AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:53 #1 Skrevet søndag kl. 10:53 Jeg elsker å planlegge ferier og har derfor begynt å tenke på neste sommer allerede. Maldivene er en mulighet…Er det noen som har vært der og kan si om det er verdt et besøk? Vi er en familie med tenåringsbarn. Tenker ei uke. Er det for lite tid eller blir det fort kjedelig å være der lenger? Hva er prisnivået? Ser for meg at det er mest mat og drikke man bruker penger på (ikke annen shopping)… Anonymkode: 3d827...434
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:54 #2 Skrevet søndag kl. 10:54 13 til 16 timer i fly, da er man lengre enn 1 uke. Anonymkode: 313dc...d10 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Vi var der for et par år siden, og jeg gjorde helt enormt mye research i forkant! Utifra det tenker jeg at 1 uke er litt kort når man først flyr så langt. Man må jo også mellomlande, typisk i Doha, Dubai eller Istanbul. Som du sikkert vet så er ikke Maldivene ett sted, men en øynasjon bestående av 1100 bittesmå øyer. Derfor tar man ofte sjøfly for å komme seg rundt. Når man kommer frem til Malé er det derfor litt styr med at man må busses fra flyplassen til sjøflyplassen, og potensielt vente der i timesvis før sjøflyet ut til resorten går. Selv var vi der i 12 netter, som vi synes var passe. Først må dere ta stilling til om dere skal besøke en privat eller lokal øy. Det 99,9% forbinder med Maldivene er en liten privat øy hvor alt som er på øya er resortet. Dette er noe HELT annet enn å bo på en såkalt «local island», hvor innbyggerne i landet selv bor, og som relativt nylig har åpnet opp for turisme. Sistnevnte er det ekte Maldivene, men har mye, MYE lavere standard på alt fra hotell til mat til strender enn det du trolig forbinder med Maldivene. Der står også islamske regler veldig sterkt som gjør at det ikke serveres alkohol og kun er lov å være iført badetøy på nøye anviste steder osv (bikini beaches). Fordelen er at de lokale øyene er helt ekstremt billige! Når det gjelder valg av resort på en privat øy er det flere hundre å velge mellom. De aller fleste er 5-stjerners, men det finnes faktisk overraskende mange 3- og 4-stjerners også. Felles for disse er at de er gamle, utdaterte og slitte. Mat og service holder naturligvis heller ikke samme nivå. Det er ingenting å finne på i Maldivene, utover det som skjer på øya di. Jeg anbefaler derfor sterkt å velge en resort som et bredt aktivitetstilbud, spesielt siden dere har med tenåringer. Absolutt alle resorts har snorklemuligheter og leier ut utstyr, men sørg som et minimum for at de også har dykkemuligheter. Altså mulighet for å blir med på dykking uten forkunnskaper / dykkelappen. Ellers vil jeg si at des flere aktiviteter, des bedre! Alt av vannsport som jetski, vannski, wakeboard, flyboard, kajak osv! Noen steder har også ting som fotballbane, tennis, padel og til og med golfbane! Vi bodde på et helt nytt 5-stjernes sparesort, som hadde alt det overnevnte og mye mer til. Dette gjorde ferien vår magisk og uforglemmelig! Prisnivået er dessverre veldig høyt. Du skal slite med å finne noe for under 100 000kr for én uke for en familie på fire stk, selv i i lavsesong (juni-august) på 4-stjerners resort. Mer realistisk er nok 150 - 200 000kr. Prisene kommer hovedsakelig av at alt må flys inn eller fraktes med båt, samt at betalingsviljen blant ressurssterke er svært høy for slike paradisomgivelser og luksus. Det er bl.a annet veldig mange rike russere der. PS: Anbefaler all inclusive, da du får ganske mye rabatt kontra å måtte leie alt fra sykler til svømmeføtter separat. All inclusive er egentlig et must i Maldivene og kan virkelig ikke sammenlignes med for eks Gran Canaria. Du får som regel veldig mye mer enn mat og drikke inkludert, som det meste av utstyr og aktiviteter. Og apropos maten så holder den et skyhøyt nivå, selv bufféene er som på Michelin! Anonymkode: cbf57...63b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå