Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å planlegge ferier og har derfor begynt å tenke på neste sommer allerede. Maldivene er en mulighet…Er det noen som har vært der og kan si om det er verdt et besøk? Vi er en familie med tenåringsbarn. Tenker ei uke. Er det for lite tid eller blir det fort kjedelig å være der lenger? Hva er prisnivået? Ser for meg at det er mest mat og drikke man bruker penger på (ikke annen shopping)…

Anonymkode: 3d827...434

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

13 til 16 timer i fly, da er man lengre enn 1 uke.

Anonymkode: 313dc...d10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi var der for et par år siden, og jeg gjorde helt enormt mye research i forkant!

Utifra det tenker jeg at 1 uke er litt kort når man først flyr så langt. Man må jo også mellomlande, typisk i Doha, Dubai eller Istanbul.

Som du sikkert vet så er ikke Maldivene ett sted, men en øynasjon bestående av 1100 bittesmå øyer. Derfor tar man ofte sjøfly for å komme seg rundt. Når man kommer frem til Malé er det derfor litt styr med at man må busses fra flyplassen til sjøflyplassen, og potensielt vente der i timesvis før sjøflyet ut til resorten går.

Selv var vi der i 12 netter, som vi synes var passe. Først må dere ta stilling til om dere skal besøke en privat eller lokal øy. Det 99,9% forbinder med Maldivene er en liten privat øy hvor alt som er på øya er resortet.

Dette er noe HELT annet enn å bo på en såkalt «local island», hvor innbyggerne i landet selv bor, og som relativt nylig har åpnet opp for turisme. Sistnevnte er det ekte Maldivene, men har mye, MYE lavere standard på alt fra hotell til mat til strender enn det du trolig forbinder med Maldivene. Der står også islamske regler veldig sterkt som gjør at det ikke serveres alkohol og kun er lov å være iført badetøy på nøye anviste steder osv (bikini beaches). Fordelen er at de lokale øyene er helt ekstremt billige!

Når det gjelder valg av resort på en privat øy er det flere hundre å velge mellom. De aller fleste er 5-stjerners, men det finnes faktisk overraskende mange 3- og 4-stjerners også. Felles for disse er at de er gamle, utdaterte og slitte. Mat og service holder naturligvis heller ikke samme nivå.

Det er ingenting å finne på i Maldivene, utover det som skjer på øya di. Jeg anbefaler derfor sterkt å velge en resort som et bredt aktivitetstilbud, spesielt siden dere har med tenåringer.
Absolutt alle resorts har snorklemuligheter og leier ut utstyr, men sørg som et minimum for at de også har dykkemuligheter. Altså mulighet for å blir med på dykking uten forkunnskaper / dykkelappen.

Ellers vil jeg si at des flere aktiviteter, des bedre!

Alt av vannsport som jetski, vannski, wakeboard, flyboard, kajak osv! Noen steder har også ting som fotballbane, tennis, padel og til og med golfbane!

Vi bodde på et helt nytt 5-stjernes sparesort, som hadde alt det overnevnte og mye mer til. Dette gjorde ferien vår magisk og uforglemmelig!

Prisnivået er dessverre veldig høyt. Du skal slite med å finne noe for under 100 000kr for én uke for en familie på fire stk, selv i i lavsesong (juni-august) på 4-stjerners resort. Mer realistisk er nok 150 - 200 000kr. Prisene kommer hovedsakelig av at alt må flys inn eller fraktes med båt, samt at betalingsviljen blant ressurssterke er svært høy for slike paradisomgivelser og luksus. Det er bl.a annet veldig mange rike russere der.

PS: Anbefaler all inclusive, da du får ganske mye rabatt kontra å måtte leie alt fra sykler til svømmeføtter separat. All inclusive er egentlig et must i Maldivene og kan virkelig ikke sammenlignes med for eks Gran Canaria.
Du får som regel veldig mye mer enn mat og drikke inkludert, som det meste av utstyr og aktiviteter.
Og apropos maten så holder den et skyhøyt nivå, selv bufféene er som på Michelin!

Anonymkode: cbf57...63b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 12.53):

Jeg elsker å planlegge ferier og har derfor begynt å tenke på neste sommer allerede. Maldivene er en mulighet…Er det noen som har vært der og kan si om det er verdt et besøk? Vi er en familie med tenåringsbarn. Tenker ei uke. Er det for lite tid eller blir det fort kjedelig å være der lenger? Hva er prisnivået? Ser for meg at det er mest mat og drikke man bruker penger på (ikke annen shopping)…

Én uke er for lite og prisnivået er høyt. Anbefaler på det sterkeste å velge all inclusive - det blir som regel mye dyrere å ikke ha det.

Anonymkode: 4f48e...95b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi var der for et par år siden, og jeg gjorde helt enormt mye research i forkant!

Utifra det tenker jeg at 1 uke er litt kort når man først flyr så langt. Man må jo også mellomlande, typisk i Doha, Dubai eller Istanbul.

Som du sikkert vet så er ikke Maldivene ett sted, men en øynasjon bestående av 1100 bittesmå øyer. Derfor tar man ofte sjøfly for å komme seg rundt. Når man kommer frem til Malé er det derfor litt styr med at man må busses fra flyplassen til sjøflyplassen, og potensielt vente der i timesvis før sjøflyet ut til resorten går.

Selv var vi der i 12 netter, som vi synes var passe. Først må dere ta stilling til om dere skal besøke en privat eller lokal øy. Det 99,9% forbinder med Maldivene er en liten privat øy hvor alt som er på øya er resortet.

Dette er noe HELT annet enn å bo på en såkalt «local island», hvor innbyggerne i landet selv bor, og som relativt nylig har åpnet opp for turisme. Sistnevnte er det ekte Maldivene, men har mye, MYE lavere standard på alt fra hotell til mat til strender enn det du trolig forbinder med Maldivene. Der står også islamske regler veldig sterkt som gjør at det ikke serveres alkohol og kun er lov å være iført badetøy på nøye anviste steder osv (bikini beaches). Fordelen er at de lokale øyene er helt ekstremt billige!

Når det gjelder valg av resort på en privat øy er det flere hundre å velge mellom. De aller fleste er 5-stjerners, men det finnes faktisk overraskende mange 3- og 4-stjerners også. Felles for disse er at de er gamle, utdaterte og slitte. Mat og service holder naturligvis heller ikke samme nivå.

Det er ingenting å finne på i Maldivene, utover det som skjer på øya di. Jeg anbefaler derfor sterkt å velge en resort som et bredt aktivitetstilbud, spesielt siden dere har med tenåringer.
Absolutt alle resorts har snorklemuligheter og leier ut utstyr, men sørg som et minimum for at de også har dykkemuligheter. Altså mulighet for å blir med på dykking uten forkunnskaper / dykkelappen.

Ellers vil jeg si at des flere aktiviteter, des bedre!

Alt av vannsport som jetski, vannski, wakeboard, flyboard, kajak osv! Noen steder har også ting som fotballbane, tennis, padel og til og med golfbane!

Vi bodde på et helt nytt 5-stjernes sparesort, som hadde alt det overnevnte og mye mer til. Dette gjorde ferien vår magisk og uforglemmelig!

Prisnivået er dessverre veldig høyt. Du skal slite med å finne noe for under 100 000kr for én uke for en familie på fire stk, selv i i lavsesong (juni-august) på 4-stjerners resort. Mer realistisk er nok 150 - 200 000kr. Prisene kommer hovedsakelig av at alt må flys inn eller fraktes med båt, samt at betalingsviljen blant ressurssterke er svært høy for slike paradisomgivelser og luksus. Det er bl.a annet veldig mange rike russere der.

PS: Anbefaler all inclusive, da du får ganske mye rabatt kontra å måtte leie alt fra sykler til svømmeføtter separat. All inclusive er egentlig et must i Maldivene og kan virkelig ikke sammenlignes med for eks Gran Canaria.
Du får som regel veldig mye mer enn mat og drikke inkludert, som det meste av utstyr og aktiviteter.
Og apropos maten så holder den et skyhøyt nivå, selv bufféene er som på Michelin!

Hvilken øy bodde dere på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken øy bodde dere på?

Jawakara Islands

(Det er teknisk sett to øyer som henger sammen via en lang bro).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jawakara Islands

(Det er teknisk sett to øyer som henger sammen via en lang bro).

Dit har vi lyst til å reise, også! Hva synes du om snorklingen der, siden de ikke har eget house reef? Og opplevde dere at det var mange russiske gjester/noen problemer rundt det? Har hørt nesten bare bra ting om Jawakara, men akkurat de to tingene har blitt trukket frem som negative.

• Liker 1
Gjest test1e
Skrevet

En kollega var der for en tid tilbake. På hotellet var det dem og bare bråkete russere 

Kanskje greit å sjekke hotellet så man ikke havner i et østblokkhelvete 💀

AnonymBruker
Skrevet

Var der for 10 år siden. Bodde med de lokale. Utrolig kjedelig å være der i to uker som man minst bør være, tror ikke det er noe særlig for ungdommer. 

Anonymkode: 31de7...187

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (10 minutter siden):

En kollega var der for en tid tilbake. På hotellet var det dem og bare bråkete russere 

Kanskje greit å sjekke hotellet så man ikke havner i et østblokkhelvete 💀

Selvfølgelig russere…Hun kan jo russisk og kan skille russere fra alle øst-europeere…

Anonymkode: ea194...3a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig russere…Hun kan jo russisk og kan skille russere fra alle øst-europeere…

Det er faktisk en reell utfordring. Det er stort sett rike russere som har råd til å reise dit, og det har blitt veldig populært. De har en annen adferd og reisekultur, og når man betaler i dyre dommer for en avslappende og rolig ferie ønsker man ikke høylytte, aggressive og uhøflige reisende som ødelegger stemningen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi var der for ca 10 år siden med datter på 12 år. Da var vi der 10 netter, og det var akkurat passe. Flyturen er lang, og det kan bli mye venting i forhold til sjøfly som skal ta deg til øya di :) Vi var på Reethi beach og var kjempefornøyd. Der kunne du gjøre en del aktiviteter.

Du bør absolutt ta "all inclusive" og maten er bare helt fantastisk. Vi bodde i water villaes med egen nedgang til vannet. Stor terrasse på utsiden i tillegg til egne "private" solsenger på stranden.

Vi skal til Maldivene igjen, for dette var bare fantastisk syns jeg da 😎☀️

Anonymkode: 9a9ec...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Var der for noen år siden. Lankanfinolhu. Positivt overrasket. Siden det var en kort båttur fra flyplassen og også hovedstaden Male. Fantastiske sandstrender der og beskyttende korallrev (mot store bølger). Det geniale med den øya vi bodde var at det var en kort båttur inn til hovedstaden for å få litt variasjon vekk fra badelivet. 

Anonymkode: 7f09c...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2026 den 12.53):

Vi jar vært der 2 uker

hinsides dyrt! Mye mye dyrere enn Norge

Men det var fantastisk dykking og fantastiske strender.

Rolig eksklusiv atmosfære. Ingen party folk, søppel på stranda eller barnefamilier. Mest folk på bryllupsreise og eldre folk. Sikkert pga prisnivået

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk en reell utfordring. Det er stort sett rike russere som har råd til å reise dit, og det har blitt veldig populært. De har en annen adferd og reisekultur, og når man betaler i dyre dommer for en avslappende og rolig ferie ønsker man ikke høylytte, aggressive og uhøflige reisende som ødelegger stemningen.

Altså, nordmenn 

AnonymBruker
Skrevet

Var på Maldivene for en del år tilbake. Du bør se etter en øy med et godt housereef og gjerne de som har sjøfly og ikke de som man bare kan ta en båt til. Det er ofte mer søppel og støy fra Male på de øyene i følge både det vi så og som de ansatte på hotellet ga oss informasjon om. Vil på det sterkeste anbefalle all inclusive og ikke bare halvpensjon. Velg et hotell som har noen muligheter for aktiviteter. Vi snorklet hver dag og slappet av på stranda. Snorklingen på dypt hav var for meg en skremmende opplevelse og ikke noe jeg hadde ønsket å gjenta. Ved husrev så har du som regel muligheten til å unngå større haier og du vil føle deg tryggere. Noen liker å dykke så det er greit at de har den muligheten også. Maldivene er avslapning uten sko og stress. Ta gjerne en stopover i Dubai eller Doha et par dager og om økonomien er tilstede er 10 dager bedre enn 7 dager der pga flyene og at du får skikkelig landet. Les anmeldelser i forhold til hvem som frekventerer hotellene mest. Russerne er høylytte, men ingenting i forhold til brautende kinesere som lasser på enorme lass med mat som de ikke spiler, søler utover overalt og behandler de ansatte som personlige slaver.

Drømmereiser har tilgang til flere hoteller enn det som står oppført på sidene og at du kan få en skreddersydd reise til den resorten som du ønsker deg. Det var de vi reiste med og de fulgte opp hele veien. De forhandlet også prisene med de på stop'overen slik at vi fikk mye lavere priser enn vi ville fått på enhver bookingside på daværende tidspunkt.

Anonymkode: 65a11...715

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dit har vi lyst til å reise, også! Hva synes du om snorklingen der, siden de ikke har eget house reef? Og opplevde dere at det var mange russiske gjester/noen problemer rundt det? Har hørt nesten bare bra ting om Jawakara, men akkurat de to tingene har blitt trukket frem som negative.

De har absolutt et eget house reef, men det er ikke særlig bra. Du må dessuten kjøres ut dit med båt.

Snorklingen umiddelbart utenfor stranda er imidlertid ekstremt bra! På Mabin Island er det et område fra stranda og utover, inntil den «utstikkeren» hvor water villaene ligger, som er helt fantastisk! Vi så mange, mange hundre fisker der! Samt rokker, småhai, skilpadder osv. Eneste grunnen til at de ikke kaller det for house reef er fordi det nok vil være sjenerende for de som har beach villa eller water villa akkurat der om «hele resorten» skal drive å snorkle der😅. Så området er en litt «hidden gem».

Selv var jeg og dykket en del. Da ble man kjørt med båt et stykke ut i atollen (kanskje 15-20 min). Det var virkelig en helt episk opplevelse! Utrolig flinke instruktører!

Angående russere så var det absolutt merkbart, og uten unntak så var de lite trivelige. De hilser ikke (ikke tilbake heller) og ser generelt sure ut. (Alle andre hilser når man går forbi). Det var faktisk enkelte som sneik i buffeten også! Når det er sagt så var ikke dette et stort problem for oss, men det var merkbart.

Jawakara som helhet vil jeg gi terningkast 7! Jeg har reist «verden rundt», på alle kontinenter, og bodd veldig flott, men dette var noe helt eget!

Du får en egen butler. Denne personen blir som din personlige assistent under oppholdet.

Rommet rengjøres 2 ganger om dagen, minibaren fylles også opp 2 ganger daglig.

Du får en egen «poolboy» som renser bassenget og rydder stranda di (om du har pool beach villa).

Du blir kjørt rundt hvor enn du vil i golfbiler, om du ikke vil gå eller sykle selvsagt.

Servicen er rett og slett upåklagelig, maten er virkelig, virkelig bra, restaurantutvalget er godt og renheten og omgivelsene er next level! Resortet var nytt i oktober 2023, så det er et av de nyeste og mest moderne i hele Maldivene. De har virkelig ALT der! Til og med golfbane!

Skrevet

Men hvordan er været på Maldivene på sommeren? 

AnonymBruker
Skrevet
snute skrev (1 minutt siden):

Men hvordan er været på Maldivene på sommeren? 

Jeg var der i 12 netter i juli for 2 år siden.

Med unntak av en halv dag hvor det var skikkelig uvær, så hadde vi 30 grader og sol hele tiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...