annenhver time? Det føles kanskje mindre som å bli mast på enn at dere foreldre maser? Ellers tenker jeg ta imot all hjelp eller utredning som anbefales av helsepersonell. 

Anonymkode: eea24...465

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, medisiner! En 9 åring skal ikke tisse på seg på dagtid! Stakars barn. 

Anonymkode: 1f5a2...eb8

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt hårreisende å ikke ville gi medisiner. Hvilken grunn har du til det? Mener du det er farlig? Selvfølgelig er det verre for en niåring å tisse på seg enn å forsøke medisiner som kanskje kan gi henne et bedre liv! 

Anonymkode: 97375...60d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars jente. Gi henne medisiner. Eller er dere en av konspiløkene som er imot alt sånt? Er du klar over hvor pinlig det er å tisse på seg i den aldern? Barn legger faktisk merke til sånt. Og man kan bli holdt utenfor fordi andre til slutt ikke ønsker å henge med en som kanskje lukter urin, tisser på seg og søler til hjemme hos andre. Tenk litt på den.

Anonymkode: 75778...e4e

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt eeg, i forbindelse med adhd utredningen?

Vi så her ene barnet med epilepsi tipset seg mye ut, frem til de oppdager epilepsi i tilleg til adhd. Ble medisiner for epilepsi og vært tør så lenge medisiner er på rett dose

Anonymkode: af4ed...075

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk med legen. Vår begynte på medisiner i første klasse, da var hun akkurat fylt 6 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med legen. Vår begynte på medisiner i første klasse, da var hun akkurat fylt 6 år. 

Fikk resept av legen, siden han har full bleie hver eneste natt.. 

Men jeg ble litt skeptisk da jeg hørte at barnet «absolutt ikke må drikke noe» fra 1 time før inntak av tabletten og frem til morgenen etter. For da legger vannet seg andre steder i kroppen?😵‍💫Ikke at han vanligvis drikker noe om natten, men det hender jo man våkner og vil ha en slurk vann i varmen.

Hvordan fungerte det for dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...